Yargıtay Kararı 4. Hukuk Dairesi 2014/7869 E. 2015/11027 K. 08.10.2015 T.

YARGITAY KARARI
DAİRE : 4. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2014/7869
KARAR NO : 2015/11027
KARAR TARİHİ : 08.10.2015

MAHKEMESİ : Bakırköy 2. Asliye Hukuk Mahkemesi
TARİHİ : 04/02/2014
NUMARASI : 2010/171-2014/31

Davacı M ..B.. vekili Avukat S..U.. tarafından, davalı Ö..H.. aleyhine 15/04/2010 gününde verilen dilekçe ile alacak istenmesi üzerine mahkemece yapılan yargılama sonunda; davanın reddine dair verilen 04/02/2014 günlü kararın Yargıtay’ca incelenmesi davacı vekili tarafından süresi içinde istenilmekle temyiz dilekçesinin kabulüne karar verildikten sonra tetkik hakimi tarafından hazırlanan rapor ile dosya içerisindeki kağıtlar incelenerek gereği görüşüldü.
1- Dosyadaki yazılara, kararın dayandığı kanıtlarla yasaya uygun gerektirici nedenlere, özellikle delillerin değerlendirilmesinde bir isabetsizlik görülmemesine göre davacının aşağıdaki bendin kapsamı dışında kalan temyiz itirazları reddedilmelidir.
2- Davacının diğer temyiz itirazına gelince; dava alacak istemine ilişkindir. Mahkemece davanın reddine karar verilmiş; hüküm, davacı tarafından temyiz edilmiştir.
Davacı,..müfettişlerince, C.. D.. yapılan denetimler sonucunda aday öğretmenlerin grup ve bireysel eğitimlerde fazla derse girdiği, öğrencilere mevzuata aykırı olarak grup eğitimi verildiği, yetkisi bulunmayan rehber öğretmen Y.. B.. ders verdirilmek suretiyle haksız ödemeler yapıldığının tespit edildiğini belirtmiş, yapılan bu ödemelerin davalıdan tahsilini istemiştir.
Davalı, ilgili yönerge uyarınca aday öğretmenlerin izin verildiği kadar derse girdiklerini, grup eğitiminin rehberlik araştırma merkezlerince verilen raporlar doğrultusunda verildiğini, M. M.. yazıları ile rehber öğretmenlerin derse girmelerine imkan tanınmış olduğunu, ortada haksız bir ödeme bulunmadığını belirterek davanın reddini savunmuştur.
Mahkemece, toplanan deliller ve benimsenen bilirkişi raporu doğrultusunda davanın reddine karar verilmiştir.
Dosya kapsamından; davalı hakkında yapılan soruşturma sonucu rehber öğretmenin derse girmesi karşılığında alınan tutarın yersiz olduğu sonucuna ulaşıldığından ve İdare tarafından bu tutarında tahsilinin istendiği anlaşılmaktadır. Davalı, söz konusu işlemin iptali için dava açmış ve İstanbul 10. İdare Mahkemesi tarafından 25/05/2011 tarih, 2009/1889 esas, 2011/925 sayılı kararı ile; dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı belirtilerek davanın reddine karar verilmiştir. Anılan kararın kesinleşip kesinleşmediği dava dosyası içeriğinden anlaşılamamaktadır.
Mahkemece İstanbul 10. İdare Mahkemesinin yukarıda değinilen hükmünün kesinleşip kesinleşmediği araştırılmalı ve rehber öğretmenin derse girmesi nedeniyle yapılan ödemelerin tahsiline ilişkin istem yönünden anılan idare mahkemesi kararı da dikkate alınarak bir karar verilmelidir. Mahkemece söz konusu dosyanın akıbeti araştırılmadan eksik incelemeyle hüküm kurulması doğru görülmemiş ve bu yön bozmayı gerektirmiştir.
SONUÇ: Temyiz olunan kararın (2) sayılı bentte gösterilen nedenle BOZULMASINA, diğer temyiz itirazlarının ilk bentte gösterilen nedenlerle reddine 08/10/2015 gününde oybirliğiyle karar verildi.