Yargıtay Kararı 20. Hukuk Dairesi 2012/5824 E. 2012/8582 K. 06.06.2012 T.

YARGITAY KARARI
DAİRE : 20. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2012/5824
KARAR NO : 2012/8582
KARAR TARİHİ : 06.06.2012

MAHKEMESİ :Asliye Hukuk Mahkemesi

Taraflar arasındaki tescil davasının yapılan duruşması sonunda kurulan hükmün Yargıtayca incelenmesi davalı Hazine ve Orman Yönetimi tarafından istenilmekle, süresinde olduğu anlaşılan temyiz dilekçesinin kabulüne karar verildikten sonra dosya incelendi, gereği düşünüldü:

K A R A R
Hükmüne uyulan Yargıtay 20. Hukuk Dairesinin 27.12.2006 gün 17391-18382 sayılı bozma kararında özetle “Davacı …, 23.07.2003 tarihli dava dilekçesinde sınırlarını bildirdiği … köyü’nde bulunan taşınmazın tapuda kayıtlı olmadığını, kazandırıcı zamanaşımı zilyetliği yoluyla taşınmaz edinme koşullarının yararına oluştuğunu iddia ederek Medeni Yasanın 713. maddesi hükmüne göre adına tescilini istemiştir. Mahkemece davanın kabulü ile 20.06.2005 tarihli fen bilirkişi krokisinde (A) ile gösterilen 3011.11 m2 ve (B) ile gösterilen 3752.71 m2 yüzölçümündeki taşınmazların davacı adına tapuya kayıt ve tesciline karar verilmiş, hüküm davalı Hazine ve Orman Yönetimi tarafından temyiz edilmiştir.
Dava dilekçesindeki açıklamaya göre dava Medeni Yasanın 713. maddesi hükmü uyarınca tapusuz olan taşınmazın tesciline ilişkindir.
Çekişmeli taşınmazın bulunduğu yerde dava tarihinden önce 1944 yılında yapılıp kesinleşen orman kadastrosu bulunmaktadır. Daha sonra 1975 yılında yapılarak 15.04.1976 tarihinde ilan edilip, dava tarihinden önce kesinleşen orman kadastrosu, daha önce sınırlaması kesinleşen ormanların aplikasyonu ve 1744 sayılı Yasa ile değişik 6831 sayılı Yasanın 2. madde uygulaması vardır. Genel arazi kadastrosu işlemi 1953 yılında yapılıp kesinleşmiş, çekişmeli taşınmaz tapulama dışı bırakılmış, 2924 sayılı Yasa hükümlerine tabi taşınmazlarda yapılan arazi kadastrosuna ilişkin sonuçlar 24.05.1999 ilâ 24.06.1999 tarihleri arasında ilan edilmiştir.
Kesinleşmiş orman kadastrosu ve tapulama paftasının uygulanmasına dayalı araştırma, inceleme ve keşif sonucu Orman Bilirkişisi … tarafından düzenlenen raporda, çekişmeli taşınmaz bölümlerinin 1944 yılında 3116 sayılı Yasa hükümlerine göre yapılıp kesinleşen orman kadastrosu sınırları içinde bırakıldığı, 1975 yılında 1744 sayılı Yasa ile değişik 6831 sayılı Yasanın 2. madde uygulamasıyla Hazine adına orman sınırları dışına çıkarıldığı, 16.06.2005 tarihli keşif sonucu Orman Bilirkişileri … , … ve … tarafından düzenlenen uzman bilirkişi kurulu raporunda ise çekişmeli taşınmazların, 1944 yılında 3116 sayılı Yasa hükümlerine göre yapılan orman tahditinde orman sınırları dışında bırakıldığı, 1975 yılında 4785 sayılı Yasa hükümleri gözetilerek orman kadastrosu yapıldığı, 2021 numaralı orman sınır noktası tesis edilerek daha önce orman sınırları içinde olmayan bir bölümün orman olarak sınırlandırıldığı, çekişmeli taşınmaz bölümlerinin bu işlemde de orman sınırları dışında bırakıldığı bildirilmiş, mahkemece ilk keşifte görüşüne başvurulan uzman bilirkişi raporuna değer verilmemiş, ikinci keşifteki uzman bilirkişi kurulu raporuna değer verilerek, davacı yararına kazandırıcı zamanaşımı zilyetliği koşullarının oluştuğunun belirlendiği gerekçesiyle davacı adına tapuya tesciline karar verilmiştir.
