Emsal Mahkeme Kararı İstanbul 7. Asliye Ticaret Mahkemesi 2022/213 E. 2023/104 K. 14.02.2023 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
İSTANBUL
7. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO:2022/213
KARAR NO :2023/104

DAVA:Tazminat
DAVA TARİHİ:25/03/2022
KARAR TARİHİ:14/02/2023

Mahkememizde görülmekte olan Tazminat davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; Davacı, 30/06/2020 tarihinde … plakalı aracı davalının … Şubesi’nden satın aldığını, söz konusu aracın 25/08/2021’de … Caddesi yönünde seyir halinde iken, başka bir araç sürücüsünün … plakalı aracın çarpması sonucunda, çite çarpmak suretiyle site bahçesine düştüğünü, söz konusu maddi hasarlı trafik kazasına konu araç öncelikle burnu üzerine akabinde ise tavanı üzerine düşmesine rağmen hiçbir şekilde hava yastıklarını açmadığını, ayıplı olduğu anlaşılan araca ilişkin davalıya ihtarname keşide edildiğini, taraflar arasında arabuluculuğa gidildiğini ancak anlaşma sağlanamadığını, davaya konu … plakalı aracın ayıpsız benzeri ile değiştirilmesini, taleplerinin kabul görmediği takdirde sözleşmeden dönme taleplerinin kabulü ile aracın davalıya iade edilerek ayıplı mal için ödenen 408.272,77 TL’den şimdilik 20.000,00-TL.’nin satış tarihi olan 30.06.2020’den itibaren ile işleyecek avans faizi ile birlikte davalı tarafça davacıya ödenmesini, taleplerinin kabul görmediği takdirde satılanın ücretsiz onarılmasını, taleplerinin kabul görmediği takdirde, satış bedelinde indirim yapılmasını, yargılama gideri ve vekalet ücretinin karşı tarafa yükletilmesine karar verilmesini talep etmiştir.
Davalı vekili cevap dilekçesinde özetle; Huzurda görülen davanın yetkisiz mahkeme olan İstanbul Mahkemelerinde açıldığını, davacı taraf, yasanın öngördüğü ayıp ve ihbar yükümlülüğüne uygun davranmamış olup; bu nedenle de dava hakkının ortadan kalktığını, davacı tarafın taleplerinin terditli olduğunu, seçimlik haklardan birinin belirlenmesi ve hasredilmesi gerektiğini, dava değerinin belirlenebilir olup eksik harcın tamamlattırılmasının gerektiğini, dava konusu aracın hava yastıklarında üretimsel bir ayıp olduğu sonucunu kabule elverişli ne teknik ne de fiili bir durumun bulunmadığını, dava konusu aracın hangi şartlar altında ve ne şekilde kullanıldığının belirsiz olduğunu, kullanıcı hatası faktörlerinin göz ardı edilmemesi gerektiğini, ayıp iddialarının kabulü anlamına gelmemek kaydıyla, misli ile değişim kararı hakkaniyete uygun olmayacağını, ayıp iddialarını kabul anlamına gelmemek kaydıyla davanın reddini, karar verilmesi gerekirse de mahkemenin aksi kanaatte olması halinde davacının araç kullanımından elde ettiği faydaları ve hasarlar nedeniyle meydana gelen değer kaybını iade etmesinin gerektiğini, davanın yetkisiz mahkemede açılmış olmasından dolayı yetkisizlik nedeniyle reddini, esas yönünden haksız ve mesnetsiz olan davanın reddini, yargılama giderleri ve vekalet ücretinin karşı tarafa yükletilmesine karar verilmesini talep etmiştir.
Taraflar arasında uyuşmazlık bulunan hususların; Davacının davalıdan satın almış olduğu … plakalı BMV marka araçta ayıp olup olmadığı, ayıp var ise ayıpsız bir benzeri ile değiştirilmesi veya davacının sözleşmeden dönme durumu veya söz konusu aracın ücretsiz onarılması veya satış bedelinden indirim yapılması hususlarından ibaret olduğu görülmüştür.
DELİLLER;
Türkiye Noterler Birliği Başkanlığına müzekkere yazılarak … plakalı araca ait trafik sicil kayıtları celp edilmiştir.
