Yargıtay Kararı 21. Hukuk Dairesi 2014/21098 E. 2014/26774 K. 11.12.2014 T.

YARGITAY KARARI
DAİRE : 21. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2014/21098
KARAR NO : 2014/26774
KARAR TARİHİ : 11.12.2014

MAHKEMESİ : Bitlis Asliye Hukuk Mahkemesi
TARİHİ : 03/07/2014
NUMARASI : 2012/115-2014/251

Davacı, asgari işçilik oranının tespitiyle eksik işçilik bildiriminde bulunduğu gerekçesiyle davalı kurumca tahakkuk ettirilen ve ödenen 5.264.00 TL ek prim ve gecikme zammının ödeme tarihinden itibaren ticari faiziyle birlikte tahsiline karar verilmesini istemiştir.
Mahkeme ilamında belirtildiği şekilde, isteğin kabulüne karar vermiştir.
Hükmün davalı vekili tarafından temyiz edilmesi üzerine temyiz isteğinin süresinde olduğu anlaşıldıktan ve Tetkik Hakimi tarafından düzenlenen raporla dosyadaki kağıtlar okunduktan sonra işin gereği düşünüldü ve aşağıdaki karar tespit edildi.

K A R A R

1.Dosyadaki yazılara, kararın dayandığı delillerle kanuni gerektirici nedenlere, bozma ilamına uygun karar verilmiş olmasına göre davalı Kurumun aşağıdaki bendin kapsamı dışında kalan diğer temyiz itirazlarının reddine,
2.Dava, asgari işçilik oranının tespiti ile davacının eksik işçilik bildiriminde bulunduğu gerekçesiyle davalı Kurumca tahakkuk ettirilen ve ödenen 5.264,00 TL ek prim ve gecikme zammının ödeme tarihinden itibaren işleyecek ticari faiziyle birlikte tahsili istemine ilişkindir.
Mahkemenin, davanın kabulüne dair 13.04.2010 tarihli kararının Dairemizin 05.03.2012 tarihli kararı ile bozulması üzerine uyma kararı verilerek yapılan yargılama sonucunda davanın kabulüne karar verilmiştir.
5510 sayılı Kanun’un “Prim Borçlarına Halef Olma, Gecikme Cezası ve Gecikme Zammı İle İadesi Gereken Primler” başlıklı 89.maddesine göre “Kurumun prim ve diğer alacakları süresi içinde ve tam olarak ödenmezse, ödenmeyen kısmı sürenin bittiği tarihten itibaren ilk üç aylık sürede her bir ay için % 3 oranında gecikme cezası uygulanarak artırılır. Ayrıca, her ay için bulunan tutarlara ödeme süresinin bittiği tarihten başlamak üzere borç ödeninceye kadar her ay için ayrı ayrı Hazine Müsteşarlığınca açıklanacak bir önceki aya ait Yeni Türk Lirası cinsinden iskontolu ihraç edilen Devlet iç borçlanma senetlerinin aylık ortalama faizi bileşik bazda uygulanarak gecikme zammı hesaplanır. Ancak, ödemenin yapıldığı ay için gecikme zammı günlük hesaplanır. Bakanlar Kurulu, ilk üç ay için uygulanan gecikme cezası oranını iki katına kadar artırmaya veya bu oranı % 1 oranına kadar indirmeye, yeniden kanunî oranına getirmeye ve uygulama tarihini belirlemeye yetkilidir. Dava ve icra takibi açılmış olsa bile, prim ve diğer Kurum alacaklarının ödenmemiş kısmı için gecikme cezası ve gecikme zammı tahsil edilir.”
Somut olayda, mahallinde yapılan keşif sonrasında düzenlenen bilirkişi raporu doğrultusunda asgari işçilik oranının % 13,59 kabulü yerinde ise de gecikme cezası ve zammının hesaplanmasında yanılgıya düşüldüğü anlaşılmaktadır. Bilirkişi kurulu Kuruma eksik bildirilen işçilik tutarı üzerinden prim aslını 18.566,38 TL olarak hesaplamıştır. 506 sayılı Kanun’un 80/5 ve 5510 sayılı Kanun’un 89.maddesine göre; eksik işçiliğin 2007 yılının 12.ayına mal edildiği gözetilerek borcun tamamının ödendiği 18.02.2009 tarihine kadar prim aslı üzerinden gecikme cezası ve zammının hesaplanması, 18.02.2009 tarihi itibariyle prim borcu ile gecikme cezası/zammı toplamı ile davacının yaptığı ödeme karşılaştırılarak davacının istirdata hakkı olup olmadığının belirlenmesi gerekirken mahkemece borcun tamamının 18.556,38 TL olduğu düşünülerek davacının yapmış olduğu 23.830,00 TL ödemeden 18.566,38 TL düşülerek 5.263,68 TL’nin istirdatı gereken meblağ olarak hüküm altına alınması usul ve yasaya aykırı olup bozma nedenidir.
O halde, davalı Kurumun bu yönleri amaçlayan temyiz itirazları kabul edilmeli ve hüküm bozulmalıdır.
SONUÇ: Hükmün yukarıda açıklanan nedenlerle BOZULMASINA, 11.12.2014 gününde oybirliğiyle karar verildi.