2012/5824 – 8582
Çekişmeli taşınmazın bulunduğu yerde 1944 yılında yapılan orman tahditine ilişkin çekişmeli taşınmazı ilgilendiren tüm çalışma tutanakları ve 1975 yılında 4785 sayılı Yasa hükümleri gözetilerek yapıldığı bildirilen orman kadastrosuna ilişkin görevlendirme, işe başlama, 4785 sayılı Yasa hükümlerine göre önceki orman kadastrosundan farklı olarak orman sınırlandırması yapıldığına ilişkin çalışma tutanakları getirtilmemiş, bu konuda bilirkişilerin beyanı ile yetinilmiş, getirtilen haritalarına göre 12774 ilâ 1277 numaralı orman sınır noktalarını birleştiren orman sınır hattı, 1944 yılında düzenlenen orman kadastro haritası ile 1975 yılında düzenlenen haritada açı ve mesafe olarak çeliştiği ve bilirkişiler tarafından bu çelişki açıklanmadığı halde, mahkemece bu çelişki üzerinde durulmamış, çekişmeli taşınmaz bölümlerinin bulunduğu yerde 4785 sayılı Yasa hükümlerine göre yeni bir orman sınırlandırması için çalışma yapılıp yapılmadığı yöntemince araştırılmamış, çekişmeli taşınmazın üzerinde bulunduğu bildirilen meyve ağaçlarının cinsi, yaşı, aşı yaşı, kapalılık oranı, toprak yapısı hususunda yeterli inceleme yapılmamış, bu özellikleri ile ne zaman imar ihya edildiği, zilyetlik süresi tartışılamamış, soyut beyan ve raporlarla yetinilmiştir.
Çekişmeli taşınmazın temyiz incelemesi sırasında getirtilen ve 1953 yılında düzenlenen genel arazi kadastro paftasında devlet orman olarak yazıldığı, 1999 yılında 2924 Sayılı Yasa hükümlerine göre 6831 sayılı Yasanın 2/B maddesi gereğince Hazine adına orman sınırları dışına çıkarılan alanlarda yapılan kısmı kadastroda da yine orman sınırları içinde kabul edilerek kadastro dışı bırakıldığı, kadastro tesbit tutanağı düzenlenmediği anlaşılmaktadır.
Çekişmeli taşınmaz bölümlerinin, güneyindeki orman olarak sınırlandırılan alanlar ile kuzeyindeki 6831 sayılı Yasanın 2. madde uygulamasıyla Hazine adına orman sınırları dışına çıkarılan alanlar arasında ince bir hat olarak yer alması nedeniyle fiziksel özellikleri bakımından güneyindeki devlet ormanı ve kuzeyindeki Hazine adına orman sınırları dışına çıkarılan alanlardan ayırt etmek güçlüğü gözetildiğinde, 1975 yılında yapılan orman kadastro işleminde 4785 sayılı yasa hükümlerine göre devletleşen orman alanlarının kadastrosunun yapıldığı kabul edilse dahi, bu işlemin kesinleştiği 15.04.1977 tarihine kadar orman sayılacağı tartışmasızdır. Üzerindeki orman bitki örtüsünün yok edilmiş olması durumu değiştirmez. Hukuk Genel Kurulunun 12.05.2004 gün ve 2004/8 – 242/292 sayılı kararında da değinildiği gibi, çekişmeli taşınmaz bölümleri orman kadastrosu yapılıp orman sınırları dışında bırakıldığı 16.11.1978 tarihine kadar orman sayılır. Taşınmazın kesinleşen orman kadastrosu sınırları dışında bırakılsa dahi, 16.11.1978 tarihinden sonra davacılar yönünden imar ihya ve kazandırıcı zamanaşımı zilyetliği koşullarının oluşup oluşmadığı yöntemince araştırılmalıdır.
O halde; öncelikle, çekişmeli taşınmazın yer aldığı orijinal arazi kadastro paftası, yöreye ilişkin imar planları ve haritası, imar planlarının yapımında kullanılan şehir fotoğrafları, son 20 yılda çekilmiş hava fotoğrafları, son 20 yıla ait memleket haritası, hava fotoğrafları ve varsa amenajman planı, 1944 yılında ve 1977 yılında yapılıp kesinleşen orman kadastro işlemlerine ilişkin tüm tutanaklar ve haritalar özellikle, 1975 yılında 4785 sayılı Yasa hükümlerine göre devletleştirilen orman alanlarının sınırlandırılmasına ilişkin çalışma tutanakları ilgili yerlerden getirtilip, önceki bilirkişiler dışında; bu konuda uzman serbest orman mühendisleri arasından seçilecek üç orman mühendisi, bir fen elemanı ve bir ziraat uzmanı bilirkişi aracılığıyla yeniden yapılacak inceleme ve keşifte uygulanmak suretiyle; çekişmeli taşınmazın 1944 yılında yapılıp kesinleşen orman kadastrosu ve 1977 yılında yapılıp kesinleşen orman kadastrosuna ilişkin tutanaklar ve haritalar ile 1953 tapulama paftası