Yargıtay Kararı 20. Hukuk Dairesi 2014/9652 E. 2014/10142 K. 03.12.2014 T.

YARGITAY KARARI
DAİRE : 20. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2014/9652
KARAR NO : 2014/10142
KARAR TARİHİ : 03.12.2014

MAHKEMESİ : Şirvan Asliye Hukuk Mahkemesi
TARİHİ : 09/05/2013
NUMARASI : 2012/172-2013/195

Taraflar arasındaki davanın yapılan duruşması sonunda kurulan hükmün Yargıtayca incelenmesi davalı Orman Yönetimi vekili tarafından istenilmekle, süresinde olduğu anlaşılan temyiz dilekçesinin kabulüne karar verildikten sonra dosya incelendi, gereği düşünüldü:

K A R A R

Davacı Hazine 05/04/2012 havale tarihli dava dilekçesinde; Çeltikyolu Köyü 101 ada 1 parsel sayılı 14927154,54 m² yüzölçümündeki taşınmazın orman niteliği ile Hazine adına tapuda kayıtlı olduğunu, dava konusu taşınmazın bulunduğu köyde 4342 sayılı Mera Kanunu uyarınca mera tahdit işlemlerinin yapılıp 08/10/2007 – 06/11/2007 tarihleri arasında ilân edilerek kesinleştiğini, 2010 yılında yapılan genel arazi kadastrosu çalışmalarında mera olarak belirlenen yerlerin orman parseli olarak Hazine adına tesbit ve tescil edildiğini, ekli krokide mera olarak gösterilen kısımların mera niteliği ile tescilini talep etmiştir.
Mahkemece yapılan keşif neticesinde, dava konusu taşınmazın … Köyü 101 ada 1 sayılı parsel yanında, …Köyü 101 ada 1 ile … Köyü 101 ada 1 sayılı parsel sınırları içinde kaldığı belirlendikten sonra; davanın kabulü ile … Köyü 101 ada 1 sayılı parselin krokide (A, B ve C) harfleri ile gösterilen kısımlarının tapularının iptali ile ayrı bir parsel numarası verilerek mera olarak sınırlandırılmasına, … Köyü 101 ada 1 nolu parselin krokide (D ve E) harfleri ile gösterilen kısımlarının tapularının iptali ile ayrı bir parsel numarası verilerek mera olarak sınırlandırılmasına; Karaca Köyü 101 ada 1 nolu parselin krokide (F) harfi ile gösterilen kısmın tapusunun iptali ile ayrı bir parsel numarası verilerek mera olarak sınırlandırılmasına karar verilmiş, hüküm davalı Orman Yönetimi vekili tarafından temyiz edilmiştir.
Dava, mera iddiasına dayalı tapu iptali ve tescil istemine ilişkindir.
Çekişmeli taşınmazın bulunduğu yerde orman kadastrosu 3402 sayılı Kanunun 5304 sayılı Kanun ile değişik 4. maddesi hükmüne göre yapılmış, çekişmeli taşınmazlar orman alanı içinde bırakılmıştır. Mahkemece, her ne kadar davanın kabulü ile … Köyü 101 ada 1 sayılı parselin krokide (A, B ve C) harfleriyle gösterilen kısımlarının, Ormanbağı Köyü 101 ada 1 sayılı parselin krokide (D ve E) harfleriyle gösterilen kısımları ile .. Köyü 101 ada 1 sayılı parselin krokide (F) harfi ile gösterilen kısmının orman sayılmayan yerlerden olduğu gerekçesiyle tapularının iptali ile ayrı bir parsel numarası verilerek mera olarak sınırlandırılmasına karar verilmiş ise de, hükme dayanak alınan orman bilirkişi raporunda çekişmeli taşınmazların tarih belirtilmeyen memleket haritasında bir kısmının bağ sembollü alana isabet ettiği, bir kısmının ise açık renkli orman sayılmayan alana isabet ettiği, yine 1934 tarihli hava fotoğraflarında tamamının ormanlık alanlar ile bütünlük arzetmediği belirtilmiş olmasına rağmen, aplikeli memleket haritası kadastro paftası ile çakıştırılmadığından, uygulanan memleket haritasının tarihi belirtilmediğinden ve hava fotoğrafına ilişkin aplikeli kroki rapora eklenmediğinden rapor denetlenememektedir. Bu haliyle rapor, taşınmazın orman sayılan yerlerden olup olmadığını belirleme noktasında yeterli değildir. Dairece iki kez iade yapılarak belirtilen eksiklikler giderilmeye çalışılmış ise de; iade gerekleri yerine getirilmemiş, eski tarihli memleket haritası üzerinde kadastro paftası ile aplikeli gösterim yapılmadığı gibi, keşifte görev almayan Jeodezi ve Fotogrametri Mühendisi İbrahim Yıldız’dan ek rapor alınmış, alınan ek raporda da sadece 1984 yılına ait hava fotoğraflarına dayalı inceleme yapılmıştır.
