Yargıtay Kararı 20. Hukuk Dairesi 2007/4844 E. 2007/6247 K. 11.05.2007 T.

YARGITAY KARARI
DAİRE : 20. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2007/4844
KARAR NO : 2007/6247
KARAR TARİHİ : 11.05.2007

MAHKEMESİ :Kadastro Mahkemesi
DAVALILAR : HAZİNE – … KÖYÜ T.K.

Taraflar arasındaki kadastro tespitine itiraz davasının yapılan duruşması sonunda kurulan hükmün Yargıtayca incelenmesi davacı … tarafından istenilmekle, süresinde olduğu anlaşılan temyiz dilekçesinin kabulüne karar verildikten sonra dosya incelendi, gereği düşünüldü:
K A R A R

Kadastro sırasında … Köyü 124 ada 3 parsel sayılı taşınmaz, mera niteliği ile ortalamalı olarak tespit edilmiştir. Davacı …, orman sayılan yer olduğu iddiasıyla dava açmıştır. Mahkemece, davanın reddine, 124 ada 3 parselin tespit gibi mera olarak sınırlandırılmasına ve özel siciline tesciline karar verilmiş, hüküm … tarafından temyiz edilmiştir
Dava kadastro tespitine itiraz niteliğindedir.
Çekişmeli taşınmazın bulunduğu yerde orman kadastrosu 3402 Sayılı Yasanın 4. maddesi hükmüne göre yapılmıştır
Mahkemece yapılan araştırma ve inceleme hükme yeterli değildir. Şöyle ki; Dairemizin, 2007/134, 135, 1467, 136, 137, 751, 752, 753, 754, 755, 2168, 2172, 2171, 2170, 2169, 1682, 1679, 1680 ve 1681 esasında daha önce temyiz incelemesi yapılan dava dosyalarında, … Köyü 124 ada 4, 15, 16, 17, 18, 19, 23, 24, 27, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 46, 47, 51 ve 50 parsel sayılı taşınmazların tamamına bitişik komşu olan, eldeki davaya konu olan taşınmazın 124 ada 3 parsel sayılı taşınmazın, 1972 yılında 4753, 5618, ve 1074 Sayılı Çitçiyi Topraklandırma Yasalarının mera ile ilgili hükümlerinin uygulanması sebebiyle, aynı yasanın 13. ve nizamnamesinin ilgili maddeleri gereğince, … Köyü hudutları içinde … tevzi komisyonu tarafından mera belirtmesi ile köy tüzel kişiliği adına mera tahsisi yapıldığı ve 1973 yılında sırasıyla 805, 375, 807, 809, 811, 380, 385, 386, 389, 813, 815, 817, 819, 821, 397, 414, 833, 426 ve 427 ve 428 nolu mera parseli olarak köy sınır defterine tescil edildiği, 2006 yılında yapılan genel arazi kadastrosunda da, … tevzi komisyonunun belirlediği mera parsellerinin sınırlarına aynen uyulmak suretiyle, kadastro tespitlerinin mera olarak yapıldığı, ancak bu arazinin kadastro tespitinden önce, … Köyü ihtiyar heyetinin 30/3/1997 tarihli kararı ile … … … …,…mevkiilerinde … köy sınırına kadar tarlalara girmemek şartıyla ,lüzumlu görülen yerlerde hayvan geçiş yolu bırakmak şartıyla fidanlık yapılmak üzere … Orman Yönetimine (ağaçlandırma şefliğine) izin verildiği ve 1/4/1997 tarihinde müraacat edildiği,aralık1997 tarihinde …,…-Çöğürler orman işletme şefliğinin pusan ağaçlandırma projesi çerçevesinde ağaçlandırıldığı anlaşılmıştır.
Dosya kapsamından,ağaçlandırılan alanın halen 10 yaşlarında karaçam fidanları ile kaplı olduğu ve bu alanın orman yönetimince … tel ile çevrildiği ve 3402 Sayılı Yasanın 4. maddesi hükmüne göre yapılan orman kadastrosunda orman sınırı içine alındığı, çekişmeli parsellerden bazılarının tamamının bazılarının ise kısmen ağaçlandırma çalışması alanı olarak belirlenen … tel ile çevrili alanda ve orman tahdidi içinde kaldığı gözlenmektedir.
