Emsal Mahkeme Kararı Karşıyaka Asliye Ticaret Mahkemesi 2021/215 E. 2022/132 K. 08.03.2022 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. KARŞIYAKA ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ Esas-Karar No: 2021/215 Esas – 2022/132
T.C.
KARŞIYAKA
ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
TÜRK MİLLETİ ADINA
GEREKÇELİ KARAR
ESAS NO : 2021/215
KARAR NO : 2022/132
..

DAVA : Zayi Belgesi Verilmesi
DAVA TARİHİ : 23/03/2021
KARAR TARİHİ : 08/03/2022
YAZIM TARİHİ : 11/03/2022
Mahkememize tevzi edilen dava dilekçesi mahkememiz esasının yukarıda belirtilen sırasına kaydedilip incelenmesinde;
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Davacı vekili, dava dilekçesinde özetle; müvekkili ………………. yılında beri faaliyet gösteren bir şirket olduğunu, ………….. tarihinde gerçekleşen elektirik kesintisi ve akabinde voltajın dengesiz gelmesinden kaynaklı olarak şirketin ……. yılı e defter kayıtlarının tamamının digital olarak bulunduğu bilgisayar hard diskinin arızalandığını, dataların kurtarılmasına ilişkin yapılan uğraşılardan da sonuç alınamadığını………e defter kayıtlarının tamamına ait digital dataların tamamının bilgisayar ve hard diskinin arızalanması neticesinde fiziken zayi olduğunu ileri sürerek, müvekkili şirketin ………. yılına ait tüm ticari defterleri içeren digital e defter kayıtlarının zayi olduğuna dair karar verilmesini talep ve beyan etmiştir.
Dava; ……………Limited Şirketi’nin ……………. e-defter kayıtlarının zayi olduğuna dair TTK’nın 82/7 maddesi uyarınca açılan zayi belgesi verilmesi talebine ilişkindir.
6102 Sayılı TTK’nın 82/7. maddesinde; “Bir tacirin saklamakla yükümlü olduğu defterler ve belgeler; yangın, su baskını veya yer sarsıntısı gibi bir afet veya hırsızlık sebebiyle ve kanuni saklama süresi içinde zıyaa uğrarsa tacir zıyaı öğrendiği tarihten itibaren onbeş gün içinde ticari işletmesinin bulunduğu yer yetkili mahkemesinden kendisine bir belge verilmesini isteyebilir. Bu dava hasımsız açılır. Mahkeme gerekli gördüğü delillerin toplanmasını da emredebilir.” şeklinde düzenleme bulunmaktadır.
Somut olayda; talep eden şirkete ait e-defter kayıtlarının………….. tarihinde meydana gelen elektrik kesintisi nedeniyle bilgisayar ve hard diskinin arızalanması nedeniyle kullanılmasının imkansız hale geldiği, ………….. defter kayıtlarının kurtarılamadığı iddia edilerek şirketin ……………….. e-defter kayıtlarının zayi olduğuna dair zayi belgesinin verilmesi istemine ilişkin olarak işbu dava açılmıştır.
Davacı şirket vekili, davacı şirkete, E-fatura- E-defter saklama hizmeti veren …………. AŞ’nin olduğunu belirtmiştir. …………. Tarafından mahkememize gönderilen yazı cevabında, davacı şirketin bilgisayarında ve ……..l sayfasında yapılan inceleme neticesinde …………… yılı dönemine ait tüm gönderilen e-defter beratlarının portal saklama hizmetinde saklandığının tespit edildiğini, kullanıcının yerel sisteminde……………dönemlerine ait berat dosyaları olduğundan, portal saklama bölümünden…………… dönemlerine ait dosyalar müşterimizin sistemine yüklenerek aktif hale getirilerek,………yılına ait e-defter sorunu giderilmiş ve müşterimize bilgi verildiğini,………….dönemine ait saklama hizmetinde bulunan beratların davacının yerel sistemine tekrar yüklendiğini,……….. arası dönemlere ait e-defter bir verinin bulunmadığı belirtilmiştir.
Mahkememizce gelen yazı cevapları doğrultusunda, SMMM ve bilgisayar uzmanı bilirkişiden rapor alınmasına karar verilmiş, bilirkişiler tarafından hazırlanan raporda; 08/03/2021 tarihinde …………arası elektrik kesintisinin olduğunun, ……yılına ait e-defter sorununun dava dışı………… Tarafından giderildiğini, ……… dönemine ait saklama hizmetinde bulunan beratlar, tekrar yüklendiğini,……….. arası dönemlere ait e-defter dosyalarıyla ilgili herhangi bir verinin bulunmadığı konusunda bilginin bulunduğu bildirilmiştir.
Mahkememizce alınan bilirkişi raporu, dosya kapsamına uygun, ayrıntılı, açıklayıcı ve hüküm kurmaya elverişli olup davacı şirketin e-defter dosyalarının tutulduğu bilgisayarın hardiskinin ………… tarihinde meydana gelen elektrik kesintisinden sonra açılamadığı, davacı şirketçe teknik müdahalede bulunulduğu ancak olumsuz sonuç alındığını, davacı şirket e-dönüşüm müşteri hizmet sözleşmesi imzalayan dava dışı………….. tarafından davacı şirketin bilgisayarında v yapılan inceleme neticesinde ……………. yılı dönemine ait e-defter beratlarının portal saklama hizmetinde saklandığının tespit edildiği, davacının yerel sistemininde ……………. dönemlerine ait berat dosyalarının bulunduğu, portal saklama bölümünden………..dönemlerine ait dosyalar davacı şirketin sistemine tekrar yüklenerek aktif hale getirildiği, davacı şirketin ………arası dönemlere ait e-defter verilerine erişilemediği, davacı şirketin ……………dönemlerine ait e- defter kayıtlarının zayi olduğu anlaşılmış, davanın kısmen kabulü ile davacı şirketin …………. ticaret ve Sanayi Ltd. Şti’nin……………….. dönemlerine ait e-defter kayıtlarının zayi olduğunun tespitine karar vermek gerekmiştir.
HÜKÜM: Açıklanan yasal, gerektirici nedenlere göre;
Davanın KISMEN KABULÜ İLE
Davacı ……………………. dijital ortamda zayi olduklarının tespitine ile zayi belgesi verilmesine.
Fazlaya ilişkin istemlerin reddine .
Harçlar Kanununca alınması gerekli 80,70 TL ilam harcından peşin yatırılan 59,30 TL harcın mahsubu ile bakiye 21,40-TL harcın davacıdan alınarak hazineye gelir kaydedilmesine,
Davacı tarafından yapılan masrafların kendi üzerinde bırakılmasına, kullanılmayan bakiye gider avansının karar kesinleştiğinde davacıya iadesine,
Dair davacı vekilinin yokluğunda kararın tebliğinden itibaren İstinaf yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup, usulen anlatıldı. 08/03/2022

Katip ……
¸e-imzalıdır

Hakim ……….
¸e-imzalıdır