Yargıtay Kararı 10. Hukuk Dairesi 2012/649 E. 2012/3884 K. 05.03.2012 T.

YARGITAY KARARI
DAİRE : 10. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2012/649
KARAR NO : 2012/3884
KARAR TARİHİ : 05.03.2012

Mahkemesi :İş Mahkemesi
Dava, davacının emekli aylığının 19.basamaktan bağlanması gerektiğinin ve buna göre maaş farklarının ödetilmesi istemine ilişkindir.
Mahkemece, ilamında belirtildiği şekilde davanın kısmen kabulüne karar verilmiştir.
Hükmün, davacı asil ve davalı Kurum avukatı tarafından temyiz edilmesi üzerine, temyiz isteğinin süresinde olduğu anlaşıldıktan ve Tetkik Hâkimi … tarafından düzenlenen raporla dosyadaki kağıtlar okunduktan sonra işin gereği düşünüldü ve aşağıdaki karar tespit edildi.
1-Dosyadaki yazılara, toplanan delillere ve hükmün dayandığı gerekçelere göre davacının temyiz itirazlarının reddi gerekir.
2-Davalı Kurumun temyiz itirazlarına gelince;
Davacı, Emekli Sandığı hizmetinin intibak ettirilmesi ile ilk tescil basamağının 8.nci basamak olarak değiştirilmesi nedeniyle, 1999 ve 2004 yıllarında yapılan yasal değişiklikler ile basamak sayısının 24 olarak belirlendiği dikkate alınarak, basamak intibaklarının yapılıp 19.basamaktan emekli aylığı bağlanması gerektiğinin tespitine, 13.basamaktan emekli aylığı bağlanmasına ilişkin Kurum işleminin iptaline, fark aylıklarının kendisine ödenmesine karar verilmesini istemiştir. Mahkemece, hükme dayanak alınan bilirkişi raporunda belirtildiği şekilde, davacıya 15.basamaktan aylık bağlanması gerektiğinin tespitine karar verilmiştir.
1479 sayılı Yasanın 50.maddesine göre 12 basamaklı gelir tablosu uygulanmakta iken, 01.10.1999 tarihinde yürürlüğe giren 4447 sayılı Yasanın 31.maddesi ile yapılan değişiklik sonucu basamak sayısı 24’e çıkarılmıştır.
1479 sayılı Yasanın 51.maddesine göre, “Sigortalı, bu Kanuna göre sigortalılığın başladığı tarihte 50’nci maddede belirtilen aylık gelir basamaklarının ilk oniki basamağından dilediğini seçer ve engeç üç ay içinde Kuruma vereceği giriş bildirgesi üzerinde veya dilekçesinde yazılı olarak bildirir.
Üç ay içinde basamak seçilmemesi halinde birinci basamak seçilmiş sayılır.
Ancak, diğer sosyal güvenlik kanunlarına tabi bir işte çalıştıktan sonra bu Kanun kapsamına girenlerin basamakları, diğer sosyal güvenlik kanunları kapsamında geçirilen süre dikkate alınarak intibak ettirilmek suretiyle belirlenir.
Bu Kanun kapsamından çıkarak, diğer … kapsamında sigortalı olduktan sonra tekrar bu Kanun kapsamına girenlerin basamakları, diğer ….kapsamında geçirilen süre dikkate alınarak daha önce bulundukları son basamak üzerine intibak ettirilmek suretiyle yeniden belirlenir.
Basamağın yanlış seçilmesi, aynı bildirgede değişik basamak seçilmiş olması, basamak seçiminin yazılı olarak bildirilmemiş olmasına karşın prim ve kesenek yatırılmış olması ve diğer hallerde hangi basamağın seçilmiş sayılacağı ve bu madde hükmü ile ilgili diğer işlemler bir yönetmelikle düzenlenir.” hükmünü getirmiştir.
1479 sayılı Yasanın gelir basamaklarının yükseltilmesini düzenleyen 52.maddesi ise, 28.05.1999 tarih ve 4447 sayılı Yasayla değiştirilerek, resen yükseltme uygulanacak basamak sınırı altıncı basamaktan onikinci basamağa çıkarılmıştır. Ancak basamak yükseltilmesine ilişkin düzenlemenin geçmişe dönük uygulanması olanağı bulunmamaktadır.
Somut olayda; davacının, 16.02.1981 tarihinde Kuruma intikal eden giriş bildirgesine göre, kimyevi madde imalatı işi nedeniyle … Derneğine kaydı esas alınarak, 16.02.1981 tarihi itibarıyla tescil edildiği, tescil tarihi itibariyle 1. basamağı seçtiği,…kesenek ödediniz mi bölümünde, “ödemedim” kısmını işaretlediği, 07.04.1995 ve 26.04.2004 tarihlerinde iki kez basamak yükseltme dilekçesi verdiği, 28.04.2000 tarihinde 2829 sayılı Yasaya göre, … hizmetleri ile …hizmetlerinin birleştirilmesini istemesi üzerine ilk tescil basamağının 8 olarak değiştirildiği, 07.04.1995 tarihli basamak yükseltme dilekçesine göre,01.07.1995 tarihinde basamağının 9’a, 01.10.1999 tarihinde 10’a, 01.10.2000 tarihinde 11’e, 01.10.2001 tarihinde 12′,ye ve 26.04.2004 tarihli basamak yükseltme dilekçesine göre, 01.05.2004 tarihinde 13.basamağa yükseltilmiş olup, 30.09.2004 tarihli tahsis talebine göre 01.10.2004 tarihinde 13.basamaktan emekli aylığı bağlanmıştır.
Yukarda belirtilen açıklamalar ışığında, davacının tescil tarihinde…hizmetini bildirmemesi nedeniyle, 1’nci basamaktan tescilinin yapıldığı, daha sonra davacının talebi üzerine,…. tabi hizmetleri nazara alınarak, 1479 sayılı Yasanın 51.madde hükmü gözetilerek başlangıç tarihi itibarıyla basamağının 8 olarak değiştirildiği ve 07.04.1995 tarihli basamak yükseltme dilekçesine göre, 01.10.1999 tarihine kadar yürürlükte bulunan 1479 sayılı Yasanın 52.madde hükmü uyarınca basamağının 9’a yükseltildiği, daha sonra 4447 sayılı Yasa ile değişik 52.madde hükmü dikkate alınarak 12.basamağa kadar basamaklarının Kurumca resen yükseltildiği, 12’nci basamak sonrası ise, 26.04.2004 tarihli basamak yükseltme dilekçesinin nazara alınarak basamağının 13’e yükseltildiği, kurum işleminin mevzuata uygun bulunduğu anlaşılmakla, davanın reddine karar verilmesi gerekirken yazılı şekilde davanın kısmen kabulüne karar verilmiş olması, usul ve yasaya aykırı olup, bozma nedenidir.
O halde, davalı Kurumun bu yönleri amaçlayan temyiz itirazları kabul edilmeli ve hüküm bozulmalıdır.
SONUÇ: Temyiz edilen hükmün yukarıda açıklanan nedenlerle BOZULMASINA, 05.03.2012 gününde oybirliğiyle karar verildi.