Yargıtay Kararı 5. Ceza Dairesi 2018/13122 E. 2019/1116 K. 31.01.2019 T.

YARGITAY KARARI
DAİRE : 5. Ceza Dairesi
ESAS NO : 2018/13122
KARAR NO : 2019/1116
KARAR TARİHİ : 31.01.2019

MAHKEMESİ :Ağır Ceza Mahkemesi
KATILANLAR : Hazine, Sosyal Güvenlik Kurumu
SUÇ : İhaleye fesat karıştırma, müzayedeye hile ve fesat karıştırma, resmi belgede sahtecilik, görevi kötüye kullanma, nitelikli dolandırıcılık, 3628 sayılı Kanuna muhalefet
HÜKÜM : A-Sanıklar …l, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, … ve …’in 765 sayılı TCK’nın 342 ve 366. maddeleri, sanıklar …, …, … ve …’ın 765 sayılı TCK’nın 366. maddesi, sanıklar … ve …’in 765 sayılı TCK’nın 240. maddesi, sanıklar … ve …’nun 3628 sayılı Yasanın 20. maddesi kapsamındaki suçları yönünden açılan kamu davalarının zamanaşımı nedeniyle düşürülmesi,
B-Sanıklar …,… ve Mahmut Kutlu’nun 765 sayılı TCK’nın 340. maddesi
delaletiyle aynı Yasanın 339/1. maddesi kapsamındaki suçları yönünden açılan kamu davalarının zamanaşımı nedeniyle ortadan kaldırılması,
C-Sanık …’ın 765 sayılı TCK’nın 64. maddesi delaletiyle aynı Yasanın 504/3-7, 80, 522, 3628 sayılı Yasanın 20 ve 19/son maddeleri, sanıklar …, …, …, …, …, …, … ve …’ın 765 sayılı TCK’nın 64. maddesi delaletiyle aynı Yasanın 504/3-7, 80, 522. maddeleri kapsamındaki suçları yönünden açılan kamu davalarının zamanaşımı nedeniyle düşürülmesi,
D-Sanık …’ın 765 sayılı TCK’nın 339/1, 80. maddeleri kapsamındaki suçu yönünden açılan kamu davasının zamanaşımı nedeniyle ortadan kaldırılması,
E-Sanıklar …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …,… ve …’ın 765 sayılı TCK’nın 205. maddesi kapsamındaki ihaleye fesat karıştırma suçları yönünden açılan kamu davalarının zamanaşımı nedeniyle düşürülmesi,
F-Sanıklar …, …, … ve …’ın 765 sayılı TCK’nın 205. maddesi kapsamındaki ihaleye fesat karıştırma suçları yönünden açılan kamu davalarının zamanaşımı nedeniyle düşürülmesi,
G-Sanıklar …, … ve…’nun ise 765 sayılı TCK’nın 208. maddesi kapsamındaki ihaleye fesat karıştırma suçları yönünden beraatlerine.

