Emsal Mahkeme Kararı İstanbul 9. Asliye Ticaret Mahkemesi 2019/336 E. 2020/438 K. 23.09.2020 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı kesinleşmiş bir karardır.

T.C.
İSTANBUL
9. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO:2019/336 Esas
KARAR NO:2020/438

DAVA:Zayi Belgesi Verilmesi
DAVA TARİHİ:25/06/2019
KARAR TARİHİ:23/09/2020

Mahkememizde görülmekte olan Zayi Belgesi Verilmesi davasının yapılan açık yargılamasının sonunda;
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
TALEP : Davacı vekili mahkememize verdiği 25/06/2019 havale tarihli dilekçesinde özetle; Davacı müvekkilinin Tasfiye Halinde … halihazırda tasfiye aşamasında olan ve …’de çok uzun yıllardır faaliyet gösteren uluslararası alanda prestijli bir banka olduğunu, davacı şirketin iş hacmi gereği, piyasadaki birçok büyük ölçekli ve kurumsal firma gibi, mevzuat uyarınca saklamakla yükümlü olduğu ticari defter ve belgeleri şirket merkezinde muhafaza edememeye başladığı ve bu nedenle ticari belgelerin arşivlenerek güvenle saklanması konusunda profesyonel hizmet veren … A.Ş. (“…”) ile bir hizmet sözleşmesi (“Hizmet Sözleşmesi”) imzaladığını, … firması tarafından yapılan incelemeler sonucunda davacı şirketin yangının gerçekleştiği … arşivinde bulunan kolilerinin zıyaa uğradığının tespit edildiğini, bu durumun … Genel Müdürünün gönderdiği 21.06.2019 tarihli e-posta ve …’ın vekilleri tarafından gönderilen 25.06.2019 yazı ile davacı şirkete bildirildiğini, …’ın genel müdürü tarafından gönderilen bu e-postada davacı şirketin … deposunda bulunan kolilerinin çıkan yangında zayi olduğu açıkça ifade edildiğini, itfaiye raporu paylaşılmış ve bu noktada davacı şirkete neler yapabileceği de tavsiye niteliğinde iletildiğini, bu çerçevede davacının zıyaa öğrenme tarihi 21.06.2019 olduğunu, zayi belgesi talepli huzurdaki davanın süresi içinde ikame edildiğini, …’ın vekilleri tarafından gönderilen 25.06.2019 tarihli yazıda da davacı şirketin zıyaa uğrayan belgelerinin ve kolilerinin listesi yer almakta, ayrıca davacı şirketin bir kolisinin daha zıyaa uğradığının teyit ettiğini, davacının zıyaa uğrayan koli sayısının …’ye ulaştığını, … tarafından gönderilen bu bilgilendirme yazısı ile zayi olduğu sabit hale gelen davacı şirketin 2018 yılı (dahil) ve öncesine ait basılı ticari belgeleri ve yazışmalarının davacı Tasfiye Halinde …’nin, … … A.Ş. ile imzalamış olduğu hizmet sözleşmesi çerçevesinde ticari defter ve kayıtlarının saklandığı arşiv deposunda 11.06.2019 tarihinde meydana gelen yangın nedeni ile zayi olması nedeni ile bu belgeler için 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 82/7 maddesi uyarınca zayi belgesi verilmesini talep ve dava etmiştir.
DELİLLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE GEREKÇE:
Mahkememizce yapılan yargılama, taraf beyanları, toplanan deliller ve tüm dosya kapsamına göre; talep konusu talep eden şirketin defterilerinin ve belgelerinin yangıdan dolayı zayi olduğuna dair zayi belgesi verilmesi istemine ilişkindir.
Davacı şirketin adresine göre Mahkememizin bu davada yetkili olduğu ve davanın 15 günlük süresi içerisinde açıldığı anlaşılmıştır.
