Emsal Mahkeme Kararı İstanbul Anadolu 2. Asliye Ticaret Mahkemesi 2018/885 E. 2020/448 K. 18.09.2020 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C. İstanbul Anadolu 2. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
ESAS NO : 2018/885 Esas
KARAR NO: 2020/448
DAVA: Konkordato (Adi Konkordatodan Kaynaklanan (İİK 285 İla 308/h))
DAVA TARİHİ : 20/07/2018
KARAR TARİHİ: 18/09/2020
Mahkememizde görülmekte olan Konkordato (Adi Konkordatodan Kaynaklanan (İİK 285 İla 308/h)) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
DAVA : Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; müvekkilinin ödeme güçlüğüne düştüğünden bahisle, İİK 285 ve TTK 286 maddeleri hükümleri gereği müvekkili hakkında alacaklarıyla konkordato akdetmesini sağlamak amacı ile konkordato mühleti verilmesini bu süreler sonucunda teklif olunan konkordatonun onanmasına karar verilmesini dava ve talep etmiştir.
İNCELEME VE GEREKÇE :
Dava, İİK 285 vd. maddelerinde düzenlenen konkordato talebidir.
——- tarihinde kabul edilerek, ———- tarihli Resmî Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren, “İcra Ve İflas Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun’un 13 vd maddelerinde, 2004 sayılı İİK ‘nun “ Konkordato İle Sermaye Şirketleri ve Kooperatiflerin Uzlaşma Yoluyla Yeniden Yapılandırılması “ üst başlığını taşıyan on ikinci babında değişiklikler yapılmış, İflasın ertelenmesi kaldırarak konkordato yeni bir içeriğe kavuşturulmuştur.
Geçici mühlet başlığını taşıyan 287/1. Fıkrada, mahkemenin konkordato talebi üzerine 286. maddede belirtilen belgelerin eksiksiz olarak mevcut olduğunu tespit ettiğinde derhal geçici mühlet kararı vereceği ve 297’ nci maddenin ikinci fıkrasındaki haller de dahil olmak üzere borçlunun malvarlığının muhafazası için gerekli gördüğü bütün tedbirleri alacağı düzenlenmiştir.
Yasanın 288/1. fıkrasında, geçici mühletin, kesin mühletin sonuçlarını doğuracağına yer verilmiş, İİK 294. maddesinde, kesin mühletin alacaklılar bakımından sonuçları, 297. maddesinde ise, kesin mühletin borçlu bakımından sonuçlarına ilişkin düzenleme yer almıştır.
Kanun koyucu, 7101 sayılı Kanunda, uygulama alanını genişleterek konkordatoyu, borçlarını vadesi geldiği halde ödeyemeyen veya vadesinde ödeyememe tehlikesi altında bulunan herhangi bir borçlunun, vade verilmek veya tenzilat yapılmak suretiyle borçlarını ödeyebilmek veya muhtemel bir iflastan kurtulabilmek için başvurabileceği bir hukuki çare olarak betimlemiştir.
İİK 285. maddesinde konkordato talebi düzenlenmiştir. Konkordato öncelikle borçlu tarafından talep edilmektedir. Borçlu ise, iflasa tabi olan veya olmayan bir gerçek veya tüzel kişi olabilmektedir.
————tarihli Resmî Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren 7101 sayılı Kanunun 65. maddesi ile, 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunun 179/a, 179/b, 179/c, 298/a ve 329/a maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
Konkordato bir borçlunun teklifinin alacaklıların nitelikli çoğunluğu tarafından kabul edilmesi ve mahkemenin tasdiki ile oluşan, borçluya borçlarını daha elverişli koşullarda ödemesini sağlayan hukuki imkandır.
Yukarıda ifade edildiği üzere, konkordatoyu tacir olsun olmasın her borçlu, yada (İİK m.285). Alacaklı da talep edebilir.
Konkordato teklif eden gerçek veya tüzel kişinin borca batık olma zorunluluğu bulunmamaktadır.
