Emsal Mahkeme Kararı İzmir 4. Asliye Ticaret Mahkemesi 2021/809 E. 2022/144 K. 22.02.2022 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
İZMİR
4. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO : 2021/809
KARAR NO : 2022/144

DAVA : Zayi Belgesi Verilmesi
DAVA TARİHİ : 05/11/2021
KARAR TARİHİ : 22/02/2022

Mahkememizde görülmekte olan Zayi Belgesi Verilmesi davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
DAVA: Davacı taraf vekili duruşmada tekrar ettiği dava dilekçesi ile özetle; Müvekkili davacı şirketin İzmir Ticaret Sicil Müdürlüğü’ nün …. sicil numarası ile kayıtlı bulunan bir Anonim Şirket olduğunu, şirket hissedarlarının % 80 oranında pay sahibi ….. %10 pay sahibi Serkan Kurt ve %10 pay sahibi … olduğunu,
şirket hissedarlarından …’in 09.11.2020 tarihli Yönetim Kurulu Kararı ile 06.11.2023 tarihine kadar Yönetim Kurulu Üyesi ve 1 yıl için de Yönetim Kurulu Başkanı seçildiğini, şirketin kuruluşundan bu yana 1 yılı aşkın bir zaman geçmiş olmasına ve şirket mevcut Yönetim Kurulu’na defalarca şifahen ve nihayetinde Türk Ticaret Kanunu’nun 412. Maddesi hükmü çerçevesinde Karşıyaka 1. Noterliği’nin 03.06.2021 tarih ve 06490 Yevmiye numaralı ihtarnamesi ile yazılı olarak da dile getirilmiş olmasına rağmen, 08/10/2021 tarihine kadar herhangi bir genel kurul toplantısı yapılmadığını, en son şirketin zarara uğraması ve mevcut yönetimin, üzerinde bulunan yükümlülüklerini yerine getirmemesi sebebiyle genel kurul toplanabilmesi adına mahkemeye başvurulmak zorunda kalındığını, İzmir 3. Asliye Ticaret Mahkemesinin….Esas ve …… Karar sayılı kararı ile nihayetinde müvekkili şirketin genel kurulunun TTK’nun 411.ve 412.maddeleri uyarınca toplantıya çağrılmasına karar verildiğini ve 08/10/2021 tarihinde 2020 Yılı Olağan Genel Kurul Toplantısı yapılabildiğini, 25/06/2021 tarihli teslim tutanağı ile de sabit olduğu üzere şirkete ait olan tüm ticari defter ve evrakların …’e teslim edilmiş olup halen daha eski yönetim kurulu başkanı … nezdinde bulunduğunu, 08.10.2021 tarihli 2020 Yılı Olağan Genel Kurul Toplantısı çerçevesinde …’in söz konusu tarih itibari ile Şirket bünyesinde Yönetim Kurulu üyeliğinin ve Yönetim Kurulu Başkanlığının sona erdiğini, kendisine teslim edilen tüm evrakların şirkete ait olup, halen dahi … nezdinde tutulduğunu, tarafında bulunan defter, resmi nitelikli evrak ve faturaların, şifahen çok defa talep edildiğini ve Genel Kurul Toplantı tutanağına da yansımış olmasına rağmen halen daha şirkete teslim edilmediğini, 18/10/2021 tarihli Bornova 3. Noterliğinden gönderilen 29990 yevmiye numaralı ihtarname ile Ortaklar Pay Defteri, Yönetim Kurulu Karar Defteri, Genel Kurul Toplantı Defteri ve 01.01.2021 ila 31.07.2021 dönemi arasına ilişkin tüm fatura ve belgeleri ihtiva eden tüm dosyaların talep edildiğini ve teslimi için 2 iş günü süre verildiğini, ihtarnamenin 19/10/2021 tarihinde bizzat kendisine tebliğ edilmiş olmasına rağmen evrakların halen daha müvekkili şirkete teslim edilmediğini, bundan başka müvekkili şirket adına 19/10/2021 tarihinde …’ e 25/06/2021 