Emsal Mahkeme Kararı İzmir 7. Asliye Ticaret Mahkemesi 2021/853 E. 2022/346 K. 19.04.2022 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
İZMİR
7. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO : 2021/853
KARAR NO : 2022/346

DAVA : Zayi Belgesi Verilmesi
DAVA TARİHİ :25/12/2020
KARAR TARİHİ :19/04/2022
KARAR YAZIM TARİHİ :22/04/2022
Mahkememizde görülmekte olan Zayi Belgesi Verilmesi davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
DAVA :
Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; Konak Vergi Dairesinde …vergi numarasıyla vergi mükellefi olarak tutulması gereken defter,kayıt vs ile işlemlerin düzenlenmesi amacıyla şirketlerinin kuruluşundan itibaren muhasebe ve mali müşavirlik hizmetlerini İzmir Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler odasına kayıtlı …’un yaptığını, defter ve diğer kayıtları üzerindeki incelemelerini ve kayıt işlemleri ile bazı yasal işlemlerin yerine getirilmesi amacıyla 01.01.2010 ve 30.10.2020 dönemine ilişkin tüm defter ve mal alış belgeleri ile SGK işyeri dosyalarının yukarıda adı geçen mali müşavire tevdi edildiğini, söz konusu belgelerin mali müşavir …’un bürosunda saklandığını, belirtilen tüm belgelerin depremde oluşan ağır hasar ve yıkım kararı nedeniyle göçük altında kaldığını, binada oluşan ağır hasar nedeniyle yetkili resmi makamlarca binaya girişlerin kesin bir şekilde yasaklandığını, akabinde de belgelerinin kurtarılmasına imkan kalmadan binanın yıkıldığını, tüm belgelerin bu nedenle zayi olduğu bilgisinin mali müşavir tarafından söz konusu belgelerin depremde zayi olduğu bilgisine ilgili tebligatın taraflarına gönderildiği tarihte muttali olunduğunu belirterek 2010 – 2011 – 2012 – 2013 – 2014 – 2015 – 2016 – 2017 – 2018 – 2019 – 2020 yıllarına ait tüm defter,fatura ve sair belgelerinin zayi olduğuna dair taraflarına zayi belgesi verilmesini talep ve dava etmiştir.
DELİLLER VE GEREKÇE :
Dava davacı şirkete ait defter, fatura ve sair belgelerin kaybolması nedeni ile zayi belgesi verilmesi talebidir.
Mahkememizin …/… Esas- …/… Karar sayılı 15/06/2021 tarihli kararı ile davanın reddine karar verildiği, davacı vekilinin kararı istinaf etmesi üzerine İzmir Bölge Adliye Mahkemesi 20.Hukuk Dairesi’nin 17/11/2021 tarih, …/… Dosya no, …/… Karar sayılı kararı ile davacı vekilinin istinaf talebinin kabulü ile kararın kaldırılmasına karar verildiği görülmüştür.
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 82/7. maddesinde; ”Bir tacirin saklamakla yükümlü olduğu defterler ve belgeler; yangın, su baskını veya yer sarsıntısı gibi bir afet veya hırsızlık sebebiyle ve kanuni saklama süresi içinde ziyaa uğrarsa tacir ziyaı öğrendiği tarihten itibaren 15 gün içinde ticari işletmesinin bulunduğu yer yetkili mahkemesinde kendisine bir belge verilmesini isteyebilir. Bu dava hasımsız açılır. Mahkeme gerekli gördüğü delillerin toplanmasını da emredebilir.” düzenlemesi bulunmaktadır.
Davacı şirket yetkilisi 11/03/2021 havale tarihli dilekçesinde; 2010 – 2011 – 2012 – 2013 – 2014 yıllarına ait defterlerin İzmir 5. Noterliğinde tasdik ettirildiğini, 2015 – 2016 – 2017 – 2018 – 2019 – 2020 yıllarına ait defterleri İzmir 9. Noterliğinde tasdik ettirildiğini, faturaların basım yerlerinin …- … olduğunu beyan etmiştir.
Davacı şirket yetkilisi mahkememizin 15/06/2021 tarihli celsesinde; muhasebecilerinin dairesinden bir çöp dahi almadığını, kendisinin de mağdur olduğunu, uzun zamandır defter ve kayıtlarının bürosunda olduğunu, afet nedeniyle hiçbir şeye ulaşamadıklarını, tabelanın isim olarak … olarak değişikliğe gittiğini ancak resmiyette … Pizza… Ltd.Şti. Olarak devam ettiğini beyan etmiştir.
