Yargıtay Kararı 15. Hukuk Dairesi 2006/5178 E. 2006/7328 K. 13.12.2006 T.

YARGITAY KARARI
DAİRE : 15. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2006/5178
KARAR NO : 2006/7328
KARAR TARİHİ : 13.12.2006

Mahkemesi :Asliye Hukuk Hakimliği

Yukarıda tarih ve numarası yazılı bozmaya uyularak verilen hükmün temyizen tetkiki davalı vekili tarafından istenmiş ve temyiz dilekçesinin süresi içinde verildiği anlaşılmış olmakla dosyadaki kağıtlar okundu gereği konuşulup düşünüldü:
– K A R A R –
Dava, fazla iş bedelinin tahsili istemi ile açılmış, mahkemece davanın kısmen kabülüne karar verilmiş, karar davalı vekili tarafından temyiz edilmiştir.
Davacı yüklenici taraflar arasındaki eser sözleşmesinde yapılması kararlaştırılan işlerden fazla iş yapmışsa bunun bedelini davalı idareden isteyebilir. Davacı yüklenicinin fazla iş yapıp yapmadığının, yapmışsa bunların neler olduğunun keşif yapılarak uzman bilirkişi aracılığıyla belirlenmesi gerekir. Dairemizin 20.12.2005 günlü bozma ilâmında da, bu konuya değinilmiş, yüklenici tarafından fazla iş yapılmışsa, bu işlerin bedelinin hesaplanma yöntemi açıklanmıştır. Taraflar arasındaki “Taşeron Sözleşmesi” başlıklı sözleşmenin 2. maddesine göre Bayındırlık İşleri Genel Şartnamesi sözleşmenin eki olarak kabul edilmiştir. Şartnamenin 19.maddesine göre, fazla iş varsa bu işlerin keşif bedelinin %30’una isabet eden kısmını davacı yüklenici sözleşme şartlarıyla yapmak zorundadır. Taraflar arasındaki sözleşmenin 19.maddesinde de aynı düzenlemeye yer verilmiştir. Keşif bedelinin %30’una kadar olan fazla işlerin bedellerinin ihale tenzilatı uygulanarak sözleşme şartlarına göre yapılan fazla işler keşif bedelinin %30’unu aşıyorsa aşan kısma ilişkin işlerin bedelinin BK.nun 410 vd. maddeleri uyarınca vekaletsiz iş görme hükümlerine göre, yapıldığı tarihteki mahalli serbest piyasa rayiçleri dikkate alınarak hesaplanması gerekir.
Dairemizin bozma ilâmına uyulmasından sonra bilirkişiden ek rapor alınmışsa da bu raporda fazla işlerin neler olduğu belirtilmediği gibi, yukarıda açıklanan kurallara uygun değerlendirme de yapılmamıştır. Bilirkişi raporunun Yargıtay denetimine elverişli şekilde düzenlenmesi zorunludur. Bilirkişinin yetersiz raporuna dayanılarak karar oluşturulması doğru olmamıştır.
Mahkemece yapılacak iş, yukarıda yapılan açıklamalar doğrultusunda keşif yapılmak suretiyle, uzman bir bilirkişiden Yargıtay denetimine elverişli rapor alınarak, sonucuna göre değerlendirme yapılıp karar verilmesinden ibarettir.
Kararın bu nedenle bozulması gerekmiştir.
SONUÇ:Kararın yukarıda açıklanan nedenlerle davalı iş sahibi yararına BOZULMASINA, 13.12.2006 gününde oybirliğiyle karar verildi.