Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.
T.C. SAKARYA ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ Esas-Karar No: 2022/1011 Esas – 2023/344
T.C.
SAKARYA
ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
TÜRK MİLLETİ ADINA
GEREKÇELİ KARAR
ESAS NO : 2022/1011 Esas
KARAR NO : 2023/344
BAŞKAN : …
ÜYE :…
ÜYE :…
KATİP :…
DAVACI :…
VEKİLİ : …
DAVALI :…
TASFİYE MEMURU :…
DAVA : Kooperatifin Dağıldığının Tespiti
DAVA TARİHİ : 04/02/2022
KARAR TARİHİ : 07/06/2023
GEREKÇELİ KARARIN
YAZILDIĞI TARİH : 07/07/2023
Hendek 1. Asliye Hukuk Mahkemesinin …/… Esas – …/… Karar sayılı görevsizlik kararı ile mahkememize gönderilen Kooperatifin Dağıldığının Tespiti İstemli davanın yapılan açık yargılaması sonunda, dosya incelendi.
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; … ili … ilçesi … … … … Köyü Tarımsal Kalkınma Kooperatifinin 20/07/2018 tarihinden bu yana herhangi bir faaliyette bulunmadığını ve zaruri olan organlarını oluşturamadığını, yönetim kurulu üyelerinin müdürlüklerine başvurarak kooperatifin feshedilmesini talep ettiklerini belirterek kooperatifin feshi ve tasfiyesini, tasfiye işlemleri için kooperatife tasfiye memuru atanmasını talep etmiştir.
Davalı taraf tebligata rağmen cevap vermemiştir.
Duruşmaya katılan kooperatif temsilcisi kooperatifin 2019 yılından bu yana faal olmadığını ve en son genel kurulunun 2018 yılında yapıldığını, kendilerinin de tasfiyeyi talep ettiklerini bildirmiştir
Sakarya Ticaret Sicili Müdürlüğü … … … … … Tarımsal Kalkınma Kooperatifinin 2013 yılına ilişkin olarak 22/06/2014 tarihinde yapılan genel kurulu sonrasında müdürlüklerine ibraz edilen herhangi belgenin olmadığını ve tasfiyesine ilişkin kooperatif ana sözleşmesiyle ilgili bir değişiklik yapılmadığını bildirmiştir.
Dosyada mevcut kooperatif ana sözleşmesi ile davacı tarafından sunulan kayıtlar incelenmiştir.
Sakarya Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odasından tasfiye memurluğu yapabilecek mali müşavir bildirilmiştir.
Dava, 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu’nun 81/6 maddesi uyarınca davalı kooperatifin fesih ve tasfiyesi istemine ilişkindir.
Kooperatifler Kanunun dağılma sebeplerinin düzenlendiği 81 maddesinde kooperatifin üç yıl olağan genel kurulunu yapmaması halinde ve amacına ulaşma imkanının bulunmadığının ilgili Bakanlıkça tespiti halinde mahkemeden alacağı kararla dağılacağı düzenlenmiştir.
Yapılan yargılama ve toplanan delillere göre; davalı kooperatifin son genel kurulunu 20/07/2018 tarihinde yaptığı, 12/01/2022 tarihli inceleme raporuna göre de kooperatifin organlarını teşekkül ettiremediği, 2018 yılından bu yana genel kurullarını yapmadığı ve amacını gerçekleştirme imkanının kalmadığı, davalı kooperatif temsilcisinin de bu hususu doğruladığı, davalı kooperatifin 2019 2020 ve 2021 yıllarına ait genel kurul toplantılarını yapmadığı ve bu haliyle dağılmış sayıldığı anlaşılmaktadır Bu halde tasfiyenin sağlanması için tasfiye memurunun atanması gereklidir. Davacı Bakanlığının tarımsal kalkınma kooperatiflerini denetim yetkisi de nazara alındığında davacının dağılmış sayılan davalı kooperatifin tasfiyesi için tasfiye memuru atanmasına karar verilmesi talebinde hukuki yararı bulunmaktadır. Ayrıca kooperatifin organlarının teşekkül ettirememesi ve faaliyetinin olmaması itibariyle amacını gerçekleştirebilme imkanının kalmadığı da sabittir.
Açıklanan gerekçelerle davanın kabulüne ve davalı kooperatifin 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu’nun 81/6 maddesi uyarınca dağılmış sayıldığının tespiti ile tasfiyesine ve tasfiye memuru atanmasına dair aşağı şekilde hüküm kurulmuştur.
HÜKÜM: Yukarıda açıklanan nedenlerle;
1-Davanın kabulü ile; Sakarya Ticaret Sicil Müdürlüğünün … sicil numarasında kayıtlı … mersis numaralı … … … … Köyü Tarımsal Kalkınma Kooperatifi’nin 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu’nun 81/6 maddesi uyarınca dağılmış sayıldığının tespitine ve tasfiyesine,
2-Tasfiye işlemlerini gerçekleştirmek üzere tasfiye memuru olarak SMMM … … … (TC kimlik no …) atanmasına,
3-Tasfiye memuru için 5.000,00 TL ücret taktirine, karar kesinleştiğinde ücretin davacı gider avansından tasfiyenin tamamlanması beklenmeksizin derhal ödenmesine,
4-Karar kesinleştiğinde bir örneğinin Sakarya Ticaret Sicil Müdürlüğüne gönderilmesine,
5-Davacı harçtan muaf olduğundan dava açılırken alınmayan 179.90 TL başvuru harcı ile 179.90 TL karar harcının davalı Kooperatif’ten alınarak hazineye irat kaydına,
6-Davacı kendisini bir vekil ile temsil ettirdiğinden karar tarihinde yürürlükte bulunan avukatlık asgari ücret tarifesi gereğince hesaplanan 9.200,00 TL maktu vekalet ücretinin davalı Kooperatif’ten alınarak davacıya verilmesine,
7-Davacı tarafından yapılan 5.000,00 TL tasfiye memuru ücreti ve 289,50 TL posta giderinden ibaret toplam 5ç289,50 TL yargılama giderinin davalı Kooperatif’ten alınarak davacıya verilmesine,
8-HMK’nın 120. maddesi gereğince davacı tarafından yatırılan gider avansından karar kesinleşene kadar yapılacak masraflar mahsup edilerek arta kalan miktar olduğu taktirde karar kesinleştiğinde davacıya iadesine,
9-Kararın HMK 321/2 maddesi gereğince taraflara tebliğine,
10-Kararın ayrıca tasfiye memuruna da tebliğine,
Dair, davacı vekilinin ve davalı kooperatif temsilcisinin yüzünde, kararın taraflara tebliğinden itibaren iki hafta içinde mahkememize verilecek ya da başka yer ticaret mahkemesi aracılığıyla mahkememize gönderilecek bir dilekçe ile Sakarya Bölge Adliye Mahkemesi nezdinde istinaf yolu açık olmaz üzere oybirliği ile karar verildi. 07/06/2023
Başkan …
e-imzalıdır
Üye …
e-imzalıdır
Üye …
e-imzalıdır
Katip …
e-imzalıdır