Emsal Mahkeme Kararı Konya 2. Asliye Ticaret Mahkemesi 2016/310 E. 2022/568 K. 29.09.2022 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. KONYA . ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
T.C.
KONYA TÜRK MİLLETİ ADINA
. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ GEREKÇELİ KARAR
ESAS NO :
KARAR NO :
HAKİM : … …
KATİP : … …
DAVACI :
VEKİLİ :
DAVALI :
VEKİLİ :
DAVA : Alacak (Ticari Satımdan Kaynaklanan)
DAVA TARİHİ :
KARAR TARİHİ :
KARAR YAZMA TARİHİ:
Mahkememizde görülmekte olan Alacak (Ticari Satımdan Kaynaklanan) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
İDDİANIN ÖZETİ : Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; Fazlaya ilişkin her çeşit alacak ve dava hakları saklı kalmak kaydıyla, davalı …Ş tarafından düzenlenen davaya konu faturalar aracılığıyla 6.373,00-TL PSH bedeli, 18.588,00-TL iletim bedeli, 63.618,00-TL dağıtım bedeli, 412,20-TL sayaç okuma bedeli, dilekçe ekinde sunulan faturalarda gösterilen 13.342,00-TL kayıp enerji bedeli altında haksız sebeplerle tahsil edilen toplam 102.333,00TL’lik bedelin dava tarihinden itibaren işleyecek avans faizi ile birlikte davalıdan tahsiline karar verilmesini, fazlaya ilişkin her çeşit alacak ve dava hakları saklı kalmak kaydıyla, davalı …Ş. tarafından sunulan faturalarda tutarı gösterilmeyen kayıp kaçak bedellerinin tespiti ile tespit edilecek bedelin dava tarihinden itibaren işleyecek avans faizi ile birlikte davalıdan tahsiline karar verilmesini, faturalarda gösterilen TRT payının hesaplanması esnasında kayıp kaçak, perakende satış hizmet, iletim sistemlerini kullanım, dağıtım ve sayaç okuma bedellerinin nazara alınıp alınmadığının bilirkişi marifetiyle tespit edilmesine, yapılacak inceleme sonucunda TRT payının hesaplanmasında matraha dahil edildiği sonucuna ulaşılması halinde, müvekkili şirketten haksız olarak tahsil edilen TRT payı bedelinin dava tarihinden itibaren işleyecek avans faizi ile birlikte davalıdan tahsiline karar verilmesini, dava dilekçesinde bahsi geçen abonelikler için kayıp kaçak enerji bedelinin, iletim bedelinin, dağıtım bedelinin, perakende satış hizmet bedelinin, sayaç okuma bedelinin, TRT payı bedelinin iadesini ve yargılama giderleri ile vekalet ücretinin davalı tarafa yükletilmesine karar verilmesini talep ve dava açmıştır.
