Yargıtay Kararı 15. Hukuk Dairesi 2015/4280 E. 2015/5999 K. 25.11.2015 T.

YARGITAY KARARI
DAİRE : 15. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2015/4280
KARAR NO : 2015/5999
KARAR TARİHİ : 25.11.2015

Mahkemesi :Eskişehir Asliye Ticaret Mahkemesi
Tarihi :03.06.2015
Numarası :2015/272-2015/384

Yukarıda tarih ve numarası yazılı bozmaya uyularak verilen hükmün temyizen tetkiki davalı vekili tarafından istenmiş ve temyiz dilekçesinin süresi içinde verildiği anlaşılmış olmakla dosyadaki kağıtlar okundu gereği konuşulup düşünüldü:

– K A R A R –

Dava, eser sözleşmesinden kaynaklanan iş bedeli alacağının tahsili için yapılan icra takibine vaki itirazın iptali, takibin devamı ve % 40 icra inkâr tazminatı tayini istemine ilişkindir.
Davacı yükleniciler vekili dava dilekçesinde, 14.12.2010 tarihli sözleşme konusu iş teslim edildiği halde bakiye iş bedelinin ödenmediğini ileri sürmüş, davalı iş sahibi İl Özel idaresi vekili cevap dilekçesinde, davacı adî ortaklık hakkında tasfiye kararı verildiğini, tasfiye aşamasında ödeme yapılmasının mümkün olmadığını savunmuştur. Yapılan yargılama sonunda mahkemece, icra takip tarihi itibariyle davacı adî ortaklık hakkında verilmiş bir tasfiye kararı bulunmadığından davacı idarenin iş bedelini ödemesi gerektiği gerekçesi ile davanın kısmen kabulüne, davalı takipten önce temerrüde düşürülmediğinden işlemiş faize ilişkin talebin reddine karar verilmiş, karar taraf vekillerince temyiz edilmiştir. Dairemizin 12.11.2014 gün, 2014/3897 Esas ve 2014/6520 Karar sayılı bozma ilâmı üzerine Mahkemece bozmaya uyulmuş ve davanın kabulüne dair verilen karar davalı Eskişehir İl Özel İdaresi’nin hak, alacak ve borçlarını 6360 sayılı Kanun gereği devralan Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanlığı tarafından temyiz edilmiştir.
Dava, 12.10.2011 tarihinde açılmıştır. Dava açıldıktan sonra 06.12.2012 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan On Üç İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Altı İlçe Kurulması İle Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair 6360 sayılı Kanun’un 1. maddesinin ikinci fıkrasında; Adana, Ankara, Antalya, Bursa, Diyarbakır, Eskişehir, Erzurum, Gaziantep, İzmir, Kayseri, Konya, Sakarya ve Samsun Büyükşehir belediyelerinin sınırlarının il mülki sınırları olduğu, beşinci fıkrasında ise; bu fıkrada sayılan illerdeki İl Özel İdarelerinin tüzel kişiliğinin kaldırıldığı, 3.maddenin ikinci fıkrasında ise, “Mevzuatla İl Özel İdarelerine yapılan atıflar bu Kanun kapsamında tüzel kişiliği kaldırılan İl Özel İdareleri için ilgisine göre bakanlıklara, bakanlıkların bağlı veya ilgili kuruluşları ile bunların taşra teşkilatına, hazineye, valiliklere, büyükşehir belediyelerine ve bağlı kuruluşlarına veya ilçe belediyelerine yapılmış sayılır. Tüzel kişiliği kaldırılan İl Özel İdarelerine 22.02.2005 tarihli ve 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanunu ve diğer mevzuatla verilmiş olan yetki, görev ve sorumluluklar ilgisine göre bu kurum ve kuruluşlar tarafından kullanılır ve yerine getirilir. Söz konusu İl Özel İdarelerinin mahkemelerde süren davaları ile İl Özel İdaresi olarak faaliyet gösterdikleri dönem ve yapılan işlemlere ilişkin olarak açılacak davalarda muhatap, devir ve işlemin yapıldığı ilgili kurum ve kuruluştur” hükmüne yer verilmiştir. Davalı Belediye vekili 03.06.2015 tarihli duruşmadaki beyanı ve temyiz dilekçesinde, işbu dava 6360 sayılı Kanun’un geçici I. maddesi uyarınca oluşturulan Eskişehir Valiliği Devir Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonu Başkanlığı’nın 24.03.2014 tarih ve 2014/216 sayılı kararı ile her ne kadar Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanlığı’na devredilmiş ise de, anılan komisyon kararı aleyhine Eskişehir 1. İdare Mahkemesi’nin 2014/478 E. sayılı dosyası ile müvekkili kurumca idari yargıda iptal davası açıldığını, davanın halen derdest olduğunu belirtmiş ve bu dosyanın bekletici mesele yapılmasını talep etmiştir. Şu halde mahkemece öncelikle yapılması gereken iş, az yukarıda açıklanan 6360 sayılı Kanun hükümleri uyarınca davalı İl Özel İdaresinin yerine hangi kurumun davaya devam edeceğini saptamak olmalıdır. Eskişehir Valiliği Devir, Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonu’nun görülmekte olan bu davanın Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanlığı’na devrine dair kararının iptali için idari yargıda dava açıldığına göre, öncelikle bu davanın sonucu beklenmeli, davanın reddi halinde davaya Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanlığı’nın davalı sıfatının varlığı kabul edilerek devam edilmeli, idari yargıdaki davanın kabulü halinde ise Eskişehir Valiliği Devir, Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonu tarafından yeniden belirlenen devralan kurum araştırılarak bu kurumun davalı sıfatının varlığı kabul edilerek davaya devam edilmeli ve tarafların ileri süreceği deliller toplanarak oluşacak sonuç doğrultusunda karar verilmelidir.
Açıklanan gerekçelerle kararın bozulması gerekmiştir.
SONUÇ: Yukarıda açıklanan gerekçelerle kararın BOZULMASINA, bozma sebebine göre davalı vekilinin diğer temyiz itirazlarının incelenmesine şimdilik yer olmadığına, ödediği temyiz peşin harcının istek halinde temyiz eden davalıya geri verilmesine, karara karşı tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içinde karar düzeltme isteminde bulunulabileceğine 25.11.2015 gününde oybirliğiyle karar verildi.