… İlçe Emniyet Müdürlüğü Trafik Denetleme Amirliğine müzekkere yazılarak 24/08/2021 tarihinde meydana gelen kazaya ilişkin kaza tespit tutanağı celp edilmiştir.
Mahkememizce verilen ara karar gereğince bilirkişi raporu alınmasına karar verilmiş olup 16/12/2022 tarihli bilirkişi raporunda özetle; Dava konusu olayda, davalı taraftan satın alınmış … plakalı … marka, … tipi otomobilin, 24/08/2021 tarihinde trafik kazasına karıştığı, kaza esnasında hava yastıklarının devreye girmediği ve bu nedenle otomobilin ayıplı olduğu iddia edilerek aracın ayıpsız benzeri ile değiştirilmesi talebi ile dava açıldığı anlaşılmaktadır. Hava yastığı sistemi kaza sonrası sürücü ve yolcuların can güvenliği korumaya amaçlayan, destekleyici nitelikli bir pasif güvenlik sistemidir. Sistem, araca gelen darbeleri önleyici ve sönümleyici bir özelliğe sahip değildir. Çalışma prensibi gereği hava yastığı sisteminin işlevi, kaza sonrası sürücü ve yolcuların baş ve göğüs kısımlarının negatif ivme nedeniyle oluşan hareketini kısıtlayarak kabin içerinde ön cam, direksiyon ve ön konsol gibi cisimlere çarpmasını engellemektir. Bu nedenle araç gövdesinde, özellikle baş ve göğüs çevresinde meydana gelen araç deformasyonları hava yastıklarını işlevsiz kılabilmektedir. Teknolojik gelişmeler doğrultusunda hava yastıklarının gerekli durumlarda açılarak sürücü ve yolcuların güvenliği sağlanması, sistem tarafından toplanan farklı bilgilerin belirli kriterlere göre değerlendirilmesi ile gerçekleştirilmektedir. Herhangi bir çarpma anında, araç üzerinde deformasyon olup olmadığı, meydana gelen negatif ivme değeri, negatif ivmenin periyodu ve darbenin yönü hava yastıklarının açılması için değerlendirilen verilerdendir. Literatürde yer alan bilgilerden, araç boyuna eksenine 30 açı içerisinde olan ön darbelerin, araç boyuna ekseni doğrultusunda oluşturdukları 1,8 g ile 2,0g arasında negatif ivme değerinin hava yastığı sisteminin tetiklenmesini sağlayan asgari şartlar olduğu bilinmektedir. Ancak bu şartlar firmalar tarafından araç tasarım özelliklerine göre değişiklik gösteren değerler olup eşik değeri ile temelde hedeflenen, emniyet kemerinin koruması ile yaralanmaya neden olmayacak şiddette darbelerde hasar boyutunun büyümesinin önüne geçilmesidir. Hava yastığı, sistemi ön gergili emniyet kemerleri ile entegre olup, hafif darbelerde emniyet kemerleri kilitlenerek yolcunun hareketini engellemekte, daha şiddetli darbelerde, ön gergiler devreye girerek yolcuyu geriye doğru çekmektedir. Yukarıda verilen eşik değerlerin aşılması durumunda ise hava yastıkları açılarak koruma sağlamaktadır. Bununla birlikte hava yastıkları, emniyet kemerinin kullanılmadığı durumda oluşan ve gövdenin tamamından kaynaklanan atalet kuvvetini karşılayacak nitelikte değildir. Çarpışma esnasında bağlıdır. Bu nedenle ortaya çıkan negatif ivme değeri bağıl hıza ve çarpışan cisimlerin rijitlikler kaza yapan araçların deforme olan elemanları çarpışmanın ni hakkında önemli bir kısmını soğurması, çarpışmanın esnek çarpışma karakteri taşımasına ve negatif ivme değerinin vermektedir. Çarpışma anında şekil değiştiren araç parçalarının çarpışma enerjisi önemi düşmesine neden olmaktadır. Araçların yapısal özellikleri ve darbe yönü, çarpışması esnekliğini önemli ölçüde etkilemektedir. 