Emsal Mahkeme Kararı İzmir 5. Asliye Ticaret Mahkemesi 2022/205 E. 2023/170 K. 28.02.2023 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
İZMİR
5. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO : 2022/205
KARAR NO : 2023/170

DAVA : Tazminat (Özel Sigorta Sözleşmesinden Kaynaklanan)
DAVA TARİHİ : 04/03/2022
KARAR TARİHİ : 28/02/2023

Mahkememizde görülmekte olan Tazminat (Özel Sigorta Sözleşmesinden Kaynaklanan) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
DAVA: Davacı vekili, dava dilekçesi ve duruşmalarda özetle; Müvekkili şirketin uluslararası karayolu taşımacılığı yapan köklü bir şirket olduğunu, bu kapsamda …. plakalı …. marka çekici vasıflı ağır vasıta araç yüklü halde 13.04.2021 tarihinde İtalya Fabro bölgesi civarında seyir halinde iken bir cismin üzerinden geçilmesi nedeniyle aracın altından sesler geldiğini, bunu duyan sürücünün aracı emniyet şeridine çekip durdurduğunu ve bu olay nedeniyle aracın ciddi hasar aldığını, müvekkiline ait söz konusu aracın, davalı sigorta şirketinin 14/01/2021-2022 tarihleri arasındaki rizikoları kapsar şekilde Genişletilmiş Kasko Sigortası Poliçesi ile teminat altında bulunduğunu, söz konusu olayın meydana gelmesinden sonra ivedi olarak aracın otoyoldan çekilmesi gerektiğini, bu nedenle de söz konusu araç kaza yerine en yakın yetkili servis olan … unvanlı … yetkili servisine çektirildiğini, kaza nedeniyle müvekkilin aracında ciddi boyutlarda hasar meydana geldiğini, işbu hasarların tamir ve onarım masrafı dahi 14.000-EUR tuttuğunu ve söz konusu masrafların müvekkili şirket tarafından karşılandığını, bu süreçlerin ardından müvekkil şirket tarafından davalı sigorta şirketine başvuru yapıldığını, kasko sigorta poliçesi kapsamında ödeme yapılmasını talep ettiklerini, … nolu hasar dosyası açıldığını fakat davalı sigorta şirketinin nıüvekkilinin zararlarının sadece küçük bir kısmı olan 6.320,80- TL tutarında müvekkili şirkete ödeme yaptığını, davalı sigorta şirketinin hasar nedeniyle müvekkilinin uğramış olduğu zararları kasko poliçesi kapsamında tazmin etmekle yükümlü olduğunu, sigortacılıkta esas olanın, sigortacının sigortalısının zararını poliçe limitleri dahilinde tazmin etmek olduğunu ve gerçek zararın ödenmesi gerektiğini, söz konusu aracın tamir ve onarım masraflarının dahi 14.000-EUR olduğu dikkate alındığında davalı sigorta şirketinin, son derece ağır şekilde hasarlanan müvekkili şirkete ait sigortalı aracın uğramış olduğu bütün zararlarını müvekkiline ödemek zorunda olduğunu, eksperin söz konusu aracı incelemediğini, dosya üzerinden inceleme yaptığını, eksper tespitinin eksik incelemeye dayalı olduğunu, İtalya’daki otoyol üzerinde seyir halinde olan müvekkili şirket aracını kullanan şoför de aracın altından gelen sesleri duyar duymaz derhal aracı sağ cepteki emniyet şeridine çekmiş ve aracı derhal durdurduğunu, bu noktada bir değerlendirme yapılırken; yüklü ve ağır bir tırın otoyol üzerinde seyir halinde olduğu esnada gelen sesler üzerine durabileceği en kısa mesafede durup durmadığının değerlendirilmesi gerektiğini, boş ve küçük bir araçmış gibi değerlendirme yapılmaması gerektiğini, sunulu gümrük belgelerindeki malların ağırlığının 10 tondan fazla olup aracın kendi ağırlığıyla birlikte toplamda 30 tondan fazla ağırlığa sahip olduğunu, aksinin ispat yükünün sigortacıya ait olduğunu belirterek, belirsiz alacak olarak açılan davanın fazlaya ilişkin hakları saklı kalmak kaydıyla 13/04/2021 tarihinde meydana gelen hasar nedeniyle müvekkilinin uğramış olduğu zarara karşılık sigorta poliçesi kapsamında şimdilik 1.000 TL sigorta tazminatının sigorta şirketine başvuru tarihinden itibaren işleyecek ticari avans faizi ile birlikte tahsiline karar verilmesini, yargılama giderleri ve vekalet ücretinin davalıya tahmiline karar verilmesini dava ve talep ettiği görülmüştür.
