Emsal Mahkeme Kararı İzmir 5. Asliye Ticaret Mahkemesi 2021/6 E. 2023/300 K. 30.03.2023 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
İZMİR
5. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
ESAS NO : 2021/6
KARAR NO : 2023/300
DAVA : Zayi Belgesi Verilmesi
DAVA TARİHİ : 06/01/2021
KARAR TARİHİ : 30/03/2023
Mahkememizde görülmekte olan Zayi Belgesi Verilmesi davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ;
Davacı vekili dava dilekçesi ve duruşmalarda özetle; müvekkilinin muhasebe işlerinin takibi için Muhasebe Mali Müşavirlik hizmetlerini yapan … TC Numaralı İzmir Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler odasına kayıtlı bulunan … ile çalıştığını, müvekkiline ait defter ve diğer kayıtlar ile üzerindeki incelemelerini ve kayıt işlemleri ile bazı yasal işlemlerin yerine getirilmesi amacıyla 01.01.2008 ve 30.10.2020 dönemine ilişkin tüm defter ve mal alış belgeleri ile SGK işyeri dosyalarının yukarıda adı geçen mali müşavire tevdi edildiğini, söz konusu belgelerin mali müşavir …’un bürosunda muhafaza edildiğini, 01.01.2008 ile 30 Ekim 2020 tarihlerini kapsayan dönemlere ilişkin tüm alış- faturaları, tutulması zorunlu olan ticari defterler ile tüm SGK işyeri dosyaları ve personel özlük dosyalarının da Mali Müşavir …’un … Mahallesi … Sokak No:… … Blok Kat … D:… … Apartmanı … İZMİR adresindeki bürosunda muhafaza edilirken, 30/10/2020 tarihinde gerçekleşen depremde oluşan ağır hasar ve yıkım kararı nedeniyle göçük altında kaldığını belirterek, 2008-2009-2010-2011-2012-2013-2014-2015-2016-2017-2018-2019-2020 yıllarına ait yevmiye defteri, aynı yıllara ait defteri kebir, aynı yıllara ait envanter defteri, aynı yıllara ait yönetim kurulu karar defteri, aynı yıllara ait genel kurul karar ve müzakere defteri, aynı yıllara ait alış belgeleri, aynı yıllara ait diğer sair belgeler, aynı yıllara ait tahsilat ve tediye belgeleri, aynı yıllara ait sgk dosyalarının zayi olduğuna dair zayi belgesi verilmesini talep ettiği görülmüştür.
Urla Sosyal Güvenlik Merkezinin 04/02/2021 tarihli yazısı ile davacı şirkete ait işyeri dosyası Mahkememize gönderilmiştir.
Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne müzekkere yazılarak 10/11/2020 tarihli yazıları uyarınca İzmir ili … ilçesi … ada, … parselde kayıtlı ve … Mahallesi …. Sokak No:… ‘deki riskli yapı olarak değerlendirilen yapının yıkımının gerçekleşip gerçekleşmediğinin sorulduğu, verilen cevapta İzmir ili … ilçesi, … Ada, … Parsel ‘de kayıtlı ve … Mahallesi … Sokak No:… adresindeki riskli yapı olarak değerlendirilen yapının yıkımının tamamlandığı bildirilmiştir.
Davacının zayi belgesi verilmesini talep ettiği defterlerin tasdikinin İzmir … Noterliğinde yapıldığının bildirilmesi üzerine ilgili noterliğe müzekkere yazıldığı, noterlikten verilen cevapta 2015 yılı defteri kebir- yevmiye-envanter defterlerinin,2016 yılı defteri kebir- yevmiye-envanter defterlerinin, 2017 yılı defteri kebir- yevmiye-envanter defterlerinin,2018 yılı defteri kebir- yevmiye-envanter defterlerinin, 2019 yılı defteri kebir- yevmiye-envanter defterlerinin, 2020 yılı defteri kebir- yevmiye-envanter defterlerinin ve 2017-2018-2019 ve 2020 yılı yönetim kurulu karar defterlerinin tasdiklerinin bu noterlik tarafından yapıldığı belirtilmiştir.
Davacı vekiline noterlikten gelen yazı cevabına göre dava dilekçesinde belirtilen defterlerin tamamının başka bir noterlikte tasdik edilmiş ise ilgili noterliği bildirmesi için süre verildiği, davacı vekili tarafından dava konusu defterlerin İzmir … Noterliğinde tasdik edildiğine dair beyanda bulunulması üzerine İzmir … Noterliğine müzekkere yazıldığı, İzmir … Noterliğinden gelen cevapta, davacıya ait 2014 yılı karar defteri- yevmiye defterinin, 2012 yılı defteri kebir- yevmiye-envanter defterlerinin, 2014 yılı karar defterinin, 2012 yılı defteri kebir-yevmiye-envanter defterlerinin, 2013 yılı defteri kebir – yevmiye – envanter – karar – ortaklar pay-genel kurul toplantı ve müzakere defterinin defterlerinin tasdiklerinin bu noterlik tarafından yapıldığı, Mahkememizce istenen 2008-2009-2010 yıllarına ait B grubu ciltbentlerinin zayi olduğundan bu yıllara ait defterlerin başlıklarının bulunamadığı bildirilmiştir.
Davacı vekiline temin edilemeyen diğer defterlerin hangi noterlikte tasdik edildiğine dair beyanda bulunması için süre verildiği, ancak davacı vekilinin verilen kesin süre içinde beyanda bulunmadığı ve Mahkememizin 30/03/2023 tarihli celsesinde dosyanın mevcut haliyle karara çıkmasını talep ettiği görülmüştür.