Mahalli mahkemece verilen hükümler temyiz edilmekle dosya incelendi;
Sanık …’nın hakkında verilen kamu davalarının düşürülmesine dair hükümleri temyizde hukuki yararı bulunmadığından müdafin temyiz talebinin 5320 sayılı Yasanın 8/1. maddesi de nazara alınarak CMUK’nın 317. maddesi uyarınca REDDİNE, başvurularının kapsamına göre incelemenin, katılan Hazine vekilinin sanıklar …, …, …, …, …, …, …, … ve … haklarında verilen hükümlere, katılan Sosyal Güvenlik Kurumu vekilinin ise tüm sanıklar hakkında verilen hükümlere yönelik temyiz itirazlarıyla SINIRLI OLARAK YAPILMASINA karar verildikten sonra gereği düşünüldü:
A-Sanıklar …, … ve…’nun 765 sayılı TCK’nın 208. maddesi kapsamındaki ihaleye fesat karıştırma suçu yönünden hüküm fıkrasının (G) bendinde kurulan beraat hükümlerine yönelik temyiz itirazlarının incelenmesinde;
Sanıklara isnat edilen eylemlerin 765 sayılı TCK’nın 208/2. maddesinde öngörülen cezasının üst sınırı itibarıyla aynı Kanunun 102/2. maddesinde belirlenen 15 yıllık asli dava zamanaşımı süresine tabi olduğu, zamanaşımını kesen son işlem olan 08/12/1999 tarihli sorgu ile karar tarihi arasında bu sürenin gerçekleştiği anlaşıldığından hükümlerin 5320 sayılı Kanunun 8/1. maddesi de gözetilerek CMUK’nın 321. maddesi uyarınca BOZULMASINA, ancak bu husus yeniden yargılamayı gerektirmediğinden aynı Yasanın 322/1 ve 5271 sayılı CMK’nın 223/8. maddeleri uyarınca sanıklar …, … ve… hakkında 765 sayılı TCK’nın 208. maddesi kapsamındaki ihaleye fesat karıştırma suçundan açılan kamu davalarının zamanaşımı nedeniyle ayrı ayrı DÜŞMESİNE,
B-Sanıklar …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, … ve …’in 765 sayılı TCK’nın 342 ve 366. maddeleri, sanıklar …, …, … ve …’ın 765 sayılı TCK’nın 366. maddesi, sanıklar … ve …’in 765 sayılı TCK’nın 240. maddesi, sanıklar … ve …’nun 3628 sayılı Yasanın 20. maddesi kapsamındaki suçları yönünden açılan kamu davalarının zamanaşımı nedeniyle düşürülmesine,
Sanıklar …,… ve …’nun 765 sayılı TCK’nın 340. maddesi delaletiyle aynı Yasanın 339/1. maddesi kapsamındaki suçları yönünden açılan kamu davalarının zamanaşımı nedeniyle ortadan kaldırılmasına,
Sanık …’ın 3628 sayılı Yasanın 20 ve 19/son maddeleri, sanıklar …, …, …, …, …, …, … ve …’ın 765 sayılı TCK’nın 64. maddesi delaletiyle aynı Kanunun 504/3-7, 80, 522. maddeleri kapsamındaki suçları yönünden açılan kamu davalarının zamanaşımı nedeniyle düşürülmesine,
Sanık …’ın 765 sayılı TCK’nın 339/1, 80. maddeleri kapsamındaki suçu yönünden açılan kamu davasının zamanaşımı nedeniyle ortadan kaldırılmasına,
Dair, hüküm fıkrasının A, B, (sanık … hakkında dolandırıcılık suçundan kurulan hüküm hariç olmak üzere) C ve D bentlerinde kurulan hükümlere yönelik temyiz itirazlarının incelenmesinde;
Yapılan yargılamaya, toplanıp karar yerinde gösterilen delillere, mahkemenin soruşturma sonuçlarına uygun olarak oluşan kanaat ve takdirine, incelenen dosya içeriğine göre yerinde görülmeyen sair temyiz itirazlarının reddine,
Ancak;
Kamu davalarının zamanaşımı nedeniyle 5271 sayılı CMK’nın 223/8. maddesi uyarınca düşmesi yerine yazılı şekilde düşürülmesine veya ortadan kaldırılmasına karar verilmesi,