tarihli teslim tutanağı ile tarafına teslim edilmiş evrak ve belgelerin şirketin evrakları olduğu, talep yazısının tebliğ alınmasını müteakip 2 iş günü içerisinde müvekkili şirket adresine teslim edilmesi gerektiği, aksi halde, şirketin uğrayabileceği her nevi zarar ve ziyanı tazmin ile mükellef olacağı gibi, emniyetin suiistimal edilmesi halinde aleyhe gerekli hukuki ve cezai takibatlarda bulunulmak durumunda kalınacağı hususunun …’ e ihtar edildiğini, bu talep yazısının tebliği ve verilen sürenin de dolması üzerine teslim edilmeyen evraklara ilişkin, 05/11/2021 tarihinde Menderes Cumhuriyet Başsavcılığı’na … aleyhine Güveni Kötüye Kullanma Suç duyurusunda bulunulduğunu, şirket adına herhangi bir kusur bulunmadan ve gerekli özen gösterme borcu da yerine getirilmiş olmasına rağmen ticari defterlerin elde bulundurulamaması da zayi sayılacağından TTK md. 82/7 uyarınca mahkemeden eski yönetim kurulu üyesi ve yönetim kurulu başkanı himayesinde bulunan tüm evraklar adına zayi belgesi verilmesini talep etme zaruretinin hasıl olduğunu, davanın kabulü ile TTK 82/7 hükmü gereğince uzun çabalar neticesinde elde edilemeyen ; 01.01.2020- 31.12.2020 Sosyal Güvenlik Kurumuna İlişkin Tüm Belgeler ( Puantajlar, Bordrolar, Hizmet Bildirgeleri, Tahakkuk Fişleri, Eksik Gün Bildirim Formları, İşe Giriş – Çıkış Bildirgeleri, Resmi Kurumlar ile Yazışmalar, Sgk ve Personellere ilişkin temin edilen ve işlem tesis edilen tüm belgeler ) , 01.01.2020-31.12.2020 Alış/ Satış Faturaları- Makbuzlar- Bankalar- Dekontlar , 2018 Yılına ait firma tarafından muhasebe işlemlerinin yürütülmesi için gönderilmiş olan tüm belgeler , 2020 Yılı / Yevmiye Defteri , 2020 Yılı / Defter-i Kebir , 2020 Yılı / Envanter Defteri, 01.01.2020 – 31.12.2020 Beyanname Dosyaları ( Katma Değer Vergisi Beyannameleri- Muhtasar Beyannameleri- Geçici Vergi ve Kurumlar Vergisi Beyannameleri- Ba- Bs Formları ve Beyannamelerin Hazırlanmasında Esas Teşkil Eden Tüm Belgeler ) , Ortaklar Pay Defteri, Yönetim Kurulu Karar Defteri, Genel Kurul Toplantı Defteri ve 01.01.2021 ila 31.07.2021 dönemi arasına ilişkin tüm fatura ve belgeler için zayi belgesi verilmesine karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
DELİLLER VE GEREKÇE:
Davacı vekili 22/02/2022 tarihli celsede; “Dava dilekçemizi tekrar ediyoruz. Dava konusu belgelerin zıyaa uğraması nedeniyle zayi olmasını talep etmiş isek te belgelerin teslim edildiği dava dışı ortak, mahkemenizin muhtırası üzerine söz konusu ticari defter ve belgeleri mahkemenize teslim etmiştir, davamız konusuz kalmıştır, ayrıca davacı şirketin vekilliğinden istifa ettik, ancak istifa dilekçesi henüz karşı tarafa tebliğ edilmediğinden vekalet görevimiz devam etmektedir, dava konusuz kaldığından esas hakkında karar verilmesine yer olmadığına ve teslim edilen belgelerin müvekkili şirkete mahkemece teslimini talep ediyoruz ” şeklinde beyanda bulunmuştur.
Dava; TTK.nun 82/7. maddesi gereğince zayi belgesi verilmesi talebine ilişkin dava olup, davanın yasada öngörülen süre içerisinde açıldığı kabul edilmiştir.