Davacı vekili 05/12/2022 tarihli bedel arttırım dilekçesi ile, sigorta tazminatı alacağını 129.652.80-TL ‘ ye yükselterek sigorta şirketine ilk başvuru tarihinden itibaren işleyecek ticari faizi ile birlikte davalıdan tahsiline karar verilmesini talep etmiştir.
CEVAP: Davalı vekili cevap dilekçesinde özetle; uyuşmazlık konusu kazanın 13.04.2021 tarihinde gerçekleştiğini ancak kazaya ilişkin ihbarın 03/06/2021 tarihinde yapıldığını, ihbar yükümülüğüne uygun davranılmadığı için davanın reddi gerektiğini, zaman aşımı itirazlarının olduğunu, hasara ilişkin olarak 6.320,80 TL ödeme yapıldığını, poliçe hükümlerinin yerine getirildiğini, araçta meydana geldiği belirtilen hasarın eksper tarafından tespit edilmesi gerektiğini, aracın araştırma sonucunda kiralık kullanıldığının tespit edildiğini ve iş bu sebepten dosyanın olumsuz kapatıldığını, öte yandan bilirkişi raporu alınmadan önce öncelikle kazanın nasıl ve ne zaman meydana geldiği ile hasar ile kaza arasında illiyet bağı bulunup bulunmadığının belirlenmesi kaza ile hasar arasında illiyet bağı var ise hesaplamanın yapılması gerektiğini müvekkili şirketin değer kaybına yönelik herhangi bir sorumluluğu bulunmadığını belirterek öncelikle davanın zaman aşımından dolayı reddine, mahkeme aksi kanaatte ise davanın reddine, yargılama gideri ile vekalet ücretinin karşı tarafa tahmiline karar verilmesini talep ettiği görülmüştür.
DELİLLER: Davacı iddiasını ispata yönelik olarak; fotoğraf, fatura, rapor, tutanak, eksper raporu dahil hasar dosyası, 03/06/2021 tarihli görgü ve tespit tutanağı, söz konusu araca ilişkin Genişletilmiş kasko sigortası poliçesi, kazaya ilişkin fotoğraflar, yurt dışı yetkili servis tarafından yapılan tamir ve onarım işlemlerini gösterir kayıt ve belgeler ile servis faturası, banka ödeme dekontları, araç ruhsatı ve trafik sicil kayıtları, bilirkişi incelemesi, tanık delillerine dayandığı görülmüştür.
Davalı savunmasını ve iddialarını ispat yönünde; trafik kazası sonucu açılan hasar dosyası, ilgili kurumlardan alınacak kusur ve tazminat hesabı raporları, davalı şirketin ticari defter ve kayıtları, bilirkişi incelemesi ,keşif, tanık, yemin delillerine dayandığı görülmüştür. …. plaka sayılı aracın kaza tarihi olan 13/04/2021 tarihini kapsar ruhsat kayıtlarının Türkiye Noterler Birliği Başkanlığından istenildiği, gelen yazıya göre sözkonusu aracın davacı adına kayıtlı olduğu kullanım şeklinin ticari olduğu göürlmüştür.
