Yargıtay Kararı 1. Hukuk Dairesi 2014/5797 E. 2015/5389 K. 13.04.2015 T.

YARGITAY KARARI
DAİRE : 1. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2014/5797
KARAR NO : 2015/5389
KARAR TARİHİ : 13.04.2015

MAHKEMESİ : ANKARA BATI 2. SULH HUKUK MAHKEMESİ
TARİHİ : 26/12/2013
NUMARASI : 2013/1519-2013/1587

Taraflar arasında görülen tapu kaydında düzeltim davası sonunda, yerel mahkemece davanın kabulüne ilişkin olarak verilen karar davalı tarafından yasal süre içerisinde temyiz edilmiş olmakla dosya incelendi, Tetkik Hakimi ………………..’in raporu okundu, açıklamaları dinlendi, gereği görüşülüp düşünüldü;

-KARAR-

Dava tapu kaydında düzeltim isteğine ilişkindir.Davacı, mirasbırakanı ………………..’in maliki olduğu 51 adet taşınmazın tapu kaydında adının M.. D.. olarak yazıldığını ileri sürerek, anılan taşınmazların tapu kayıtlarında yanlış yazılan kimlik bilgilerinin nüfus kaydına uygun şekilde düzeltilmesini istemiştir.Davalı Tapu Müdürlüğü, davanın reddini savunmuştur.
Mahkemece davanın kabulüne karar verilmiştir.Bilindiği üzere Tapu Sicili Tüzüğü’nün 75. maddesi; “(1) Kadastro çalışmalarından kaynaklanan malikin veya hak sahibinin adı, soyadı ve baba adına ilişkin tapu kütüğündeki yazım hataları ilgilisinin başvurusu üzerine;
a) Senetsizden tespitlerde; nüfus kayıt örneği ve taşınmazın bulunduğu belediye veya muhtarlıktan alınacak fotoğraflı ilmühaber,
b) Kayda dayalı tespitlerde; dayanağı kayıt ve belgeler, incelenmek ve gerektiğinde tanık ve varsa tespit bilirkişileri dinlemek ve zeminde inceleme yapmak suretiyle istemin gerçek hak sahibinden geldiği belirlenirse, istem yevmiye defterine kaydedilerek düzeltilir.
(2) Zeminde inceleme, kadastro müdürlüğü teknik personeli ile birlikte yapılır ve inceleme neticesinde teknik rapor düzenlenir. Zeminde incelemede, komşu parsel malikleri, muhtar ve diğer ilgililer dinlenir; vergi kaydı ve diğer her türlü bilgi ve belgeden yararlanılır.
(3) Tapu sicilindeki bilgilerin güncellenmesi ve eksikliklerin giderilmesinde de yukarıdaki fıkralar uygulanır.
(4) Bu madde hükümleri uyarınca kayıt düzeltmeleri için müdürlüklere başvuru yapılması zorunludur.” düzenlemesini içermektedir.
Ne var ki; somut olayda, mahkemece taşınmazların dayanakları ilk tesisinden itibaren tüm değişimlerini gösterir biçimde tapu kaydının, taşınmaza ait tapulama tutanak örneğinin, taşınmaz hükmen tescil edilmişse tesciline ilişkin ilâmın gönderilmesi Tapu Müdürlüğünden talep edilmiş olmasına rağmen, tapu müdürlüğü hükümet konağının 31.12.1971 tarihinde geçirdiği yangında tamamen yanmış olduğundan yangın öncesine ait evrakların bulunmadığından gönderilemediği, bildirilmiştir.
Bu durumda, Tapu Sicili Tüzüğü’nün 75. maddesi çerçevesindeki incelemeye esas olacak gerekli evrak yangın sırasında tahrip olduğundan, 75. madde uyarınca Tapu Müdürlüğüne yüklenen görev ve yetkinin yerine getirilme olanağının kalmadığı anlaşılmaktadır.
Öte yandan mahkemece gerekli araştırma ve inceleme yapılarak davacının iddiasının yerinde bulunduğu saptanmıştır.
Hal böyle olunca mahkemenin kabul kararı yukarıda açıklanan gerekçelerle doğrudur.
Davalının temyiz itirazları yerinde değildir. Reddiyle usul ve yasaya uygun olan hükmün ONANMASINA, Harçlar Kanununun değişik 13. maddesinin j. Bendi gereğince davalı Tapu Müdürlüğünden harç alınmasına yer olmadığına,13.04.2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.