Konkordato teklif eden gerçek veya tüzel kişinin, borçlarını, vadesi geldiği halde ödeyemiyorsa, vadesinde ödeyememe tehlikesi varsa, borçlarını ödeyebilmesi veya muhtemel bir iflastan kurtulmak için konkordato talep edebilir. Konkordato talep eden borçlunun mutlaka borca batık olması yönünde bir düzenleme bulunmamaktadır.Konkordato talep eden gerçek veya tüzel kişinin sadece kefaletten borcu olması da konkordato talep etmesine engel bir durum değildir.
Konkordato talep eden borçlunun dilekçesine konkordato ön projesini eklemesi gerekmektedir.
Konkordato talebine eklenecek belgeler İİK ‘nun 286. maddesinde düzenlenmiştir. Tacir olmayan bir borçlunun da, malvarlığının durumunu gösterir belgeleri konkordato talep dilekçesi ve ön proje ile mahkemeye sunması gerekir. Borçlu, malvarlığı durumunu açıklığa kavuştururken, kefalet borçlarını ve verdiği rehinleri de bildirmelidir. Adi borçlu (tacir olmayan) ayrıca alacaklılarının bir listesini vermeli ve bu alacaklıların kimliği ile alacaklarının miktarını ve vadelerini belirtmeli, başlatılmış icra takipleri varsa bunların dökümünü yapmalı, bu icra takiplerinin hangi icra dairesinde, hangi miktar üzerinden ve ne zaman başlatıldığı açıklığa kavuşturulmalıdır.
2004 sayılı İİK‘nun 285. maddesinde, yetkili ve görevli mahkeme düzenlenmiş, yasada, iflasa tabi olan borçlu için, İİK‘nun 154. maddesine atıf yapılarak ilgili maddenin birinci veya üçüncü fıkradaki yazılı yerlerdeki Asliye Ticaret Mahkemesinin yetkili ve görevli olduğu vurgulanmıştır.
Davacının merkez ardresinin yargı çevremizde ve Mahkememizin yetkili olduğunun belirlenmesi üzerine, davacı Avukatının da vekaletnamesinde konkordato davası açma konusunda özel yetkisinin bulunması nedeniyle —— tarihinde davacıların istemi üzerine davacılara üç aylık geçici konkordato mühleti verilmiş ve konkordato komiserleri olarak İcra İflas Hukukçusu —– Yeminli Mali Müşavir———— ve Serbest Mali Müşavir ————- atanmış ve borçluların mal varlığının muhafazası için ihtiyati tedbir kararı verilmiştir.
——–tarafından ibraz olunan rapor ve davacı Avukatının istemi üzerine —– tarihli oturumda geçici mühlet süresinin ——– tarihinden itibaren iki ay uzatılmasına karar verilmiştir.
Mahkememizce sunulan raporlar dikkate alınarak ——– tarihinden itibaren bir yıllık kesin mühlet verilmiş, ——– tarihli ara kararı ile 7101 Sayılı Kanun ile değişik İİK.nun 289 maddesi gereğince kesin mühletin —— tarihinden itibaren altı ay uzatılmasına karar verildiği, —–tarihli ara karar ile de ————sayılı yasa ve —- tarihli ———nolu resmi gazetede yayınlanan ———-kararı ile gereği durma süresince işlemeyen—— günlük sürenin —— tarihinden itibaren eklenmesine karar verilerek uzatılmasına karar verilmiş, bu doğrultuda konkordato komiserlerinden rapor alınmış, konkordato komiserleri tarafından yapılan toplantılara ilişkin düzenlenen rapor mahkememize ibraz edilmiştir.
İİK.nun 305 madde hükümlerinde konkordato tasdik şartları olarak ;
302 nci madde uyarınca yapılan toplantıda ve iltihak süresi içinde verilen oylarla kabul edilen konkordato projesinin tasdiki aşağıdaki şartların gerçekleşmesine bağlıdır.