24/08/2021 tarihinde … Trafik Denetleme Büro Amirliği tarafından düzenlenmiş Ölümlü/Yaralanmalı Trafik Kazası Tespit Tutanağında 24/08/2021 tarihinde saat 12:45’te İstanbul ili, … ilçesi, Mecidiye caddesi, Polatkan sokak kavşağında … … sevk ve idaresindeki … plakalı aracın karıştığı trafik kazası meydana geldiği belirtilmiştir. Davaya konu olaya ait güvenlik kamerası görüntüleri incelendiğinde otomobilin site duvarına çarparak daha alçak olan otopark zeminine düştüğü ve ters dönerek tavanı üzerinde durduğu anlaşılmaktadır. Dava dosyasına sunulmuş ve kaza sonrası çekildiği anlaşılan fotoğraflar incelendiğinde aracın ön kesiminde şasi aksamına etki edecek mertebede hasar oluşmadığı görülmüştür. Mevcut bilgi ve bulgular doğrultusunda dava konusu olayda otomobilin hava yastığı sistemlerinin devreye girmesine neden olacak şiddette negatif ivme oluşmadığı, çarpışma enerjisinin taşıt gövdesi tarafından soğurulduğu ve bu nedenle dava konusu araçta üretim kaynaklı bir ayıp bulunmadığı görüşü heyetimizce değerlendirilmiştir. Bu bakımdan Borçlar Kanunu hükümleri uyarınca ayıptan kaynaklanan hakların söz konusu olamayacağı Sonucuna varılmıştır. 24/08/2021 tarihinde meydana gelmiş trafik kazasında otomobilin ön tampon, radyatör, panel ve tavan kesimlerinden hasar aldığı anlaşılmıştır. Dava dosyasına sunulmuş kesin ekspertiz raporu mevcut olmadığı için heyetimizce otomobilin onarımının ekonomik olup olmayacağı, aslına uygun onarım bedeli ve mevcut hali ile piyasa değerinin ne olduğuna dair değerlendirme gerçekleştirilememiştir. Davacı … Yapı ve Day. Tük. Mal. San. ve Tic. A.Ş.’ye ait … plakalı … marka, … ticari ismine sahip, 2020 model, siyah renkli otomobilde üretim kaynaklı bir ayıp bulunmadığı kanaatine varılmıştır.
Mahkememizce yapılan yargılama sonucunda; tarafların beyanları, deliller ve tüm dosya kapsamına göre; Dava konusu olayda, davacının 30/06/2020 tarihinde … plakalı aracı davalının … Şubesi’nden satın aldığını, söz konusu aracın 25/08/2021’de … Caddesi yönünde seyir halinde iken, başka bir araç sürücüsünün … plakalı aracın çarpması sonucunda, çite çarpmak suretiyle site bahçesine düştüğünü, söz konusu maddi hasarlı trafik kazasına konu araç öncelikle burnu üzerine akabinde ise tavanı üzerine düşmesine rağmen hiçbir şekilde hava yastıklarını açmadığını, ayıplı olduğu anlaşılan araca ilişkin davalıya ihtarname keşide edildiğini, otomobilin ayıplı olduğu iddia edilerek aracın ayıpsız benzeri ile değiştirilmesi talebi ile dava açıldığı anlaşılmaktadır.
Hava yastığı sistemi kaza sonrası sürücü ve yolcuların can güvenliği korumaya amaçlayan, destekleyici nitelikli bir pasif güvenlik sistemidir. Sistem, araca gelen darbeleri önleyici ve sönümleyici bir özelliğe sahip değildir. Çalışma prensibi gereği hava yastığı sisteminin işlevi, kaza sonrası sürücü ve yolcuların baş ve göğüs kısımlarının negatif ivme nedeniyle oluşan hareketini kısıtlayarak kabin içerinde ön cam, direksiyon ve ön konsol gibi cisimlere çarpmasını engellemektir. Bu nedenle araç gövdesinde, özellikle baş ve göğüs çevresinde meydana gelen araç deformasyonları hava yastıklarını işlevsiz kılabilmektedir. Teknolojik gelişmeler doğrultusunda hava yastıklarının gerekli durumlarda açılarak sürücü ve yolcuların güvenliği sağlanması, sistem tarafından toplanan farklı bilgilerin belirli kriterlere göre değerlendirilmesi ile gerçekleştirilmektedir. Herhangi bir çarpma anında, araç üzerinde deformasyon olup olmadığı, meydana gelen negatif ivme değeri, negatif ivmenin periyodu ve darbenin yönü hava yastıklarının açılması için değerlendirilen verilerdendir. Literatürde