Emsal Mahkeme Kararı İstanbul Bölge Adliye Mahkemesi 37. Hukuk Dairesi 2021/1415 E. 2022/258 K. 09.02.2022 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
İSTANBUL
BÖLGE ADLİYE MAHKEMESİ
37. HUKUK DAİRESİ
DOSYA NO: 2021/1415
KARAR NO: 2022/258
KARAR TARİHİ: 09/02/2022
T Ü R K M İ L L E T İ A D I N A
B Ö L G E A D L İ Y E M A H K E M E S İ K A R A R I
İNCELENEN KARARIN
MAHKEMESİ: İSTANBUL 20. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
TARİHİ: 25/02/2020
NUMARASI: 2019/352 2020/154
DAVANIN KONUSU: İtirazın İptali (Ticari Nitelikteki Hizmet Sözleşmesinden Kaynaklanan)
Taraflar arasındaki davada İstanbul 1. Tüketici ve İstanbul 20. Asliye Ticaret Mahkemelerince ayrı ayrı görevsizlik kararı verilmesi nedeni ile yargı yerinin belirlenmesi için gönderilen dosya içindeki tüm belgeler incelendi, gereği düşünüldü:
K A R A R Dava, işsizlik sigorta tazminatının ödetilmesi istemine ilişkindir. İstanbul 1. Tüketici Mahkemesince, “… Taraflar arasındaki uyuşmazlık, davacılara verilen kredi kartına bağlı sigorta poliçesinin, davacılar tarafından iddia edilen olayı kapsayıp kapsamadığı noktasında toplanmaktadır. Taraflar arasında, TTK’nın 5.kitabında düzenlenen Sigorta Hukuku’ndan kaynaklanan bir uyuşmazlık bulunmaktadır. Bu tür davalar, TTK’nın 4.maddesi gereğince mutlak nitelikte ticari davalardan olup, ticari davalara bakmakla görevli Genel Hukuk Mahkemeleri’nce görülerek sonuçlandırılması gerekir. …” gerekçesiyle görevsizlik kararı verilmiştir.
İstanbul 20. Asliye Ticaret Mahkemesince ise,”… Davanın dayanağı … Kredi Kartı İşsizlik Sigortasına dayalı olup 6502 sayılı yasanın 73/1. maddesindeki düzenlemede belirtildiği üzere, davacı tüketici konumunda olup davalı sigorta şirketi ile aralarında akdedilen sigorta sözleşmesi de bir tüketici işlemi olmasından dolayı, uyuşmazlığın tüketici mahkemesi tarafından çözüme kavuşturulması gerekmektedir. …” gerekçesiyle görevsizlik kararı verilmiştir. 28.11.2013 tarihli Resmî Gazetede yayımlanan ve 28.05.2014 tarihinde yürürlüğe giren 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanununun (TKHK) 2. maddesinde Kanunun kapsamı “Bu Kanun, her türlü tüketici işlemi ile tüketiciye yönelik uygulamaları kapsar” şeklinde açıklanmıştır. Kanunun “tanımlar” başlıklı 3/1-(l) maddesinde ise tüketici işlemi, “Mal veya hizmet piyasalarında kamu tüzel kişileri de dâhil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla hareket eden veya onun adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiler ile tüketiciler arasında kurulan, eser, taşıma, simsarlık, sigorta, vekâlet, bankacılık ve benzeri sözleşmeler de dâhil olmak üzere her türlü sözleşme ve hukukî işlemi ifade eder” biçiminde tanımlanmıştır. 6502 sayılı TKHK’nın 73. maddesi uyarınca tüketici işlemleri ile tüketiciye yönelik uygulamalardan doğacak uyuşmazlıklara ilişkin davalarda tüketici mahkemesi görevli kılınmıştır. Bunun yanında Kanunun 83. maddesinde de taraflardan birinin tükecinin oluşturduğu işlemler ile ilgili diğer kanunlarda düzenleme olmasının, bu işlemin tüketici işlemi sayılmasını ve bu Kanunun görev ve yetkiye ilişkin hükümlerinin uygulanmasını engellemeyeceği belirtilmiştir. Somut olayda; dava 6502 sayılı Kanunun yürürlüğe girmesinden sonra açılmış olup, uyuşmazlık, davacının işsizlik sigortası yaptırdığı ve bu sigorta şartlarının oluştuğu ancak sigorta tazminatının ödenmediği gerekçesiyle, tazminat istemine ilişkindir. Bu durum 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanununun 2 ve 3. maddeleri kapsamında olduğu anlaşıldığından uyuşmazlığın İstanbul 1. Tüketici Mahkemesinde görülüp sonuçlandırılması gerekmektedir.
SONUÇ: Yukarıda açıklanan nedenlerle; 6100 sayılı HMK’nın 21 ve 22. maddeleri gereğince İstanbul 1. Tüketici Mahkemesinin YARGI YERİ OLARAK BELİRLENMESİNE 09/02/2022 gününde oy birliğiyle karar verildi.
KANUN YOLU: Kesin olmak üzere