Emsal Mahkeme Kararı İstanbul 5. Asliye Ticaret Mahkemesi 2018/1037 E. 2019/811 K. 18.09.2019 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
İSTANBUL
5. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO : 2018/1037 Esas
KARAR NO : 2019/811

DAVA : Alacak (Hizmet Sözleşmesinden Kaynaklanan)
DAVA TARİHİ : 02/11/2018
KARAR TARİHİ : 18/09/2019

Mahkememizde görülmekte olan Alacak davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; genel yetki kuralları gereğince İstanbul Mahkemelerinin yetkili olduğunu, taraflar arasında tüketici ilişkisi olmadığını, Asliye Ticaret Mahkemelerinin görevli hale geldiğini, davanın belirsiz alacak davası olarak açıldığını, davalı şirkete sigortalı …’ın maliki ve işleteni olduğu … plakalı aracın 24.02.2018 tarihinde hasara uğradığını, kasko sigortacısının sigorta ettiren veya sigortadan faydalanan kimselerin kastı dışında kusurları ile meydana gelen zararlardan sorumlu olduğunu, araçta KDV dahil 4.064,29 TL hasar meydana geldiğini, davalının KDV dahil hasar tutarının tamamından sorumlu olduğunu, anlaşmalı ya da yetkili servisleri arasında yapılan anlaşmalara göre iskonto uygulanmasının davacı sigortalıyı bağlamadığını, ekspertiz raporu için 250,00 TL ödendiğini, sigortacının makul giderleri faydasız kalmış olsalar bile ödemek zorunda olduğunu, davalı … şirketine ödenmesi için 15.03.2018 tarihinde başvuru yapıldığını, davalının 25.03.2018 tarihinde temerrüde düştüğünü, …’ın alacağını temlik yoluyla müvekkiline devrettiği diğer hususlarla birlikte belirtilerek fazlaya ilişkin hakları saklı kalmak kaydıyla şimdilik 250,00 TL hasar bedelinin ve 250,00 TL ekspertiz ücretinin poliçe limitleri dahilinde 25.03.2018 temerrüt tarihinden yasal faizi ile birlikte tahsiline ile yargılama giderleri ve vekalet ücretinin davalı tarafa yükletilmesini talep ve dava etmiştir.
Davalı vekili cevap dilekçesinde özetle; sigortalı …’ın maliki bulunduğu … plakalı aracın müvekkili şirkete genişletilmiş kasko poliçesi ile sigortalı olduğunu, sigortalının zararının kural olarak taraflar arasındaki poliçe özel ve genel şartlar kapsamında giderildiğini, bilgi ve belgelerin tam olarak ibraz edilmediğini, kazanın nasıl olduğu konusunda gerekli bilgi ve belgeye sahip olmayan müvekkili şirketin herhangi bir değerlendirme yapamadığını, usulüne uygun kaza ihbarı ile ön başvuru bulunmadığı, aleyhe tek taraflı yapılan delil tespitlerini, bilirkişi raporlarını, ekspertiz raporlarını, sunulan faturaları kabul etmediklerini, ekspertiz ücreti talebinin poliçe teminatında mutlak surette bulunmadığını, eksist siftemi üzerinden atama yapılmaması durumunda harcamanın yargılama gideri kaleminden makul harcama sayılıp sayılmayacağı hususunun takdiri yoluna gidilmesinin uygun olacağını savunarak haksız davanın reddi ile yargılama masrafları ve vekalet ücretinin de davacı tarafa yükletilmesini istemiştir.
