YARGITAY KARARI
DAİRE : 22. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2013/37602
KARAR NO : 2014/18
KARAR TARİHİ : 13.01.2014
MAHKEMESİ : İzmir 10. İş Mahkemesi
TARİHİ : 27/09/2013
NUMARASI : 2013/60-2013/441
Hüküm süresi içinde davalı avukatı tarafından temyiz edilmiş olmakla, dava dosyası için Tetkik Hakimi . tarafından düzenlenen rapor dinlendikten sonra dosya incelendi, gereği konuşulup düşünüldü:
Y A R G I T A Y K A R A R I
Davacı İsteminin Özeti:
Davacı vekili, müvekkilinin davalı Belediye Başkanlığında şoför olarak çalıştığını 21.12.2012 tarihinde sevk ve idaresindeki… plaka sayılı araç ile maddi hasarlı kazaya karıştığını kaza sebebiyle Disiplin Kurulu kararı ile kaza sebebiyle 8/8 oranında kusurlu bulunarak hasar tespit tutanağında belirlenen 4.548,09 TL’nin tamamının maaşından 12 taksitle kesilmesine karar verildiğini, oysa davacının Genel İş Sendikası üyesi olup davalı Belediye Genel-İş Sendikası arasında bağıtlanan 01.03.2012-28.02.2014 yürürlük süreli Toplu İş Sözleşmesinin “Hasar Bedeli Ödenmesi “başlıklı 73.maddenin 2 .fıkrası uyarınca meydana gelebilecek trafik kazalarındaki hasarın bedelinin kusur ve nispetine göre operatörce ve sürücü tarafından ödenecek miktarın %50 ‘sinin işverence karşılanacağının belirlendiğini ileri sürerek hasar bedelinin tamamının davacıdan tahsiline yönelik Disiplin Kurulu karararının iptaline karar verilmesini istemiştir.
Davalı Cevabının Özeti:
Davalı vekili, hasarlı trafik kazasının tamamen davacının dikkatsiz ve tedbir davranışından kaynaklandığını olay sebebi ile 8/8 oranında kusurlu bulunduğunu Toplu İş Sözleşmesi’nin 73. maddesinin davacının sebebiyet verdiği kazada uygulanabilir bir düzenleme olmadığını hasar bedelin olan 4.548,09 TL’nin tamamından davacının sorumlu olması gerektiğini ileri sürerek Disiplin Kurulu karanının gerçeğe ve hukuka uygun olup, iptal edilecek bir yönü olmadığını, haksız ve yersiz açılan davanın reddine karar verilmesi gerektiğini savunmuştur.
Mahkeme Kararının Özeti:
Mahkemece, alınan kusur raporuna göre davacının olay sebebi ile %75 oranında kusurlu bulunduğu davacı hakkında Toplu İş Sözleşmesi’nin 73. maddesinde öngörülen şartların gerçekleştiği sözleşme hükmü gereğince davacının kaza sebebiyle araçta meydana gelen hasarın ancak %50 ‘sinden sorumlu olduğu gerekçesiyle davalı Belediye Başkanlığı Disiplin kurulunun 16.01.2013 tarih ve 197 sayılı kararının iptaline karar verilmiştir.
Gerekçe ve Sonuç:
Dava niteliği itibariyle, davacının meydana gelen hasarlı trafik kazası sebebiyle davalı işverene disipli kurulu kararında belirtilen miktarda borçlu olmadığının tespitine yönelik bir menfi tespit davasıdır.
Somut olayda, davacı davalı Belediye Başkanlığı nezdinde şoför olarak çalıştığı sırada sevk ve idaresindeki . … plakalı araç ile 21.12.2012 günü … sokaktan seyir halinde iken A…. P… Caddesine çıkmak istediği sırada bu cadde üzerinde seyir halinde olan C.. A..’in sevk ve idaresindeki…….. plaka sayılı araç ile dörtlü kavşakta çarpıştığı kaza sonrası alınan… nolu trafik kaza tespit tutanağına göre davacının kavşaklarda geçiş önceliğine uymama 08 kod nolu kusurla asli kusurlu bulunduğu, karşı araç sürücüsü C.. A..’in ise kavşaklara yaklaşırken hızını azaltmamadan dolayı tali kusurlu bulunduğu, 28.01.2013 tarihli fatura içeriğniden kaza sebebiyle davacının sevk ve idaresindeki…plaka sayılı araçta 4.628,89 TL’lik hasar meydana geldiği, disiplin kurulu kararı ile hasar tespit tutunağında belirlenen 4.548,09 TL’nin tamamının davacının maaşından 12 eşit taksitle kesilmesine karar verildiği, bilahare 01.02.2013 tarihli davalı Belediye Başkanlığının oluru ile hasarlı araçlara ait bakım ve onarım giderlerine ait faturalar ile disiplin kuruluna sunulan hasar tespit tutanağı arasında fark oluşması sebebiyle davacının maaşından kesilmesi gereken miktarın fatura bedeli olan 4.628,89 TL olarak düzeltildiği anlaşılmaktadır.
Hükme esas alınan 15.07.2013 tarihli trafik bilirkişi raporunda davacının 2918 Karayolları Trafik Kanunun 57. maddesi uyarınca kazanın oluşumunda kavşaklarda geçiş önceliğine uymama kuralını ihlal ettiğinden %75 oranında asli kusurlu olduğu, diğer araç sürücüsünün ise %25 oranında tali kusurlu olduğu tespit edilmiştir. Davacının Genel İş Sendikası üyesi olduğu adı geçen sendika ile davalı B.. B.. arasında bağıtlanan Toplu İş Sözleşmesinin 73. maddesinin 2. fıkrası hükmünce “Şoförlerin ve iş makinası oparatörlerinin kullanmakta olduğu idare aracı ile İzmir’in trafik durumu sıkışıklığı ve düzensizliği ile karayolunda, mahallede, sokaklarda ve işyerlerinde çöp imha sahası güzergahında dahil olmak üzere meydana gelebilecek trafik kazalarındaki hasarların bedelini kusur ve nispetine göre öperatörünce ve sürücü tarafından ödenecek miktarın %50’si işverence karşılanır. İşveren ödeyeceği zarar bedelini talep edemez” düzenlemesini içermektedir.
Mahkemece bu durumda yapılacak iş, alınan kusur raporuna göre kaza tarihinde yürürlükte bulunan Toplu İş Sözleşmesinin 73. maddesi uygulanarak davacının kaza sebebiyle davalı belediyeye ait araçta meydana gelen zarardan sorumlu olacağı miktarı belirleyerek oluşacak sonuca göre karar verilmekten ibarettir. Davacının oluşan zarardan sorumluluğunu tamamen ortadan kaldıracak şekilde disiplin kurulu kararının iptaline karar verilmesi usul ve kanuna aykırı olup bozmaya gerektirir.
O halde davalı işveren belediyenin bu yönleri amaçlayan temyiz itirazları kabul edilmeli ve hüküm bozulmaladır.
SONUÇ: Temyiz olunan kararın yukarıda yazılı sebeplerden BOZULMASINA, peşin alınan temyiz harcının istek halinde ilgiliye iadesine, 13.01.2014 gününde oybirliğiyle karar verildi.