Kanuna aykırı ve katılanlar vekillerinin temyiz itirazları bu itibarla yerinde görülmüş olduğundan hükümlerin 5320 sayılı Kanunun 8/1. maddesi de gözetilerek CMUK’nın 321. maddesi uyarınca BOZULMASINA, ancak bu cihet yeniden yargılamayı gerektirmediğinden aynı Kanunun 322. maddesinin verdiği yetkiye dayanılarak hüküm fıkrasının “A” bendindeki “düşürülmesine,” ibaresinin “düşmesine”, “B” bendindeki “ortadan kaldırılmasına,” ibaresinin “CMK’nın 223/8. maddesi gereğince ayrı ayrı düşmesine,”, “C” bendindeki “düşürülmesine,” ibaresinin “düşmesine”, “D” bendindeki “ortadan kaldırılmasına,” ibaresinin “CMK’nın 223/8. maddesi gereğince ayrı ayrı düşmesine,” şeklinde değiştirilmesi suretiyle sair yönleri usul ve kanuna uygun olan hükümlerin DÜZELTİLEREK ONANMASINA,
C-Sanık … hakkında 765 sayılı TCK’nın 64. maddesi delaletiyle aynı Yasanın 504/3-7, 80, 522. maddeleri uyarınca açılan kamu davasının zamanaşımı nedeniyle düşürülmesine,
Sanıklar …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …, …,… ve …’ın 765 sayılı TCK’nın 205. maddesi kapsamındaki ihaleye fesat karıştırma suçları yönünden açılan kamu davalarının zamanaşımı nedeniyle düşürülmesine,
Sanıklar …, …, … ve …’ın 765 sayılı TCK’nın 205. maddesi kapsamındaki ihaleye fesat karıştırma suçları yönünden açılan kamu davalarının zamanaşımı nedeniyle düşürülmesine,
Dair, hüküm fıkrasının C (sadece sanık … hakkında dolandırıcılıktan kurulan hüküm açısından), E ve F bentlerinde kurulan hükümlere yönelik temyiz itirazlarının incelenmesinde ise;
Suç tarihinin 1998 yılı ve öncesi olduğu iddia edilen olaylarda 24/09/2010 tarihli mahkumiyet hükümleri ile asli dava zamanaşımı süresinin kesildiği dikkate alındığında isnat edilen 765 sayılı Kanunun 205. maddesinde tanımlanan suç yönünden 15 yıllık ve 22 yıl 6 aylık asli ve ilaveli zamanaşımı sürelerinin henüz gerçekleşmediği nazara alınarak yapılan incelemede;
İddianamelerde Diyarbakır Hastanesi görevlileri ile malzeme alımlarında teklif veren ve alımların gerçekleştirildiği firmaların yetkilileri oldukları belirtilen sanıkların, 1998 yılı ve öncesinde gerçekleştirilen alımlarla ilgili olarak firmalara aşırı yüksek ya da yersiz ödeme yapılması, diğer tekliflerin ise belirli bir firmadan alım yapılması için boş ya da yüksek verilmesi suretiyle ihaleye fesat karıştırdıkları iddiasıyla açılan kamu davası üzerine yapılan yargılamada; müfettiş raporlarında, firmaların protokol ve rayiç fiyatlara göre aşırı yüksek olarak düzenledikleri faturalara istinaden yapılan ödemeler sonucu Flaş Medikal isimli firmadan yapılan alımlarda 39.867 TL, Sur Medikal ve Dinamik Bilgi İşlem isimli firmalardan yapılan alımlarda 108.051 TL, Star Medikal isimli firmadan yapılan alımlarda 11.110 TL, Fak-Met Medikal isimli firmadan yapılan alımlarda 6.255 TL, Tıp Medikal isimli firmadan yapılan alımlarda 7.008 TL, Ser Medikal isimli firmadan yapılan alımlarda 5.488 TL, Med-Or Medikal isimli firmadan yapılan alımlarda 1996 yılı için 5.021 TL, 1997 yılı için 7.318 TL, 1998 yılı için 4.805 TL, yaş sebze ve meyve alımlarında günlük rayiç fiyatların belirlenememesi nedeniyle tespit edilemeyen miktarda kamu zararının oluştuğu, firma sahipleri ile kurum görevlileri olan sanıkların birlikte hareket ettikleri, firmalar tarafından malın gerçek değerinden yüksek fatura kesildiği, kurum görevlileri tarafından da gerçeğe uygun olmayan belgeler düzenlenerek ödemeler yapıldığı, hastanede kullanılan malzeme ile fatura edilen malzemelerde farklılıklar bulunduğu tespitlerine yer verilmesi, müfettiş raporunun tekrarı mahiyetinde olan bilirkişi raporunda da; her bir sanığın sorumluluğunun olup olmadığı, kamu