SAVUNMANIN ÖZETİ:Davalı tarafa usulüne uygun olarak davetiye tebliğ edilmiş, davalı vekili cevap dilekçesinde özetle; Davaya konu edilen fatura kalemleri ile ilgili tarifelerin EPDK tarafından belirlenmekte ve dağıtım şirketlerince mevzuat gereği zorunlu olarak uygulanmakta olduğunu, husumetin Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’na yöneltilmesi gerektiğini, özelleştirme öncesine ait talepler bakımından ise husumetin TEDAŞ’a yöneltilmesi gerektiğini, faturalarda yer alan kayıp enerji bedelinin, EPDK tarafından kanun, yönetmelik ve kurul kararlarına dayanılarak düzenlenen ulusal tarife esasına göre tahsil edildiğini, faturalardaki Perakende Satış Hizmet Bedelinin perakende satış tarifesi gereğince tahsil edildiğini, perakende satış hizmet bedeli kwh başına belirlenmekte olup perakende satış lisansı sahibi dağıtım şirketlerinden enerji alan tüm tüketicilere uygulandığını, doğrudan tedarikçisini seçen serbest tüketiciler için böyle bir bedelin belirlenmediğini, dağıtım sistemi kullanıcılarına taahhuk ettirilen iletim bedeli TEİAŞ tarafından dağıtım lisansı sahibi tüzel kişilere fatura edilen iletim tarife tutarının karşılanması için dağıtım lisansı sahibi tüzel kişi tarafından dağıtım sistemi kullanıcılarına uygulanan birim fiyat olduğunu, faturalardaki iletim sistemleri kullanım bedeli dolayasıyla yapılan tahsilatın TEİAŞ’a ait olduğunu, dağıtım bedelinin dağıtım tarifesi gereğince tahsil edildiğini, dağıtım bedelinin, Elektrik Piyasası Kanunu, Elektrik Piyasası Tarifeler Yönetmeliği, Gelir ve Tarife Düzenlemesi Kapsamında Düzenlemeye Tabi Unsurlar ve Raporlamaya İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğ’in diğer ikincil mevzuat kapsamında EPDK tarafından belirlendiğini, faturalardaki sayaç okuma bedelinin, (mülga) 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanununa dayanılarak çıkarılan Elektrik Piyasası Tarifeler Yönetmeliğinin 4/36. ve 37. Maddesi ile yürürlükteki 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu’nun 17/6-d maddesinde yer alan perakende satış hizmetinin bir unsuru olarak tarifelere ilişkin tebliğler kapsamında Elektrik Piyasası Düzenleme Kurumu’nun aldığı kurul kararları ve düzenlediği tarifelerin gereği olarak EPDK tarafından belirlendiğini, sayaç okumaya ilişkin perakende satış hizmet bedelinin sayaç okuma maliyetlerini yansıtan ve tüm dağıtım sistemi kullanıcılarından kwh başına belirlenen bir bedel olduğunu, ayrıca müvekkili şirkete gerek tüm fatura bileşenleri üzerinden, gerekse iadesi talep edileri fatura bileşenlerine orantısal alarak tahakkuk eden TRT payının iadesi talebinde bulunulmasının haksız ve yersiz olduğunu, davacının faiz talebinin haksız ve sözleşme hükümlerine aykırı olduğunu ve faiz talebinin tümüyle reddini talep ettiğini, tüm bu nedenlerle öncelikle davanın usulden reddini, neticeten haksız davanın esastan reddini ve yargılama giderleri ile vekalet ücretinin davacı üzerinde bırakılmasına karar verilmesini talep etmiştir.
ÇEKİŞMELİ HUSUSLAR, TOPLANAN DELİLLER, DELİLLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE GEREKÇE:
Dava; haksız olarak tahsil edildiği iddia edilen bedellerin iadesi davasıdır.
Taraflarca bildirilen tüm deliller toplanmış, davacının talep edebileceği miktarın belirlenebilmesi amacıyla bilirkişi incelemesi yaptırılmış, bilirkişi kök ve ek raporunu mahkememize ibraz etmiştir.
