Yargıtay Kararı 20. Hukuk Dairesi 2014/1517 E. 2014/3400 K. 24.03.2014 T.

YARGITAY KARARI
DAİRE : 20. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2014/1517
KARAR NO : 2014/3400
KARAR TARİHİ : 24.03.2014

MAHKEMESİ : Menderes 1. Asliye Hukuk Mahkemesi
TARİHİ : 28/12/2011
NUMARASI : 2010/28-2011/1035

Taraflar arasındaki davanın yapılan duruşması sonunda kurulan hükmün Yargıtayca incelenmesi davacı ve karşı davalılar K.. A.. ve M.. A.. vekili ile Hazine vekili tarafından istenilmekle, süresinde olduğu anlaşılan temyiz dilekçesinin kabulüne karar verildikten sonra dosya incelendi, gereği düşünüldü:
K A R A R
Davacı Hazine, davalı gerçek kişiler tarafından kullanılan Özdere Beldesi, .. Mahallesi, … Mevkiindeki taşınmazın Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerlerden olduğunu belirterek davalının elatmasının önlenmesi ile taşınmaz üzerindeki muhdesatların kal’ine karar verilmesi talebi ile bu davayı açmıştır.
Birleşen dosyada ise, davalı gerçek kişiler, taşınmazın kazandırıcı zamanaşımı ile zilyetliğe dayalı olarak adlarına tesciline talep etmişlerdir.
Mahkemece; davacı gerçek kişilerin davasının kabulüne, çekişmeli 37.847 m2’lik taşınmazın tarım arazisi niteliği ile davacı ve davalı gerçek kişiler adlarına tapuya tesciline, davacı Hazinenin davasının ise reddine karar verilmiş; davacı Hazine tarafından temyiz edilmesi üzerine hüküm, Yargıtay 20. Hukuk Dairesinin 14.10.2009 gün ve 2009/10925-14728 sayılı kararı ile bozulmuştur.
Hükmüne uyulan bozma kararında özetle; “Mahkemece, öncelikle dava dışı 8079 sayılı parsele ilişkin varsa, kadastro tesbit tutanağı örneği ile dayanakları olan tapu veya vergi kayıtları, ihdasen veya başka bir şekilde oluşmuş ise tescile esas tüm belgeler ile davacıların İzmir Defterdarlığına verdikleri 12.04.2004 tarihli dilekçelerinin onaylı örnekleri ilgili yerlerden istenerek dosyaya konulmalı, bundan sonra önceki bilirkişiler dışında halen Çevre ve Orman Bakanlığı (Orman ve Su İşleri Bakanlığı) ve bağlı birimlerinde görev yapmayan bu konuda uzman orman yüksek mühendisleri arasından seçilecek bir orman mühendisi ve bir harita mühendisinden veya olmadığı takdirde bir tapu fen memurundan oluşturulacak bilirkişi kurulu yardımıyla yeniden yapılacak keşifte, 2 Eylül 1986 tarihli Resmî Gazetede yayımlanan 6831 sayılı Orman Kanununa Göre Orman Kadastrosu ve Aynı Kanunun 2/B Maddesinin Uygulanması Hakkındaki Yönetmeliğin 54. maddesi uyarınca hazırlanan Orman Kadastrosu Teknik İzahnamesinin 49. maddesinde yazılı “orman sınır noktası ve hatların uygulanmasında tutanaklardan, orman kadastro haritasından, hava fotoğraflarından, varsa ölçü karnelerinden, nirengi, poligon, röper noktalarından yararlanılır. Sınırlama tutanakları ile orman kadastro haritaları arasında çekişme olduğunda ölçü değerleri ve tutanaktaki ifadeler arazinin durumuna göre incelenir, hangisi daha çok uyum gösteriyorsa ve gerçek duruma uygun ise o esas alınır.” hükmü ile 15.07.2004 tarihli Resmî Gazetede yayımlanan Orman Kadastrosunun Uygulanması Hakkında Yönetmeliğin “Teknik İşler” başlıklı Dokuzuncu Bölümünde yazılı esaslar gözönünde bulundurularak uygulama yapılmalı, yerel bilirkişi beyanlarına başvurularak yerinde bulunmayan orman sınır noktaları, bulunanlardan hareketle tutanak ve haritalarda yazılı mevki, yer, kişi isimleri ile açı ve mesafelere göre, orman kadastrosu, aplikasyon ve 2/B madde uygulama tutanak ve haritalarının düzenlenmesinde kullanılan hava fotoğrafları ve memleket haritalarından yararlanılarak, değişik açı ve uzaklıklardaki en az 6-7 adet orman sınır noktası bulunup röperlenmeli, anlatılan yöntemle bulunan ilk orman kadastrosu, aplikasyon ve 2/B madde uygulaması ile ilgili sınır noktaları aynı ölçeği çevrilerek, çekişmeli taşınmazın orman kadastrosu aplikasyon ve 2/B madde haritalarına göre konumu genel kadastro paftası üzerinde, ayrı renkli kalemlerle gösterilip keşfi izleme olanağı sağlanmalı, aynı ya da yakın orman sınır hatlarında, dava konusu edilen parseller varsa, bunların tümü birleşik harita üzerinde gösterilerek bilirkişilerden müşterek imzalı rapor ve kroki alınmalı, ilk orma n kadastro harita ve tutanakları ile aplikasyon ve 2/B madde harita ve tutanaklarının