4342 Sayılı Mera Yasası’nın 27/05/2004 tarih 5178 Sayılı Yasanın 3. maddesi ile değişik 14. maddesi birinci fıkrası ile 03/07/2005 tarih 5403 Sayılı Yasanın 27 maddesi ile değişik d bendinde “Tahsis amacı değiştirilmedikçe mera, yaylak ve kışlaktan bu kanunda gösterilenden başka şekilde yararlanılamaz. Ancak, bu Kanuna veya daha önceki kanunlara göre mera, yaylak ve kışlak olarak tahsis edilmiş olan veya kadimden beri bu amaçla kullanılan arazilerden;….d) Köy yerleşim yeri ile uygulama imar plânı veya uygulama plânlarına ilave imar plânlarının hazırlanması, … muhafazası, gen kaynaklarının korunması, MİLLÎ PARK VE MUHAFAZA ORMANI KURULMASI, doğal, tarihî ve kültürel varlıkların korunması, sel kontrolü, akarsular ve kaynakların düzenlenmesi, bu kaynaklarda yapılması gereken su ürünleri üretimi ve termale dayalı tarımsal üretim faaliyetleri için ihtiyaç duyulan, yerlerin, ilgili müdürlüğün talebi, komisyonun ve defterdarlığın uygun görüşü üzerine, valilikçe tahsis amacı değiştirilebilir ve söz konusu yerlerin tescilleri Hazine adına, vakıf meralarının tescilleri ise vakıf adına yaptırılır.” denmek suretiyle tahsis amacının değiştirilebileceği hükme bağlanmıştır.
Meraların tahsis amacının değiştirilme usulünün ne şekilde olacağı ise, Mera Yönetmeliğinin 8. maddesinde belirtilmiş olup buna göre, “Mera, yaylak ve kışlak alanları ile umuma ait …, otlak ve kamu … mallarının tahsis amacı; zaruri olan hallerde ilgili müdürlüğün Bakanlık İl Müdürlüğüne talebi, komisyonun ve defterdarlığın uygun görüşü üzerine, talep edilen alanın tamamının veya bir kısmının tahsis amacı valilikçe değiştirilebilir. Tahsis amacı değiştirilen alanların tescilleri Hazine adına, Vakıf Meralarının tescilleri ise vakıf adına yaptırılır” denmektedir.
Yerel mahkemece, yukarıda açıklanan yasal düzenleme çerçevesinde çekişmeli taşınmazlar yönünden araştırma yapılmamıştır. Oysa …, … -…şletme Şefliğince, pusan ağaçlandırma projesine göre yapılan ağaçlandırma çalışmasının yukarıda açıklanan yasal düzenlemede öngörülen prosedürün izlenmesi suretiyle yapıldığının saptanması durumunda, çekişmeli taşınmazların, gerek hukuki açıdan, gerekse orman olarak tahsis edilmesi nedeniyle fiilen ağaçlandırılmış olduğu gözetilerek, niteliğinin artık mera olarak tespit edilip sınırlandırma olanağı bulunmamaktadır.
O halde, yerel mahkemece, çekişmeli taşınmazların … tarafından ağaçlandırma projesine göre ağaçlandırma yapılarak etrafının tel örgü ile çevrildiği keza 3402 Sayılı Yasanın 4. maddesi hükmüne göre yapılan orman kadastrosunda orman sınırı içine alındığı, halen eylemli durum itibari ile 10 yaşlarında karaçam fidanları ile kaplı olduğu sebebiyle orman niteliğinde bulunduğu hususu açıklanmak suretiyle, 4342 Sayılı Mera Yasası’nın 14. maddesinin (d) fıkrası gereğince dava konusu taşınmazların tahsis amacının değiştirilmesi için Maliye Bakanlığı ve Valiliğin uygun görüşü alınmak sureti ile … ve Köyişleri Bakanlığına başvuruda bulunup bulunmadığı araştırılmalı, yapılan araştırma sonucunda, böyle bir başvuru var ve yasada öngörülen prosedüre uyularak ilgili valilikçe tahsis işleminin tamamlandığı anlaşılırsa, taşınmazın niteliğinin artık mera olmayıp orman olduğu gözetilerek, Mera Yönetmeliğinin 8. maddesine gereğince orman niteliği ile Hazine adına tesciline karar verilmeli, yapılan araştırma sonucu Orman Bakanlığı tarafından dava konusu taşınmazların tahsis amacının değiştirilmesi için yasada öngörülen başvuruda bulunulmadığı anlaşılırsa, bu kez, somut olayın kamu düzenine ilişkin olduğu gözetilerek, davacıya yasal düzenlemede öngörülen işlemlerin tamamlanması için süre tanınmalı ve ulaşılacak sonuca göre bir karar verilmelidir.
SONUÇ: Yukarıda açıklanan nedenlerle; davacı … vekilinin temyiz itirazlarının kabulü ile hükmün BOZULMASINA, bozma nedenine göre sair yönlerin bu aşamada incelenmesine yer olmadığına, 11/05/2007 günü oybirliği ile karar verildi.