Tüm dosya kapsamı birlikte değerlendirildiğinde; davacının abonesi olduğu davalı şirket tarafından farklı isimler altında mevzuata aykırı şekilde tahsilatlar yapıldığını belirterek bunun iadesini talep ettiği, YARGITAY Hukuk Genel Kurulunun 21.05.2014 tarih … -… Esas No,… Karar , YARGITAY . Hukuk Dairesinin 12.05.2016 tarih ve … Esas … Karar ve YARGITAY . Hukuk Dairesinin 13.04.2016 tarih, … Esas, … Karar, YARGITAY . Hukuk Dairesinin 20.10.2014 tarih … Esas No… Karar, YARGITAY . Hukuk Dairesinin 30.06.2015 tarih … Esas No, … Karar No, YARGITAY . Hukuk Dairesinin 10.09.2015 tarih … Esas No,… Karar No, YARGITAY . Hukuk Dairesinin 10.09.2015 tarih ve … Esas No,… Karar No ,YARGITAY . Hukuk Dairesinin 20.10.2014 tarih, … Esas No, … Karar No sayılı içtihatları doğrultusunda davacının taleplerinin incelenmesinde;
KAYIP-KAÇAK ENERJİ BEDELİ:
Kayıp-kaçak miktarı, dağıtım sistemine giren enerji ile dağıtım sisteminde tüketicilere tahakkuk ettirilen enerji miktarı arasındaki farkı göstermektedir. Kayıp Enerji: Elektrik üretildikten sonra, nihai kullanıcılara gelene kadar ki aşamadaki, iletim ve dağıtım sistemlerinde oluşan enerji kayıplarıdır. Türkiye’de kayıp miktarı, elektriğin dağıtımı için gerekli olan hat, trafo ile sayaçlarda meydana gelen teknik kayıp miktarı ve ayrıca ölçümlenemeyen bir kısım enerjidir. Kayıp miktarı yaklaşık olarak %7/8 oranındadır. Kayıp oranı Avrupa Birliği ortalama kayıp oranının üzerindedir. (Avrupa Birliği ortalama kayıp-kaçak oranı toplamı %6,2 dir) Üretim, iletim ve dağıtım sisteminin teknolojik gelişmelere uygun bir şekilde düzenlemesi, yenilenmesi ve gerekli önlemlerin alınması durumunda makul seviyelere indirilebilmesi mümkündür. Elektrik üretim, iletim ve dağıtım hatlarının teknolojik gelişmelere uygun bir şekilde yenilenmemesi ve bu hatlarda gerekli önlemlerin alınmaması nedeni ile olaşacak kayıplara ilişkin bedellerden tüketicilerin/müşterilerin sorumlu tutulmasının, yukarıda belirtilen elektrik iletim ve dağıtımda oluşan kaybı önlemeye yönelik mevzuat hükümlerine, adalet ve hakkaniyet kurallarına uymadığı açıktır.
KAÇAK ENERJİ: Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği, kaçak enerjinin tespiti sorumluluğunu Dağıtım Lisansı Sahibi Tüzel Kişiliğe yüklemiş, aynı zamanda kaçak elektrik kullanımından doğan mali ve cezai hukuki sorumluluklara kaçak elektriği kullanan gerçek ve tüzel kişilerin katlanmak zorunda olduğunu hüküm altına almıştır. Ayrıca kayıp-kaçak bedeli için EPDK kurul kararı haricinde bir yasal düzenleme bulunmamaktadır. Dağıtım şirketleri kayıp-kaçak bedelini alarak tüm kaçak oranını vatandaşa paylaştırarak yaşadıkları maddi kaybı telafi etmekte ve dağıtım şirketlerinin hiç kaybı yokken, kaçak elektrik kullananlardan hukuk yoluyla yapılan tahsilatın durumu ikinci bir gelir olarak dağıtım şirketlerine gelmektedir. Kaçak elektrik kullanmayan tüketicilerin/müşterilerin kaçak elektrik kullanılmasından doğan zararlardan sorumlu tutulmasının, gerek kaçak elektrik kullanılmasını önleyici tedbirlere ve oluşan zararları tazmine yönelik mevzuat hükümleri gerekse de hukukun temel kuralları olan adalet ve hakkaniyete uygun değildir.
Dolayısıyla,Elektrik enerjisinin nakli esnasında meydana gelen kayıp ile başka kişiler tarafından hırsızlanmak suretiyle kullanılan elektrik bedellerinin, kurallara uyan abonelerden tahsili yoluna gitmek hukuk devleti ve adalet düşünceleri ile bağdaşmamaktadır. Hem bu hal, parasını her halükarda tahsil eden davacı Kurumun çağın teknik gelişmelerine ayak uydurmasına engel olur, yani davacı kendi teknik alt ve üst yapısını yenileme ihtiyacı duymayacağı gibi; elektriği hırsızlamak suretiyle kullanan kişilere karşı önlem alma ve takip etmek için gerekli girişimlerde de bulunmasını engeller. Oysa ki, elektrik kaybını önleme ve hırsızlıkları engelleme veya hırsızı takip edip, bedeli ondan tahsil etme görevi de bizzat enerjinin sahibi bulunan davacıya aittir.