…. plaka sayılı aracın kaza tarihi 13/04/2021 tarihini kapsar kasko poliçesi ile davacının müracaatı üzerine oluşturulan hasar dosyasının davalı sigorta şirketinden getirtilmiştir. Tarafların dosyaya celbini talep ettiği belge ve kayıtların dosyaya teminine müteakiben tarafların iddia ve savunmaları doğrultusunda, davalı sigorta şirketi nezdinde kasko sigorta poliçesiyle sigortalı davacıya ait vasıtanın 13.04.2021 tarihinde İtalya Fabro bölgesi civarında seyir halinde iken bir cisim üzerinden geçilmesi nedeniyle hasarlanıp hasarlanmadığı, hasarlanmış ise hasarın miktarı, oluşan hasarın ve rizikonun poliçe teminatı içerisinde kalıp kalmadığı hususunda dava dosyası kapsamına uygun ve denetime elverişli rapor alınması hususunda dosyanın konusunda hasar uzmanı makine mühendisi … ile sigorta uzmanı …’den oluşan bilirkişi heyetine tevdii edilmiş, bilirkişi heyeti tarafından 20/09/2022 tarihli düzenlenen raporda ;
1- Davaya konu ve davalı sigortaya Kasko Sigortalı …. plakalı, … Çekici … marka-tip, … şase nolu … model … marka Çekicinin 13.04.2021 tarihinde (beyana göre) Fabro bölgesi civarında (İtalya) çevre yolunda gece 23.00 dolaylarında seyir halinde iken bir cismin üzerinden geçmesi neticesinde karterin kırılmış olduğunun beyan edildiği,
2- Kaza anında aracı kullanan sürücü …’nun beyan belgesinde “Fabro bölgesinde otoyolda bir cismin üzerinden geçtiğini, alttan çarpma sesi geldiğini, aracı cebe çektiğini, aracın altını kontrol ettiğinde karter kısmında yağ aktığını, aracı çekici ile servise çekildiğini, beyan ettiği, Karterin yağ akıtmasının bir cisme çarptığını göstergesi olduğu, Karterin delinmesi durumunda motor yağının yere sızılıp motorda eksileceği, sonucunda “piston, seğmen, yatak, silindir, turbo, filtre vs. parçaların zarar görebileceği, Azalan yağ neticesinde yağlama sisteminin görevini yapamaz duruma gelmesiyle, karterin delindiği andan itibaren “motor devri, motor yükü, alınan mesafe, yere akan yağın miktarı vs. gibi” etkenlere bağlı olarak motor parçalarının uğrayacağı zarar miktarının ve düzeyinin değişeceği,
Yukarıdaki şekilde gerçekleşen bir olayda faturada belirtilen parçaların, sürücünün durumu fark edip duruncaya kadar (yukarıdaki etkenlere bağlı olarak) zarar görebileceği, İtalya’daki onarım yapan …. Yetkili Servisi … Firması Onarım Faturası incelendiğinde ve faturada belirtilen değişen parçalar değerlendirildiğinde; aracın motorunun (yolda cisme çarpması ve karterinin delinmesi nedeniyle) eksilen yağ nedeniyle Piston, gömlek (silindir içi), segman, yağ filitresi, Turboşarj, karter, eksantrik mili yatakları gibi parçalarının zarar görmüş olduğu, böyle bir olayda anılı parçaların zarar görebileceği, Faturadaki kalemlerin olayla/kazayla/karterin delinmesi ile oluşabilecek zararlarla uyumlu olduğu, ancak daha ayrıntılı bir inceleme ve tespit için aracın hasar gören, piston, seğmen, karter, eksantrik yatak, gömlek gibi parçaların renkli hasarlı hal fotoğraflarının sunulması gerektiği, servis iş emrinin sunulması gerektiği,
