Yargıtay Kararı 19. Ceza Dairesi 2019/34304 E. 2021/3375 K. 22.03.2021 T.

YARGITAY KARARI
DAİRE : 19. Ceza Dairesi
ESAS NO : 2019/34304
KARAR NO : 2021/3375
KARAR TARİHİ : 22.03.2021

2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’na aykırı davranmak eyleminden dolayı kabahatli Nafiz Bağçeçik hakkında Eskişehir Trafik Denetleme Şube Müdürlüğünün 14/01/2019 tarihli ve IH 139502 sayılı idarî para cezası karar tutanağı ile uygulanan 1.002,00 Türk lirası idarî para cezası ile aynı tarihli ve 10111 sayılı geçici olarak sürücü belgesinin geri alınması tutanağına karşı yapılan başvurunun kabulüne ve idari para cezası karar tutanağı ile sürücü belgesinin geri alınması tutanağının iptaline ilişkin Eskişehir 3. Sulh Ceza Hâkimliğinin 08/03/2019 tarihli ve 2019/286 değişik iş sayılı kararına yönelik itirazın reddine dair mercii Eskişehir 1. Sulh Ceza Hakimliğinin 11/04/2019 tarihli ve 2019/1410 değişik iş sayılı kararı aleyhine Adalet Bakanlığının 31/10/2019 gün ve 8833 sayılı kanun yararına bozma istemini içeren yazısı ekinde bulunan dava dosyası Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının 11/11/2019 gün ve KYB-2019-107566 sayılı ihbarnamesi ile Dairemize gönderilmekle okundu.
Anılan ihbarnamede;
Dosya kapsamına göre, olay günü kapalı kasa kamyonet vasfını haiz 26 RY 260 plaka sayılı aracı 0,34 promil alkollü olacak şekilde kullanmakta olan kabahatliye uygulanan idari para cezası ile sürücü belgesinin 6 ay süreyle geçici olarak geri alınmasına yönelik tutanağın Eskişehir 3. Sulh Ceza Hakimliğince iptallerine karar verilip bu karara karşı kurum tarafından yapılan itirazın da mercii Eskişehir 1. Sulh Ceza Hakimliğince reddine karar verilmiş ise de; 2918 sayılı Kanun’un 48/5. maddesinde yer alan “Yapılan tespit sonucunda, 0.50 promilin üzerinde alkollü olarak araç kullandığı tespit edilen sürücüler hakkında, fiili bir suç oluştursa bile, …. Türk Lirası idari para cezası verilir ve sürücü belgesi altı ay süreyle geri alınır. Hususi otomobil dışındaki araçları alkollü olarak kullanan sürücüler bakımından promil alt sınırı 0.21 olarak uygulanır.” şeklindeki düzenleme uyarınca hususi otomobiller dışında kalan araçları kullanan sürücülerin 0,21 promilden yukarı alkollü olmaları durumunda haklarında idari para cezası uygulanarak sürücü belgelerinin geri alınabileceği nazara alındığında, kurum itirazının kabulüne karar verilmesi gerekirken, yazılı şekilde reddine karar verilmesinde isabet görülmediği gerekçesiyle 5271 Sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 309.maddesi uyarınca anılan kararın kanun yararına bozulması isteminde bulunulmakla, gereği görüşülüp düşünüldü;
Eskişehir Trafik Denetleme Şube Müdürlüğünün 14/01/2019 tarihli ve IH 139502 sayılı idarî para cezası karar tutanağı ile uygulanan 1.002,00 Türk lirası idarî para cezası ile aynı tarihli ve 10111 sayılı geçici olarak sürücü belgesinin geri alınması tutanağının kaldırılması yönünde başvuru yapılmasına karşın, Eskişehir 3. Sulh Ceza Hâkimliğinin 08/03/2019 tarihli ve 2019/286 değişik iş sayılı kararında, sürücü belgesi geri alma tutanağının sayısının ”007644” olarak gösterilmesi; anılan karardaki anlatım ve içerik uyarınca, maddi hata olarak kabul edilmiştir.
2918 sayılı Kanunun 3. maddesinde ve 18.07.1997 tarihli ve 23053 sayılı mükerrer Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Karayolları Trafik Yönetmeliğinde hususi otomobilin tanımı yapılmamakla birlikte anılan Kanunun 3. maddesinde otomobil ve kamyonetin, Yönetmeliğin 3. maddesinde ise taşıtın tanımlandığı, buna göre;
”-Otomobil : (Değişik: 12/7/2013-6495/13 md.) Yapısı itibarıyla, sürücüsü dahil en fazla dokuz oturma yeri olan ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan motorlu taşıttır.
-Kamyonet : (Değişik: 12/7/2013-6495/13 md.) Azami yüklü ağırlığı 3.500 kilogramı geçmeyen ve yük taşımak için imal edilmiş motorlu taşıttır. Sürücü ve yanındaki oturma yerleri dışında başka oturma yeri de bulunabilen, sürücü bölümü gövde ile birleşik kamyonetlere panelvan denir.
-Taşıt: Karayolunda insan, hayvan ve yük taşımaya yarayan araçlardır. Bunlardan makine gücü ile yürütülenlere “motorlu taşıt” insan ve hayvan gücü ile yürütülenlere “motorsuz taşıt” denir.
Ayrıca, bir kazanç kaydı olmaksızın kullanılanlara “hususi taşıt”, çeşitli şekillerde kazanç sağlamak amacıyla kullanılanlara “ticari taşıt”, Taşıt Kanunu kapsamına girenlere “resmi taşıt”, resmi olmakla birlikte ticarilik niteliği taşıyanlara da “resmi ticari taşıt” denir.” şeklindeki tanımlamalar uyarınca, kamyonetin kazanç kaydı olmaksızın kullanılması durumunda dahi hususi otomobil sıfatını kazanmayacağı, 2918 sayılı Kanunun 48. maddesindeki ayrımın, kullanılan aracın hususi otomobil olup olmamasına bağlı olarak getirilmiş olduğu ve kullanım amacının hususi olup olmamasına bakılmaksızın hususi otomobil dışındaki diğer araçların sürücüleri bakımından 0,21 promil sınırının uygulanması gerektiği anlaşılmakla; ruhsatında kamyonet olarak tescil edilmiş ve kullanım amacının hususi olduğu belirtilen aracın, muteriz tarafından 0.34 promil alkollü olarak kullanılması nedeniyle uygulanan idari para cezası ve sürücü belgesinin geri alınması işlemlerin yasal düzenlemelere uygun olduğu görülmekle;
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içeriği bu nedenle yerinde görüldüğünden, Eskişehir 1. Sulh Ceza Hakimliğinin 11/04/2019 tarihli ve 2019/1410 değişik iş sayılı kararının CMK’nin 309/4-c maddesi uyarınca aleyhe tesir etmemek ve yeniden yargılamayı gerektirmemek üzere kanun yararına BOZULMASINA, 22/03/2021 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.