Mahkememizce …’a (…), İzmir 5. Noterliğine, İzmir 9. Noterliğine, İzmir Ticaret Sicil Müdürlüğüne, İzmir Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne, Konak Vergi Dairesine, Konak Sosyal Güvenlik Merkezi’ne yazılan müzekkerelere cevap verildiği, Konak Vergi Dairesini cevabi yazısında davacı şirketin 27/10/2000 tarihinden itibaren diğer lokanta ve restoran faaliyeti ile mükellefiyetine devam ettiğini, bilgisayar kayıtlarının tetkikinde yapılmış veya ilgili yazıları tarihi itibariyle yürütülmekte olan vergi incelemesi bulunmadığının bildirildiği, davacı vekilince şirkete ulaşılması ve bilgi alınması mahkemeye de delil olması yönünde herhangi bir çalışma da olmadığı görülmüştür. Konak Sosyal Güvenlik Merkezi’ne cevap yazısında, … Pizza.. San. Ltd. Şti ünvanlı iş yeri ile ilgili olarak iş yeri dosyası incelendiğini ancak herhangi bir denetmen veya müfettiş raporunu tespit edilmediğinin bildirildiği, İzmir 5.Noterliği ve İzmir 9.Noterliği’nden de defterlerin tasdik işlemlerine ilişkin bilgi ve belgelerin gönderildiği görülmüştür.
Tüm dosya kapsamı, İzmir 5.Noterliği’nin, İzmir 9.Noterliği’nin davacıya ait defter onay belgeleri, davacı şirketin Ticaret Sicil kayıtları, davacı şirketin Konak Vergi Dairesi mükellef kayıtları, İzmir Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü cevap yazısı, … Matbaacılık cevap yazısı, Konak Sosyal Güvenlik Merkezi cevap yazısı ve sair deliller birlikte değerlendirildiğinde, davacının kayıtlarının Muhasebe Sözleşmesi ile Muhasebe ve Mali Müşavirliğini yapan Serbest Muhasebeci Mali Müşavire ait ofisin yer aldığı binada bulunduğu sırada 30/10/2020 tarihinde İzmir ilinde gerçekleşen deprem sebebiyle zayi olduklarının davacı tarafından usulüne uygun deliller vasıtasıyla ispatlandığı kanaatiyle Davanın kabulü ile, Davacı şirkete ait 2010-2011-2012-2013-2014-2015-2016-2017-2018-2019-2020 yıllarına ait yevmiye defteri, defter-i kebir, envanter defteri, yönetim kurulu karar defteri, ortaklar pay defteri, Genel Kurur Karar ve Müzakere defteri, alış-satış belgeleri ile fatura ve sair belgelerin 30/10/2020 tarihinde meydana gelen İzmir depremi nedeniyle zayi olduklarının tespiti ile bu belgeler hakkında zayi belgesi verilmesine dair aşağıdaki hüküm kurulmuştur.
HÜKÜM: Gerekçesi yukarıda açıklandığı üzere;
1-Davanın KABULÜ İLE,
Davacı şirkete ait 2010-2011-2012-2013-2014-2015-2016-2017-2018-2019-2020 yıllarına ait yevmiye defteri, defter-i kebir, envanter defteri, yönetim kurulu karar defteri, ortaklar pay defteri, Genel Kurur Karar ve Müzakere defteri, alış-satış belgeleri ile fatura ve sair belgelerin 30/10/2020 tarihinde meydana gelen İzmir depremi nedeniyle zayi olduklarının tespiti ile bu belgeler hakkında zayi belgesi verilmesine,
2-Harçlar Kanunu uyarınca alınması gereken 80,70-TL harcından peşin yatırılan 54,40-TL harcın indirilmesi ile geriye kalan 26,30-TL harcın davacıdan tahsili ile hazineye gelir kaydına,
3-Yargılama giderlerinin davacı taraf üzerinde bırakılmasına,
4-6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nun 333. maddesi gereğince kullanılmayan gider avansının talep halinde ve karar kesinleştiğinde davacı tarafa iadesine,
Dair, karar HMK 341vd maddeleri gereğince tebliğ tarihinden itibaren iki hafta içerisinde Mahkememize veya aynı nitelikteki başka yer Mahkemesine verilecek dilekçe ile İzmir Bölge Adliye Mahkemeleri nezdinde istinaf yolu açık olmak üzere davacı vekilinin yüzüne karşı açıkça okunup usulen anlatıldı. 19/04/2022

Katip …
(e-imzalıdır)

Hakim …
(e-imzalıdır)