YARGITAY KARARI
DAİRE : 18. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2014/16277
KARAR NO : 2014/15635
KARAR TARİHİ : 06.11.2014
MAHKEMESİ : İskenderun 3. Asliye Hukuk Mahkemesi
TARİHİ : 20/12/2013
NUMARASI : 2011/39-2013/522
Dava dilekçesinde, Kamulaştırma Yasasının 4650 Sayılı Yasayla değişik hükümleri uyarınca, kamulaştırma bedelinin tespiti ve taşınmaz malın idare adına tescili istenilmiştir. Mahkemece davanın kabulüne karar verilmiş, hüküm davacı vekili tarafından temyiz edilmiştir.
Y A R G I T A Y K A R A R I
Temyiz isteminin süresi içinde olduğu anlaşıldıktan sonra dosyadaki bütün kağıtlar okunup gereği düşünüldü:
Dosyadaki yazılara, kararın dayandığı kanıtlarla yasal gerektirici nedenlere ve özellikle kanıtların takdirinde bir isabetsizlik görülmemesine göre sair temyiz itirazları yerinde değildir.
Ancak;
1-Yargıtay’ın yerleşmiş uygulamalarına göre özel ve dikkate alınması gereken haklı bir neden bulunmadıkça tarım arazilerinin olduğu gibi kullanılması halinde getireceği net gelir üzerinden bilimsel yöntemle yapılacak değerlendirmede münavebeye alınacak ürünler için dekar başına elde edilecek ortalama verim, üretim gideri ve toptan satış fiyatına ilişkin olarak ciddi istatistiki bilgilere dayalı olduğu bilinen o yerdeki gıda, tarım ve hayvancılık müdürlüğü verilerinin esas alınması gerekmektedir.
Dosya içerisine geri çevirme sonrası getirtilen gıda, tarım ve hayvancılık ilçe müdürlüğü verilerine göre 2011 yılına ait sulu şartlarda buğdayın satış fiyatı 0,55 TL, üretim gideri 135,00 TL, buğday samanın dekara verimi 200 kg, mısırın (II.ürün) dekara verimi 850 kg, soğanın üretim gideri 405,75 TL iken raporda sırasıyla 0,60 TL, 81,00 TL, 300 kg, 1100 kg, ve 250,00 TL alınmak suretiyle daha yüksek kamulaştırma bedelinin tespit edilmiş olması,
2- Taşınmazın tarım arazisi niteliğinde kabulü doğru olup, yasa gereği bu taşınmazlara kamulaştırma tarihindeki mevki ve şartlarına göre olduğu gibi kullanılması halinde getireceği net geliri esas tutularak değerlendirilir. Kamulaştırma Yasası’nın 11. maddesinin (i) bendine göre de, bedelin tespitinde etkisi olacak diğer objektif ölçüler de dikkate alınır. Doğaldır ki bu objektif ölçülerin neler oldukları taşınmazın niteliği dikkate alınarak ve değerlendirme esasları gözönünde bulundurulmak suretiyle belirlenir ve gerekçesi de belirtilmek suretiyle belirlenen bedele objektif artış uygulanabilir.
Dava konusu taşınmazların bulunduğu köyde aynı kamulaştırma kapsamında kalan taşınmazların Dairemizce (İskenderun 1. Asliye Hukuk Mahkemesi’nin 2011/674 E, 2013/213 K, Dairenin; 2013/17997 E- 2014/3511 K sayılı dosyası) daha önce incelenen tespit ve tescil dava dosyalarında % 60 oranında objektif değer artışı uygulanmış olup bu husus Dairemizce de adalet ve hakkaniyete uygun bulunduğu halde dava konusu taşınmazlara % 200 objektif artış uygulanmak suretiyle yüksek değer hesaplanmış olması,
Doğru görülmemiştir.
Mahkemece bozma nedenleri doğrultusunda bilirkişi heyetinden ek rapor alınarak oluşacak sonuç doğrultusunda usuli kazanılmış haklar da dikkate alınarak hüküm kurulmalıdır.
Bu itibarla yukarıda açıklanan esaslar gözönünde tutulmaksızın yazılı şekilde hüküm tesisi isabetsiz, temyiz itirazları bu nedenlerle yerinde olduğundan kabulü ile hükmün HUMK.nun 428.maddesi gereğince BOZULMASINA, temyiz peşin harcının istek halinde temyiz edene iadesine, 06.11.2014 gününde oybirliğiyle karar verildi.