Tarafların iddia ve savunmaları ile celp edilen delillerin dosya kapsamında değerlendirilmesi amacıyla Makina Mühendisi …’e tevdii edilen dosyaya 28/05/2019 tarihinde tanzim olunan bilirkişi raporunda özetle;
KUSUR YÖNÜNDEN İNCELEME ve DEĞERLENDİRME :
Dosya münderecatında bulunan belgelerin incelenmesi ve değerlendirilmesi sonucunda; araç sahibi … tarafından … Sigorta A.Ş. Hasar Müdürlüğü’ne hitaben hazırlanan bila tarihli hasar ihbar yazısında; … plakalı aracını 24.02.2018 tarihinde saat 19:30 sıralarında … mahallesi, 1965. sokak, No:16, …’da bulunan evinin önünde park halinde bıraktığını, ertesi gün saat 16:45 sıralarında dışarı çıkmak için aracının başına geçtiğinde sağ ön kısmından hasara uğramış olduğunu gördüğünü, komşulara sorduğunda kimsenin göremediği bilgisine ulaştığını, oluşan hasarın giderilmesi için gereğinin yapılmasının talep edildiği,
Kaza ile ilgili olarak beyan yazısından başka belge bulunmadığı, tutanak tutulmadığı, kroki çizilmediği, olay anını gösteren kamera görüntüleri ile tanıkları bulunmadığı, detayların ve olayda etkili olabilecek hususların belli olmadığı, aksine bir veri bulunmadığından hadisenin; 24.02.2018 günü gece saatlerinde sürücü …’ın sevk ve idaresindeki, kendi adına tescilli, davalı …Ş. tarafından 20.12.2017-20.12.2018 tarihleri arasında geçerli olmak üzere … numaralı genişletilmiş kasko sigorta poliçesi ile teminat altına alınmış, … plaka numaralı, … marka, … tipinde, 2012 model, gri renkli hususi otomobili evinin önüne park ettikten sonra ön kesimlerine kimliği bilinmeyen sürücünün sevk ve idaresindeki, plakası tespit edilemeyen taşıt ile muhtemelen park etmek veya park halinden çıkmak veya doğrultu değiştirmek isterken ön veya arka kesimleri ile çarpması şeklinde vuku bulduğunun kabulü gerektiği,
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nda (K.T.K.); trafik-yayaların, hayvanların ve araçların karayolları üzerindeki hal ve hareketleri, karayolu-trafik için, kamunun yararlanmasına açık olan arazi şeridi, köprüler ve alanlar olarak tarif edildiği (K.T.K. Mad. 3), manevraları düzenleyen genel şartlara uymama halinin asli kusur sayılan hallerden olduğu, karayollarında, can ve mal güvenliği yönünden trafik düzenini sağlamak ve trafik güvenliğini ilgilendiren tüm konularda alınacak önlemler 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu (K.T.K.) ve alınacak tedbirler ile ilgili olarak, gerekli görülen ve bunların uygulanmasına ait esas ve usulleri belirleyen Karayolları Trafik Yönetmeliği (K.T.Y.) ile belirlendiği, bunlara göre;
Sürücülerin, trafik güvenliği ve düzeni ile ilgili olan ve yönetmelikte gösterilen kural, yasak ve zorunluluk veya yükümlülüklere uymak (K.T.K. Mad. 47/d), park yapmış taşıtlar arasından çıkarken, duraklarken veya park yaparken, taşıt yolunun sağına veya soluna yanaşırken, sağa veya sola dönerken, karayolunu kullananlar için tehlike doğurabilecek ve bunların hareketlerini zorlaştıracak şekilde davranmaları, izin verilen hallerde manevraları yaparken karayolunu kullananlar için tehlike veya engel yaratmamak zorunda oldukları (K.T.K. Mad. 67/a,b), araç sürücülerinin trafik kazalarında; park için ayrılmış yerlerde veya taşıt yolu dışında kurallara uygun olarak park edilmiş araçlara çarpma, manevraları düzenleyen genel şartlara uymama hallerinde asli kusurlu sayıldıkları (K.T.K. Mad. 84/j,l), olayda aksine davranarak sevk ve idaresindeki plakası belirsiz taşıt ile park halinde olan otomobilin üzerine kontrolsüz yönelip çarpan, zamanında tedbir uygulayamayan, dikkatsiz ve kontrolsuz davrandığı mütalaa edilen kimliği meçhul sürücünün %100 oranında tamamen kusurlu olduğu,
Olayda yönetimindeki … plaka numaralı otomobilin yolunun sol kenarına ikametinin önüne park ettikten sonra diğer taşıt sürücüsünün üzerine kontrolsuz yönelerek sadmesine maruz kaldığı anlaşılan, mahalde park yasağı olduğuna dair veri bulunmayan, bulunsa dahi otomobilin bulunduğu yerden kaldırılmasını ve trafik para cezasını gerektiren ayrı bir husus olan, kazaya engel olabilmek adına alabileceği herhangi bir tedbir, olayda etkili rolü bulunmadığı mütalaa edilen sürücü …’a atfı kabil kusur bulunmadığı tespit edilmiştir.
