Emsal Mahkeme Kararı İzmir 5. Asliye Ticaret Mahkemesi 2021/497 E. 2022/563 K. 01.06.2022 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
İZMİR
5. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO : 2021/139 E
KARAR NO : 2022/601

DAVA : Tespit
DAVA TARİHİ : 26/02/2021
KARAR TARİHİ : 09/06/2022

Mahkememizde görülen Tespit davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Davacı vekilinin İzmir 7 Asliye Ticaret Mahkemesine sunduğu 26/02/2021 tarihli dava dilekçesi ile; Davacı şirkete ait ve …İZMİR adresindeki … isimli “…” ticaret sicil nolu ticari işletmenin 01.02.2021-02.02.2021 tarihleri arasında aşırı yağış sonucu yaşanan sel felaketinden dolayı oluşan su baskınları nedeni ile zemin ve eski katları tamamen sular altında kaldığını, İzmir’de yaşanan sel felaketi nedeni ile davacı şirkete ait tıp merkezinin büyük bir zarar gördüğünü, tıp merkezi binasının zemin ve eksi katlarında bulunan arşiv birimindeki 2010 yılı ve 2021 yılı arası tüm ticari defterler, faturalar, vergiye esas belgeler ve sair her türlü belge evraklar ile hastalara ait tüm evrakların sel ve su baskını nedeniyle zayi olduğunu, durum tespiti ile ilgili İzmir Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Dairesi Başkanlığı’na müracaat edildiğini, itfaiye görevlilerince davacı şirketin iş yerinde 09/02/2021 tarihinde gerekli inceleme yapıldığını, henüz raporun kendilerine verilmediğini, TKK mad. 68 fıkra-son uyarınca Mahkememizden 2021 yılı ve geçmiş yıllara ait tüm ticari defter, fatura ve sair belgeleri ile tüm hastalara ilişkin tüm evrakların zayi olduğuna dair zayi belgesi verilmesini talep ettikleri görülmüştür.
Dava dilekçesinin İzmir 7 Asliye Ticaret Mahkemesi’nin …. Değişik İş esasına kaydedildiği, Mahkemesince … değişik iş karar sayılı kararı ile dosyanın esas numarası verilmek üzere tevzi bürosuna gönderilmesine karar verildiği, daha sonrasında dosyanın Mahkememizin iş bu esasına kaydedildiği anlaşılmıştır.
Dava, İzmir’de yaşanan sel felaketi nedeni ile davacı şirketin zayi olan ticari kayıtlarını içerir evraklarına ilişkin zayi belgesi istemi ile açılan zayi belgesi verilmesi davasıdır.
Mahkememizce davacı vekiline zayi belgesi düzenlenmesi istenen defterlerin onay bilgilerini bildirmesi için süre verilmiş, verilen süre içinde onay bilgilerinin bulunduğu noterlerin bildirildiği görülmüş, bildirilen noterler ile yazışmalar yapıldığı gelen yazı yanıtlarının dosyamız içine alındığı, bahsi geçen defterlerin davacı … Ve Tic. A.ş.’ne ait olduğunun bildirildiği görülmüştür.
Davacı vekili tarafından bildirilen 14/04/2022 tarihinde dinlenen tanık …’nın beyanında; “Ben, davacı şirkette satınalma müdürü olarak çalışmaktayım 01/02/2021 – 02/02/2021 tarihlerinde çok yoğun bir yağmur yağması nedeni ile davacı şirketin faaliyet gösterdiği tıp merkezinin zeminden itibaren eksi üçüncü kata kadar tamamı sular altında kaldı, bu katlarda yemekhane, elektrik pano ve trafosu, arşiv ve ilaç ve sarf malzeme depoları bulunmaktaydı, bu katların tamamı tavana kadar su ile dolmuştu, biz gerek … gerek temin ettiğimiz motorlar gerekse itfaiye aracılığı ile 4 gün süre ile binadaki suyu boşalttık, duvarlar alçıpan olduğu için suyun etkisi ile kapılar da dahil olmak üzere tamamen yerinden çıkmıştı ve tamamı zemine inmişti, biz bu katları temizletirken artık oradaki malzemeler tanımayacak haldeydi, parçalanıyordu, arşiv odası eksi üçüncü kattaydı, arşiv odasındaki tüm evrak ve kayıtlar hasar görmüş ve parçalanmış durumdaydı, oradaki malzemeleri ve defterleri çamur ve balçık olarak çıkarabildik, hasar nedeni ile hastane 1 hafta sonra acil kısmı çalışabilir hale geldi, 1 ay sonra tam kapasite ile çalışmaya başlayabildi, şirketin bütün muhasebe evrakı bildiğim kadarı ile arşiv odasındaydı, muhasebe ve yönetim departmanı dokuzuncu katta bulunmaktadır, ancak ticari defterlerin arşive konacaklar kısmındakiler arşivdeydi. Benim bilgim bu şekildedir” şeklinde beyanda bulunduğu görülmüştür.
Dosyada yapılan yargılama ve toplanan delillere göre; İzmir’de yaşanan sel felaketi nedeni ile davacı şirketin zayi olan belgelere ilişkin zayi belgesi verilmesi istemi ile iş bu davanın açıldığı, zararın meydana geldiği iddia edilen tarih ile başvuru tarihine göre davanın TTK mad. 82/7’de belirtilen süre içinde açıldığı, İzmir Büyükşehir Belediye Başkanlığı İtfaiye Dairesi Başkanlığı tarafından da tespit raporunun dosyaya sunulduğu, toplanan delillere göre davacı şirketin faaliyet adresi olan yerde sel baskının yaşandığı hususunun tutulan tutanak ile de sabit olduğu, bu haliyle davacının yasal sorumlulukları yönünden ilgili birimlere bu hususta başvuruda bulunmasının da sağlanması yönünden saklamak ile yükümlü olduğu defter ve kayıtların zayi olduğunun tespiti yönünde hüküm kurulması gerektiği anlaşılmış, davanın kabulü ile hüküm fıkrasında geçen defter ve kayıtlara ilişkin iş bu kararın zayi belgesi düzenlenmesi isteminin kabulüne karar verilmesi gerektiği anlaşılmış aşağıdaki hüküm kurulmuştur.
HÜKÜM: Yukarıda açıklanan gerekçelerle;
Davanın KABULÜNE,
Davacı … HİZMETLERİ SANAYİ VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ’ne ait 2016 – 2017 – 2019 – 2020 yıllarına ait
Yevmiye Defterleri,
Envanter Defterleri,
Defteri Kebir,
Z Raporları,
Alış ve Satış Faturaları,
Gider Pusulası,
Gider Fişleri Adlı belge ve defterlerin ZAYİ OLDUĞUNUN TESPİTİNE,
Bu defter ve kayıtlara ilişkin iş bu kararın zayi belgesi olarak KABULÜNE,
Peşin alınan harcın mahsubu ile bakiye 21,40 TL maktu karar ve ilam harcının davacıdan alınarak Hazineye gelir kaydına,
Davanın niteliği gereği yapılan yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına,
Karar kesinleştiğinde artan gider avansının davacıya iadesine,
Dair karar, kararın tebliğinden itibaren 2 haftalık süre içinde İzmir Bölge Adliye Mahkemesi’ne başvuru yolu açık olmak üzere davacı vekilinin yüzüne karşı açıkça okunup, usulen anlatıldı.09/06/2022

Yazman … Yargıç …
e-imza e-imza