Yargıtay Kararı 20. Hukuk Dairesi 2012/1772 E. 2012/8179 K. 29.05.2012 T.

YARGITAY KARARI
DAİRE : 20. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2012/1772
KARAR NO : 2012/8179
KARAR TARİHİ : 29.05.2012

MAHKEMESİ :Kadastro Mahkemesi

Taraflar arasındaki davanın yapılan duruşması sonunda kurulan hükmün Yargıtayca incelenmesi davalı Hazine vekili tarafından istenilmekle, süresinde olduğu anlaşılan temyiz dilekçesinin kabulüne karar verildikten sonra dosya incelendi, gereği düşünüldü:

K A R A R

Yargıtay 20. Hukuk Dairesinin 02.07.2008 gün ve 7328-9740 sayılı bozma kararı özetle “Kadastro sırasında Karahallı köyünde bulunan dava dilekçesine ekli listede ada parsel numaraları yazılı 244 adet taşınmazın arazi kadastrosu ekiplerince Hazine adına orman sınırı dışına çıkartıldığı ve Tapu Kadastro Genel Müdürlüğünün 2005/22 nolu genelgesine aykırı olarak arazi kadastro ekiplerince askı ilanı yapıldığı, bu görevin orman kadastro ekiplerine ait olduğu bildirilerek askıya çıkarma işleminin iptali istenmiştir. Mahkemece, davanın görev yönünden reddine, davacının idare mahkemesinde dava açmakta muhtariyetine karar verilmiş, hüküm davacı … Yönetimi tarafından temyiz edilmiştir.
6831 sayılı Yasanın 11. maddesine göre “… tutanak ve kararlara karşı askı tarihinden itibaren 6 ay içinde kadastro mahkemelerine … müracaatla sınırlamaya ve bu yasanın 2. maddesine göre orman sınırı dışına çıkarma işlemlerine … (Orman ve Su İşleri Bakanlığı), Orman Genel Müdürlüğü ve hak sahibi gerçek ve tüzel kişiler itiraz edebilir. … 2. maddeye göre orman sınırı dışına çıkarma işlemlerine karşı Orman Genel Müdürlüğünce açılacak davalarda hasım, hak sahibi gerçek ve tüzel kişiler ile Çevre ve Orman Bakanlığıdır (Orman ve Su İşleri Bakanlığı).
3402 sayılı Yasanın 4/3. maddesine göre yapılan orman kadastrosunda (5304 sayılı Yasa ile değiştirilmeden önce) kadastro çalışma alanı sınırında orman bulunduğu takdirde durum çalışmaya başlamadan 2 ay önce Orman Genel Müdürlüğüne bildirilir ve Orman Genel Müdürlüğünce orman sınırları belirenerek harita ve tutanakları ile birlikte kadastro ekiplerine teslim edilir. Kadastro ekiplerince bu harita ve tutanaklar esas alınarak ölçü ve harita işlemleri tamamlanır. 2 ay içinde orman kadastro ekipleri orman sınırını belirlemezse arazi kadastro ekipleri bu sınırlandırmayı yapar, böylece orman kadastro işlemleri ikmal edilmiş sayılır. Orman kadastrosu ister orman kadastro ekiplerince ister arazi kadastro ekiplerince yapılsın düzenlenen askı cetvelleri ile pafta örnekleri 30 gün süre ile arazi kadastro ekiplerince ilan edilir. Bu uygulama ilk defa orman kadastrosu yapılan yerler için geçerlidir. Somut olayda olduğu gibi daha önce yapılıp kesinleşen bir orman kadastro çalışması varsa, kesinleşen sınırlara aynen uyularak 3402 sayılı Yasanın 22/5. maddesi uyarınca kesinleşen orman kadastrosunun tapu kütüğüne aynen aktarılması ile yetinilir. Yani 3402 sayılı Yasanın 4/3. maddesi gereğince kurulan komisyonlara 6831 sayılı Yasanın 2/B madde uygulama görevi verilmemiştir.
Yukarda açıklanan olgular ve dava dilekçesindeki açıklamaya göre dava, 2/B’ye itiraz niteliğindedir. 6831 sayılı Yasanın 11. maddesine göre davaya bakma görevi İdare Mahkemelerinin değil genel mahkemelerindir.O halde; mahkemece yapılacak iş: 3402 sayılı Yasanın 25 ila 30. maddelerine göre yargılamaya devamla … (Orman ve Su İşleri bakanlığı) ile tespit tutanaklarında yazılı hak sahipleri davaya dahil edilip husumet yaygınlaştırıldıktan sonra davanın esası hakkında karar vermekten ibarettir.” şeklindedir.
Mahkemece bozma kararına uyulduktan sonra çekişmeli 104 ada 41, 42, 43 parsel sayılı taşınmazlara ilişkin dava tefrik edilmiş ve kadastro müdürlüğü aleyhine açılan davanın reddine, diğer davalılar aleyhine açılan davanın kabulüne, çekişmeli taşınmazların orman niteliğiyle Hazine adına tesciline karar verilmiş, hüküm davalı Hazine vekili tarafından temyiz edilmiştir.
Dava, kadastro tespitine itiraz niteliğindedir.
Çekişmeli taşınmazın bulunduğu yerde tesbit tarihinden önce 09.06.1969 tarihinde ilan edilip kesinleşen orman kadastrosu bulunmaktadır. Daha sonra 2005 yılında 3402 sayılı Yasanın 4. maddesine göre yapılıp dava tarihinde kesinleşmeyen aplikasyon ve 2/B uygulaması vardır. Çekişmeli taşınmazlar bu çalışmada 2/B sahasında bırakılmıştır.
Dosya kapsamına ve mahkemece uyulan bozma kararı gereğince işlem yapılarak hüküm kurulmuş olduğuna ve çekişmeli taşınmazların orman niteliğini yitirmediği belrlenerek yazılı şekilde karar verilmesinde isabetsizlik bulunmadığına göre, yerinde görülmeyen temyiz itirazlarının reddiyle, usul ve yasaya uygun olan hükmün ONANMASINA, Harçlar Yasasının değişik 13/j maddesi uyarınca harç alınmasına yer olmadığına 29/05/2012 gününde oybirliği ile karar verildi.