Tüm bu gerekçelerle kayıp-kaçak bedelinin müşterilerden tahsil edilmemesi gerektiği kanaatine varılmıştır
İLETİM BEDELİ:
Elektrik enerjisinin tüketici sayaçlarına kadar ulaştırılmasında, üreticilerle dağıtım sistemi arasında yer alan iletim sisteminin kullanılmasından kaynaklanan maliyetlerin karşılanması için alınan bir bedeldir.İletim sistemine ilişkin yatırım harcamaları ve işletme ve bakım giderleri dikkate alınarak kwh üzerinden hesaplanan ve dağıtım şirketleri ve tedarikçiler tarafından tahsil edilip TEİAŞ’a aktarılan bir bedeldir. İletim sistemlerinin kullanımı dağıtım şirketleri ile TEİAŞ arasındaki bir konudur. Dağıtım şirketlerine abone olan elektrik kullanıcılarının TEİAŞ ile bağı bulunmamaktadır. TEİAŞ ile dağıtım şirketleri arasında olan ticari faaliyet gideri elektrik kullanıcılarına yansıtılmaktadır. Davalının elektriğin perakende satış fiyatı üzerinden elde edilen karının bulunması ve Davacının TEİAŞ ile hukuki bir bağının bulunmaması sebebiyle iletim sistemi kullanım bedelinin tüketicilerden/müşterilerden tahsil edilmemesi gerektiği kanaatine varılmıştır.
DAĞITIM BEDELİ:
Dağıtım sistem kullanım fiyatını kapsamakta olup, dağıtım hizmeti sunabilmek için dağıtım sistemine iliskin yatırım harcamaları, işletme ve bakım giderleri dikkate alınarak hesaplanan bedel olduğu yani Dağıtım hizmeti sunabilmek için dağıtım sistemine ilişkin yatırım harcamaları, işletme ve bakım giderleri dikkate alınarak kwh üzerinden hesaplanan bedel olarak tanımlanmaktadır.
Dağıtım sistemlerinin mülkiyeti ve her türlü (bakım, onarım, yatırım vb) teknik sorumluluğu dağıtım şirketlerine aittir.
Bina içi elektrik tesisatı elektrik kullanıcılarının sorumluluğunda olduğu gibi, sayaçtan önceki sistemin (dağıtım sistemlerinin) sorumluluğu da dağıtım şirketlerindedir.
Dağıtım sistem kullanım bedeli; elektriğin perakende satış fiyatı üzerinden elde edilen kar haricinde dağıtım şirketleri tarafından alınan bir bedel olup, dağıtım sistemlerinin mülkiyetinin ve sorumluluğunun davalıda olması nedeniyle dağıtım sistemi kullanım bedelinin tüketicilerden/müşterilerden tahsil edilmemesi gerektiği kanaatine varılmıştır.
PERAKENDE SATIŞ HİZMET BEDELİ:
Perakende satıs hizmeti maliyetini (söz konusu faaliyete ilişkin düzenlemeye esas net yatırım harcamasının itfa tutarı, faturalama ve tahsilat giderleri, tanıtım ve pazarlama giderleri, müşteri hizmetlerine ilişkin giderler, perakende satış ve hizmete ilişkin diger işletme giderleri, düzenleme giderleri payı, faaliyet giderleri payı, olagan ve olagan dısı giderler payından faaliyet ile ilgili diger gelirler payı ve olagan dısı gelirler payının düşülmesi suretiyle bulunan esas net işletme gideri ve amortisman itfa süresi farkı vergi tutarını) yansıtan bedeldir
Perakende Satış Hizmet Bedeli elektriğin perakende satış fiyatı üzerinden elde edilen kar haricinde dağıtım şirketleri tarafından alınan bir bedeldir.Bu hizmet, tüketim arttıkça maliyeti artan bir tarife kalemi değildir. Fakat kullanılan elektrik miktarı ile artan oranda Perakende Satış Hizmet Bedeli elektrik kullanıcılarından alınmaktadır. Elektrik kullanımı ne kadar artarsa artsın, faturalama gibi bedellerin maliyeti sabittir. Faturalama işlemi; elektrik kullanıcılarına ödemesi gereken miktarı bildirmek davalının sorumluluğunda olan dağıtım şirketleri tarafından zorunlu yapması gereken bir husus olup, perakende satış hizmet bedelinin tüketicilere/müşterilere yansıtılmaması gerektiği varılmıştır.
