Emsal Mahkeme Kararı İzmir 3. Asliye Ticaret Mahkemesi 2022/330 E. 2022/915 K. 01.12.2022 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
İZMİR
3. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO : 2022/330 Esas
KARAR NO : 2022/915

DAVA : Zayi Belgesi Verilmesi
DAVA TARİHİ : 13/04/2022
KARAR TARİHİ : 01/12/2022

Mahkememizde görülmekte olan Zayi Belgesi Verilmesi davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Davacı vekili tarafından Mahkememize sunulan dava dilekçesinin incelenmesinde; müvekkilinin … Organize Sanayi Bölgesi Mah …-… … … … No:… … İZMİR adresindeki ticari işletmesinde 25/02/2022 tarihinde listesi ekte sunulu ticari defterlerinin zayi olduğu, müvekkili şirketin muhasebe odasına yapılan yeni dolaplara şirket ve muhasebe evrakları yerleştirilirken müvekkili şirket yetkilisinin tüm dikkat ve özenine rağmen müvekkili şirkete ait 2020-2021-2022 yılı Genel Kurul defteri, 2020-2021-2022 yılına ait Yönetim Kurulu defteri ve 2020-2021-2022 yılı Ortaklar Pay Defteri temizlik personeli … tarafından sehven çöpe atıldığı, meydana gelen hadise neticesinde müvekkili şirketin zayi olan belgelerinin hatayla çöpe atıldığına ilişkin kamera görüntülerinin ekt olduğu, ayrıca ziyaa sebebiyet veren …’ın ve şirkette olayın cereyan ettiği odada S7 muhasebe personeli olarak görev yapan … ve …’ın olayı anlatan beyanlarına ilişkin tutanakların ekte olduğu, nitekim olaya tanıklık eden ve tutanaklarda adı geçen, bu itibarla ticari defterlerin zayi olduğunu tespit eden bu kişilerin tanık olarak bildirildiği, şirketin yeminli mali müşavirinin, mail yoluyla karşıt inceleme için envanter tasdik bilgileri ile ilgili 01/04/2022 tarihinde şirket muhasebe personeli …’dan davaya konu defterlerini istediği, bunun üzerine zayi olan belgeler şirket ofisinde titizlikle arandığı, soruşturulmuş nihayet kamera kayıtları izlendiğinde …’ın sehven belgeleri çöpe attığının anlaşıldığı, Yeminli mali müşavir …’ın müvekkili şirket muhasebe yetkilisi …’dan 2022 yılına ilişkin envanter tasdiklerini ister mailin ekte olduğu, şirket belgelerinin zayi olduğunun yeminli mali müşavirin davaya konu defterleri istemesi sonucu fark edildiği, bu itibarla müvekkilinin zıyaı 01/04/2022 tarihinde öğrendiği belirtilerek açıklanan sebeplerle zayi olmuş 2020-2021-2022 yılı Genel Kurul defterinin, 2020-2021-2022 yılına ait Yönetim Kurulu defterinin ve 2020-2021-2022 yılı Ortaklar Pay Defterinin zayi olduğuna dair tarafımıza zayi belgesi verilmesine karar verilmesinin talep edildiği görülmüştür.
Dilekçelerin teatisi aşaması usulüne uygun tamamlanmakla taraf teşkili sağlanmış ve yine usulüne uygun olarak tahkikat aşamasına geçilmiştir.
DELİLLER:
Tanık beyanları, ticaret sicil müdürlüğü yazı cevabı, Kemalpaşa 1. Noterliği’nin yazı cevabı, Kemalpaşa Vergi Dairesi yazı cevabı, İzmir Sosyal Güvenklik İl Müdürlüğü yazı cevabı, Kemalpaşa Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü yazı cevabı dosyamız arasındadır.
Mahkememizin 15/09/2022 tarihli duruşmasında davacı tanığı … beyanında ” ben davacı şirkette temizlik personeli olarak çalışıyordum. Bu olayın olduğu zaman temizliği ben yapıyordum. Davacı şirket o zaman iş yerinde mobilya tadilatı yaptırıyordu ben de aynı zamanda temizlik yaparken çöpe atılacak evrakları … Bey’e gösteriyordum, bunların bir kısmını göstererek çöp vasfındaki evrakları çöpe attım ortalığın karışık olması nedeniyle bir kısım evrakları gösterme fırsatım olmadı, bunlar … Bey’in arkasında kutu içerisinde duran evraklardı. Bunlar da gerekli değildir düşüncesi ile attım ancak daha sonra bunların şirket yönünden kıymetli evraklar olduğunu anladım. Bu işlemi yaparken kimseden bir talimat almadım. Tanıklık ücreti talebim yoktur” şeklinde beyanda bulunmuş, beyanı imza altına alınmıştır.