TTK.nın 82/7.maddesi uyarınca; tacirin saklamakla yükümlü olduğu defter ve belgelerin yangın, su baskını, yer sarsıntısı gibi bir afet nedeniyle veya hırsızlık sebebiyle ziyaı halinde, ziyaın öğrenildiği tarihten itibaren 15 günlük hak düşürücü sürede zayi belgesi istenmesi mümkündür. TTK.nın 82. maddesi gereğince tacir, ticari defterlerini ve işletmesi ile ilgili her türlü belgeleri saklamakla yükümlüdür.
Dava konusu belgelerin arşivlendiği … … A.Ş.’ye müzekkere yazılarak davacı şirkete ait olup zayi olduğu söylenen ticari defter ve kayıtlar ile tüm defterlere ilişkin bilgi ve gelen cevabi yazı, … Büyükşehir Belediye Başkanlığı İtfaiye Dairesi Başkanlığı’na yazılan yazıya gelen cevap yazıları, yangın raporu, … şirketine yazılan müzekkere ve cevabi yazıları dosyamız arasına alınmıştır.
Mahkememizce toplanan tüm deliller birlikte değerlendirildiğinde; 11/06/2019 tarihinde çıkan yangın nedeniyle davacı şirkete ait olup davadışı … … A.Ş.’nin … Deposunda muhafaza edilen dava konusu evrakların yangın nedeniyle zayi olduğu anlaşılmakla; davanın kabulüne dair aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.
KARAR : Gerekçesi yukarıda açıklandığı üzere;
1-Davanın KABULÜ ile,
… … A.Ş’nin 01/06/2020 tarihli yazı cevabı ekindeki; Kurumsal Müşterilerle ilgili bilgiler ve araştırma raporları, her türlü iç ve dış denetim ve resmi kurumlarca yapılan denetimlere ilişkin belgeler, raporlar ve bunlara ait çalışma dokümanları, müşterilerimize ait Genel Kredi Sözleşmeleri ve bunların kullandırım talimatları, Kredi tahsis raporları, Firmalardan alınan ipotek ve her türlü teminatlara ilişkin her türlü belgeler, taahhütnameler, kefaletnameler, garantiler, kredi onay ve yıllık revizyon paketleri, vadeli işlem sözleşmeleri, … hesap araştırmaları yazışmaları, … yıllık eğitim ve denetim faaliyet raporları. Tüm kamu kurumları ile yapılan her türlü resmi yazışmalar (gelen&giden), 2014 Ağustos ayı öncesine ait noter tasdikli basılı defteri kebir ve yevmiye defterleri. her türlü ticari defterler, envanterler, damga vergisi defteri, bilançolar, finansal tablolar, yıllık faaliyet raporları, her türlü destekleyici çalışma belgeleri. BDDK-TCMB ve diğer resmi kurumlara giden her türlü finansal raporlar ve yazışmalar. TCMB ve bankalardan alınan hesap ekstreleri ve mutabakat raporları, kurumlar vergisi ve işlem vergileri(BSMV- muhtasar-DV-KKDF-KDV-stopaj ve benzerleri) ile ilgili tevsik edici ve destekleyici basılı belgeler. Transfer fiyatlaması raporları ve raporları tevsik edici ve destekleyici her türlü belge ve dokümantasyon. Müşterilere verilen stopaj teyit yazıları, her türlü gider ve sabit kıymet faturaları, gider pusulaları (sadece 2016 yılı ve öncesine ait basılı faturalar ve 2014 yılı ve sonrasına ait olup e-fatura sisteminde mevcut olmayanlar). Merkez ve diğer şubelere ait her türlü faaliyet harcı ödeme makbuzları, zarar niteliğindeki sorunlu kredilere ait her türlü belgeler, aciz vesikaları, takip dosyaları, çalışan özlük dosyaları, giriş-çıkış belgeleri ve ilgili belgeler (sadece 2009 yılı ve öncesine ait). Şubenin ve grup şirketlerinin eski çalışanlarına ait belgelerin kopyaları. İnsan Kaynaklarına ilişkin tedarik edilen hizmet sözleşmeleri. Stajerlere ilişkin dosyalar ve belgeler. Personel kredi sözleşmeleri ve ilgili belgeler, çalışan yıllık ücretli ve diğer izin formları ve dosyaları. Çalışma Bakanlığı/ SGK ödemeleri (giriş&çıkış) ve