HASAR YÖNÜNDEN İNCELEME ve DEĞERLENDİRME :
Hasar ile ilgili mevcut belgeler incelendiğinde; dava konusu … plakalı otomobil için … Sigorta A.Ş. tarafından düzenlenen ve kaza tarihini de kapsayan 20.12.2017 – 20.12.2018 vadeli … numaralı “Prestij Kasko Ekstra-Genişletilmiş Kasko Sigorta Poliçesi” sözleşmesi incelendiğinde; Tedarik Parça Klozu’ndakısmi hasarlarda hasarlı parçanın onarımı mümkünse onarım yoluna gidileceği, bu hususta hasarın tespiti için görevlendirilen eksper tarafından yapılan değerlendirmenin esas alınacağı, onarımı mümkün olmayan ve değişimine karar verilen hasarlı parçalar için … Sigorta yedek parça sisteminde bulunan orijinal yedek parça tedarik edileceği, tedariğin servis veya sigortalı tarafından yapılmasının sigortacının onayına bağlı olduğu, hasarlı parça orijinal değilse aynı özellikleri taşıyan parça ile değiştirilme yoluna gidileceği ve bedeli ödeneceği, Hasar Onarım Yeri (Servis) Şartı klozundaaracın sigortalının tercih ettiği servislerde onarımın yapılacağı hususunda sigortalı/sigorta ettiren ile mutabık kalındığı,
Davacı şirket ile çalışan; eksperlerden … ile … tarafından aynı hasar için aynı tarihli iki farklı ekspertiz raporu hazırlandığı, onarımı gerçekleştiren … Otomotiv tarafından da aynı hasar için iki farklı fatura düzenlendiği,
Eksper … tarafından hazırlanan 25.02.2018 tarihli “Ekspertiz Raporu”nda; otomobilin 83.059 km’de olduğu, değiştirilmesi gereken hasarlı parça ve malzemeler arasında iskontosuz 2.424,31 TL bedel ile; ön tampon (1.131,95 TL), ön tampon sol braketi (44,52 TL), ön tampon sağ braketi (44,52 TL), ön tampon tamir kiti (214,13 TL), sağ far yıkama jeti (82,75 TL), sağ far yıkama silindiri (155,08 TL), sağ far yıkama kapağı (71,20 TL), sağ far (632,62 TL), %2 küçük yedek parça (47,54 TL) bulunduğu, uygulanması gereken onarım ve montaj işçilikleri arasında iskontosuz 1.040,00 TL bedel ile; 200,00 TL/saat-10 birim=1 saat ile kaporta sökme-takma (340,00 TL-radyatör ızgara 40,00 TL, ön tampon 80,00 TL, ön tampon değişim 220,00 TL), boya (620,00 TL-ön tampon 180,00 TL, sağ püskürtme koruma başlık 40,00 TL, çekme göz kaplaması 40,00 TL, ön dış sol park sensörü 40,00 TL, ön dış sağ park sensörü 40,00 TL, ön iç sol park sensörü 40,00 TL, ön iç sağ park sensörü 40,00 TL, metal boya hazırlık 160,00 TL, plastik boya hazırlık 40,00 TL), elektrik (sağ far 20,00 TL, far ayarlama 40,00 TL) bulunduğu, toplam onarım bedelinin KDV hariç 3.444,31 TL, KDV dahil 4.064,29 TL olduğunun belirtildiği,
