Emsal Mahkeme Kararı İzmir 3. Asliye Ticaret Mahkemesi 2021/880 E. 2022/547 K. 29.06.2022 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
İZMİR
3. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO : 2021/880 Esas
KARAR NO : 2022/547

DAVA : Zayi Belgesi Verilmesi
DAVA TARİHİ : 01/12/2021
KARAR TARİHİ : 29/06/2022

Mahkememizde görülmekte olan Zayi Belgesi Verilmesi davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Dava dilekçesinin incelenmesinde; Hazine ve Maliye Bakanlığı, Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı, İzmir Sektörel Denetim Daire Başkanlığı tarafından 11.11.2021 Tarih………. sayılı 2018 yılına ilişkin defter belge isteme yazısının, müvekkilinin e-tebligat adresine 16.11.2021 tarihinde tebliğ edildiği, tebliğe istinaden gerçekleştirilen tüm araştırmalara rağmen 2018 yılına ait Yevmiye, Kebir ve Envanter defterlerinin bulunamadığı, tebliğ tarihinden sonra kayıp olduğunun fark edildiği, kayıp olan defterlerin, ilgili yasal süresinde tescil olduğunu ispatlamak için İzmir 9. Notere tescili gerçekleştirilen defterlerin, tescil kapaklarının 26.11.2021 tarihinde 9. Noter’den alındığı, aynı zamanda, muhasebe kayıtlarında bulunan yevmiye, kebir ve envanter defter kayıtlarının çıktıları alınarak incelemeye başlama tutanağı ile birlikte Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı, İzmir Sektörel Denetim Daire Başkanlığı’na teslim edildiği, söz konusu belgelerin, müvekkili şirketin is yeri adresi olan…….ayraklı/İzmir adresinde bulunduğu, iş bu belirtilmiş olan adreste bulunan ofisin 30.10.2020 tarihinde İzmir’de meydana gelen depremde ciddi bir biçimde hasar gördüğü, hasarın meydana gelmesinin ardından ofisin bulunduğu çok katlı plazanın yönetiminin tüm konut ve ofisleri kendi belirlediği bir sırayla tadilata aldığı, bu süreçte ofis içine giriş çıkışlar olduğu ve aynı zamanda ofisin boşaltıldığı, sıranın müvekkili şirketin ofisine gelmesinin yaklaşık 2-2,5 ay sürdüğü, belitmiş oldukları ve tüm araştırmalara rağmen bulunamayan müvekkili şirkete ait Yevmiye, Kebir ve Envanter defterlerinin deprem sonrasında gerçeklesen bu tadilat neticesinde kaybolduğunu düşündükleri, ekte sunmuş oldukları ve İzmir 9. Notere 26.12.2017 tarihinde tescilleri yaptırılan, Yevmiye, Kebir ve Envanter defterlerinin noter tescil kapakları Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı, İzmir Sektörel Denetim Daire Başkanlığına sunulmuş olup Yevmiye, Kebir ve Envanter defterlerinin zayi olduğunun vergi dairesine bildirildiği, Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı İzmir Sektörel Denetim Daire Başkanlığı tarafından bu konuya ilişkin müvekkili şirketin yetkilisi olan …’ın da ifadesi alınmış olup ekte bu ifade tutanağının da sunulduğu belirtilerek açıklanan nedenlerle 2018 yılına ait Yevmiye, Kebir ve Envanter defterlerinin zayi olduğuna dair taraflarına zayi belgesi verilmesinin talep edildiği görülmüştür.
Her ne kadar İzmir 9. Noterliğinden gelen yazı cevabında davacı şirket yönünden defter kaydı bulunmamakla birlikte … … Ltd. Şti. yönünden işlem yapıldığı belirtilmiş ise de dosyaya sunulan ticaret sicil gazetesi evrakına göre davacının önceki unvanın … … Ltd. Şti. olduğu anlaşılmıştır.
Mahkememizce ticaret sicil müdürlüğüne müzekkere yazılarak davcı adresi tespit edilmiş, vergi denetim kurulu başkanlığına müzekkere yazılarak davacı şirket yönünden yapılan yazışmalar örneği dosyaya kazandırılmış, İzmir 9. Noterliğine müzekkere yazılarak davacı şirkete 2018 yılına ait ticari defterlerin noterlik kanalı ile onaylandığı anlaşılmakla usulüne uygun tutulduğu kanaatine varılmıştır.
Mahkememizin 23/06/2022 tarihli duruşmasında davacı tanığı … ” 2018 yılı Ocak ayından beri davacı şirkette tasarımcı olarak görev yapıyorum. 30 Ekim tarihindeki depremde bende davacının folkartta bulunan iş yerindeydim. Deprem olması sebebi ile can havli ile hepimiz kendimizi dışarı attık. Daha sonra içeriye folkartın yetkili birimlerinin izin vermesi sebebi ile şahsi eşyalarımızı almak amacıyla ertesi gün girdik. O eşyalarımızı aldık , çıktın sonra folkart bizim iş yerinin de olduğu ve zarara uğrayan tüm iş yerlerini kendisini tadilat yapacağını belirterek bizi içeri almadı. Bize sıra yaklaşık 3 ay sonra geldi. 3 ay sonra girdiğimizde tadilat yapılmıştı. Daha sonra vergi dairesinden bize bir tebligat gelince biz bunun üzerine iş yerini aradık. Ancak davacı firmanın niteliklerini tam olarak bilmemekle birlikte ticari defterlerinin olmadığını fark ettik bizde yapılan tadilat aşamasında bunların atılmış olabileceğini değerlendirdik. Talebe konu ticari defterler folkarttaki ofiste saklanmaktaydı. Vergi dairesinden bize gelen tebligat 2021 yılı Kasım ayı civarındaydı yani depremden yaklaşık 1 sene sonra geldi. Biz bu tebligat gelmesi üzerine yani Kasım ayında gelince hem iş yerimizi, hem muhasebecinin iş yerini hem de iş yeri sahibinin evi arandı ancak yaklaşık 1 haftalık arama neticesinde bu defterlerin bulunamadığı anlaşıldı. Bu husus ile alakalı tutanak tutulup tutulmadığını bilmiyorum. Süreç bu yönde oldu. Tanıklık ücreti talebim yoktur.” şeklinde beyanda bulunmuş, beyanı imza altına alınmıştır.
