Emsal Mahkeme Kararı İzmir 3. Asliye Ticaret Mahkemesi 2020/770 E. 2021/533 K. 22.06.2021 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı kesinleşmiş bir karardır.

T.C.
İZMİR
3. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO : 2020/770 Esas
KARAR NO : 2021/533

DAVA : Zayi Belgesi Verilmesi
DAVA TARİHİ : 25/12/2020
KARAR TARİHİ : 22/06/2021

Mahkememizde görülmekte olan Zayi Belgesi Verilmesi davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; Müvekkilinin, muhasebe işlerinin yürütülmesi adına Muhasebe ve Aracılık sözleşmesi ile Muhasebe ve Mali Müşavirlik hizmetlerini … TC Numaralı İzmir Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler odasına kayıtlı bulunan …’tan almakta olduğunu, müvekkilinin defter ve diğer kayıtlar üzerindeki incelemeler ve kayıt işlemleri ile bazı yasal işlemlerin yerine getirilmesi amacıyla 01.01.2010 ve 30.10.2020 dönemine ilişkin tüm defter ve mal alış belgeleri ile SGK işyeri dosyalarını mali müşavire tevdi etmiş olduğundan söz konusu belgelerin müvekkilinin Mali Müşaviri …’un bürosunda bulunduğunu, Mali Müşavir …’un … Mahallesi … Sokak No:… Blok Kat … D:… … Apartmanı … İzmir adresindeki bürosunun 30.10.2020 tarihinde İzmir’de meydana gelen büyük deprem sebebiyle ağırhasar aldığını, binada oluşan ağır hasar nedeniyle yetkili resmi makamlarca binaya girişlerin kesin bir şekilde yasaklanmış olması ve akabinde de belgelerin kurtarılmasına imkan kalmadan binanın yıkılması nedeniyle tüm belgelerin bu nedenle zayi olduğu bilgisini Mali Müşavir …’un 21.12.2020 tarihli elektronik postası ile bildirildiğini, belgelerin depremde zayi olduğunun öğrenildiğini beyanla müvekkilinin 2010-2011-2012-2013-2014-2015-2016-2017-2018-2019-2020 yıllarına ait tüm defter, fatura ve sair belgelerin zayi olduğuna dair zayi belgesi verilmesini talep ve dava etmiştir.
DELİLLER :
Davacı vekili tarafından celse arasında müvekkiline ait defter onaylarının hangi noterlikte ve hangi tarihlerde yapıldığına ilişkin beyan dilekçesi sunulması üzerine, ilgili noterliklere yazılan müzekkereler sonucunda, İzmir … Noterliğince 2015-2016-2017-2018-2019 ve 2020 yılları hesap dönemine ait defterlerin tasdiklerinin, İzmir …Noterliğince 2010-2011-2012 ve 2013 yılları hesap dönemine ait defterlerin tasdiklerinin yapıldığının bildirildiği görülmüştür.
….’ne davacı şirkete ait tüm alış ve satış belgelerinin taraflarınca basılıp basılmadığının mahkememize bildirilmesi için yazılan müzekkereye davacı şirketin fatura, irsaliye, tahsilat makbuzu gibi tüm evraklarının Maliye onaylı olarak taraflarınca basıldığının bildirildiği görülmüştür.
Mahkememizce İzmir Mali Müşavirler Odasına müzekkere yazılarak; … isimli bir Mali Müşavir bulunup bulunmadığı, bulunuyor ise önceki ve halen mevcut adresinin mahkememize bildirilmesi istenilmiş, gelen yazı cevabi ile …’ un Odalarına … sicil numarası ile kayıtlı üyesi olduğu bildirilmiş, yazı cevabı dosyamız arasına alınmıştır.
Ege Vergi Dairesine müzekkere yazılarak; davacı şirketin vergi beyannamelerinin hangi Mali Müşavir tarafından verildiğinin mahkememize bildirilmesi istenilmiş, gelen yazı cevabında … V.D. Müdürlüğünün … vergi numaralı mükellefi … tarafından verildiği bildirilmiştir.
Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne müzekkere yazılarak; … Mah. … Sokak No:… Blok K:… D:… … Apartmanı …/İZMİR adresindeki binanın deprem nedeniyle yıkımına karar verilip verilmediği, verilmiş ise yıkıma ilişkin belgelerin bir örneğinin mahkememize gönderilmesi istenilmiş, yazı cevabı dosyamız arasına alınmıştır.