… Ltd. Şti. tarafından …Tic. Ltd. Şti. adına düzenlenen 01.03.2018 tarih ve … numaralı “Fatura”da; değiştirildiği belirtilen hasarlı parça ve malzemeler arasında 2.424,31 TL bedel ile; ön tampon (1.131,95 TL), ön tampon sol braketi (44,52 TL), ön tampon sağ braketi (44,52 TL), ön tampon tamir kiti (214,13 TL), sağ far yıkama jeti (82,75 TL), sağ far yıkama silindiri (155,08 TL), sağ far yıkama kapağı (71,20 TL), sağ far (632,62 TL), %2 küçük yedek parça (47,54 TL) bulunduğu, uygulanması gereken onarım ve montaj işçilikleri arasında iskontosuz 1.040,00 TL bedel ile; onarım (400,00 TL), boya malzeme (620,00 TL) bulunduğu, toplam onarım bedelinin KDV hariç 3.444,31 TL, KDV dahil 4.064,29 TL olduğunun belirtildiği,
Eksper … tarafından hazırlanan 25.02.2018 tarihli “Ekspertiz Raporu”nda; değiştirilmesi gereken hasarlı parça ve malzemeler arasında iskontosuz 1.051,30 TL bedel ile; ön tampon sol braketi (44,52 TL), ön tampon sağ braketi (44,52 TL), sağ far yıkama jeti (82,75 TL), sağ far yıkama silindiri (155,08 TL), sağ far yıkama kapağı (71,20 TL), sağ far (632,62 TL), %2 küçük yedek parça (20,61 TL) bulunduğu, uygulanması gereken onarım ve montaj işçilikleri arasında iskontosuz 1.380,00 TL bedel ile; 200,00 TL/saat-10 birim=1 saat ile kaporta sökme-takma (200,00 TL-radyatör ızgara 40,00 TL, ön tampon 80,00 TL, sol-sağ enjektör 40,00 TL, sağ silindir 40,00 TL), kaporta onarım (500,00 TL-ön tampon), boya (620,00 TL-ön tampon 320,00 TL, sağ püskürtme koruma başlık 40,00 TL, metal boya hazırlık 220,00 TL, plastik boya hazırlık 40,00 TL), elektrik (sağ far 20,00 TL, far ayarlama 40,00 TL) bulunduğu, toplam onarım bedelinin KDV hariç 2.432,30 TL, KDV dahil 2.868,93 TL olduğunun belirtildiği,
…Tic. Ltd. Şti. tarafından …Tic. Ltd. Şti. adına düzenlenen 20.03.2018 tarih ve … numaralı faturada değiştirildiği belirtilen hasarlı parça ve malzemeler arasında 1.051,30 TL bedel ile; ön tampon sol braketi (44,52 TL), ön tampon sağ braketi (44,52 TL), sağ far yıkama jeti (82,75 TL), sağ far yıkama silindiri (155,08 TL), sağ far (632,62 TL), %2 küçük yedek parça (20,61 TL) bulunduğu, uygulanması gereken onarım ve montaj işçilikleri arasında iskontosuz 1.380,00 TL bedel ile; onarım (760,00 TL), boya malzeme (620,00 TL) bulunduğu, toplam onarım bedelinin KDV hariç 2.431,30 TL, KDV dahil 2.868,93 TL olduğunun belirtildiği,
Davalı …Ş. tarafından açılan … sayılı hasar dosyası kapsamında görevlendirilen eksper tarafından hazırlanan 11.06.2018 tarihli “Kasko Ön Ekspertiz Raporu”nda; onarım süresinin 4 iş günü, hasarın beyana uygun, araç resimlerinde ön tamponun onarım, far kısmının dış yüzeyinde derin izler mevcut, ekspertiz ücretinin KDV dahil 159,30 TL olduğu, değiştirilmesi gereken hasarlı parça ve malzemeler arasında 1.291,24 TL iken %22-%33-367.87 TL iskontolu 923,37 TL bedel ile; koruyucu başlık (71,20 TL), sağ sis (155,08 TL), ön tampon ön ar gr (214,13 TL), 2 adet tampon braketi (89,04 TL), sağ far (%33-761,79 TL) bulunduğu, uygulanması gereken onarım ve montaj işçilikleri arasında 500,00 TL bedel ile; kaporta (100,00 TL-ön tampon), kaporta onarım (80,00 TL-ön tampon), boya (220,00 TL-ön tampon), elektrik (100,00 TL-ön tampon) bulunduğu, toplam onarım bedelinin KDV hariç 1.423,37 TL, KDV dahil 1.679,58 TL olduğunun belirtildiği,
