Yargıtay Kararı 3. Hukuk Dairesi 2015/8968 E. 2015/14245 K. 16.09.2015 T.

YARGITAY KARARI
DAİRE : 3. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2015/8968
KARAR NO : 2015/14245
KARAR TARİHİ : 16.09.2015

MAHKEMESİ : ANKARA 24. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ
TARİHİ : 20/02/2014
NUMARASI : 2013/342-2014/86

Taraflar arasındaki alacak davasının mahkemece yapılan yargılaması sonucunda, davanın kabulüne yönelik olarak verilen hükmün, süresi içinde davalı tarafından temyiz edilmesi üzerine; temyiz dilekçesinin kabulüne karar verildikten sonra, dosya içerisindeki kağıtlar okunup gereği düşünüldü:

Y A R G I T A Y K A R A R I

Davacı vekili dava dilekçesinde; Türk Silahlı Kuvvetleri’nden ilişiği kesilen davalının Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu 32. maddesi kapsamında araştırmacı kadrosu ile S.. B..’nda görev yaptığı, Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü tarafından Muhasebat Genel Müdürlüğü’ne hitaben yazılan ‘926 sayılı TSK Personel Kanunu 32. Madde Uygulanması’ konulu yazısı ile “…araştırmacı kadro unvanı için 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve diğer ilgili mevzuatta öngörülen ve değişik adlar altındaki her türlü mali haklara ilişkin ödemelerin yapılmayacağı…” açıklaması nedeniyle davalıya 24.12.2011 ila 15.07.2012 tarihleri arasında fazla yapılan 6.803,86 TL ödemenin dava tarihinden işleyecek yasal faizi ile tahsilini talep ve dava etmiştir.
Davalı cevap dilekçesinde; ödeme tarihinden 1 yıl içinde geri ödeme talep edilmemiş olmakla alacağın zamanaşımına uğradığını, kamu zararında kusur ve ihmalinin bulunmadığını, 926 sayılı TSK Personel Kanunu 32.maddesi 3.fıkrası d bendinde kamu kurum ve kuruluşlarına atananlar ‘ tayin bedeli ve fiilen çalışma karşılığı yapılan ödemeler hariç’ tutularak aylıklarını emsallerine göre alacaklarının düzenlendiği, döner sermaye kaynaklı ödemenin fiilen çalışmakla elde edildiğini belirterek davanın reddini istemiştir.
Mahkemece; 12.05.2006 tarih ve 26166 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren S.. B..’na Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelik hükümleri uyarınca davacının döner sermaye gelirlerinden ek ödeme yapılmaması gerekirken fazla ödeme yapıldığı gerekçesiyle davanın kabulü ile 6.803,86 TL’nin ödeme tarihinden işleyecek yasal faizi ile davalıdan tahsiline karar verilmiş, hüküm davalı tarafından süresi içerisinde temyiz edilmiştir.

10.03.2011 tarih ve 6191 sayılı Sözleşmeli Erbaş ve Er Kanunu’nun 10. maddesi (7) numaralı fıkrası ile 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu’na, Yüksek Askeri Şura kararlarıyla TSK’dan ilişiği kesilenlere bazı haklarının iadesinin sağlanması amacıyla idareye başvuru imkanı getirilmek amacıyla, eklenen Geçici 32. maddesi d) bendinde “Bu fıkranın (c) ve (ç) bentleri kapsamında olanlardan hâlen herhangi bir kamu kurum ve kuruluşunda çalışanlardan isteyenler, bu madde uyarınca ihdas edilen araştırmacı kadrosuna kurumlarınca atanırlar ve bunlara statüsüne göre bu Kanun hükümleri uyarınca karargâhta görevli emsali sınıf, rütbe ve kıdemdeki subay veya astsubaya ödenmekte olan aylık ve diğer mali haklar (tayın bedeli ve fiilen çalışma karşılığı yapılan ödemeler hariç) ödenir. Aylıklar, emsalleri esas alınarak her yıl kademe ilerlemesi, her üç yılda bir derece yükselmesi işlemine tabi tutulur. Bu şekilde yükseltilen aylıklarda, azami rütbe tavanı subaylarda kıdemli albay, astsubaylarda iki kademeli kıdemli başçavuştur. Bunlar bu fıkranın (b) bendi veya (c) bendinin (1) numaralı alt bendi hükümleri çerçevesinde emekliye ayrılabilirler. Kamu kurum ve kuruluşları bu durumdaki personele ilişkin bilgileri bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren onbeş gün içinde Devlet Personel Başkanlığına bildirirler. “şeklinde düzenlenmiştir.
S.. B..’na Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelik temel esaslar başlıklı 5. maddesi 1. fıkrası b) bendinde “Ek ödeme, personelin kurum ve kuruluşlarda fiilen katkı sağladığı sürece verilebilir…” denilmekte olup devam eden fıkralarında personelin çalıştığı hastane, çalışma şekli, görevlendirilme süre ve şekli, tabiplerde branş, hastane hizmet puanı, kadro-ünvan katsayısı, performans puanı gibi birçok etkenin birlikte değerlendirilmesi ile ek ödeme miktarının belirlendiği anlaşılmaktadır.
Somut olayda davacı bakanlık, araştırmacı kadrosu ile Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü bünyesinde uzman olarak görev yapmakta olan davalıya 24.12.2011 ila 15.07.2012 tarihleri arasında yapılan döner sermaye ek ödemelerinin iadesini talep etmektedir. Mahkemece, hukukçu bilirkişiden alınan rapora istinaden, davalının, 6098 sayılı Borçlar Kanunu (77-82.md.) sebepsiz zenginleşmeye ilişkin hükümleri gereği ödenen 6.803,86TL ‘nin iadesine hükmetmiştir.
S.. B..’na Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 5.maddesine göre döner sermaye ek ödemesi tüm personele aynı miktar ve şekilde olmayıp belirli esas ve kriterlere tabi olduğu gibi 926 sayılı kanunun geçici 32.maddesi uyarınca göreve başlayan kişilerin fiilen çalışmalarının karşılığı olarak ek ödemelerin ödenmeyeceği gibi yine 209 sayılı kanunda da bu durumdaki kişilere döner sermaye gelirlerinden yapılması gereken ek ödemelerin yapılmamasına yönelik bir düzenlemede bulunmadığı anlaşılmaktadır.
Buna göre; dosya içerisinde bulunan ek ödeme bordrolarının davalıya yapılan ödemeleri göstermekte ve bu konuda itiraz yok ise de bu ödemelerin davalının görev yaptığı kadroya göre fiili çalışmalarının karşılığı olarak ödenip ödenmediği ve fiili hizmet ve süresinin ödeme ve miktarında etkili olup olmadığı araştırılması gerekmekte iken mahkemece yeterli olmayan bilirkişi raporuna dayanılarak hüküm tesis edilmesi isabetli olmamıştır.

Bu itibarla, mahkemece konusunda uzman bilirkişiden talep edilen ek ödemenin iadesinin gerekip gerekmediği hususunda denetime elverişli gerekçeli ve yeterli Rapor alınması gerekirken yetersiz bilirkişi raporuna göre yazılı şekilde hüküm tesisi isabetsiz, temyiz itirazları bu nedenlerle yerinde olduğundan kabulü ile hükmün HUMK.nun 428. maddesi gereğince BOZULMASINA, peşin alınan temyiz harcının istek halinde temyiz edene iadesine, 16.09.2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.