Yargıtay Kararı 23. Hukuk Dairesi 2014/8060 E. 2015/4819 K. 23.06.2015 T.

YARGITAY KARARI
DAİRE : 23. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2014/8060
KARAR NO : 2015/4819
KARAR TARİHİ : 23.06.2015

MAHKEMESİ :Ticaret Mahkemesi

Taraflar arasında görülen kayıt kabul davası sonucunda verilen hükmün bozulmasına ilişkin Dairemizin 05.06.2014 gün ve 1112 Esas, 4346 Karar sayılı ilamının karar düzeltme yoluyla incelenmesi davalı iflas idare memuru … tarafından istenilmekle, dosya incelendi, gereği görüşüldü.
– KARAR –
Davacı vekili, müvekkili şirketin, TMSF Yönetim Kurulu kararı ile devralındığını, davacı şirketin… A.Ş’nin hakim ortaklarından olan …’in ortağı bulunduğu bir yatırım şirketi olduğunu, ortaklardan …’in vefatı üzerine kayıtlı hisselerin 1/2’sinin babası…’e miras yolu ile intikal ettiğini, bu durumda müflis adına kaydı yapılan (intikal eden) taahhüt ettiği pay miktarının yarısı (taahhüt edilen sermayenin ödenmeyen kısmı) olan 96.000,00 TL’nin 26.07.2004 tarihinden itibaren iflas tarihi olan 17.10.2007 tarihine kadar oluşan 51.121,97 TL faizi ile birlikte toplam 147.121,97 TL olduğunu ileri sürerek, alacağın reeskont faizi ile birlikte kayıt ve kabulünü talep ve dava etmiştir.
Davalı iflas idare memurları, davanın reddini savunmuştur.
Mahkemece, davanın kabulü ile, davacı alacağının 4. sırada kayıt ve kabulüne dair verilen karar, davalı müflis iflas idare memurlarının temyiz istemi üzerine Dairemizin 05.06.2014 tarih ve 1112 E., 4346 K. sayılı kararıyla bozma nedine göre davalı müflis iflas idare memurlarının temyiz itirazları şimdilik incelenmeksizin davanın, davacı alacağının, müflisin iflas tasfiye işlemlerini yürüten TMSF Tasfiye Dairesi Başkanlığı’nca reddine dair karara itiraz istemine ilişkin olduğu, müflis …r’in iflas tasfiyesinin, 5411 sayılı Bankalar Kanunu’nun geçici 11. maddesi yollamasıyla, Mülga 4389 sayılı Bankalar Kanunu’nun 16. maddesi uyarınca TMSF tarafından yürütüldüğünün anlaşıldığı, davacının alacak talebinin TMSF Tasfiye Dairesi Başkanlığı’nca reddedilmesi üzerine dava açılmış olup; İİK hükümleri uyarınca düzenlenen bir sıra cetveli bulunmadığı, tüzel kişiliği haiz Fon tarafından düzenlenen ve idari işlem niteliğinde bulunan sıra cetveli nedeniyle çıkan işbu uyuşmazlığın, Adli Yargının görevi dahilinde olmadığı, bu nedenle mahkemece, idari bir işlemin iptalinin İdari Yargıdan istenebileceği gözönünde bulundurulup, HMK’nın 114/1-b ve 115/2. maddeleri uyarınca davanın usulden reddine karar verilmesi gerekirken, yazılı şekilde uyuşmazlığın esası incelenerek hüküm kurulmasının doğru olmadığı belirtilerek bozulmuştur.
Davalı müflis iflas idare memuru …, karar düzeltme isteminde bulunmuştur Bakanlar Kurulunun 21.12.1999 tarihli ve 99/13765 sayılı kararıyla temettü hariç ortaklık hakları ile yönetim ve denetimi mülga 4389 sayılı Bankalar Kanunu’nun 14. maddesinin (3) ve (4) numaralı fıkralarına istinaden Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu’na devredilen ……ı A.Ş. (… A.Ş.)’nin eski yönetici ve hakim ortağı…’in 5411 sayılı Bankacılık Kanunu’nun 110. madde hükmü uyarınca …2. Asliye Ticaret Mahkemesi’nin 17.10.2007 tarih ve 2005/120 E., 2007/381 K. ilamı ile iflasına karar verilmiş, … İflas Müdürlüğü’nün 2007/30 sayılı dosyasından iflas işlemlerine başlanılmış, işbu dava iflas kararından sonra 09.11.2007 tarihinde açılmış, iflas kararı taraflarca temyiz edilmeksizin 14.01.2008 tarihinde kesinleşmiş, 5411 sayılı Bankacılık Kanunu’nun 110. maddesinin yollamasıyla, 106. maddesinin, 5. fıkrası gereğince birinci alacaklılar toplantısı yerine kaim olmak üzere, ilgili iflas idare memuru adayları, Fon Kurulu Başkanlığı’nın 18.01.2008 tarih ve 2008/19 sayılı kararı uyarınca …İflas Müdürlüğü’nün 2007/30 E. sayılı dosyasına önerilmiş, …2. İcra Hakimliği’nin 08.02.2008 tarihli kararı ile Fon tarafından önerilen iflas idare Memurları Av. …, Av. … ve Av…. görevlerine başlamış, TMSF’nin, birinci alacaklılar toplantısının İcra