Farklı sigorta eksperleri tarafından aynı hasar için farklı onarım bedelleri belirlendiği, T.C. Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı tarafından yayımlanan 2013/7 sayılı “Motorlu Araç Sigortaları Hasar İhbarlarının Yapılması ve Değerlendirilmesi Prosedürüne İlişkin Genelge”nin 10. maddesi; “… eksperler arasında ihtilaf olması durumunda uyuşmazlık derhal sistem üzerinden merkeze iletilir. Bu durumda merkez tarafından 3. bir eksper elektronik ortamda tesadüfi olarak tayin edilir. Hasar hakkında münhasıran 3. eksper tarafından rapor hazırlanır” şeklinde olduğu, dosya münderecatında ise üçüncü bir raporun mevcut olmadığı,
Onarımı gerçekleştiren ve …Sanayi Sitesi’nde faaliyet gösteren …Tic. Ltd. Şti.’nin davacı şirket ile çalışan servis istasyonlarından birisi olduğu, “TS8516 Tamir ve Bakım Servisleri” standardında hizmet verdiğine dair “TSE-HYB Hizmet Yeterlilik Belgesi”ne haiz olmadığı, … Sigorta A.Ş.’nin anlaşmalı onarım yerleri listesinde yer almadığı, … markasının yetkili servisi olmadığı, özel tamirhane istasyonu olduğu,
… Sigorta A.Ş. tarafından … markasında geçerli anlaşmalı yetkili-yetkisiz servis istasyonları için geçerli ATU veya ASU sözleşmesinin sunulmadığı, iskonto oranlarının bilinmediği, normal şartlar altında markadan markaya göre değişmekle birlikte orijinal yedek parçalarda %5-15, işçilikte %5-10 seviyeleri sektörde çok sık rastlanan, kabul gören, herkese uygulanması mükün, normal ve makul iskonto oranları olduğu,
Otomobilin onarım öncesi hasarlı parçalarının nitelikleri niteliklerini belirten herhangi bir teknik rapor veya tespit bulunmadığı, eksperlerin raporlarında da bahsedilmediği, onarımda kullanılan parçaların vasıflarının belirlenebilmesi için parçalar üzerinde bulunan kodlama ile işaretlemelerden yetkili servis ortamında teknik inceleme yapılması gerektiği, SBM tarafından bilgilerin gizli olduğu gerekçesi ile eksperleri haricindeki sektör dışı bilirkişilere şifre tahsis edilmediğinden tramer ortamında otomobilin şasi ve motor numarası ile kaza geçmişi sorgulaması yapılmasının mümkün olamadığı, ilk kez trafiğe çıktığı 04.09.2012 ile …’ın maliki olduğu 07.02.2018 tarihleri arasında geçen yaklaşık 5,5 yıllık süreç hakkında … ve … malikliği dönemi için bilgi sahibi olunamadığı, kimlik numarası ile yapılan kısıtlı sorgulamasında kaza kaydı bulunmadığının görüldüğü, 06.11.2018 tarihli müzekkereye cevaben Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi tarafından hazırlanan 12.11.2018 tarihli yazıda 24.02.2018 tarihi öncesine