Yargıtay Kararı 12. Ceza Dairesi 2013/13916 E. 2014/14671 K. 13.06.2014 T.

YARGITAY KARARI
DAİRE : 12. Ceza Dairesi
ESAS NO : 2013/13916
KARAR NO : 2014/14671
KARAR TARİHİ : 13.06.2014

Tebliğname no : 12 – 2012/104073
Mahkemesi : Gebze 3. Asliye Ceza Mahkemesi
Tarihi : 27/12/2011
Numarası : 2009/74 -2011/1345
Suç : Taksirle öldürme

Taksirle öldürme suçundan sanıklar S.. İ.. ve Ö.. G..’ın beraatine, sanıklar E.. E.. ve G.. Ö..’ın mahkumiyetlerine ilişkin hükümler, sanıklar E.. E.. ve G.. Ö.. müdafi ile katılanlar vekili tarafından temyiz edilmekle, dosya incelenerek gereği düşünüldü;
Sanıklar E.. E.. ve G.. Ö.. müdafinin duruşmalı inceleme isteminin, hükmedilen cezanın adli para cezasından ibaret olması nedeniyle 5320 sayılı Kanunun 8. maddesi uyarınca halen uygulanmakta olan 1412 sayılı CMUK’un 318 ve 5271 sayılı CMK’nın 299. maddeleri gereğince reddine karar verilerek yapılan incelemede;
Yapılan yargılamaya toplanıp karar yerinde gösterilen delillere, incelenen dosya kapsamına göre sanıklar E.. E.. ve G.. Ö.. müdafi ile katılanlar vekilinin yerinde görülmeyen sair temyiz itirazlarının reddine; ancak;
İşveren … Oil AŞ.’nin Kızılkaya Limanında bulunan iskelesinin bakım onarımını yapan yüklenici … Deniz İşleri AŞ.’de 23.11.2006 tarihinden bu yana işçi olarak çalışmakta olan ölenin, …Deniz İşleri AŞ. nin anılan limanda üstlendiği işin 15 gün önce bitirilmesine rağmen bu şirketin Kızılkaya limanındaki …Oil A.Ş.’ye ait iskelenin tamir işi nedeniyle olay yeri yakınında ve kıyıdan açıkta bulundurduğu …. Deniz İşleri AŞ. ye ait yüzer platformda bekçilik görevi için bırakıldığı, her gün öğle yemeğini almak üzere işverene ait olan Metear 1 isimli motora binip limana gelip … Deniz işleri AŞ ile anlaşması olan… Yemek Ltd. Şti. tarafından sefertası ile getirilen yemeğini alarak tekrar yüzer platforma döndüğü, olay günü saat 11.00 sıralarında yemeğini almak üzere işveren şirkete ait Metear-1 isimli motor ile Kızılkaya Limanına gelen ölenin, tekneyi küçük tekne platformundan limana yanaştırmayıp, motoru büyük gemilerin bağlandığı yüksek rıhtıma yanaştırıp, akabinde motorun iskeleye bağlanmasında,
iskelede bulunan liman çalışanlarından yardım almak suretiyle, yemeğini aldıktan sonra, teknenin yanına geldiğinde römorkörlerin bağlı bulunduğu yüksek rıhtıma yanaştırdığı tekne ile iskele arasından denize düşerek boğulmak suretiyle vefat ettiği, sanıklardan E.. E..’nin … Deniz İşleri A.Ş. yetkilisi ve yönetim kurulu başkanı, G.. Ö..’ın …Deniz İşleri A.Ş.nin olay yerinde görevlendirdiği şantiye şefi olduğu, S.. İ..’ın olayın meydana geldiği limanın işletme sorumlusu, Ö.. G..’