Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.
T.C.
İSTANBUL
8. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
ESAS NO : 2021/636 Esas
KARAR NO : 2022/23
DAVA : Zayi Belgesi Verilmesi
DAVA TARİHİ : 04/10/2021
KARAR TARİHİ : 19/01/2022
Davacı tarafından açılan Zayi Belgesi Verilmesi davasının mahkememizde yapılan açık yargılaması sonunda dosya incelendi.
D A V A /
Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; müvekkil firmanın, Maliye Bakanlığı tarafından zorunlu tutulan e-defter uygulamasına geçerek, faturalandırma işlemini e-defter ile yaptığını ve mevzuata uygun şekilde de e-defter üzerinden yapılan faturalandırmaları fiziki olarak da Maliyeye ibraz ettiğini, müvekkilinin yasal zorunluluğu gereği 2021 yılı Nisan, Mayıs ve Haziran ayı defter ibraz etme zorunluluğunu yerine getirdiğini, defterlerin Maliyeye fiziken ibraz edildiğini, ancak Maliye tarafından yapılan araştırma neticesinde müvekkili firmanın elektronik ortamda tuttuğu 2021 yılı Nisan, Mayıs ve Haziran ayı fatura işlemlerinin sistemden silinmiş olduğunun tespit edildiğini, bunun üzerine müvekkili firma işin gerçekliğini tespit etmek amacıyla sertifika sahibi bilgisayar mühendisi ile anlaştığını ve durumun tespit edilmesini istediğini, bunun üzerine bilgisayar mühendisine, firma ana bilgisayarının teslim edildiğini, bilgisayar mühendisi tarafından 30/09/2021 tarihinde hazırlanan rapor ile müvekkili firmanın e-defter uygulamasına siber saldırı olduğunun ve 2021 yılı Nisan, Mayıs ve Haziran ayı dönemlerine ait e-defter kayıtların silindiğinin tespit edildiğini, bahsi geçen durum rapor ile birlikte Maliyeye bildirilmiş olsa da Maliye tarafından yeni defter tanzimi için berat verilmediğini, zira Elektronik Defter Genel Tebliği m.7 hükmü gereği, elektronik ortamda tutulan kayıtların silinmesi, hasar görmesi, bozulması veya işlem görememesi halinde zayi belgesi alınması gerekliliği olduğunu, zayi belgesi alınmaması durumunda berat verilemeyeceği ve müvekkili firmanın ise Maliye işleri bakımından yasal olarak ticari faaliyette bulunamayacağını, zira müvekkili firmanın 2021 yılı Temmuz, Ağustos ve Eylül kayıtlarını sunduğunu ama berat işlemlerinin, siber saldırı sonucu silinen 2021 yılı Nisan, Mayıs ve Haziran ayı kayıtlarından ötürü yapılamadığını, beyanla, müvekkili davacı şirkete ait 2021 yılı Nisan, Mayıs ve Haziran aylarına ilişkin elektronik ortamda tutulan e-defter kayıtlarının zayi olduğuna dair belgenin verilmesini talep ve dava etmiştir.
G E R E K Ç E /
Açılan dava, TTK’nın 82. maddesi kapsamında zayi belgesi verilmesi talebine ilişkindir.
Davacı vekili tarafından sunulan dilekçe ve belgeler incelenmiştir.
Davacı şirketin 2021 yılı Nisan, Mayıs ve Haziran dönemlerine ilişkin e-defter ve beratlarının ikincil kopyalarının istenilmesi noktasında Gelir İdaresi Başkanlığına müzekkere yazılmışsa da 27/10/2021 tarihli cevabi yazı ile ilgili döneme ait ikincil kopyaların sisteme aktarılmadığı bildirilmiş, ilgili dönem e-defter beratları gönderilmiştir.
TTK’nın 64/3. Maddesinin son cümlesi “Fiziki ortamda veya elektronik ortamda tutulan ticari defterlerin nasıl tutulacağı, defterlere kayıt zamanı, onay yenileme ile açılış ve kapanış onaylarının şekli ve esasları Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Maliye Bakanlığınca müştereken çıkarılan tebliğle belirlenir.” şeklindedir.
TTK’nın 82/7. Maddesinde “Bir tacirin saklamakla yükümlü olduğu defterler ve belgeler; yangın, su baskını veya yer sarsıntısı gibi bir afet veya hırsızlık sebebiyle ve kanuni saklama süresi içinde zıyaa uğrarsa tacir zıyaı öğrendiği tarihten itibaren onbeş gün içinde ticari işletmesinin bulunduğu yer yetkili mahkemesinden kendisine bir belge verilmesini isteyebilir. ” hükmü düzenlenmiştir.