ait bilgi vermesi gerekirken sonrasına ait hasar bilgisi bulunmadığının belirtildiği, dosya muhteviyatında hasarlanan parçaların orijinal vasıfta olmadıklarına, işlem gören komponentlerin daha önce kalitesiz işlem gördüğüne dair veri, tespit bulunmadığı, dolayısıyla onarımın orijinal parça değişimi ve kaliteli işçilik uygulaması ile gerçekleştirilmesinde bir sakınca bulunmadığı, otomobilin dava konusu kazadan sonra satılarak 2018-2019 dönemi için düzenlenen … Sigorta A.Ş. ZMS (Trafik) sigorta ile … Sigorta A.Ş. kasko sigorta poliçelerinin iptal edildiği,
Hasar ve onarım fotoğrafları incelendiğinde; otomobilin dijital odometresine göre 83.059 km’de olduğu, hasarın esasen ön tampon sağ kesiminde etkili olduğu, sadmenin şiddetine, temas eden yüzeylerin katılığına ve yakın civarda bulunan komponentlerin yapısal ve malzeme özellikli davranışlarına bağlı olarak ön tampon, sağ far, sağ far yıkama sistemi gibi polikarbon komponentlerinden sürtme, çizilme, kırılma, kopma vb. değişik derecelerde deformasyona uğradıkları, oluşan hasarın kaza ile uyumlu, oluşması beklenen ve muhtemel hasarlardan olduğu, ön tamponun değiştirilmediği, onarılarak boyandığı, far ve far yıkama yeni yedek parçaları ile ambalajlarının fotoğraflandığı,
Parça kodları ve bedellerinin esasen piyasada sıkça tercih edilen, üretici firmalardan elde edilen güncel verilerle donatılmış GT Motive, Audatex, DAT vb. yazılımı veya sigorta şirketlerinin kendi geliştirdikleri parça tedarik yazılımları (Oto Analiz vb.) kullanarak sistem üzerinde güncel sorgulama yapılarak belirlendiği, bu ve diğer alternatif yöntemlerle yapılan araştırmalar sonucunda ekspertiz raporlarında ve faturalarda belirtilen parça bedellerinin orijinal vasıfta parçalara ait olduğu, yan sanayi, eşdeğer veya çıkma-sökme-taşıma hasarlı parçaya ait olmadığı, örnek vermek gerekirse günümüzde ve olay tarihinde orijinal vasıftaön tampon sol braket 72,44 TL-46,14 TL, ön tampon sağ braket 72,44 TL-46,14 TL, sağ far yıkama jeti 133,56 TL-85,39 TL, sağ far yıkama silindiri 258,78 TL-161,22 TL, sağ far yıkama kapağı 96,67 TL-73,34 TL, sağ halojen far 1.044,92 TL-660,29 TL bedel ile teminin mümkün olduğu,
Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu tarafından yayınlanan tavsiye niteliğindeki “Fiyat Tarifesi”nde azami işçilik ücretlerinin KDV dahil; oto boya malzeme dahil 133,00 TL/saat-200,00 TL/saat (ön çamurluk 1,77 saat, ön tampon veya arka tampon 1,77 saat, arka çamurluk 2,52 saat, ön kaput iç-dış 3,54 saat, ön kaput dış 3,05 saat, ön veya arka kapı iç-dış 2,52 saat, ön veya arka kapı dış 2,52 saat, ön panel veya arka panel 2,03 saat, bagaj kapağı 2,03 saat, orta kapı direği 1,28 saat, arka panel havuzu 1,77 saat, komple tavan 4,03 saat, motor içi 3,54 saat, komple bagaj içi 