Müdürlüğü’nce 13.02.2008 tarihinde yapılmasına ilişkin karara yönelik şikayeti, …2. İcra Hukuk Mahkemesi’nce 5411 sayılı Bankacılık Kanunu’nun 110/2 ve 110/4 yollamasıyla 106/5. maddesi uyarınca tasfiyenin TMSF tarafından yürütülmesi gerektiği belirtilerek 08.02.2008 tarihli kararı ile kabul edilmiş ve ilk alacaklılar toplantısının iptaline karar verilmiş, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu Kurulu’nun 16.05.2008 tarih ve 2008/165 sayılı kararı ile …İflas Müdürlüğü’nün 2007/30 sayılı dosyasından sürdürülen iflas tasfiye işlemlerinin 5411 sayılı Bankacılık Kanunu’nun Geçici 11. maddesinin yollaması uyarınca, mülga 4389 sayılı Bankacılar Kanunu’nun 16. ve 17. maddelerine göre Fon tarafından yapılması gerektiğinden, tasfiye işlemlerinin Fon Tasfiye Dairesi Başkanlığı tarafından gerçekleştirilmesine, aynı kişilerin iflas idare memuru olarak atanmasına karar verilmiş, bu çerçevede iflas tasfiye işlemlerine Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu Hukuk işleri Daire Başkanlığının 2008/1 sayılı dosyası üzerinden devam edilmiş, “TMSF Tasfiye Dairesi Başkanlığınca İİK’nın 206 ve 207. maddeleri gereğince düzenlenen sıra cetveli” başlıklı cetvelde davacının alacak talebi 12. sırada değerlendirilmiş ve…2. Asliye Ticaret Mahkemesi’nin 2007/811 E. sayılı dosyasında dava konusu edildiği için ihtilaflı alacak olarak 4. sıraya kaydına karar verilmiş, 08.01.2009 tarihli tarihli… Gazetesinde ve 09.01.2009 tarihli Star Gazetesinde “TMSF Daire Başkanlığından İflas Dairesi sıfatı ile sıra cetveli ilanı” başlığı ile ilan edilmiş, alacak kayıt talebinde bulunan kişi ve kurumlara tebliğ edilmiş, müflisin iflas tasfiye işlemi İcra ve İflas Kanunu’na göre değil, 5411 sayılı Bankacılık Kanunu ve ilgili yönetmelik hükümlerine göre yapılmaya devam edilmiş, bu çerçevede ikinci alacaklılar toplantısı yerine kaim olmak üzere, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu Fon Kurulu’nun 12.03.2009 tarih ve 2009/82 sayılı kararı alınmış bulunmaktadır.
5411 sayılı Bankacılık Kanununun 106/5 maddesi; ” Fon bu Kanunun uygulanması ile sınırlı olmak üzere 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu’nun 166 ıncı, 218 inci, 219 uncu, 223 üncü, 234 üncü, 236 ıncı, 249 uncu, 251 inci ve 254 üncü maddelerindeki yetki ve görevler hariç olmak üzere iflas idaresi, alacaklılar toplantısı ve iflas idaresi görev ve yetkilerine sahip olarak bankayı tasfiye eder.” hükmünü içermektedir.
TMSF, iflas idaresi görev ve yetkilerini haiz olarak iflas tasfiyesini yürüttüğüne göre, bu sıfatla düzenlenen sıra cetvelinin de TMSF’nin kamu gücüne dayalı olarak Bankacılık Kanunu uyarınca tek yanlı olarak aldığı idari karara dayalı bir işlemi olduğu kuşkusuzdur. İflas idaresinin İİK’ndaki haiz olduğu yetkileri TMSF’nin sahip olması, bu hükümlerden yararlanması bu sonucu değiştirmemektedir. 5411 sayılı Bankacılık Kanunu’nun 110. maddesinde, 107. maddeye atıf bulunmadığı gibi, 107. madde uyarınca devir alınan alacaklar nedeniyle Fon’a boçlu olanların iflası halinde 132/9. bent uyarınca Fon’un bir ya da iki temsilcisinin katılımı ile oluşan ve İcra hakiminin seçtiği iflas idaresinin somut olayda söz konusu olmadığı, tamamının Fon’un gösterdiği adaylardan oluştuğu, iflas idaresinin Fon adına tasfiyeyi yürüttüğü anlaşılmaktadır. Uyuşmazlık Mahkemesi’nin 07.02.2011 tarih ve 2010/69 E., 2011/5 K. sayılı kararında da, TMSF’nin düzenlediği sıra cetvelinin iptaline idari yargının karar verebileceği sonucuna varılmıştır.
Bu açıklamalara ve Yargıtay ilamında belirtilen gerektirici sebeplere göre, HUMK’nın 440. maddesinde sayılan hallerden hiçbirisine uymayan karar düzeltme isteminin reddi gerekmiştir.
SONUÇ: Yukarıda açıklanan nedenlerle, davalı müflis iflas idare memuru Cengiz Kadakaloğlu’nun karar düzeltme isteminin REDDİNE, 5,20 TL harç ve takdiren 248,00 TL para cezasının karar düzeltme isteyenden alınarak Hazine’ye gelir kaydedilmesine, 23.06.2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.