bildirgeleri, sonuçlanan iş kanunu dava dosyaları, prim, ücret ve performans değerlendirme dokümanları, terfi yazıları ve ilgili belgeler, sağlık ve hayat sigortaları ve bunlara ilişkin her türlü belgeler, ödenen ücretlere ait bordrolar, kayıt ve vesikalar, merkez ve diğer şubelerin Çalışma Bakanlığı ve SGK ile ilgili her türlü izin ve belgeleri, üst düzey yönetici atama ve mal beyanına ilişkin belge ve yazışmalar. Yabancı uyruklu çalışanlara ilişkin izin ve her türlü belgeler, iç kontrole ilişkin mevzuat ve grup politikaları gereği yapılan her türlü rapor kontrol ve testler, yazılım lisansları, taraf olunan her türlü hukuki ihtilaflar, davalara ilişkin dosya ve belgeler, icra daireleri, mahkemeler, amme alacaklarına ilişkin ve diğer resmi kurumlardan alınan ve yollanan yazışmalar. Merkez şube ve şubelerin kuruluş, sicil, lisans ve diğer izinleri, ünvan değişikliklerine ilişkin tüm belge ve yazışmalar, denetim Komitesi ve mevzuat gereği hazırlanan diğer rapor ve belgeler, bankacılık işlemlerine ilişkin her türlü dekont, makbuz, fiş, müşteri talimatı, yazışmalar, kasa fişleri, çekler, senetler, sözleşmeler, taahhütler, döviz alım satım belgeleri, gümrük yazıları ve benzeri tüm belgeler. Hesap açılış belgeleri, ünvan ve adres bilgileri, iş ilişkisi şartnameleri, müşteri yetkilerini gösteren imza sirküleri ve vekaletnameleri, kimlik belge kopyaları ve benzeri belgeler, müşterini tanı mevzuatı uyarınca alınan belgeler, müşteri kabulune ilişkin tüm belge ve benzeri tüm dokümanlar, Eft & Swift mesajları(giden&gelen), çek takas(giriş&çıkış), ödemeler, döviz işlemleri, kasa işlemleri, garantiler/kontrgarantiler, yabancı para çekler, ithalat&ihracat ödemeleri, akreditif, faktoring, bankamız tarafından keşide edilen teminat mektupları, krediler, ihracat taahhütleri ve teşvik takip belgeleri, müşteri vergi&sgk ödemeleri, sermaye artış&kar transfer yazıları ve diğer tüm faaliyetlere ilişkin her türlü belgeler, müşteri talimatı ve sözleşmeleri, kasa tahsilat ve tediye fişleri, fatura yerine geçen dekontlar, her türlü gelen/giden yazışmaların kaydedildiği imzalı muhaberat defterleri, güvenlik silah teslimat defterleri, iş güvenliğine ilişkin her türlü raporlar ve evraklar, mal ve hizmet tedariğine ilişkin (sadece 2017 yılı ve öncesine ait) sözleşmeler, güvenlik göruntü kayıtları, güvenlik yazışmaları, yetkili kart işyeri giriş&çıkış dökümleri, Kambiyo, döviz, para piyasaları, bono tahvil, repo-eurobond, vadeli işlemlere ilişkin tüm belge dekont ve sözleşmeler, alınan karşı taraf mutabakatları ve teyidnamelerin TTK.’nın 82.maddesi gereğince zayi olduklarının tespitine,
2-492 sayılı yasa gereğince alınması gereken 54,40 TL harçtan, peşin alınan 44,40 TL harcın mahsubu ile geriye kalan 10,00 TL harcın davacıdan tahsili ile hazineye irad kaydı yapılmasına,
3-Talebin türü ve niteliği gereği yapılan tüm yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına,
4-Davacının yatırdığı gider avansından arta kalan kısmın karar kesinleştiğinde davacıya iadesine,
Davacı vekilinin yüzüne karşı; gerekçeli kararın tebliğ tarihinden itibaren 2 hafta içinde Mahkememize sunulacak veya gönderilecek dilekçe ile istinaf yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup usulen anlatıldı. 23/09/2020

Katip …
e-imza*

Hakim …
e-imza*