zararının ne şekilde oluştuğu, zarardan kimlerin sorumlu olduğu ve miktarı konusunda irdeleme yapılmaksızın müfettiş raporundaki tespitlerin teyit edilmesi, bozma öncesi müfettiş ve bilirkişi raporlarına göre kamu zararı oluştuğunun kabulüyle mahkumiyet hükümleri kurulmuş olması, sanıkların savunmalarında fiyatların normal olduğunu, bazı sanıkların ise kendileri ile ilişkilendirilen firmalar ile ilgilerinin olmadığını savunmaları karşısında; maddi gerçeğin hiçbir kuşkuya yer bırakmayacak biçimde ortaya çıkarılabilmesi amacıyla, öncelikle sanıkların her birinin adı geçen firmalarda ve hastanede hangi görevlerde bulundukları, yapılan ihale ve alımlarla ilgili görevlerinin bulunup bulunmadığının, görevleri varsa ne şekilde bir görev icra ettiklerinin adı geçen hastane, Sağlık Bakanlığı, Diyarbakır İl Sağlık Müdürlüğü, ilgili firmalar ve ticaret sicil memurluklarından sorularak belirlenmesinden, tevdi kararımız üzerine yapılan ihale ve alımlarda herhangi bir kurum evrakına kayıtlarında rastlanılmadığı bildirilmekle birlikte alımların yüksek fiyatlardan yapılıp yapılmadığı hususunun o tarihteki protokol, rayiç ve piyasa fiyatlarının araştırılmasından sonra alımlara dair temin edilecek tüm kayıt, bilgi ve belgelerle birlikte dosyanın konunun uzmanı Sayıştay emekli uzman denetçilerinden seçilecek bir bilirkişi heyetine tevdi edilip, yapılan alımlarda bir ihale usulünün uygulanıp uygulanmadığı, protokol dışında ya da kapsamında düzenlenen belgelere göre firmalara yersiz ya da alınmayan bir malzeme için ödeme yapılıp yapılmadığı, alınan malzemeler için ise aşırı yüksek miktarlı ödeme yapılıp yapılmadığı, diğer tekliflerin belirli firmadan alımın yapılmasına yönelik boş ya da aşırı yüksek olarak verilip verilmediği, kamu zararının oluşup oluşmadığı hususlarında iddianamelerdeki iddialar açısından her bir sanığın sorumluluğunu ayrı ayrı irdeler şekilde ayrıntılı ve gerekçeli rapor aldırılmasından sonra suçun sübuta ermesi halinde isnat edilen ve
suç tarihinde yürürlükte bulunan 765 sayılı TCK’nın 205. maddesinde tanımlanan malın pahasına fesat karıştırma şeklinde bir düzenlemenin suç tarihinden sonra yürürlüğe giren 5237 sayılı TCK’nın 235. maddesinde yer almadığı nazara alınıp, alımlarda bir ihale usulü uygulanmış ise aynı Yasanın 235/2. maddesinde tek tek sayılan hileli davranışlardan herhangi birinin somut olayda gerçekleşip gerçekleşmediği hususlarının gerekçeleri ile belirlenmesi, usulüne uygun bir ihale yapılmadan alımların gerçekleştirildiğinin tespiti halinde ise eylemlerin 5237 sayılı TCK’nın 158/1-e ve 247/1. maddelerinde tanımlanan kamu kurumu aleyhine dolandırıcılık ve zimmet suçlarını oluşturup oluşturmadığının karar yerinde tartışılması gerektiği düşünülmeden ve yeterli gerekçe gösterilmeden yazılı şekilde eksik inceleme sonucu sanık … yönünden eylemin 765 sayılı TCK’nın 504. maddesi, diğer sanıklar yönünden ise ihaleye fesat karıştırma suçunda zarar olmadığı kabulüyle eylemlerin suç tarihinden sonra yürürlüğe giren 5237 sayılı TCK’nın 235/3-b maddesi kapsamında kaldığı kabul edilip açılan kamu davalarının düşürülmesine karar verilmesi,
Kanuna aykırı ve katılanlar vekillerinin temyiz itirazları bu itibarla yerinde görülmüş olduğundan hükümlerin 5320 sayılı Kanunun 8/1. maddesi de gözetilerek CMUK’nın 321. maddesi uyarınca BOZULMASINA, 31/01/2019 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.