Eksik inceleme ve araştırma ile hüküm kurulamaz.
Bu nedenle; mahkemece öncelikle, dava konusu taşınmazların bulunduğu bölgede yetkili idarî merciler tarafından 4342 sayılı Kanun uyarınca yapılan mera tahsisine ilişkin mera tahsis haritası ve eki belgeler, komşu parsel tutanak ve dayanakları, çekişmeli taşınmazın bulunduğu yöreye ait en eski tarihli memleket haritası, hava fotoğrafları ve varsa amenajman planı ilgili yerlerden eksiksiz olarak getirtilip, önceki bilirkişiler dışında halen Çevre ve Orman Bakanlığı (Orman ve Su İşleri Bakanlığı) ve bağlı birimlerinde görev yapmayan bu konuda uzman orman yüksek mühendisleri arasından seçilecek üç orman yüksek mühendisi veya orman mühendisi, bir ziraat mühendisi ve bir fen bilirkişi yardımıyla yeniden yapılacak inceleme ve keşifte, mera tahsis haritasının ölçeği ile kadastro paftasının ölçeği eşitlendikten sonra yerel bilirkişi yardımı, uzman bilirkişi fen memuru eliyle yerine her iki harita çakıştırılmak suretiyle uygulanmalı, uygulamada haritalarda tarif edilen belli poligon ve röper noktalar ile arz üzerindeki doğal ya da yapay sınır yerlerinden yararlanılmalı, bu yolla dava konusu taşınmazların mera tahsis haritasının kapsamında kalıp kalmadığı duraksamaya meydan vermeyecek şekilde belirlenmeli, eski tarihli memleket haritası ve dayanağı hava fotoğrafları çekişmeli taşınmazlar ile birlikte çevre araziye de uygulanmak suretiyle taşınmazların öncesinin bu belgelerde ne şekilde nitelendirildiği belirlenmeli; 3116, 4785 ve 5658 sayılı kanunlar karşısındaki durumu saptanmalı; 3402 sayılı Kanunun 45. maddesinin ilgili fıkraları, Anayasa Mahkemesinin 01.06.1988 gün ve 31/13 E.K.; 14.03.1989 gün ve 35/13 E.K. ve 13.06.1989 gün ve 7/25 E.K. sayılı kararları ile iptal edilmiş ve kalan fıkraları da 03.03.2005 gününde yürürlüğe giren 5304 sayılı Kanunun 14. maddesi ile yürürlükten kaldırılmış olduğundan, öncesi orman olan bir yerin üzerindeki orman bitki örtüsü yokedilmiş olsa dahi, salt orman toprağının orman sayılan yer olduğu düşünülmeli; toprak yapısı, bitki örtüsü, ağaçların yaşı, cinsi, sayısı, kapalılık durumu, çevresi, incelenmeli, çekişmeli taşınmazların eylemli durumu incelenerek değerlendirilmeli; keşifte, hâkim gözetiminde, taşınmazların dört yönden renkli fotoğrafları çektirilip, onaylanarak dosyaya eklenmeli; yukarıda değinilen belgeler fen ve uzman orman bilirkişiler eliyle yerine uygulattırılıp; orijinal-renkli (renkli fotokopi) memleket haritasının ölçeği kadastro paftası ölçeğine, yine kadastro paftası ölçeği de memleket haritası ölçeğine çevrildikten sonra, her iki harita komşu ve yakın komşu parselleri de içine alacak şekilde birbiri üzerine aplike edilmek suretiyle, çekişmeli taşınmazların konumunu çevre parsellerle birlikte haritalar üzerinde gösterecekleri yalnız büro incelemesine değil, uygulamaya ve araştırmaya dayalı, bilirkişilerin onayını taşıyan krokili bilimsel verileri bulunan yeterli rapor alınmalı ve oluşacak sonuç çerçevesinde bir karar verilmelidir.
Açıklanan hususlar gözetilmeksizin, yazılı biçimde hüküm kurulması usûl ve kanuna aykırıdır.
SONUÇ: Yukarıda açıklanan nedenlerle; davalı Orman Yönetimi vekilinin temyiz itirazlarının kabulüyle hükmün BOZULMASINA, temyiz harcının istek halinde iadesine 03/12/2014 gününde oy birliği ile karar verildi.