ın ise Uluslararası Gemi ve Liman Tesisi Güvenlik Kodu sorumlusu olduğu, İşveren …Oil AŞ ile yüklenici … Deniz işleri AŞ arasında imzalanan 12.10.2006 tarihli sözleşmeye göre, hasarlı iskelenin su altı ve su üstü enkazlarının yıkılması, gerekirse parçalanması, çıkarılması kaldırılması, bölgeden kıyıdaki dolgu alan üzerine taşınması ve bölgenin tamamen temizlenmesi işini alan yüklenici … Deniz işleri AŞ’nin yüklenici olarak işin ifa edildiği çalışma sahasında can ve çevre güvenliği açısından gerekli önlemleri almakla ve yanında çalıştırdığı personelin iş kanunu ve hizmet sözleşmesinden doğan tüm haklarından münferiden sorumlu olduğu, bu kapsamda işveren şirket ile yüklenici şirket tarafından genel güvenlik talimatları düzenlenerek yapılan iş kapsamında güvenlik önlemlerinin alınması sağlanarak su üstü teknede çalışanların kapalı alanlar hariç mutlaka can yeleği ve diğer kişisel koruyucu donanımları kullanmasının zorunlu kılındığı, meydana gelen olay sonrası yapılan tespitlerde, ölenin kendisine işe girerken teslim ettiği can yeleğini olay sırasında kullanmadığı, 1994 tarihinde kursa tabi tutularak adına gemi adamı cüzdanı düzenlenen ve gemi adamları sağlık yoklama belgesi ile sağlık durumunun denizde çalışmasına uygun olduğu tespit edilen ölenin ise işveren tarafından kendisine verilen can yeleği ve diğer koruyucu malzemeleri olay sırasında kullanmadığının tespit edildiği, bilirkişi raporlarında belirtildiği üzere, tanık beyanları da değerlendirildiğinde, ölenin motorun iskeleye bağlanmasında, iskelede bulunan kişilerden yardım aldığı, motordan iskeleye geçerken veya iskeleden motora geçerken, korkuluklu bir geçit kullanmadığı, yemek almak için liman iskelesine motor ile yanaşırken küçük teknelerin yanaşmasına uygun olan platformları kullanmayıp büyük gemilerin bağlandığı rıhtıma motorunu yanaştırdığı, nitekim olay akabinde yapılan tespitleri içeren CD de incelendiğinde, olaya konu limanda yanaşmış vaziyette büyük çaplı yük gemilerinin bulunduğu, tüm bu tespitler karşısında, ölenin kullandığı motorun bu şekilde büyük gemilerin yanaştığı yere bağlatmasının yasaklanıp yasaklanmadığı, ölene yaptığı işin tehlikesinin anlatılarak bu konuda gerekli önlemlerin alınıp alınmadığı, ölenin yeterli güvenlik önlemleri bulundurulmayan motor ile limanın uygun olmayan bölümlerine giriş çıkışına engel olunması konusunda alınması gereken önlemler ile ilgili zaafiyet bulunup bulunmadığı, işçinin yemek ihtiyacının güvenli bir şekilde karşılanmasının sağlanıp sağlanmadığı tereddüte mahal bırakmayacak şekilde tespit edilerek ve sanıkların meydana gelen olaydaki kusur kabul edilebilecek norma aykırı davranışlarının net olarak belirlenmesi, gerektiğinde teknik bilgi gerektiren bu konuda İstanbul Teknik Üniversitesi gemicilik bölümünden temin edilecek bilirkişi heyetinden önceki raporlar da değerlendirilmek ve yapılacak yeni tespitler de gözetilerek bilirkişi raporu alınmak suretiyle sanıkların hukuki durumlarının tayin ve takdir edilmesi gerektiğinin gözetilmemesi;
Kanuna aykırı olup, sanıklar E.. E.. ve G.. Ö.. müdafii ile katılanlar vekilinin temyiz itirazları bu itibarla yerinde görüldüğünden, hükmün bu sebepten dolayı 5320 sayılı Kanunun 8. maddesi uyarınca halen uygulanmakta olan 1412 sayılı CMUK’un 321. maddesi gereğince isteme aykırı olarak BOZULMASINA, 13.06.2014 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.