Mahkememizin 29/06/2022 tarihli duruşmasında davacı tanığı … “İzmir ilinde gerçekleşen 30/10/2020 tarihli depremde benimde çalıştığım ve aynı zamanda kardeşimin şirketi olan davacı şirketin folkartaki binasında zarar oluştu, biz deprem sebebi ile derhal dışarı çıktık. Yaklaşık 1 gün sonra şahsi eşyalarımızı almak amacıyla müsaade edilmesi üzerine yeniden iş yerine girdik. Şahsi eşyalarımızı aldık ve çıktık. Ortalama 3,5-4 ay sonra biz iş yerimize ancak girebildik. Girdikten sonra çalışmaya başladık. Tarihini tam olarak hatırlayamamakla birlikte 2021 yılı kasım ayında vergi dairesinden gelen yazı cevabı neticesinde biz iş yerimizde ticari defter ve belgeleri aramaya başladık. Yaptığımız arama neticesinde 2018 yılı hariç kayıtları bulmakla birlikte 2018 yılındaki yevmiye, kebir ve envanter defterini bulamadık. Bu husus ile alakalı kardeşim vergi dairesine giderek beyanda bulundu. Tanıklık ücreti talebim yoktur.” şeklinde beyanda bulunmuş, beyanı imza altına alınmıştır.
Dosya kapsamındaki uyuşmazlığın; 30/10/2020 tarihinde İzmir ilinde meydana gelen depremden kaynaklı Hazine ve Maliye Bakanlığı Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı, İzmir Sektörel Denetim Daire Başkanlığı tarafından davacı şirketin 2018 yılı yevmiye / kebir ve envanter defterlerinin talep edilmesi üzerine aramalara rağmen bulunamaması sebebiyle TTK 82/7 uyarınca zayi şartlarının oluşup oluşmadığının tespit ve değerlendirilmesine esas açılan zayi nedeniyle iptal davası olduğu anlaşılmıştır.
Yapılan inceleme neticesinde davacı şirketin bulunduğu adresin İzmir Folkart binası olduğu, söz konusu adreste 30/10/2020 yılında meydana gelen depremden kaynaklı oluşan hasardan bir müddet sonra Karşıyaka vergi Dairesi Müdürlüğünce davacı şirketin 2018 yılı ticari defter ve belgelerinin ibra edilmesi için 01/11/2021 tarihli yazının gönderildiği ve bu yazının davacı şirkete 16/11/2021 tarihinde tebliğ edildiği ve iş bu davanın 01/12/2021 tarihinde açıldığı anlaşılmakla hak düşürücü süre içerisinde iş bu davanın açıldığı kanaatine varılmıştır.
Dosya kapsamında yapılan inceleme neticesinde dosyaya kazandırılan delillere göre davacı yana talebe konu ettiği 2018 yılına ait defterlerin İzmir 9. Noterliğinden davacı şirketin eski unvanı üzerinden kayıtlarının bulunduğunun belirtildiği, davacı şirkete ticari defter ve kayıtlarının sunulmasına yönelik vergi dairesi yazı cevabı içeriği ve tanık beyanları bir bütün olarak değerlendirildiğinde davacı yanın elinde olmayan sebepler ile 2018 yılına ait talep konusu ticari defterlerin zayi olduğuna kanaat getirilerek açılı davanın kabulü ile davacı tarafın 2018 yılına ait envanter defteri, yevmiye defteri ve defteri kebirinin zayi nedeni ile iptaline karar verilerek aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.
HÜKÜM: Yukarıda Açıklanan Nedenlerle;
1-Davanın KABULÜ ile davacı tarafın 2018 yılına ait envanter, yevmiye ve defteri kebirin zayi olması sebebi ile İPTALİNE,
2- Karar tarihi itibariyle alınması gerekli 80,70 TL harçtan evvelce alınan 59,30 TL peşin harcın mahsubu ile hazineye irat kaydına, bakiye 21,40 TL karar ve ilam harcının davacıdan alınarak hazineye irat kaydına bu hususta tahsil harç müzekkeresi düzenlenmesine,
3- Davacı tarafından yatırılan harç ve gider avansından kullanılan yargılama giderlerinin davanın mahiyeti gereği DAVACI TARAF ÜZERİNDE BIRAKILMASINA,
4- Davacı tarafından yatırılan gider avansından kullanılmayan 250,55 TL’nin 6100 sayılı HMK’nın Gider Avans Tarifesinin 5. Maddesi gereği DAVACIYA İADESİNE,
5- Dair davacı vekilinin yüzüne karşı gerekçeli kararın tebliğinden itibaren 2 haftalık süre içerisinde İzmir Bölge Adliye mahkemeleri nezdinde istinaf kanun yolu açık olmak üzere verilen karar açıkca okunup usulen anlatıldı. 29/06/2022
Katip …
e-imza
¸

Hakim …
e-imza
¸