6102 sayılı TTK’nın 82/7. maddesi “Bir tacirin saklamakla yükümlü olduğu defterler ve belgeler; yangın, su baskını veya yer sarsıntısı gibi bir afet veya hırsızlık sebebiyle ve kanuni saklama süresi içinde zıyaa uğrarsa tacir zıyaı öğrendiği tarihten itibaren onbeş gün içinde ticari işletmesinin bulunduğu yer yetkili mahkemesinden kendisine bir belge verilmesini isteyebilir. Bu dava hasımsız açılır. Mahkeme gerekli gördüğü delillerin toplanmasını da emredebilir” hükmünü taşımaktadır.
TTK.nun 82/7 maddesi uyarınca zayi belgesi düzenlenebilmesi için davacının defter tutmakla veya saklamak ile yükümlü olması, zayi olan belgelerin kullanılmış defter ve belgeler olması, usulüne uygun tutulmuş olması, başvurunun 15 günlük hak düşürücü süre içerisinde yapılmış olması gerekir.
Mahkememizce, dava dilekçesindeki iddialar ve teslim tutanaklarının içeriği dikkate alınarak, zayi olduğu iddia olunan ticari defter ve belgelerin, davacı şirketin ortağı olan dava dışı …….in yedinde olduğu, dava dışı bu ortağa teslim tutanakları eklenerek bahsi geçen ticari defter ve belgeleri mahkememiz dosyasına sunması için muhtıra tebliğ edildiği, ön inceleme duruşmasından önce dava dışı ortak …………in dava konusu ticari defter ve belgelerin tümünü mahkememize ibraz ettiği görülmüştür.
Mahkememizin 15.12.2021 tarihli arar kararı ile; davacı vekilinin ihtiyati tedbir isteği kabul edilerek mahkememiz dosyasında muhafaza altına alınan, davacı şirkete ait olan; 2020 yılına ait YEVMİYE DEFTERİ, DEFTERİ KEBİR ENVANTER DEFTERİ,2020 yılına ait YÖNETİM KURULU KARAR DEFTERİ, ORTAKLAR PAY DEFTERİ, GENEL KURUL TOPLANTI VE MÜZAKERE DEFTERİ’NİN yargılama sonuçlanıncaya kadar tedbiren davacı şirket yetkilisine teslimine karar verilmiş, 17.12.2021 tarihli tutanak ile davacı şirket yetkilisine teslim edilmiştir.
Yapılan açıklamalar ışığında somut olay değerlendirildiğinde; davacının defter tutmakla yükümlü tacir olduğu, 01.01.2020- 31.12.2020 Sosyal Güvenlik Kurumuna İlişkin Tüm Belgeler ( Puantajlar, Bordrolar, Hizmet Bildirgeleri, Tahakkuk Fişleri, Eksik Gün Bildirim Formları, İşe Giriş – Çıkış Bildirgeleri, Resmi Kurumlar ile Yazışmalar, Sgk ve Personellere ilişkin temin edilen ve işlem tesis edilen tüm belgeler ),01.01.2020-31.12.2020 Alış/ Satış Faturaları- Makbuzlar- Bankalar- Dekontlar, 2018 Yılına ait firma tarafından muhasebe işlemlerinin yürütülmesi için gönderilmiş olan tüm belgeler, 2020 Yılı / Yevmiye Defteri, 2020 Yılı Defter-i Kebir, 2020 Yılı Envanter Defteri, 01.01.2020-31.12.2020 Beyanname Dosyaları ( Katma Değer Vergisi Beyannameleri- Muhtasar Beyannameleri- Geçici Vergi ve Kurumlar Vergisi Beyannameleri- Ba- Bs Formları ve Beyannamelerin Hazırlanmasında Esas Teşkil Eden Tüm Belgeler ), Ortaklar Pay Defteri, Yönetim Kurulu Karar Defteri, Genel Kurul Toplantı Defteri ve 01.01.2021 ila 31.07.2021 dönemi arasına ilişkin tüm fatura ve belgelerin dava dışı şirket ortağı ….e teslim edildiğini, yönetim ve temsil yetkisi sona erdiği halde anılan ticari defter ve belgelerin iade edilmediğini iddia ederek zayi kararı verilmesini talep ettiği, mahkememizce dava dışı şirket ortağı ……..e çıkartılan muhtıra üzerine anılan ortağın tüm ticari defter ve belgeleri mahkememiz dosyasına teslim ettiği, dolayısıyla davanın konusuz kaldığı anlaşılmakla dava konusuz kaldığından esası hakkında karar verilmesine yer olmadığına, teslim alınan ticari defter ve belgelerin davacı şirket yetkilisine karar kesinleştiğinde teslim edilmesine karar vermek gerekmiş ve aşağıdaki hüküm kurulmuştur.