uyumsuz olması halinde, yukarıda yazılı Yönetmelikler ile Teknik İzahnamelerde yazılı tutanakların düzenlenmesine esas alınan hava fotoğrafı ve memleket haritası ile desteklenen ve gerçek duruma uygun düşen tutanaklara değer verileceği düşünülmelidir. Yukarıda belirtilen şekilde yapılacak inceleme sonucunda çekişmeli taşınmazın kesinleşen orman kadastro sınırları dışında kaldığı saptandığında ise; 3402 sayılı Kadastro Kanununun 14 ve 17. maddeleri gereğince zilyetlikle kazanma koşullarının davacılar yararına oluşup oluşmadığı araştırılarak sonucuna göre bir karar verilmelidir.” denilmiştir.
Mahkemece bozma kararına uyularak yapılan yargılama sonucu, davacılar K.. A.. ve M.. A..’ın davasının kısmen kabulü ile, dava konusu Menderes İlçesi, Özdere Beldesi… Mahallesi, … Mevkiinde kaim fen bilirkişi E.. O.. ve Orman Yüksek Mühendisi…B..imzalı 06/06/2011 tarihli bilirkişi raporuna ekli krokide 15 numara ile gösterilen kırmızı ile çevrili toplam 11.710 m2 kısmının davacılar adına tapuya tesciline, fazlaya ilişkin talebin reddine,
Davacı Hazinenin davasının kısmen kabulü ile, dava konusu Menderes İlçesi, Özdere Beldesi, …Mahallesi, K.. Mevkiinde kaim fen bilirkişi E.. O.. ve Orman Yüksek Mühendisi F.. B.. imzalı 06/06/2011 tarihli bilirkişi raporuna ekli krokide 16 numara ile gösterilen mavi ile çevrili toplam 26.137 m2’lik kısmına davalıların yapmış olduğu müdahalenin men’i ile üzerindeki zeytin ağacı dışındaki muhtesatın kal’ine karar verilmiş, hüküm davacı ve karşı davalılar K.. A..ve M.. A.. vekili ve Hazine vekili tarafından temyiz edilmiştir.
Dava, elatmanın önlenmesi, kal ve Medenî Kanunun 713. maddesi gereğince kazandırıcı zamanaşımı ile zilyetliğe dayalı tapuya tescil talebine ilişkindir.
Yörede 1949 yılına yapılan orman kadastro çalışması ile 1975, 1986 ve 1994 yıllarında yapılarak kesinleşen orman kadastro çalışması aplikasyon, 2. madde ve 2/B madde uygulaması bulunmaktadır.
İncelenen dosya kapsamından çekişmeli taşınmazın bulunduğu yerde, karar tarihinden sonra, 5831 sayılı Kanunun geçici 8. maddesi gereğince arazi kadastrosu yapıldığı ve dava konusu taşınmazlara 05.05.2013 tarihinde 1177 ada 292 ve 298 parsel numarası verilerek kadasto tutanağı düzenlendiği ve bu dosyada davalı olmaları nedeniyle kesinleştirilmediği anlaşılmaktadır. 3402 sayılı Kanunun 26/4 maddesi hükmüne göre “kadastro mahkemesinin yetkisi (görevi) her taşınmaz mal hakkında kadastro tutanağı düzenlendiği günde başlar.” Yine, aynı Kanunun 27/1 maddesine göre “Mahalli hukuk mahkemelerinde görülmekte olan kadastro ile ilgili ve henüz kesinleşmemiş bulunan taşınmazlara ilişkin davalar hakkında o taşınmaz için kadastro tutanağı düzenlendiği tarihte bu mahkemelerin görevi sona erer ve davalara ait dosyalar mahkemesine resen devrolunur.” hükümleri getirilmiştir. Görev, kamu düzenine ilişkin olup, temyiz edenlerin sıfatına bakılmaksızın yargılamanın her aşamasında gözetilmelidir. Bu sebeple, mahkemece yapılacak iş: çekişmeli taşınmaza kadastro tutanağı düzenlendiğinden, kadastro tutanak asılları dosyaya getirtilerek, davaya bakma görevinin kadastro mahkemesine ait olduğu düşünülerek görevsizlik kararı vermekten ibarettir.
SONUÇ : Yukarıda açıklanan nedenlerle; davacı ve karşı davalı K.. A.. ve M.. A.. vekili ve Hazine vekilinin temyiz itirazlarının kabulü ile hükmün BOZULMASINA, bozma nedenine göre diğer konuların bu aşamada incelenmesine yer olmadığına, temyiz harcının istek halinde iadesine 24/03/2014 günü oy birliği ile karar verildi.