SAYAÇ OKUMA BEDELİ:
Sayaç okuma işlemi için alınan bedeldir.Sayaç okuma bedeli 2011 yılı öncesi perakende satış hizmet bedeli içerisinde elektrik kullanıcılarından tahsil edilmiş olup ayrı bir kalem olarak sayaç okuma bedeli 01/01/2011 tarihinden itibaren alınmaya başlanmıştır. 01/01/2011 tarihi öncesi sayaç okuma birim bedellerinin bulunmaması, nedeniyle sayaç okuma bedeli için 01/01/2011 tarihinden önceki dönem için hesaplama yapılması mümkün değildir.
Sayaç okuma bedeli; 01/01/2011-01/01/2012 tarihleri arasında kullanılan elektrik miktarına göre (kwh başına 9 fatura yansıtıldığı tespit edilmiştir. Sayaç okuma bedeli; 01/01/2012 tarihinden itibaren faturalara okuma başına bedel yansıtılmıştır.Sayaçların mülkiyeti 31/12/2013 tarihinden itibaren dağıtım şirketlerine geçmesi (bakım, onarım, sökme-takma vb) ve elektrik enerjisinin perakende satış fiyatı üzerinden bir karın bulunması nedeniyle sayaç okuma bedelinin tüketicilerden/müşterilerden tahsil edilmemesi gerektiği kanaatine varılmıştır.
FON BEDELİ:
Fon bedeli 26/07/2008 tarihine kadar aktif tüketim bedeli, Kayıp-Kaçak Bedeli, İletim Bedeli, Dağıtım Bedeli ve PSH Bedeli üzerinden %1 oranında alınmıştır. 26/07/2008 tarihinden itibaren sadece aktif tüketim bedeli ve Kayip-Kaçak Bedeli üzerinden %1 oranında alınmaktadır.
Sayaç okuma bedeli 01/01/2011’den itibaren olması nedeniyle sayaç okuma bedeli üzerinden fon bedeli alınmamaktadır.
Kayıp kaçak bedelinin, iletim bedelinin dağıtım bedelinin ve perakende satış hizmet bedelinin elektrik kullanıcılara yansıtılmaması gerektiği kanaatinde olunması nedeniyle bu bedeller üzerinden alınan Fon bedelinin de tüketicilere/müşterilere yansıtılmaması gerektiği kanaatine varılmıştır.
TRT PAYI:
TRT payı 09/07/2008 tarihine kadar aktif tüketim bedeli, Kayıp_Kaçak Bedeli, İletim Bedeli, Dağıtım Bedeli PSH Bedeli, Fon ve BTV üzerinden %2 oranında alınmıştır.09/07/2008 tarihinden itibaren sadece aktif tüketim bedeli ve Kayıp-Kaçak Bedeli üzerinden %2 oranında alınmaktadır. Sayaç okuma bedeli 01/01/2011’den itibaren olması nedeniyle sayaç okuma bedeli üzerinden TRT payı alınmamaktadır.
Yargıtay Hukuk Genel Kurulunun ve Dairenin uygulamasına göre aslının alınmamasına karar verilen bir bedelin (kayıp-kaçak) %2 TRT payının hesaplanmasında nazara alınması (matraha dahil edilmesi) mümkün değildir.