Davanın açıldığı tarihte yürürlükte olan 19/10/2019 tarih 30923 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren 3 Sıra No’lu Elektronik Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğle; elektronik ortamda tutulan defterlerin, vergi güvenliğini sağlamak ve virüs, siber saldırısı vb. diğer teknolojik ataklara karşı tedbir almak amacıyla ikincil kopyalarının gizliliği ve güvenliği sağlanmış şekilde Gelir İdaresi Başkanlığı sistemlerinde ya da Başkanlıktan izin alabilen güvenli saklamacı kuruluşlar bünyesinde de saklanması zorunluluğu getirilmiştir(Tebliğ m.4.4.1-e).
Aynı tebliğin 7.1. maddesinde, e-defter tutanların, Vergi Usul Kanununda belirtilen “Mücbir Sebep” halleri nedeniyle e-defter veya beratlarına ait kayıtlarının bozulması, silinmesi, zarar görmesi veya işlem görememesi ve e-defter ve berat dosyalarının muhafaza edildiği e-defter saklama hizmeti veren özel entegratör kuruluşlardan veya Başkanlıktan ikincil örneklerinin temin edilemediği hallerde, söz konusu durumların öğrenilmesinden itibaren tevsik edici bilgi ve belgeleri ile birlikte 15 gün içinde ticari işletmesinin bulunduğu yetkili mahkemesine başvurarak kendisine bir zayi belgesi verilmesini isteyebilecekleri; Mahkemeden zayi belgesinin temin edilmesini müteakip, zayi belgesi ile birlikte durumun Başkanlığa yazılı olarak bildirilmesi ve Başkanlık tarafından istenilen bilgi ve belgelerin ibraz edilmesi halinde, mükelleflerin zayi olan e-defter kayıtlarının yeniden oluşturulması ve bunlara ait yeni oluşturulan e-defter ve berat dosyalarının e-defter uygulaması aracılığı ile Başkanlık sistemine yeniden yüklenmesi için Başkanlık tarafından yazılı izin verileceği düzenlenmiştir.
TTK’nın 82/7. maddesine uygun şekilde düzenleme yapılan anılan tebliğde e-defter veya beratlarına ait kayıtların bozulması, silinmesi, zarar görmesi veya işlem görememesi ve e-defter ve berat dosyalarının muhafaza edildiği e-defter saklama hizmeti veren özel entegratör kuruluşlardan veya Başkanlıktan ikincil örneklerinin temin edilemediği hallerde, söz konusu durumların öğrenilmesinden itibaren 15 gün içinde yetkili mahkemeden zayi belgesi verilmesini istemesi gerektiği belirtilmiştir. TTK’nın 82/7. maddesinde düzenlenen zayi belgesi verilmesi için başvuru süresi hak düşürücü süre olup bu süre içinde başvuru yapılması zorunludur.
Somut olayda, siber saldırının tespitine yönelik 30/09/2021 tarihli rapora nazaran davacı yanca hak düşürücü süresi içerisinde başvuru yapılmıştır.
Tüm dosya kapsamı birlikte değerlendirildiğinde; davacı şirketin Nisan, Mayıs, Haziran 2021 dönemlerine ait e-defter beratlarının siber saldırı sonucu zayii olduğu davacı yanca alınan rapordan anlaşılmaktaysa da, davacının e-defter beratlarının sisteme yüklenmediğinin Gelir İdaresi Başkanlığı cevabi yazısı ile sabit olması, berat dosyalarının muhafaza edildiği e-defter saklama hizmeti veren özel entegratör kuruluşlardan hizmet alındığına ve/ veyahut şirket nezdinde yedeklemenin yapıldığına ilişkin iddiada bulunulmadığı gibi bu yönde bir tespit de yapılamamış olması nedeniyle davacının e-defterlerinin muhafazası için mevzuatta öngörülen kurallara riayet etmediği ve basiretli davranma yükümlülüğü kapsamında gerekli önlemleri almadığı sonucuna varılmış, zayi belgesi verilmesi koşulları oluşmadığından davanın reddine dair aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.
H Ü K Ü M / Yukarıda açıklanan nedenlerle;
1-Davanın REDDİNE,
2-Alınması gereken 80,70-TL harçtan peşin alınan 59,30-TL’nın mahsubu ile eksik kalan 21,40-TL harcın davacıdan alınarak HAZİNEYE İRAT KAYDINA,
3-Davacının yaptığı yargılama giderlerinin davacı üzerinde BIRAKILMASINA,
4-Davacı tarafından yatırılan gider ve delil avansından kullanılmayan kısmın karar kesinleştiğinde davacıya İADESİNE,
Dair; davacı vekilinin yüzüne karşı, gerekçeli kararın tebliğ tarihinden itibaren iki haftalık yasal süre içerisinde, mahkememize ya da mahkememize gönderilmek üzere her hangi bir Asliye Ticaret Mahkemesine verilecek bir dilekçe ile İstanbul Bölge Adliye Mahkemesi nezdinde İSTİNAF kanun yolu açık olmak üzere verilen karar, açıkça okunup usulen anlatıldı.19/01/2022
Katip …
e-imzalıdır .
Hakim …
e-imzalıdır .