YARGITAY KARARI
DAİRE : 20. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2010/15542
KARAR NO : 2010/16458
KARAR TARİHİ : 22.12.2010
MAHKEMESİ :Kadastro Mahkemesi
Taraflar arasındaki komisyon kararına itiraz davasının yapılan duruşması sonunda kurulan hükmün Yargıtayca incelenmesi davacı … Yönetimi tarafından istenilmekle, süresinde olduğu anlaşılan temyiz dilekçesinin kabulüne karar verildikten sonra dosya incelendi, gereği düşünüldü:
K A R A R
1985 yılında yapılan kadastro sırasında, … Köyü 964 parsel sayılı 1.040 m2 yüzölçümündeki taşınmaz, senetsiz ve belgesizden kazandırıcı zamanaşımı zilyetliği nedeniyle tarla niteliği ile … … ve ortakları adlarına tespit edilmiştir. Orman Yönetiminin itirazı üzerine kadastro komisyonunca, taşınmazın kadastro tespitinin iptal edilerek kontrol memuru Dergi … tarafından düzenlenen 22.01.1991 tarihli krokide (B) ile işaretlenen 725 m2 yüzölçümlü bölümünün orman sayılan yerlerden olduğundan kadastro dışı bırakılmasına, (A) ile işaretlenen 315 m2 yüzölçümlü bölümünün tespit gibi tesciline karar verilmiştir. Orman Yönetimi, çekişmeli taşınmazın (A) ile işaretlenen kesimi içinde kalan yaklaşık 225 m2 yüzölçümlü bölümünün orman sayılan yerlerden olduğu iddiasıyla dava açmıştır. Mahkemece davanın reddine, dava konusu taşınmazın (A) ile işaretlenen bölümünün paylı olarak … … ve ortakları adlarına, (B) ile işaretlenen kesiminin orman niteliği ile tapu kütüğüne aktarılmasına karar verilmiş, hüküm davacı … Yönetimi tarafından temyiz edilmiştir.
Dava, komisyon kararına itiraz niteliğindedir.
… Köyünde tesbit tarihinden önce 1744 Sayılı Yasa hükümlerine göre yapılıp ekip çalışmalarının 13.07.1977 tarihinde itirazlar hakkında ise 23.12.1981 tarihinde ilan edilerek kesinleşen orman kadastrosu ve 2. madde uygulaması vardır.
Mahkemece yapılan araştırma, inceleme ve uygulama hükme yeterli değildir. Şöyle ki; hükme dayanak yapılan orman bilirkişi tarafından ortak düzenlenen raporda çekişmeli taşınmazın (B) ile işaretlenen kesiminin kesinleşen orman tahdit haritası içinde kaldığından orman sayılan yerlerden olduğu açıklanmış ise de … bilirkişi tarafından düzenlenen rapor ekindeki hat uygulaması 2 OTS’yi gösterir şekilde yapılmış olup hat uygulaması bir örneği dosyada bulunan tahdit haritası ile gidiş yönü, açı ve mesafe değerleri itibariyle uyumsuzdur. Mahkemece bu yön üzerinde durularak uyumsuz ve çelişki giderilmemiştir. Tahdit haritası ile çelişen krokiye dayanılarak hüküm kurulamaz. Bu haliyle uzman bilirkişilerin orman tahdit haritası ve tutanaklarını nasıl uyguladığı net olarak anlaşılamamaktadır.
O halde; öncelikle, çekişmeli taşınmazın bulunduğu yörede yapılan orman kadastrosuna ilişkin işe başlama, çalışma, işi bitirme ve sonuçlarının askı ilan tutanakları ile çekişmeli taşınmazın bulunduğu yeri orman tahdit sınır noktalarıyla birlikte gösterir onaylı orman tahdit harita örneği orman yönetiminden getirtildikten sonra mahkemece, önceki bilirkişiler dışında … ve Orman Bakanlığı ve bağlı birimlerinde görev yapmayan bu konuda uzman serbest orman mühendisleri arasından seçilecek iki orman mühendisi ve bir harita mühendisinden oluşturulacak üç kişilik bilirkişi kurulu aracılığıyla yeniden yapılacak keşifte, kesinleşmiş tahdit haritası ve kadastro paftası ölçekleri denkleştirilerek sağlıklı bir biçimde zemine uygulanıp, değişik açı ve uzaklıklarda olan en az 8 ya da 10 orman tahdit sınır (OTS) noktasını gösterecek biçimde çekişmeli taşınmazın tahdit haritasındaki konumu duraksamaya yer vermeyecek şekilde saptanmalı; bilirkişilere tahdit hattı ile irtibatlı müşterek kroki düzenlettirilmeli ve oluşacak sonuca göre karar verilmelidir. Açıklanan hususlar gözetilmeksizin, eksik inceleme ve yetersiz bilirkişi raporuna dayanılarak hüküm kurulması usul ve yasaya aykırıdır.
SONUÇ: Yukarıda açıklanan nedenlerle; Orman Yönetiminin temyiz itirazlarının kabulü ile hükmün BOZULMASINA, peşin alınan temyiz harcının istek halinde iadesine 22/12/2010 günü oybirliği ile karar verildi.