Yargıtay Kararı 19. Ceza Dairesi 2015/111 E. 2015/6680 K. 05.11.2015 T.

YARGITAY KARARI
DAİRE : 19. Ceza Dairesi
ESAS NO : 2015/111
KARAR NO : 2015/6680
KARAR TARİHİ : 05.11.2015

Tebliğname No : KYB – 2014/394154

4857 sayılı İş Kanunu’na aykırılıktan kabahatli H.. B.. hakkında, anılan Kanun’un 108. maddesi uyarınca 88.354,00 Türk lirası idari para cezası uygulanmasına dair Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Ankara Bölge Müdürlüğünün 08/06/2011 tarihli ve 102964 sayılı kararına karşı yapılan başvurunun reddine ilişkin Kırıkkale 2. Sulh Ceza Mahkemesinin 18/10/2011 tarihli ve 2011/409 değişik iş sayılı kararı ile anılan karara yönelik itirazın reddine dair Kırıkkale 1. Asliye Ceza Mahkemesinin 26/12/2012 tarihli ve 2012/289 değişik iş sayılı kararı aleyhine Adalet Bakanlığının 02/12/2014 gün ve 72402 sayılı kanun yararına bozma istemini içeren dava dosyası Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının 10/12/2014 gün ve KYB.2014-394154 sayılı ihbarnamesi ile daireye verilmekle okundu.
Anılan ihbarnamede;
Dosya kapsamına göre;
1- Kırıkkale 2. Sulh Ceza Mahkemesinin 18/10/2011 tarihli ve 2011/409 değişik iş sayılı kararı yönünden yapılan incelemede;
4857 sayılı İş Kanunu’nun 32/2-3. maddesinde “Ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkak kural olarak, Türk parası ile işyerinde veya özel olarak açılan bir banka hesabına ödenir. Ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkak, yabancı para olarak kararlaştırılmış ise ödeme günündeki rayice göre Türk parası ile ödeme yapılabilir. Çalıştırılan işçilerin ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkakının özel olarak açılan banka hesabına yatırılmak suretiyle ödenmesi hususunda; tabi olduğu vergi mükellefiyeti türü, işletme büyüklüğü, çalıştırdığı işçi sayısı, işyerinin bulunduğu il ve benzeri gibi unsurları dikkate alarak işverenleri veya üçüncü kişileri zorunlu tutmaya, banka hesabına yatırılacak ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkakının, brüt ya da kanuni kesintiler düşüldükten sonra kalan net miktar üzerinden olup olmayacağını belirlemeye Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığından sorumlu Devlet Bakanlığı müştereken yetkilidir. Çalıştırdığı işçilerin ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkakını özel olarak açılan banka hesapları vasıtasıyla ödeme zorunluluğuna tabi tutulan işverenler veya üçüncü kişiler, işçilerinin ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkaklarını özel olarak açılan banka hesapları dışında ödeyemezler.
İşçinin ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkakının özel olarak açılan banka hesaplarına yatırılmak suretiyle ödenmesine ilişkin diğer usûl ve esaslar anılan bakanlıklarca müştereken çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.”
4857 sayılı İş Kanunu’nun 102/a maddesinde “32’nci maddesinde belirtilen ücret ile işçinin bu Kanundan veya toplu iş sözleşmesinden veya iş sözleşmesinden doğan ücret ödemelerini süresi içinde kasden ödemeyen veya eksik ödeyen, 39’uncu maddesinde belirtilen komisyonun belirlediği asgari ücreti işçiye ödemeyen veya noksan ödeyen, ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkakını zorunlu tutulduğu halde özel olarak açılan banka hesabına ödemeyen işveren, işveren vekili ve üçüncü kişiye bu durumda olan her isçi ve her ay için yüzyirmibeş Türk Lirası idari para cezası….. verilir.”
Ücret, Prim, İkramiye Ve Bu Nitelikteki Her Türlü İstihkakın Bankalar Aracılığıyla Ödenmesine Dair Yönetmeliğin 11. maddesinde “Bu Yönetmelik kapsamında banka aracılığıyla ödeme yapması gereken işverenler, işveren vekilleri veya üçüncü kişiler, işyerlerinin bulunduğu mahalde banka şubesi bulunmaması ya da çalışanlara banka aracılığıyla ödeme yapılmasına imkân bulunmaması hâlinde ödemeler, T.C. Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü şubeleri aracılığıyla yapılır.” hükümleri yer almaktadır.
Anılan Kanun ve Yönetmelikte, işçilerin ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkakının özel olarak açılan banka hesaplarına yatırılmak suretiyle ödenmesi gerektiği, işyerlerinin bulunduğu mahalde banka şubesi bulunmaması ya da çalışanlara banka aracılığıyla ödeme yapılmasına imkân bulunmaması hâlinde ödemelerin, T.C. Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü şubeleri aracılığıyla yapılacağının belirtildiği, ancak PTT şubesinin de bulunmaması halinde nasıl bir işlem yapılacağının belirtilmediği, somut olayımızda belde belediyesi sınırlarında banka ve PTT şubelerinin bulunmaması nedeniyle, belediye çalışanı işçilerin ücretlerinin mutemet vasıtasıyla ödenmek zorunda kalındığı gözetilmeden, başvurunun bu nedenle kabulü yerine yazılı şekilde reddine karar verilmesinde,
2- Kırıkkale 1. Asliye Ceza Mahkemesinin 26/12/2012 tarihli ve 2012/289 değişik iş sayılı kararı yönünden yapılan incelemede;
Kırıkkale 2. Sulh Ceza Mahkemesinin 18/10/2011 tarihli ve 2011/409 değişik iş sayılı kararının taraflara 15/11/2011 tarihinde tebliğ edilmesine rağmen muteriz tarafından 15 günlük itiraz süresinden sonra 14/12/2012 tarihinde başvuruda bulunduğu anlaşılmakla, itirazın süre yönünden reddi gerekirken, yazılı şekilde esastan reddine karar verilmesinde isabet görülmediği gerekçesiyle 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 309. maddesi uyarınca anılan kararın kanun yararına bozulması isteminde bulunulmakla gereği görüşülüp düşünüldü;
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içeriği yerinde görüldüğünden, Kırıkkale 2. Sulh Ceza Mahkemesinin 18/10/2011 tarihli ve 2011/409 değişik iş sayılı kararı ile Kırıkkale 1. Asliye Ceza Mahkemesinin 26/12/2012 tarihli ve 2012/289 değişik iş sayılı kararının CMK’nın 309/4. maddesi uyarınca ayrı ayrı BOZULMASINA, kabahatli H.. B.. hakkında verilen idari para cezasının anılan Kanun’un 309/4-d. Maddesi uyarınca kaldırılmasına, 05/11/2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.