yer alan bilgilerden, araç boyuna eksenine 30 açı içerisinde olan ön darbelerin, araç boyuna ekseni doğrultusunda oluşturdukları 1,8 g ile 2,0g arasında negatif ivme değerinin hava yastığı sisteminin tetiklenmesini sağlayan asgari şartlar olduğu bilinmektedir. Ancak bu şartlar firmalar tarafından araç tasarım özelliklerine göre değişiklik gösteren değerler olup eşik değeri ile temelde hedeflenen, emniyet kemerinin koruması ile yaralanmaya neden olmayacak şiddette darbelerde hasar boyutunun büyümesinin önüne geçilmesidir. Hava yastığı, sistemi ön gergili emniyet kemerleri ile entegre olup, hafif darbelerde emniyet kemerleri kilitlenerek yolcunun hareketini engellemekte, daha şiddetli darbelerde, ön gergiler devreye girerek yolcuyu geriye doğru çekmektedir. Yukarıda verilen eşik değerlerin aşılması durumunda ise hava yastıkları açılarak koruma sağlamaktadır. Bununla birlikte hava yastıkları, emniyet kemerinin kullanılmadığı durumda oluşan ve gövdenin tamamından kaynaklanan atalet kuvvetini karşılayacak nitelikte değildir. Çarpışma esnasında bağlıdır. Bu nedenle ortaya çıkan negatif ivme değeri bağıl hıza ve çarpışan cisimlerin rijitlikler kaza yapan araçların deforme olan elemanları çarpışmanın hakkında önemli bir kısmını soğurması, çarpışmanın esnek çarpışma karakteri taşımasına ve negatif ivme değerinin vermektedir. Çarpışma anında şekil değiştiren araç parçalarının çarpışma enerjisi önemi düşmesine neden olmaktadır. Araçların yapısal özellikleri ve darbe yönü, çarpışması esnekliğini önemli ölçüde etkilemektedir.
Dosya kapsamındaki gerekçesi itibariyle somut olaya uygun ve mahkememizce itibar edilen bilirkişi raporu, bilgi ve bulgular doğrultusunda dava konusu olayda otomobilin hava yastığı sistemlerinin devreye girmesine neden olacak şiddette negatif ivme oluşmadığı, çarpışma enerjisinin taşıt gövdesi tarafından soğurulduğu ve bu nedenle dava konusu araçta üretim kaynaklı bir ayıp bulunmadığı görüşü değerlendirilmiştir. Bu bakımdan Borçlar Kanunu hükümleri uyarınca ayıptan kaynaklanan hakların söz konusu olamayacağı sonucuna varılmıştır. Davacı … Yapı ve Day. Tük. Mal. San. ve Tic. A.Ş.’ye ait … plakalı … marka, … ticari ismine sahip, 2020 model, siyah renkli otomobilde üretim kaynaklı bir ayıp bulunmadığı kanaatine varılarak davanın reddine karar verilmiştir.
HÜKÜM: Gerekçesi Yukarıda Açıklandığı Üzere;
1-Davacının Davasının REDDİNE;
2-Karar tarihinde yürürlükte bulunan Harçlar Tarifesi gereğince hesaplanan 179,90 TL maktu red harcının davacıdan tahsiline, peşin alınan 341,55 TL harçtan mahsubu ile geri kalan 161,65 TL harcın hüküm kesinleştiğinde ve talep halinde davacıya iadesine,
3-Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Ücret tarifesi gereğince hesap olunan 9.200,00 TL nispi vekalet ücretinin davacıdan alınarak DAVALIYA VERİLMESİNE,
4-Arabuluculuk ücreti olan 1.320,00 TL’nin davacıdan alınarak, HAZİNEYE GELİR KAYDINA,
5-Davalı tarafından yargılama aşamasında yapılan toplam 200,00 TL (200,00 TL bilirkişi ücreti) yargılama giderinin davacıdan alınarak davalıya verilmesine,
6-Taraflarca yatırılan ve kullanılmayarak artan gider avansının karar kesinleştiğinde ilgili tarafa iadesine,
Dair, taraf vekillerinin yüzüne karşı gerekçeli kararın taraflara tebliğinden itibaren 2 hafta içinde İstinaf kanun yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup usulen anlatıldı.14/02/2023

Katip …
E-İmzalıdır

Hakim …
E-İmzalıdır