Kayıp kaçak bedelinin, iletim bedelinin dağıtım bedelinin ve perakende satış hizmet bedelinin elektrik kullanıcılara yansıtılmaması gerektiği kanaatinde olunması nedeniyle bu bedeller üzerinden alınan TRT payının da tüketicilere/müşterilere yansıtılmaması gerektiği kanaatine varılmıştır.
BELEDİYE TÜKETİM VERGİSİ BEDELİ:
BTV 01/09/2006 tarihine kadar aktif tüketim bedeli, Kayıp-Kaçak Bedeli, İletim Bedeli, Dağıtım Bedeli ve PSH Bedeli üzerinden sanayi abone grupları için %1 diğer abone grupları için %oranında alınmıştır.
01/09/2011 tarihinden itibaren sadece aktif tüketim bedeli ve Kayıp-Kaçak Bedeli üzerinden sanayi abone grupları için %1 oranında diğer abone grupları için %5 oranında alınmaktadır.
Sayaç okuma bedeli 01/01/2011’den itibaren olması nedeniyle sayaç okuma bedeli üzerinden BTV alınmamaktadır.
Kayıp-kaçak bedelinin, iletim bedelinin, dağıtım bedelinin ve perakende satış hizmet bedelinin elektrik elektrik kullanıcılarına yansıtılmaması gerektiği kanaatinde olunası nedeniyle bu bedeller üzerinden alınan BTV bedelinin de tüketicilere/müşterilere yansıtılmaması gerektiği kanaatine varılmıştır.
KDV:
Kayıp kaçak bedelinin, iletim bedelinin, dağıtım bedelinin perakende satış hizmet bedelinin , sayaç okuma bedelinin, kayıp kaçak bedeli, iletim bedeli, dağıtım bedeli ve perakende satış hizmet bedeli üzerinden alınan TRT payı, BTV, enerji fon bedellerin elektrik kullanıcılara yansıtılmaması gerektiği kanaatinde olunması nedeniyle bu bedeller üzerinden alınan KDV bedelinin de tüketicilere/müşterilere yansıtılmaması gerektiği, ancak dava tarihinden sonra 17.06.2016 tarihinde 29745 sayılı Resmi Gazete’ de yayımlanarak yürürlüğe giren 6719 sayılı kanunun 21. Maddesi ile 6446 sayılı kanunun 17. maddesinin birinci, üçüncü ve dördüncü fıkraları ile altıncı fıkrasının (a), (ç), (d), (f) bentleri değiştirilmiş ve aynı maddeye eklenen 10. bent ile “kurum tarafından gelir ve tarife düzenlemeleri kapsamında belirlenen bedellere ilişkin olarak yapılan başvurularda ve açılan davalarda; Tüketici Hakem Heyetleri ile mahkemelerin yetkisi, bu bedellerin kurumun düzenleyici işlemlerine uygunluğunun denetimi ile sınırlıdır ” hükmünün getirildiği, ayrıca 6719 sayılı kanunun 26. maddesi ile 6446 sayılı elektrik piyasası kanununa eklenen geçici 19. madde de ” bu maddeyi ihdas eden kanunla öngörülen düzenlemeler yürürlüğe konuluncaya kadar, kurul tarafından yürürlüğe konulan mevcut yönetmelik, tebliğ ve kurul kararlarının bu kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam olunur” ve geçici 20. maddede ise ” kurul kararlarına uygun şekilde tahakkuk ettirilmiş dağıtım, sayaç okuma, perakende satış hizmeti, iletim ve kayıp kaçak bedelleri ile ilgili olarak açılmış olan her türlü ilamsız icra takibi, dava ve başvurular hakkında 17. madde hükümleri uygulanır” hükmünün getirildiği, söz konusu maddeye göre tüketici hakem heyetlerinin ve mahkemelerin bu konuda açılacak davalarda inceleme ve araştırma yetkileri geçmişe de etkili olarak sadece dağıtım, sayaç okuma, perakende satış hizmeti, iletim ve kayıp kaçak bedellerinin kurum bu konulardaki düzenleyici işlemlerine uygunluğunun denetimi ile sınırlandırılmış, diğer