H Ü K Ü M : Gerekçesi yukarıda açıklandığı üzere;
1-Zayi isteğine konu ticari defter ve belgeler yargılama sırasında mahkememize teslim edildiğinden davanın esasının konusuz kalması nedeniyle KARAR VERİLMESİNE YER OLMADIĞINA,
2-Davacı şirkete ait olan 2020 yılına ait YEVMİYE DEFTERİ, DEFTERİ KEBİR ENVANTER DEFTERİ, 2020 yılına ait YÖNETİM KURULU KARAR DEFTERİ, ORTAKLAR PAY DEFTERİ, GENEL KURUL TOPLANTI VE MÜZAKERE DEFTERİ’nin yargılama sonuçlanıncaya kadar tedbiren davacı şirket yetkilisine 17.12.2021 tarihinde teslim edildiğinden bu defterlerin yeniden teslimi konusunda karar verilmesine yer olmadığına,
3-Dava dışı ortak…….tarafından mahkememize teslim edilen 01.01.2020- 31.12.2020 Sosyal Güvenlik Kurumuna İlişkin Tüm Belgeler ( Puantajlar, Bordrolar, Hizmet Bildirgeleri, Tahakkuk Fişleri, Eksik Gün Bildirim Formları, İşe Giriş – Çıkış Bildirgeleri, Resmi Kurumlar ile Yazışmalar, Sgk ve Personellere ilişkin temin edilen ve işlem tesis edilen tüm belgeler ), 01.01.2020-31.12.2020 Alış/Satış Faturaları- Makbuzlar- Bankalar- Dekontlar, 2018 Yılına ait firma tarafından muhasebe işlemlerinin yürütülmesi için gönderilmiş olan tüm belgeler, 01.01.2020-31.12.2020 Beyanname Dosyaları(Katma Değer Vergisi Beyannameleri- Muhtasar Beyannameleri- Geçici Vergi ve Kurumlar Vergisi Beyannameleri- Ba- Bs Formları ve Beyannamelerin Hazırlanmasında Esas Teşkil Eden Tüm Belgeler ) ve 01.01.2021 ila 31.07.2021 dönemi arasına ilişkin tüm fatura ve belgelerin karar kesinleştiğinde mahkememiz yazı işleri müdürü tarafından davacı şirket yetkilisine tutanak ile teslim edilmesine,
4- Harç peşin alındığından yeniden alınmasına yer olmadığına,
5-Davacı tarafın yaptığı tüm yargılama giderlerinin kendi üzerinde bırakılmasına.
6-HMK.nun 333.maddesi uyarınca davacı tarafından yatırılan gider avansının sarf edilmeyen kısmının karar kesinleştiğinde davacıya iadesine.
ilişkin, davacı vekilinin yüzüne karşı , gerekçeli kararın tebliğinden itibaren 2 hafta içerisinde, mahkememize veya bulunduğu yerde varsa Asliye Ticaret Mahkemesi’ne, yoksa Asliye Hukuk Mahkemesine verilecek istinaf dilekçesi ile, İzmir Bölge Adliye Mahkemesi nezdinde, istinaf kanun yolu açık olmak üzere verilen karar, açıkça okunup, usulen anlatıldı. 22/02/2022

Katip …
e-imzalıdır

Hakim…
e-imzalıdır