Aynı tarihli duruşmada davacı tanığı … beyanında;” ben şirketin muhasebecisiyim olayın olduğu tarihte de bu işe bakıyordum o zamanlarda şirket mobilya tadilat işi yaptırmaktaydı ben de şirketin ticari defter ve kayıtlarını herhangi bir zarar gelmesin düşüncesi ile eski dolabın üstünde yani oturduğum yerin arkasındaki dolaba ve üzerindeki kutuya istifledim temizlik işi yapan … Hanım’a da bu evraklara dokunmamasını söyledim. Öğleden önce kendisi birtakım evrakları bana gösterdi müsvette olduğunu anladığımızda atmasını söyledim ancak şirketin dava konusu edilen ticari defterlerine ilişkin kayıtlarına yönelik kendisine herhangi bir şey söylememe rağmen hatta bana sormadan hiçbir evraka dokunmamasını söylememe rağmen özensiz davranarak kendi inisiyatifi ile bu evrakları atmış biz de bunu kamera kayıtlarını inceleyince öğrendik. Bu belgelerin atıldığını karşı şirketimiz bizim mali müşaviri Nisan 2022 tarihinde benden isteyince ve ben bunları araştırıp bulamayınca kamera kayıtlarını incelememiz neticesi öğrendik. Tanıklık ücreti talebim yoktur.” şeklinde beyanda bulunmuş, beyanı imza altına alınmıştır.
DELİLLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE GEREKÇE:
Mahkememizce yapılan yargılama sonucunda; tarafların iddia ve savunmaları, deliller ve tüm dosya kapsamına göre;
Taraflar arası uyuşmazlık konusu hususun davacı şirketin 2020-2021-2022 yılı Genel Kurul defterinin, 2020-2021-2022 yılına ait Yönetim Kurulu defterinin ve 2020-2021-2022 yılı Ortaklar Pay Defterinin 6102 sayılı TTK’nın 82. maddesi kapsamında zayi olduğu yönündeki iddiasının yerinde olup olmadığı hususlarında yapılacak inceleme neticesi varılacak kanaate esas açılan zayi nedeniyle iptal davası olduğu anlaşılmıştır.
Toplanan deliller ve tüm dosya kapsamına göre davacı yanın 2020 yılı genel kurul karar defterini, yönetim kurulu karar defterini ve ortaklar pay defterini Kemalpaşa 1. Noterliği nezdinde açılış tasdiklerinin yaptırıldığı, bu defterlerden yönetim kurulu karar defterinin diğer yıllarda da açılış tasdikine tabi lduğu bu kapsamda 2021 ve 2022 yıllarında da yine aynı noterlik nezdinde açılış tasdiklerinin bulunduğu, diğer zayisi talep edilen defterler yönünden devam eden müteakip yıllarda eğer defter bitmemiş ise açılış tasdikinin zorunlu olmadığı anlaşılmakla talep konusu defterler yönünden tasdik anlamında bir problem olmadığı kanaatine varıldığı, dosya kapsamı ve tanık beyanları bir bütün olarak değerlendirildiğinde davacı nezdinde zayi nedeni iptal talep edilmesine yönelik koşulunun oluştuğu buradan hareketle talep edilen 2020 yılı, 2021 yılı ve 2022 yıllarına dair yönetim kurulu karar defteri, genel kurulu karar defteri, ortaklar pay defterinin zayi olduğuna kanaat getirilerek açılı davanın kabulü ile davacı yana ait 2020 yılı, 2021 yılı ve 2022 yıllarına dair yönetim kurulu karar defteri, genel kurulu karar defteri, ortaklar pay defterinin zayi nedeni ile iptaline karar verilerek aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.
HÜKÜM: Yukarıda Açıklanan Nedenlerle;
1- Davanın KABULÜ ile;
– Davacı yana ait 2020 yılı, 2021 yılı ve 2022 yıllarına dair yönetim kurulu karar defteri, genel kurulu karar defteri, ortaklar pay defterinin ZAYİ SEBEBİ İLE İPTALİNE,
2- Karar tarihi itibariyle alınması gereken karar ve ilam harcı evvelce peşin olarak alındığından başkaca harç alınmasına yer olmadığına,
3- Davacı tarafından yatırılan peşin ve başvuru harcı ile gider avansından kullanılan yargılama giderlerinin DAVACI ÜZERİNDE BIRAKILMASINA,
4- Davacı tarafından yatırılan gider avansından arta kalan 208,00 TL’nin 6100 sayılı HMK’nın gider avans tarifesinin 5. maddesi gereğince DAVACI TARAFA İADESİNE,
5- Dair davacı vekilinin yüzüne karşı gerekçeli kararın tebliğinden itibaren 2 haftalık süre içerisinde İzmir Bölge Adliye mahkemeleri nezdinde istinaf kanun yolu açık olmak üzere verilen karar açıkca okunup usulen anlatıldı. 01/12/2022

Katip …
¸e-imzalıdır

Hakim …
¸e-imzalıdır