bir ifade ile yerindelik denetimi yapılamayacağının kabul edildiği, dava tarihinden sonra yürürlüğe giren 6719 sayılı kanun ile yapılan değişikliklerin kanunun 17.06.2016 yürürlük tarihinden önceki dönemde geçerli olan EPDK kararlarına dayanılarak tahsil edilmiş dava konusu dağıtım, sayaç okuma, perakende satış ücreti iletim ve kayıp kaçak bedelleri ile ilgili olarak açılan ve halen devam eden alacak davalarında da geçmişe etkili olacak şekilde uygulanması gerektiği, davacı vekilinin yargılama sırasında yürürlüğe giren 6719 sayılı kanun gereğince inceleme ve araştırma yapılmasına yönelik açık bir talebinin bulunmadığı, bu nedenle davanın konusuz kaldığı, Yargıtay . HD sinin 31.05.2016 tarih … Esas … Karar nolu ilamında da belirtildiği gibi, davalı dava tarihinden önce temerrüde düşürülmediğinden faize dava tarihinden itibaren hükmedilmesi gerekeceği, davacının işlemiş faiz talebinde bulunamayacağı, yukarıda belirtilen Yargıtay içtihatları doğrultusunda davacının dava açmakta haklı olduğu, Anayasanın 152/3 maddesi uyarınca Anayasa Mahkemesi kararının beklenilmesine gerek olmadığı, 6100 sayılı HMK’ nun 331/1 fıkrası uyarınca dava açıldığı tarihteki haklılık durumuna göre yargılama giderlerinden davalının sorumlu olacağı, Yargıtay Hukuk Genel Kurulunun 18.11.2009 tarih … E. … K sayılı ilamında ” dava tarihinde davasında haklı bulunan davacının, sonradan yürürlüğe giren yasa nedeniyle haksız duruma düşmesi söz konusu olmadığından, davacı lehine vekalet ücretine hükmedilmesi gerektiği, Yargıtay . Hukuk Dairesinin 08.02.2017 tarih … Esas … Karar nolu ilamında da belirtildiği gibi maktu vekalet ücretine hükmedilmesi gerektiği anlaşıldığından ve de benzer mahiyette olup aynı şekilde mahkememizce verilen … E., … K. Sayılı ilamı Ankara BAM HD’nin … E., … K. Sayılı ve yine mahkememizin … E., … K. Sayılı ilamı Ankara BAM HD’nin … E., … K. Sayılı ilamı ile istinaf başvuruları esastan reddedildiğinden dolayı aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.
HÜKÜM :Yukarıda açıklanan nedenlerle;
1-)Davanın konusu kalmadığından davanın esası hakkında karar verilmesine yer olmadığına
2-)Peşin alınan 1.764,67-TL harçtan alınması gereken 80,70-TL harcın mahsubu ile fazla alınan 1.683,97-TL harcın kararın kesinleşmesi ve talep halinde davacıya iadesine,
3-)Davacı tarafından yapılan 29,20-TL başvuru harcı, 4,30-TL vekaletharcı, 80,70-TL peşin harç, 2.750,00-TL bilirkişi ücreti ve 264,60-TL yazışma ve tebligat gideri olmak üzere toplam 3.128,80-TL yargılama giderinin davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
4-)Davacı kendisini vekille temsil ettirdiğinden karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesine göre belirlenen 9.200,00-TL vekalet ücretinin davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
5-)Davacı tarafından yatırılan ve dosyada kalan gider avansının karar kesinleştiğinde davacıya iadesine,
Dair; taraf vekillerinin yüzüne karşı, kararın taraflara tebliğinden itibaren iki haftalık yasal süre içerisinde Konya Bölge Adliye Mahkemesinde İstinaf yasa yolu açık olmak üzere yapılan yargılama sonunda karar verildi. 29/09/2022

Katip … Hakim …
¸ e-imzalıdır ¸ e-imzalıdır