YARGITAY KARARI
DAİRE : 20. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2013/840
KARAR NO : 2014/253
KARAR TARİHİ : 09.01.2014
MAHKEMESİ : Düzce Kadastro Mahkemesi
TARİHİ : 27/11/2012
NUMARASI : 2011/3-2012/89
Taraflar arasındaki davanın yapılan duruşması sonunda kurulan hükmün Yargıtayca incelenmesi davacı Orman Yönetimi ve davalı Orman ve Su İşleri Bakanlığı tarafından istenilmekle, süresinde olduğu anlaşılan temyiz dilekçesinin kabulüne karar verildikten sonra dosya incelendi, gereği düşünüldü:
K A R A R
Davacı dava dilekçesi ile; Düzce İli, U..K..de, ilk orman kadastro çalışmalarının 10 nolu Kadastro Komisyonu tarafından, 6831 sayılı Kanunun 1. maddesi ve aynı Kanunun 1744 sayılı Kanun ile değişik 2. maddesine göre yapılarak, 19.07.1982 tarihinde ilân edilip süresinde kesinleştiğini, bu çalışmalardan sonra 42 nolu Kadastro Komisyonu tarafından, eski çalışmaların aplikasyonu ile 6831 sayılı Orman Kanununun 3302 sayılı Kanun ile değişik 2/B madde çalışmaları yapıldığını, bu çalışmaların 04.10.2010 tarihinde askıya çıkarıldığını ancak 42 nolu Kadastro Komisyonu tarafından yapılan bu son çalışmalarda tesis edilen 24, 25, 31 ve 32 nolu OS noktalarının hatalı aplike edilmesi nedeni ile, 10 nolu Komisyona belirlenen orman alanında daralma olduğunu, bu sebeple 42 nolu Komisyonun bu noktalarda yapmış olduğu çalışmaların iptali ile 10 nolu Komisyonca tesis edilen bu OS noktalarına uyulmasını talep etmiştir. Mahkemece; davanın kısmen kabul kısmen reddi ile; 42 nolu Orman Kadastro Komisyonu tarafından tespit edilen Düzce İli, M… İ…, U..K.. 24 ve 25 nolu orman sınır noktalarının iptaline, 10 nolu Orman Kadastro Komisyonu tarafından yapılan çalışmalarda belirlenen Düzce İli, M..İ…, U.. K.. 24 ve 25 nolu orman sınır noktalarının geçerli olmasına ve bu sınırlara uyulmasına, 42 nolu Orman Kadastro Komisyonu tarafından tesbit edilen Düzce İli, M.. İlçesi, U…K… 31 ve 32 nolu orman sınır noktalarına ilişkin davanın reddi ile, belirtilen bu sınır noktalarına uyulmasına, karar verilmiş, hüküm davacı Orman Yönetimi ve davalı Orman ve Su İşleri Bakanlığınca temyiz edilmiştir.
Dava dilekçesindeki açıklamaya göre dava, aplikasyon çalışmasına itiraza ilişkindir.
Mahkemece davanın kısmen kabul kısmen reddi ile; 42 nolu Orman Kadastro Komisyonu tarafından tespit edilen 24 ve 25 nolu orman sınır noktalarının iptaline ve 10 nolu Orman Kadastro Komisyonunca belirlenen 24 ve 25 nolu orman sınır noktalarının geçerli olmasına ve bu sınırlara uyulmasına, 42 nolu Orman Kadastro Komisyonu tarafından tesbit edilen 31 ve 32 nolu orman sınır noktalarına ilişkin davanın reddi ile, belirtilen bu sınır noktalarına uyulmasına karar verilmiş ise de, mahkemece yeterli inceleme ve araştırma yapılmadan hüküm kurulmuştur. 42 nolu orman Kadastro Komisyonunca belirlenen 24 ve 25 nolu orman sınır noktalarının iptal edilerek 10 nolu Komisyonun belirlediği 24 ve 25 nolu orman sınır noktalarının geçerli olmasına karar verilmesi neticesinde bu noktalarının sınırında bulunan kişi parsellerinin yüzölçümlerinde de değişikliğe neden olunmuştur. Buna karşı, mahkemece verilen karar ile mülkiyet hakkı etkilenen bu parsel malikleri davaya dahil edilmemiştir. Ayrıca, keşif sonucu alınan orman bilirkişi raporlarında dava konusu orman sınır noktalarının memleket haritası ve hava fotoğrafı üzerinde yapılan gösterimi hüküm kurmaya yeterli değildir.Açıklanan sebeplerle mahkemece dava edilen orman sınır noktalarının, sınırında bulunan parsel malikleri davaya dahil edilerek husumet yaygınlaştırılmalı ve mahkemece daha önce keşfe katılmamış üç orman ve bir fen bilirkişileri eşliğinde yeniden yapılacak keşif ile kesinleşmiş orman kadastrosu, aplikasyon ve 2/B madde haritaları ile en eski tarihli hava fotoğrafı ve memleket haritası ölçekleri denkleştirilip birbiri üzerine aplike edilerek değişik açı ve uzaklıklarda olan, en az 8 ya da 10 orman tahdit sınır (OTS) noktası görülecek biçimde dava konusu orman sınır noktalarının orman kadastrosu ve aplikasyon hattına göre konumu, orman kadastro haritasındaki sınır noktaları ile aplikasyon haritasındaki sınır noktaları memleket haritası ve hava fotoğrafı üzerinde ayrı renkli kalemlerle çizilmek suretiyle rapor alınmalı ve oluşacak sonuca göre karar verilmelidir.
SONUÇ: Yukarıda açıklanan nedenlerle; davacı Orman Yönetimi ve davalı Orman ve Su İşleri Bakanlığının temyiz itirazlarının kabulü ile hükmün BOZULMASINA, temyiz harcının istek halinde yatırana iadesine 09/01/2014 günü oy birliği ile karar verildi.