Mahkememizin 03/06/2021 tarihli duruşmasında dinlenen tanık …’ un;” Ben davacı şirketin Mali Müşaviriyim. Davacı vekilinin 2010 yılından itibaren olan tüm yevmiye defterleri, defter i kebir, envanter defteri ,yönetim kurulu karar defteri, ortaklar pay defteri, genel kurul karar ve müzakere defteri ve yine 2010 yılından 2020 yılına kadar olan tüm alış satış belgeleri, tahsilat tediye belgeleri, personel özlük dosyaları, SGK işyeri dosyaları benim … Mah. … Apt. … İzmir de … nolu dairede bulunan ofisimde idi. Meydana gelen 30/10/2020 tarihli İzmir depreminde benim ofisimin olduğu bina ağır hasar gördü, girmemize izin verilmedi sadece 10 dk için izin verildi. Onda da kendi güvenliğim için girmedim. Daha sonra binanın yıkılmasına karar verildi. Davacı şirketin biraz önce belirttiğim tüm belgeleri enkaz altında kalarak zayii oldu” beyanında bulunduğu görülmüştür.
DELİLLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE GEREKÇE :
Mahkememizce yapılan yargılama sonucunda, tanık beyanı , deliller ve tüm dosya kapsamına göre ;
Dava; Zayi belgesi verilmesi talebidir.
Davacı şirkete ait 2010-2011-2012-2013-2014-2015-2016-2017-2018-2019-2020 yıllarına ait tüm defter, fatura ve sair belgelerin İzmir ilinde 30/10/2020 tarihinde meydana gelen deprem sonucu göçük altında kalarak kullanılmaz hale geldiği, dinlenen tanığın ve Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü cevabi yazısının davacının beyanlarını doğruladığı anlaşılmakla davacı şirkete ait 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 yılı yevmiye, envanter ve kebir defterlerinin , 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 yılllarına ait alış satış faturalarına ilişkin talebinin kabulü ile zayi olduklarının tespitine, ancak dava dilekçesinde zayi olduğu talep edilen; işçilere ait özlük dosyaları, SGK iş yeri dosyaları, ortaklar pay defteri, genel kurul karar defteri , diğer sair belgelere ilişkin talebin TTK 82. maddesi uyarınca saklamakla yükümlü olduğu ve zayi belgesi istenebilecek belgelerden olmaması nedeniyle bu belgelerle ilgili talebin de reddine karar verilerek aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.
HÜKÜM: Yukarıda açıklanan nedenlerle;
1-DAVANIN KISMEN KABULÜ İLE;
Davacı şirkete ait 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 yılı yevmiye, envanter ve kebir defterlerinin , 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 yılllarına ait alış satış faturalarının zayi olduğunun tespitine,
Diğer taleplerin reddine,
2-Karar tarihi itibariyle alınması gereken 59,30-TL harçtan peşin alınan 54,40-TL harcın mahsubu ile eksik kalan 4,9-TL harcın davacıdan alınarak hazineye gelir kaydına,
3-Yapılan yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına,
4-Karar kesinleştiğinde, ayrıca karar yazılmasına gerek görülmeden kalan gider avansının davacıya iadesine,
Dair; davacı vekilinin yüzüne karşı, gerekçeli kararın tebliğinden itibaren 2 haftalık süre içerisinde mahkememize yahut başka bir yer mahkemesine dilekçe ile başvurmak ve istinaf harcı ile gerekli giderlerin tamamını ödemek suretiyle İzmir Bölge Adliye Mahkemesi nezdinde istinaf yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup usulen anlatıldı. 22/06/2021

Katip …
e-imzalıdır

Hakim …
e-imzalıdır