3- Dosya içeriğinde Türkiye’deki Kasko Eksper Raporu (iskontolu 76.968,08 TL+kdv) olduğu, 13.04.2021 tarihli 14.493,00 EUR + KDV bedelli …. Yetkili Servisi … Firması Proforma Teklif olduğu ve 17.04.2021 tarihli 14.000,00 EUR bedelli (KDV hariç) …. Yetkili Servisi … Firması Onarım Faturası olduğu,
•Tazminata konu …. plakalı, … model, aracın hasar onarım bedelinin (İtalya’da, İtalya şartlarında yetkili serviste orijinal parçalarla Fatura karşılığı) yedek parça ve işçilik olmak üzere toplam 14.000,00 EURO olduğu, faturadaki yedek parça ve işçilik bedellerinin İtalya koşullarında uygun olduğu,
•Davaya konu aracın Türkiye şartlarında (Kasko Ekspertiz Raporuna göre) iskontolu onarım bedelinin 76.968,08 TL+kdv, kdv dahil 90.823,18 TL olduğu,
4- 13.04.2021 tarihinde meydana gelen olayda, davaya konu …. plakalı aracın … nolu 14.01.2021 başlangıç 14.01.2022 bitiş tarihli Genişletilmiş Kasko Poliçesi ile sigortalı olduğu, işbu poliçede yurt dışı teminat klozuna da yer verilerek poliçede kararlaştırılan şartlarla sigortalı aracın yurt dışında gördüğü hasarların da ek teminat ile teminat kapsamına alındığı, dolayısıyla davaya konu hasarın poliçe teminatı ve süresi içerisinde kaldığı,
5- Teknik yönden de meydana gelen olay ile hasarların birbiriyle uyumlu olduğu, sunulan faturadaki yedek parça ve işçilik bedellerinin de olayla/karterin delinmesiyle oluşabilecek zararlarla ve İtalya koşullarında uygun ve uyumlu olduğu, davaya konu olaya bağlı araçta meydana gelen ve yukarıda tespit edilen hasarın / gerçek zarar miktarının genişletilmiş kasko poliçesi ile yurt dışı teminat klozu gereğince sigortası teminatı kapsamında olduğu,
6- Buna göre davalı sigorta şirketince dava açılmadan evvel 13.09.2021 tarihinde davacı sigortalıya yapılan 6.320,80 TL.’lik ödeme de dikkate alınarak, davaya konu yurt dışında hasarlanan ve yurt dışında onarımı yapılan ve davacı sigortalı tarafından onarım bedeli onarımı yapan yabancı onarım firmasına ödenen araç için heyetimiz teknik bilirkişisi tarafından hesaplanan 14.000 Euro hasar bedelinin riziko (olay ) tarihi itibariyle Türk Lirası karşılığı 135.973,60 TL.’ndan davalı sigorta şirketince dava açılmadan evvel ödenen toplam 6.320,80 TL. düşüldüğünde bakiye talep edilebilecek hasar bedelinin 135.973,60 TL- 6.320,80 TL.= 129.652,80 TL. olduğu,
7- Sayın Mahkemenizce aksi kanaatle gerçek zarar olarak davalı sigorta şirketince açılan hasar dosyası kapsamında davaya konu aracın Türkiye şartlarında (Kasko Ekspertiz Raporuna göre) tespit edilen iskontolu onarım bedelinin kabul edilmesi halinde bakiye hasar bedelinin kdv dahil 90.823,18 TL. – 6.320,80 TL. = 84.502,38 TL. olduğu
8- Hesaplanan bakiye hasar bedelinin, genişletilmiş kasko sigortası teminatı kapsamında temerrüt tarihi olarak ödeme tarihi 13.09.2021’den itibaren ticari avans faizi ile birlikte talep edilebileceği rapor edilmiştir.
Taraf vekilleri her ne kadar rapora itiraz ederek ek rapor alınmasını talep etmiş iseler de; rapora beyan ve itiraz sebepleri ve düzenlenen bilirkişi raporundaki tespitler dikkate alınarak, bilirkişi heyetinden ek rapor alınmasına yer olmadığına karar verilmiştir.
DEĞERLENDİRME: Dava; kasko sigorta poliçesine dayalı sigortalı araçtaki bakiye hasarın tazmini talebinden ibarettir.