ve 1999 arazi kadastro paftası ölçekleri denkleştirilerek sağlıklı bir biçimde zemine uygulanıp, değişik açı ve uzaklıklarda olan en az 15 – 20 adet orman tahdit sınır (OTS) noktasını gösterecek biçimde çekişmeli taşınmazın ayrı yarı 1944 ve 1977 tahdit hattına göre konumu duraksamaya yer vermeyecek biçimde saptanmalı; bilirkişilere tahdit hattı ile irtibatlı müşterek kroki düzenlettirilmeli, getirtilen diğer belgelerde ne şekilde nitelendirildiği belirlenmeli; 4785 ve 5658 sayılı Yasalar karşısındaki durumu saptanmalı; fen ve uzman orman bilirkişiler eliyle yerine taşınmazın konumunu gösteren orijinal-renkli (renkli fotokopi) memleket haritasının ölçeği kadastro paftası ölçeğine, yine kadastro paftası ölçeği de memleket haritası ölçeğine çevrildikten sonra, her iki harita komşu ve yakın komşu parselleri de içine alacak şekilde birbiri
2012/5824- 8582
üzerine ablike edilmek suretiyle, çekişmeli taşınmazın konumunu çevre parsellerle birlikte haritalar üzerinde gösterecekleri ayrı renklerle işaretli ve bilirkişilerin onayını taşıyan, duraksamaya yer vermeyecek nitelikte kroki düzenlettirilmeli, taşınmazın 1944 yada 1977 yılında yapılıp kesinleşen orman kadastrosu sınırları içinde kalan bölümleri için davanın reddine karar verilmeli, aplikasyon veya yeni bir orman sınırlamasıyla önceki orman sınırlarının daraltılamayacağı, 1944 yılında yapılıp kesinleşen orman kadastrosu sınırları içindeki taşınmazların, 1977 yılında orman sınırları dışında bırakılmışsa bunun hukuken değer taşımayacağı gözetilmeli,
Belirtilen yöntemle yapılacak araştırma sonunda, 1977 yılında kesinleşen işlemde 4785 sayılı yasa gözetilerek yeni bir orman sınırlandırılması yapıldığı taşınmazın hem 1944 hem 1977 orman kadastrosunda orman sınırları dışında bırakıldığı, belirlenecek olursa taşınmazın niçin tapulama harici bırakıldığı da gözetilerek, imar ihya ve kazandırıcı zamanaşımı zilyetliği yoluyla edinilebilecek yerlerden olup olmadığı araştırılmalı, şehircilik planlamasında kullanılan hava fotoğraflarında ne şekilde görüldüğü, komşu veya yakın parsellere uygulanan tapu ve vergi kayıtlarının çekişmeli taşınmaz bölümlerini ne şekilde nitelendirdikleri, imar planı içinde olup olmadığı, bu niteliği itibariyle imar ihya ve kazandırıcı zamanaşımı zilyetliği yoluyla edinilebilecek yerlerden olup olmadığı saptanmalı, davacı ve davalı tanıkları taşınmaz başında dinlenip, imar ihyanın ne zaman başladığı, ne zaman bitirildiği, kimin tarafından ne şekilde zilyet edildiği, bu zilyetliğin taşınmazın ekonomik amacına uygun olup olmadığı somut olaylara dayalı olarak sorulmalı, ziraat uzmanı bilirkişiye inceleme yaptırılarak taşınmazın tarım toprağı olup olmadığı, imar ihyaya konu edilip edilmediği, edildi ise tarihi ve kaç yıldır zilyet edildiği, taşınmazın üzerindeki ağaçların cinsleri, yaşları, aşı yaşları, sayısı ve dağılımı saptanıp; bu yolda, bilimsel verilere dayalı kapsamlı rapor düzenlettirilmeli, oluşacak sonuca göre hüküm kurulmalıdır.” şeklindedir.
Mahkemece bozma kararına uyulduktan sonra davanın kabulüne; 20.06.2005 tarihli fen bilirkişi krokisinde (A) ile gösterilen 3011.11 m2 ve (B) ile gösterilen 3752.71 m2 yüzölçümündeki taşınmazların davacı adına tapuya kayıt ve tesciline karar verilmiş, hüküm davalı Hazine ve Orman Yönetimi tarafından temyiz edilmiştir.
Dosya kapsamına ve mahkemece uyulan bozma kararı gereğince işlem yapılarak hüküm kurulmuş olduğuna ve çekişmeli taşınmazın orman sayılmayan yerlerden olduğu ve davacı yararına imar ve ihya, kazandırıcı zamanaşımı yolu ile taşınmaz edinme koşullarının gerçekleştiği belirlenerek yazılı şekilde karar verilmesinde isabetsizlik bulunmadığına göre, Orman Yönetimi ve Hazinenin temyiz itirazlarının reddiyle, usul ve yasaya uygun olan hükmün ONANMASINA, aşağıda yazılı onama harcının temyiz eden Orman Yönetimine yükletilmesine, Hazineden harç alınmasına yer olmadığına 06/06/2012 gününde oybirliği ile karar verildi.