Yargıtay Kararı 1. Hukuk Dairesi 2014/21220 E. 2015/107 K. 12.01.2015 T.

YARGITAY KARARI
DAİRE : 1. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2014/21220
KARAR NO : 2015/107
KARAR TARİHİ : 12.01.2015

MAHKEMESİ : ANKARA BATI 1. SULH HUKUK MAHKEMESİ
TARİHİ : 18/09/2014
NUMARASI : 2013/1087-2014/1197
Taraflar arasında görülen tapu kaydında düzeltim davası sonunda, yerel mahkemece davanın, kabulüne ilişkin olarak verilen karar davalı vekili tarafından yasal süre içerisinde temyiz edilmiş olmakla dosya incelendi, Tetkik Hakimi………’in raporu okundu, açıklamaları dinlendi, gereği görüşülüp düşünüldü;
-KARAR-
Dava tapu kaydında düzeltim isteğine ilişkindir.
Davacı, mirasbırakanı annesi………..’ın maliki olduğu 224 ada 19 parsel, 193 ada 99 parsel, 193 ada 72 parsel, 189 ada 44 parsel, 200 ada 18 parsel sayılı taşınmazlarda malik soyadının sehven “……….” olarak yazıldığını, ileri sürerek tapu kayıtlarındaki kimlik bilgisinin nüfus kaydına uygun olarak düzeltilmesini istemiştir.
Davalı Tapu Müdürlüğü, davanın reddini savunmuştur.
Mahkemece davanın kabulüne karar vermiştir.
Bilindiği üzere Tapu Sicil Tüzüğü’nün 75. maddesi; “(1) Kadastro çalışmalarından kaynaklanan malikin veya hak sahibinin adı, soyadı ve baba adına ilişkin tapu kütüğündeki yazım hataları ilgilisinin başvurusu üzerine;
a) Senetsizden tespitlerde; nüfus kayıt örneği ve taşınmazın bulunduğu belediye veya muhtarlıktan alınacak fotoğraflı ilmühaber,
b) Kayda dayalı tespitlerde; dayanağı kayıt ve belgeler, incelenmek ve gerektiğinde tanık ve varsa tespit bilirkişileri dinlemek ve zeminde inceleme yapmak suretiyle istemin gerçek hak sahibinden geldiği belirlenirse, istem yevmiye defterine kaydedilerek düzeltilir.
(2) Zeminde inceleme, kadastro müdürlüğü teknik personeli ile birlikte yapılır ve inceleme neticesinde teknik rapor düzenlenir. Zeminde incelemede, komşu parsel malikleri, muhtar ve diğer ilgililer dinlenir; vergi kaydı ve diğer her türlü bilgi ve belgeden yararlanılır.
(3) Tapu sicilindeki bilgilerin güncellenmesi ve eksikliklerin giderilmesinde de yukarıdaki fıkralar uygulanır.
(4) Bu madde hükümleri uyarınca kayıt düzeltmeleri için müdürlüklere başvuru yapılması zorunludur.” düzenlemesini içermektedir.
Ne var ki; somut olayda, mahkemece verilen önel üzerine davacı tarafından Tapu Müdürlüğüne başvurulmuş, ancak söz konusu başvuru; “Taşınmazların tamamının ediniminin tapuyla olması, Müdürlüğümüzün ise 1971 yılında tamamen yanmış olmasından dolayı tapulama tutanaklarının bulunmayışı, ………. Nüfus Müdürlüğü ile yapılan yazışmada …….. kızı ……….olarak nüfus kaydına rastlanılamadığının bildirilmesi nedeniyle kimlik tespiti yapılamadığından idari yoldan düzeltmenin mümkün olmadığı kanaatine varılmıştır.” gerekçesiyle reddedilmiştir.
Bu durumda, Tapu Sicil Tüzüğü’nün 75. maddesi çerçevesindeki incelemeye esas olacak gerekli evrak yangın sırasında tahrip olduğundan, 75. madde uyarınca Tapu Müdürlüğüne yüklenen görev ve yetkinin yerine getirilme olanağının kalmadığı anlaşılmaktadır.
Öte yandan mahkemece gerekli araştırma ve inceleme yapılarak davacının iddiasının yerinde bulunduğu saptanarak davanın kabul kararı yukarıda açıklanan gerekçelerle doğrudur.
Davalının temyiz itirazları yerinde değildir. Reddiyle hükmün ONANMASINA, Harçlar Kanununun değişik 13. maddesinin j. Bendi gereğince davalı Tapu Müdürlüğünden harç alınmasına yer olmadığına 12.01.2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.