Yapılan yargılama, toplanan kanıtlar ve tüm dosya kapsamı birlikte değerlendirildiğinde,
Davacı tarafça …. plakalı aracının 13.04.2021 tarihinde İtalya Fabro bölgesi civarında seyir halinde iken bir cisim üzerinden geçilmesi nedeniyle hasarlandığı iddia edilerek hasarın aracın kasko sigortacısı olan davalıdan tahsili istemiyle iş bu davanın açıldığı anlaşılmıştır. Davaya konu …. plakalı aracın olay tarihi olan 13.04.2021 tarihi itibariyle … nolu 14.01.2021- 14.01.2022 tarihleri arasında Genişletilmiş Kasko Poliçesi ile davalıya sigortalı olduğu, davaya konu hasarın olay tarihi itibariyle poliçe teminatı ve süresi içerisinde meydana geldiği anlaşılmıştır. Taraflar arasındaki uyuşmazlığın, davacı tarafın kasko poliçesi ile davalı sigorta şirketine sigortalı bulunan aracında yurt dışında meydana geldiği iddia edilen kazaya bağlı oluşan hasarın miktarı, bakiye hasar bedeli tazminatını davalıdan talep hakkı bulunup bulunmadığı hususlarında olduğu görülmüştür. Kara taşıtları kasko sigortası gerçekleşen riziko dolayısıyla sigorta ettirenin motorlu aracında meydana gelen zararı karşılamayı amaçlayan bir mal sigorta türüdür. Türk Ticaret Kanunu’nda düzenlenmemiş olmakla birlikte mal sigortasının bir türü olduğundan TTK. 1408, 1453 ve devamı maddelerinde düzenlenen hükümler ile Kara Taşıtları Kasko Sigortası Genel Şartlarının bu sigortaya uygulanması gerekmektedir. Kasko sigortası poliçesinin teminat kapsamını belirleyen Kara Araçları Kasko Sigortası Genel Şartlarının A.1. maddesi; “ bu sigorta ile sigortacının poliçede belirtilen araçlarının yine poliçede belirtilen risklerin gerçekleşmesi sonucunda doğrudan uğrayacağı maddi zararlarını teminat altına aldığını” düzenlemiştir.
Dosyada mevcut denetime ve hüküm kurmaya elverişli bilirkişi raporuna göre, taraflar arasında düzenlenen Genişletilmiş Kasko Sigorta Poliçesinde ek teminat olarak Yurt Dışı Teminat Klozuna yer verildiği, poliçede belirlenen şartlarla sigortalı aracın yurt dışında meydana gelen hasarları da teminat kapsamına alındığı, TTK’nin 1421.maddesi hükmüne göre, sigortacı geçerli bir sigorta ilişkisi kurulduktan sonra oluşan rizikodan sorumlu olduğu gibi aynı yasanın 1409. Maddesi hükmüne göre kural olarak rizikonun teminat dışında kaldığına ilişkin iddianın sigortacı tarafından kanıtlanması gerektiği, davalı sigortacının riziko tarihi itibariyle gerçek zarar miktarıyla sorumlu olduğundan meydana gelen hasarın tümünün sigorta şirketi tarafından giderilmesinin gerektiği, davaya konu olayın ardından davacı tarafça genişletilmiş kasko poliçesinde yer alan yurt dışı teminat klozu gereğince yurt dışında meydana gelen olay nedeniyle sigorta şirketi tarafından istenilen tüm bilgi ve belgelerin davacı sigortalı tarafından temin edilmediği, ancak yurt dışında meydana gelen hasarlarla ilgili bu bilgi ve belgelerin sigortalı tarafından temin edilmemesi ve sunulmamasının yaptırımına ve sonuçlarına dair poliçede veya genel şartlarda herhangi bir düzenleme yer almadığı, ayrıca davacı sigortalının davalı sigorta şirketine yapmış olduğu hasar başvurusu neticesinde Sigortacılık Kanunu 22. maddesi uyarınca aldırılan … Sigorta Ekspertiz Hizmetleri Ltd. Şti. tarafından düzenlenen ekspertiz raporunda toplam hasar bedelinin 76.968,08 TL olarak tespit edildiği ve akabinde açılan hasar dosyası kapsamında davalı sigorta şirketi tarafından davacı sigortalısına 13.09.2021 tarihinde davaya konu olay nedeniyle hasar bedeli olarak 6.320,80 TL