3,05 saat, marşpiye 1,50 saat, ayna kapağı 0,60 saat, kapı kolu 0,3 saat, …), kaporta 139,00 TL/saat-210,00 TL/saat (ön çamurluk-az hasar 1,19 saat-orta hasar 1,44 saat-yeni montaj 0,97 saat, arka çamurluk-az hasar 1,91 saat-orta hasar 2,88 saat-yeni montaj 3,35 saat, ön veya arka kapı-az hasar 0,97 saat-orta hasar 1,44 saat-kapı sacı yeni montaj 1,69 saat-komple kapı yeni montaj 1,19 saat, marşpiye-az hasar 1,19 saat-orta hasar için 2,12 saat-yeni montaj 2,38 saat, tavan-az hasar 2,88 saat-orta hasar için 4,25 saat-yeni montaj 4,25 saat, tampon sökme-takma 1,19 saat, motor kaputu-az hasar 1,44 saat-orta hasar 2,38 saat-yeni montaj 0,97 saat, ön veya arka panel -az hasar 1,44 saat-orta hasar 2,38 saat-yeni montaj 1,91 saat, bagaj kapağı-az hasar 1,44 saat- orta hasar 2,38 saat-yeni montaj 0,76 saat, arka panel havuz sacı-az hasar 1,44 saat-orta hasar için 1,91 saat-yeni montaj 1,91 saat, orta direk-az hasar 1,44 saat-orta hasar 1,91 saat-yeni montaj 2,38 saat, şase kolu tek taraf-az hasar 1,44 saat-orta hasar 1,91 saat-yeni montaj 1,91 saat, …), mekanik 147,00 TL/saat-220,00 TL/saat (komple motor sökme-takma 3,20 saat, şanzıman sökme-takma 1,60 saat, komple ön takım sökme takma 2,28 TL, taşıyıcı-amortisör-salıncak montaj 1,36 saat, direksiyon kutusu değişim 1,36 saat, arka alt takım işçiliği 2,04 saat, radyatör sökme-takma 0,92 saat, turbo sökme-takma 1,36 saat, aks ve rulman değişimi 0,68 saat, otomatik şanzıman sökme-takma 2,04 saat, klima radyatörü sökme-takma 0,68 saat, turbo radyatörü sökme-takma 0,55 saat, diagnostik test cihazı ile arıza tespiti 150,00 TL, triger seti değişimi 1,82 saat, …), elektrik/trim 100,00 TL/saat-150,00 TL/saat (klima kompresörü sökme-takma 1,35 saat, airbag sökme takma adet 2,65 saat, komple elektrik tesisatı sökme-takma 6,70 saat, motor iç elektrik tesisat 2,65 saat, arka tesisat sökme-takma 1,35 saat, torpido sökme-takma 6 saat, sigorta kutusu değişimi 1,65 saat, tek taraf ön far veya stop değişim 0,53 saat, tek emniyet kemeri sökme-takma 0,65 saat, tek emniyet kemeri toka değişimi 0,65 saat, airbag aktivasyon programlama 105,00 TL-155,00 TL, klima boruları sökme-takma 1,35 saat, klima gaz dolumu 160,00 TL-240,00 TL, ön cam-arka cam değişim 2 saat, kapı cam değişim 1,35 saat, tavan döşeme sökme-takma 2 saat, komple döşeme sökme-takma 4,70 saat, rot balans 150,00 TL/saat-200,00 TL/saat (rot ayarı 2 saat, komple balans ayarı 1,45 saat, 4×4 komple rot-balan ayarı 250,00 TL, far ayarı 50,00 TL, sis ayarı 50,00 TL …) şeklinde olduğu, üst sınıf, orta sınıf araç taşıt segmentine göre değişebildiği, aracın boyasının opak, metalik veya sedefli olmasına göre değişmekle birlikte her parçada 2-3 kat boya uygulandığı, büyüklüklerine göre her parça için 150 gr-500 gr seviyesinde