a. Adi konkordatoda teklif edilen tutarın, borçlunun iflası halinde alacaklıların eline geçebilecek muhtemel miktarlardan fazla olacağının anlaşılması; mal varlığının terki suretiyle konkordatoda paraya çevirme halinde elde edilen hasılat veya üçüncü kişi tarafından teklif edilen tutarın iflas yoluyla tasfiye halinde elde edilebilecek bedelden fazla olacağının anlaşılması,
b. Teklif edilen tutarın borçlunun kaynakları ile orantılı olması ( bu kapsamda mahkeme , borçlunun beklenen haklarının dikkate alınıp alınmayacağını, alınacaksa ne oranda alınacağını da takdir eder )
c. Konkordato projesinin 302 nci madde de öngörülen çoğunlukla kabul edilmiş bulunması,
d. 206 ncı maddenin birinci sırasındaki imtiyazlı alacaklıların alacaklarının tam olarak ödenmesinin ve mühlet içinde komiserin izniyle akdedilmiş borçların ifasının, alacaklı bundan açıkça vazgeçmedikçe yeterli teminata bağlanmış olması, ( 302 nci maddenin altıncı fıkrası kıyasen uygulanır )
e. Konkordatonun tasdikinin gerektirdiği yargılama giderleri ile konkordatonun tasdiki durumunda alacaklılara ödenmesi kararlaştırılan para üzerinden alınması gereken harcın, tasdik kararından önce ,borçlu tarafından mahkeme veznesine depo edilmiş olması,Mahkeme konkordato projesini yetersiz bulursa, kendiliğinden veya talep üzerine gerekli gördüğü düzeltmenin yapılmasını isteyebileceği düzenlenmiştir.
İİK.nun 302 nci madde hükümlerinde de konkordato projesi ;
a. Kaydedilmiş olan alacaklıların ve alacakların yarısını veya,
b. Kaydedilmiş olan alacaklıların dörtte birinin veğ alacakların üstü ikisini aşan bir çoğunluk tarafından kabul edilmesi gerekmektedir.
İİK.nun 308 madde hükümlerinde de Konkordato tasdik edilmezse, mahkeme konkordato talebinin reddine karar vereceği ve bu kararın 288 ncim adde hükümleri gereğince ilan edilerek ilgili yerlere bildirileceği, borçlunun iflasa tabi şahıslardan olması halinde mahkeme, borçlunun iflasına re’sen karar vereceği düzenlenmiştir.
Konkordato ———tarafından yapılan alacaklılar toplantısı sonucunda ibraz edilen raporda konkordatonun tasdiki bakımından öncelikli şartlar olarak teklifin geçerli çoğunluk tarafından kabulü şartının sağlanamadığı, bu nedenle İİK m. 305 hükmündeki diğer tasdik şartları bakımından ayrıntılı ve nihai değerlendirme yapılmadığı belirtilmiş olmakla dört konkordato borçlusu bakımından, her bir borçlunun konkordato projelerinin, alacaklıların toplantısında ve akabinde iltihak süresi içinde İİK m. 302’de öngörülen çoğunluk tarafından kabul edilmediği ve konkordato tasdikinin öncelikli şartının gerçekleşmediği, davacıların borca batık durumda olmadıkları belirlenmekle tüm davacılar yönünden davanın reddine karar verilmesi gerektiği kanaatine varılmıştır.
HÜKÜM : Gerekçesi Yukarıda Açıklandığı Üzere :
1-Tüm davacılar yönünden koşulları oluşmayan davanın reddine,
2-Bu dava ile ilgili verilen tüm tedbir kararlarının kaldırılmasına,
3-Komiser heyetinin görevine son verilmesine,
4-Kararın ilanına,
5-İlgili yerlere hemen yazı yazılmasına,
6-Alınması gerekli 54,40 TL harcın davacı tarafından dava açılışı sırasında peşin olarak yatırılan 35,90 TL harçtan mahsubu ile eksik bakiye 18,50 TL harcın davacılardan tahsili ile hazineye irad kaydına,
7-Davacı tarafından sarf edilen yargılama giderlerinin üzerinde bırakılmasına,
8-Bakiye gider avansının karar kesinleştikten sonra yatırana iadesine,
Dair, hazır olan taraf vekillerinin yüzüne karşı, gerekçeli kararın davacı tarafa tebliğinden itibaren 10 gün içinde Mahkememize veya Mahkememize gönderilmek üzere bulunulan yer yada başka bir yer Asliye Ticaret Mahkemesine verilecek bir dilekçe ile başvurmak ve istinaf harç ve masraflarını karşılamak koşulu ile ———— Adliye Mahkemesi’ne istinaf yasa yolunun açık olmak üzere oy birliği ile karar verildi. 18/09/2020