ödeme yapıldığı, buna göre davalı sigorta şirketinin bizzat kendisinin hasarı teminat kapsamında değerlendirdiğinden talebin teminat kapsamı dahilinde olduğu, davaya konu araçta oluşan hasarın onarım bedelinin İtalya şartlarında yetkili serviste orijinal parçalarla Fatura karşılığı yedek parça ve işçilik olmak üzere toplam 14.000,00 EURO olduğu, yedek parça ve işçilik bedellerinin İtalya koşullarında uygun olduğu, davaya konu aracın Türkiye şartlarında (Kasko Ekspertiz Raporuna göre) iskontolu onarım bedelinin 76.968,08 TL+kdv, kdv dahil 90.823,18 TL olduğu, kaza ile hasarın uyumlu olduğu, sunulan faturadaki yedek parça ve işçilik bedellerinin de olayla/karterin delinmesiyle oluşabilecek zararlarla ve İtalya koşullarında uygun ve uyumlu olduğu, davaya konu olaya bağlı araçta meydana gelen ve yukarıda tespit edilen hasarın / gerçek zarar miktarının genişletilmiş kasko poliçesi ile yurt dışı teminat klozu gereğince sigorta teminatı kapsamında değerlendirilmesi gerektiği, 3065 Sayılı KDV Kanunu’nun 1. maddesine göre Türkiye’de yapılan sınai, ticari, zirai faaliyet ve serbest meslek faaliyet çerçevesinde yapılan teslim ve hizmetler katma değer vergisine tabidir. Davaya konu aracın zararı gidermek için gerekli onarım, parça ve işçilik hizmeti de anılan yasa gereğince KDV’ye tabi olduğu, aracın onarımı yapılsın ya da yapılmasın onarıma ilişkin fatura olsun ya da olmasın (ki davaya konu olayda onarımı Yurt dışında yapılan araç için fatura da alınmıştır) hasar bedeli üzerinden hesaplanan KDV’yi de (3065 sayılı KDV Kanunu uyarınca) sigorta şirketi zarar görene ödenmek zorunda olduğu, taraflar arasında akdedilen kasko poliçesinde teminatlar ve primin Türk Lirası üzerinden kararlaştırıldığı, bu durumda davalı sigorta şirketinin zararın ortaya çıktığı tarih olarak, riziko tarihi itibariyle tespit edilen gerçek zarar miktarından sorumlu tutulması gerektiğinden riziko tarihi itibariyle taleple bağlılık ilkesi gereğince Türk Lirası üzerinden yapılan hesaplama ile bakiye hasar bedelinin 04.03.2022 dava tarihi itibariyle döviz kuru efektif satış kuru 1 Euro = 9.7124 TL olarak alındığında KDV dahil 14.000 Euro toplam gerçek hasarın Türk Lirası karşılığının 14.000 X 9.7124 = 135.973,60 TL olduğu, davalı sigorta şirketince dava açılmadan evvel ödenen toplam 6.320,80 TL. düşüldüğünde davacı tarafça talep edilebilecek bakiye hasar bedelinin 129.652,80 TL olduğu, Mahkeme tarafından gerçek zarar olarak davalı sigorta şirketince açılan hasar dosyası kapsamında davaya konu aracın Türkiye şartlarında (Kasko Ekspertiz Raporuna göre) tespit edilen iskontolu onarım bedelinin kabul edilmesi halinde ise bakiye hasar bedeli KDV dahil 90.823,18 TL. – 6.320,80 TL. = 84.502,38 TL olduğunun rapor edildiği; davacı tarafça bedel arttırım dilekçesiyle dava dilekçesinde talep edilen tazminat isteminin 129.652,80 TL’ye yükseltildiği, davalı sigorta şirketinin araçta meydana gelen 129.652,80 TL hasarın / gerçek zarar miktarının genişletilmiş kasko poliçesi ile yurt dışı teminat klozu gereğince sigorta teminatı kapsamında karşılaması gerektiği, davalı sigorta şirketinin hasar ihbarı üzerine talep ettiği belgelerin kendisine eksiksiz olarak verilmesi ve zararın eksper vasıtasıyla tespiti kararlaştırılmış ise eksper raporunun tesliminden itibaren en geç 10 işgünü içinde genel ve özel şartlar kapsamında gerekli incelemeleri tamamlamak ve ödemeye engel bir durumun bulunmaması halinde tazminat miktarını tespit edip