Dava; davacıya ait yevmiye, defteri kebir, envanter, yönetim kurulu karar, genel kurul karar ve müzakere defterleri, alış belgeleri, tahsilat ve tediye belgeleri ile SGK dosyalarının zayi olduğundan bahisle zayi belgesi verilmesi istemine ilişkindir..
6102 sayılı TTK’nın 82/7. maddesi “Bir tacirin saklamakla yükümlü olduğu defterler ve belgeler; yangın, su baskını veya yer sarsıntısı gibi bir afet veya hırsızlık sebebiyle ve kanuni saklama süresi içinde zıyaa uğrarsa tacir zıyaı öğrendiği tarihten itibaren onbeş gün içinde ticari işletmesinin bulunduğu yer yetkili mahkemesinden kendisine bir belge verilmesini isteyebilir. Bu dava hasımsız açılır. Mahkeme gerekli gördüğü delillerin toplanmasını da emredebilir” hükmünü taşımaktadır.
TTK.nun 82/7 maddesi uyarınca zayi belgesi düzenlenebilmesi için davacının defter tutmakla veya saklamak ile yükümlü olması, zayi olan belgelerin kullanılmış defter ve belgeler olması, usulüne uygun tutulmuş olması, başvurunun 15 günlük hak düşürücü süre içerisinde yapılmış olması gerekir.
Yasal düzenleme ve somut olay birlikte değerlendirildiğinde; davacı kooperatifin defter tutmakla yükümlü olduğu, davacının 2012,2013, 2015,2016,2017,2018,2019,2020 yıllarına ilişkin yevmiye defterleri, defter-i kebirler ve envanter defterlerinin; 2012,2013,2015,2016,2017,2018,2019,2020 yıllarına ilişkin alış belgeleri, tahsilat ve tediye belgeleri, SGK belgelerinin; 2017-2018-2019-2020 yıllarına ilişkin yönetim kurulu karar defterlerinin, 2013 yılına ait Ortaklar Pay defteri, Genel Kurul Toplantı ve Müzakere Defteri ve karar defterlerinin ve 2014 yılı karar defterinin ve yevmiye defterinin mali müşavir …’un Adalet Mahallesi 1593/1 so. No:51 adresindeki ofisinde bulunduğu, 30.10.2020 tarihinde İzmir ilinde meydana gelen deprem nedeniyle sözkonusu defter ve belgelerin göçük altında kaldığı, mali müşavir … tarafından defter ve belgelerin deprem nedeniyle yıkımı gerçekleştirilen binada bulunduğu esnada zayi olduğunun 23.12.2020 tarihinde davacı kooperatife bildirilmesi üzerine, davacı kooperatif tarafından 15 günlük hak düşürücü süre içinde iş bu davanın açıldığı, tüm dosya kapsamından davacıya ait sökonusu bu defter ve belgelerinin bulunduğu binanın deprem nedeniyle yıkılması sonucu davacının iradesi dışında zayi olduğu, davacının bu defter ve belgeler ile ilgili dava açmakta hukuki yararının bulunduğu, davacının talep ettiği 2008-2009-2010-2011 yıllarına ait yevmiye defteri-defteri kebir-envanter-yönetim kurulu defteri-genel kurul kara ve müzakere defteri-alış belgeleri-tahsilat ve tediye belgeleri, SGK belgeleri ile 2012-2013-2015-2016 yıllarına ait yönetim kurulu karar defterleri ile 2012-2015-2016-2017-2018-2019-2020 yıllarına ait genel kurul karar ve müzakere defterleri ve bu yıllara ilişkin alış belgeleri, tahsilat tediye belgeleri ve SGK belgelerinin depremde zayi olduğu iddiasının ispatlanamadığı anlaşıldığından davanın kısmen kabulüne karar vermek gerekmiş ve aşağıdaki hüküm kurulmuştur.
HÜKÜM:
Gerekçesi HMK 294/4 mad. gereğince bir ay içinde açıklandığı üzere;
1-Davanın KISMEN KABULÜ ile;
Davacının 2012,2013, 2015,2016,2017,2018,2019,2020 yıllarına ilişkin yevmiye defterleri, defter-i kebirler ve envanter defterlerinin ZAYİ OLDUĞUNUN TESPİTİNE,
Davacının 2012,2013, 2015,2016,2017,2018,2019,2020 yıllarına ilişkin alış belgeleri, tahsilat ve tediye belgeleri, SGK belgelerinin ZAYİ OLDUĞUNUN TESPİTİNE,
Davacının 2017-2018-2019-2020 yıllarına ilişkin yönetim kurulu karar defterlerinin ZAYİ OLDUĞUNUN TESPİTİNE,
Davacının 2013 yılına ait Ortaklar Pay defteri , Genel Kurul Toplantı ve Müzakere Defteri ve karar defterlerinin ZAYİ OLDUĞUNUN TESPİTİNE,
Davacının 2014 yılı karar defterinin ve yevmiye defterinin ZAYİ OLDUĞUNUN TESPİTİNE,
Fazlaya ilişkin istemin REDDİNE,
2- Alınması gereken 179,90 TL harçtan peşin alınan 59,30 TL harcın mahsubu ile bakiye 120,60 TL karar ve ilam harcının davacıdan alınarak hazineye irad kaydına,
3-Davacı tarafından yapılan yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına,
4-Davacı tarafça peşin yatırılan gider avansından arta kalan kısmın karar kesinleştiğinde davacıya iadesine,
Dair davacı vekilinin yüzüne karşı kararın tebliğinden itibaren 2 hafta içinde İstinaf yolu açık olmak üzere verilen karar açıkca okunup usulen anlatıldı. 30/03/2023
Katip …
e-imzalı
Hakim …
e-imzalı