YARGITAY KARARI
DAİRE : 15. Ceza Dairesi
ESAS NO : 2012/20110
KARAR NO : 2014/12902
KARAR TARİHİ : 25.06.2014
Tebliğname No : 11 – 2010/256090
MAHKEMESİ : Silopi 2. Asliye Ceza Mahkemesi
TARİHİ : 11/02/2010
NUMARASI : 2009/677 (E) ve 2010/139 (K)
SUÇ : Hizmet nedeniyle güveni kötüye kullanma
Dosya incelenerek gereği düşünüldü;
Güveni kötüye kullanma suçunun oluşabilmesi için; failin bir malın zilyedi olması, malın iade edilmek veya belirli bir şekilde kullanmak üzere faile rızayla tevdi ve teslim edilmesi, failin kendisine verilen malı, veriliş gayesinin dışında, zilyedi olduğu malda malikmiş gibi satması, rehnetmesi tüketmesi, değiştirmesi veya bozması ve benzeri şekillerde tasarrufta bulunması ya da devir olgusunu inkâr etmesi şeklinde, kendisine veya başkasına yarar sağlaması gerekmektedir.
Somut olayda; sanığın şoför olarak çalıştığı K.. Petrolcülük Taşıma Ticaret Sanayi AŞ.’ne ait tankere motorin yükünü yükleyerek yurt dışı etmek üzere teslim aldığı, suç tarihinde Habur gümrük kapısına geldiği, gümrük sahasında yapılan kontrollerde aracın x ray cihazına gönderildiği, taramada ağırlık yapıcı orjinal olmayan ikinci bir deponun takılmış olduğunun fark edilmesi nedeniyle deponun sökülerek aracın yükünün tartıldığı, yükleme yeri tartısına göre 680 kg yük eksikliğinin tespit edildiği, sanığın bu şekilde hizmet nedeniyle güveni kötüye kullanma suçunu işlediğinin iddia edildiği olayda;
Gerçeğin kuşkuya yer vermeyecek şekilde tespiti bakımından, sanığın, aracı yükledikten bir hafta sonra ancak Habur’a ulaştığını, bu süre içinde Cizre’de beklediğini, aracın alt vanalarında sızıntı bulunduğunu belirtmekle ve yapılan keşifte alınan bilirkişi beyanına göre, araçtaki vidaların yol koşullarındaki sarsıntı nedeniyle ya da elle gevşetilmesi sonucunda sızıntı meydana geldiğini, günlük 40 kg sızıntı olabileceğinin belirlendiği dikkate alınarak, sanığın eksilttiği kabul edilen 680 kg. motorini aracından nasıl boşalttığının belirlenmesi, mühürlerde oynama yapılıp yapılmadığı, aracın rafineriden yola çıkarken yakıt tanklarında ne kadar akaryakıt bulunduğu hususlarının araştırılarak, bu miktarın rafinerideki ölçümde dikkate alınıp alınmadığının belirlenmesi, Rafineri ile Habur Gümrük Kapısı arasındaki yolda tüketilen mazot miktarının tespiti, katılan firma yetkilisinin olaya ilişkin ayrıntılı beyanına başvurulup, ilgili belgeler de temin edilerek Irak’a gönderilen motorinin suç sonrası alıcıya teslim edilip edilmediği, edildi ise hangi miktarda teslim edildiği, teslim edilen kısmın kaçak olayı tespit tutanağında belirtilen miktar ile örtüşüp örtüşmediğinin sorulması, varsa buna ilişkin belgelerin dosya içerisine konulması, sanığın kaç gün yolda bekleme yaptığı hususunun araştırılması, sanığın yükleme yaptığı tesiste başka hangi araçlara aynı gün yükleme yapıldığı tespit edilerek, bu araçların Habur Gümrük Kapısından çıkış yapıp yapmadıkları araştırılarak Habur Gümrük Kapısında alınan kantar tartım sonuçları da soruşturulup araçların tümünde motorin yükü eksikliği olup olmadığının sorulmasından sonra, toplanan tüm delillerin birlikte değerlendirilerek sonucuna göre sanığın hukuki durumunun takdir ve tayini gerekirken, eksik inceleme sonucu yazılı şekilde hüküm kurulması,
Bozmayı gerektirmiş, sanık müdafiinin temyiz itirazları bu itibarla yerinde görülmüş olduğundan, hükmün bu nedenlerle, 5320 sayılı Kanun’un 8/1. maddesi gereğince uygulanması gereken 1412 sayılı CMUK’nın 321. maddesi uyarınca BOZULMASINA, 25.06.2014 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.