sigortalıya ödemek zorunda olduğu, tazminat ödeme borcunun her halde hasarın ihbarından itibaren 45 gün sonra muaccel olacağı, davacı tarafça tam olarak hangi tarihte gerekli bilgi ve belgelerle davalı sigorta şirketine müracaat edildiği ve başvuru talebinin hangi tarihte davalı sigorta şirketine ulaştığı belli olmadığından, davalı sigorta şirketinin en erken davacı tarafa ödeme yaptığı tarih olan 13.09.2021 tarihi itibariyle temerrüde düştüğü, sigortalı aracın ticari olduğundan avans faizi talep edilebileceği anlaşılmakla, davacının davasının kabulü ile 129.652,80 TL maddi tazminatın temerrüt tarihi olan 13.09.2021 tarihinden itibaren işleyecek avans faizi ile birlikte davalıdan alınarak davacıya verilmesine karar verilmiş,her ne kadar davalı vekilinin tarafından zamanaşımı savunmasında bulunulmuş ise de; kasko sigorta sözleşmesinden kaynaklanan davalar, 6102 sy TTK.nun 1420.maddesi gereğince 2 yıllık zamanaşımı süresine tabidir. 6102 S.TTK.md.1420 zamanaşımı süresinin başlangıcının hangi tarih olması gerektiği gösterilmediğinden bu hususun genel hükümler çerçevesinde tespiti gerekmektedir. 6098 sayılı TBK’nun 149.maddesine göre, zamanaşımı, alacağın muaccel olduğu tarihte başlar. Zarar sigortalarında, tazminatın ne zaman muaccel olacağı hususunda ise 6102 sayılı TTK’nun 1446 ve 1427 maddeleri uygulanır. Bu madde hükümlerine göre, zamanaşımı süresinin başlangıcı, alacağın muaccel olduğu gün, yani sigortalının rizikonun gerçekleştiğini öğrendiği günden itibaren başlayan beş günlük ihbar tarihinin son günüdür. Somut olayda; dava konusu riziko 13/04/2021 tarihinde meydana gelmiş olup, zamanaşımı süresinin 18/04/2021 tarihinde başladığı göz önünde bulundurulduğunda, davanın 04.03.2022 tarihinde zamaaşımı süresi içerisinde açıldığından davalının zamanaşımı savunması yerinde görülmemiş ve aşağıdaki hüküm kurulmuştur.
HÜKÜM: Gerekçesi HMK 294/4 mad. gereğince bir ay içinde açıklandığı üzere;
1-Davacının davasının KABULÜ ile,
129.652,80 TL maddi tazminatın temerrüt tarihi olan 13.09.2021 tarihinden itibaren işleyecek avans faizi ile birlikte davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
2-Alınması gereken 8.856,58-TL karar ve ilam harcından davacı tarafça yatırılan 80,70 TL peşin harç ve 2.198,00 TL tamamlama harcının mahsubu ile bakiye 6.577,88‬-TL ‘nin davalıdan alınarak hazineye gelir kaydına,
3-Davacı tarafça yapılan 80,70 TL başvuru harcı, 80,70 TL peşin harç, 11,50 TL vekalet harcı, 2.198,00 TL ıslah harcı, 1.558,50 TL tebligat, posta gideri ve bilirkişi ücreti olmak üzere toplam 3.929,4‬0 TL’nin davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
4-Dava şartı arabuluculuk ücreti olan ve 6325 sy Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu’nun 18/A-13 maddesi uyarınca tarafların anlaşamamaları nedeniyle Adalet Bakanlığı bütçesinden karşılanan 1.560,00 TL’nin davada haksız çıkan davalıdan alınarak HAZİNE’ye gelir kaydına,
5-Hüküm tarihinde yürürlükte olan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesine göre hesaplanan olan 20.447,92 TL vekalet ücretinin davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
6-HMK.nun 333.maddesi uyarınca taraflarca yatırılan gider avansının sarf edilmeyen kısmının karar kesinleştiğinde yatırana iadesine,
Dair davacı vekilinin yüzüne karşı kararın tebliğinden itibaren 2 hafta içinde İstinaf yolu açık olmak üzere verilen karar açıkca okunup usulen anlatıldı. 28/02/2023

Katip …..
e-imzalı

Hakim ….
e-imzalı