Yargıtay Kararı 13. Hukuk Dairesi 2015/27171 E. 2015/28322 K. 05.10.2015 T.

YARGITAY KARARI
DAİRE : 13. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2015/27171
KARAR NO : 2015/28322
KARAR TARİHİ : 05.10.2015

E.. Ö.. vekili avukat S.. D.. ile İ… Üniversitesi vekili avukat S.. Ç.. aralarındaki dava hakkında Malatya 1. Asliye Hukuk Mahkemesinden verilen 18.02.2014 tarih ve 2013/260 2014/56 sayılı hükmün Dairenin 03.06.2015 tarih ve 2014/16945 2015/17981 sayılı ilamıyla onanmasına karar verilmişti. Süresi içinde davalı avukatınca kararın düzeltilmesi istenilmiş olmakla dosya incelendi, gereği konuşuldu.

KARAR

Davacı,tıbbi atık toplama ve bertarafına ilişkin yetkiyi belediye ile yapılan sözleşme ile devraldığını,bu kapsamda davalıya ait sağlık tesisinden alınan tıbbi atıkların bertaraf edilmesi nedeniyle doğan 18.01.2012-30.06.2012 dönemine ait 6 fatura karşılığı hizmet bedelinin davalı tarafından ödenmediğini ileri sürerek;hizmet bedeli alacağı olan 482.072,73 TL alacağın fatura tahakkuk tarihlerinden itibaren yasal faizi ile davalıdan tahsiline karar verilmesini talep etmiştir.
Davalı,davacı ile yapılan sözleşmesinin sona ermesinden itibaren dava konusu döneme ilişkin davete rağmen davalının sözleşme yapmadığını,dava konusu döneme ilişkin çevre kurulu tarafından 02.01.2012 tarihli kararla atık toplama bedelinin 1.62 TL/kg olarak belirlendiğini,bu karara karşı ücretin 0,08 krş/kg olması gerektiğinden bahisle itirazın reddedilmesinden sonra valiliğe yapılan başvuru sonucu yeniden 27.06.2012 tarihli kararla 1.27 TL /kg olarak belirlendiğini bu kararın iptaline ilişkin Malatya İdare Mah. 2012/1037 esas sayılı dosyasına konu davayı açtıklarını,bu davanın derdest olduğunu,davacının faturayı 1.62 TL/kg üzerinden tek taraflı olarak belirlediğini,idare mahkemesinde açılan davanın bekletici mesele yapılması gerektiğini savunarak davanın reddini dilemiştir.
Mahkemece davanın kabulüne karar verilmiş,hüküm davalının temyizi üzerine dairemizin 03.06.2015 tarih 2014/16945 esas ve 2015/1798 karar sayılı ilamı ile onanmış, davalı bu kez karar düzeltme talebinde bulunmuştur.
Davacı,davalı üniversiteye ait hastanede üretilen tıbbi atıkların toplanması ve bertaraf edilmesine ilişkin olarak 18.01.2012-30.06.2012 tarihleri arasında hizmet verdiğini,bu hizmet bedellerinin tahsili amacıyla düzenlenen fatura bedellerini davalının ödemediğini iddia etmiş,davalı ise bu döneme ilişkin hizmet bedelinin belirlenmesine esas Malatya Valiliği Mahalli Çevre Kurulu kararının iptaline dönük olarak açılan davanın sonuçlanmadığını,bu davanın bekletici mesele yapılması gerektiğini savunmuştur. Taraflar arasında 17.01.2011 tarihli Tıbbi atık toplanması ve bertaraf edilmesi konulu bir yıl süreli hizmet alım sözleşmesi yapıldığı,bu sözleşmenin sona erdiği 18.01.2012 tarihinden itibaren taraflar arasında yeni bir sözleşme yapılmadığı halde söz konusu hizmetin fiilen davacı tarafından verilmeye devam edildiği ve dava konusu dönemler itibariyle bu hizmetin davacı tarafından gerçekleştirildiği hususunda taraflar arasında bir ihtilaf bulunmamaktadır. Uyuşmazlığın davacı tarafından toplanan tıbbi atık miktarı ile bu tıbbi atık toplama hizmet bedelinin tespitine ilişkin olduğu anlaşılmaktadır.
Tıbbi atıkların kontrolü yönetmeliğinin 23. maddesinde “ Tıbbi atık üreticileri, ürettikleri atıkların toplanması, taşınması ve bertarafı için gereken harcamaları, bertaraf eden kurum ve kuruluşa ödemekle yükümlüdürler. Bu Yönetmelikteki teknik kriterlere uygun olmak şartıyla, toplama, taşıma ve bertaraf harcamalarına esas olacak tıbbi atık bertaraf ücreti, her yıl tıbbi atık üreticileri ve bertaraf edecek kurum ve kuruluşların görüşleri de alınarak il mahalli çevre kurulu tarafından tespit ve ilan edilerek Bakanlığa bildirilir. Ücretin ödenmemesi tıbbi atıkların bertarafı için bir engel oluşturmaz. Tıbbi atık bertaraf ücretinin ödenmemesi durumunda, bu bedel 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tıbbi atık üreticilerinden tahsil edilir.” şeklinde düzenleme yapılmış olup,bu düzenlemeye göre dava konusu 18.01.2012-30.06.2012 tarihleri arasındaki döneme ilişkin hizmet bedelinin İl Mahalli Çevre Kurulu tarafından tespit edilen birim fiyat üzerinden hesaplanacağı anlaşılmaktadır. Bu kapsamda Malatya Valiliği Mahalli Çevre Kurulu tarafından 02.01.2012 tarihli kararla hizmet bedeli olarak yıllık 30.000 kg ve üzeri 1.62 TL/kg olarak tespit edilmiş,bu karara karşı davalı tarafın itirazı üzerine yeniden yapılan değerlendirme sonucu 2012 yılı için hizmet bedeli birim fiyatı yıllık 30.000 kg ve üzeri 1.27 TL/Kg olarak belirlenmiştir. Davalı tarafından dava konusu döneme ilişkin tıbbi atık toplama ve bertaraf edilmesi hizmet bedeli birim fiyatına konu Malatya Valiliği Mahalli Çevre Kurulu kararının iptaline yönelik olarak Malatya İdare Mah. 2012/1037 esas sayılı dosyasına konu davanın açıldığı,davalının beyanlarından anlaşılmaktadır. Davalı tarafından açılan bu davanın sonucuna göre hizmet bedeli birim fiyatında değişiklik olabileceği ve bu değişikliğin dava konusu hizmet bedelini etkileyeceği izahtan varestedir.
Bu durumda davalı tarafından açılan Malatya İdare Mahkemesinin 2012/1037 esas sayılı dosyasına konu davanın sonucunun beklenmesi ve bu karar değerlendirilerek hüküm kurulması gerekirken yazılı şekilde hüküm tesisi usul ve yasaya aykırı olup, bozma nedenidir. Kararın bu gerekçeyle bozulması gerekirken sehven onandığı anlaşılmakla, Dairemizin 03.06.2015 tarih 2014/16945 esas ve 2015/1798 karar sayılı onama ilamı kaldırılarak kararın açıklanan nedenlerle bozulması gerekmiştir.
SONUÇ: Yukarıda açıklanan nedenlerle davalının karar düzeltme isteminin kabulü ile Dairemizin 03.06.2015 tarih 2014/16945 esas ve 2015/1798 karar sayılı onama kararının kaldırılarak kararın BOZULMASINA, 05.10.2015 gününde oybirliğiyle karar verildi.