boya malzemesi harcandığı, vernik, vernik sertleştirici uygulandığı, yan parçalar için 150,00 TL-250,00 TL, yatay parçalar için 200,00 TL-300,00 TL, tamponlar için 150,00 TL-250,00 TL malzeme dahil işçilik bedellerinin söz konusu olduğu, marka ve segmentlerine göre değişmekle birlikte yetkili servis ortamında genellikle kaporta ve mekanik işçiliklerde KDV hariç 10-12 birim-1 saat-130,00-140,00-300,00 TL/saat, boya işçiliklerinde 140,00-200,00-300,00 TL/saat şeklinde ortalama ücretler uygulanabildiğinin bilindiği, özel tamirhaneler gibi rekabetçi piyasada ise daha düşük bedellerin söz konusu olduğu ve uygulandığı,
Davacı tarafın talebine esas aldığı birbirinden farklı ekspertiz raporları ile bu raporlara göre düzenlenen onarım faturalarında belirtilen parça ve işçilik niteliklerinin birbirleriyle örtüşmediği, parça bedellerinin ise piyasa rayicinde olduğu, bazı işçiliklere yansıtılan ücretlendirmelerin kullanılan yazılımın (Audatex) algoritmasından kaynaklandığı, bazı işçilik bedellerinin uygun olduğu, davalı tarafın esas aldığı ekspertiz raporunun ise hasar ile daha örtüştüğü, ancak parçalarda uygulanan iskonto oranının nispeten yüksek, işçilik niteliklerinin eksik ve bedellerinin düşük olduğunun gözlendiği, mevcut verilere ve yukarıdaki incelemeye göre;
Değiştirilmesi gereken hasarlı parça ve malzemelerin; ön tampon sol braketi (44,52 TL), ön tampon sağ braketi (44,52 TL), sağ far yıkama jeti (82,75 TL), sağ far yıkama silindiri (155,08 TL), sağ far yıkama kapağı (71,20 TL), sağ far (632,62 TL) olmak üzere KDV hariçiskontosuz 1.030,69 TL, %10 iskontolu 927,62 TL olduğu,
Uygulanması gereken onarım ve montaj işçiliklerin; kaporta sökme-takma (150,00 TL-ön tampon-ızgara ve far yıkama jeti dahil), kaporta onarım (200,00 TL-ön tampon), boya (malzeme ve hazırlık dahil 300,00 TL-ön tampon-fark yıkama kapağı ve park sensörleri ile birlikte), elektrik (100,00 TL- sağ far 30,00 TL, far ayarı 30,00 TL, ön tampon ve park sensör tesisatı 40,00 TL) olmak üzere KDV hariçiskontosuz 750,00 TL, %5 iskontolu 712,50 TL olduğu, orijinal vasıfta yedek parça kullanılarak yetkili servis haricinde serbest piyasada fen ve sanat kaidelerine uygun şekilde kadri maruf, haddi layık toplam onarım bedelinin iskontosuz KDV hariç 1.780,69 TL, KDV dahil 2.101,21 TL olduğu, iskontolu KDV hariç 1.640,12 TL, KDV dahil 1.935,34 TL olduğu yönünde görüş ve kanaat bildirilmiştir.
Tüm dosya kapsamı birlikte değerlendirildiğinde; Dava; davacının aracında meydana gelen değer kaybı bedeli ile hasar bedelinin tazminine ilişkin açmış olduğu dava olduğu tazminat davasıdır.
Dava konusu kazanın 24.02.2018 günü gece saatlerinde sürücü …’ın sevk ve idaresindeki, kendi adına tescilli, davalı …Ş. tarafından 20.12.2017- 20.12.2018 tarihleri arasında geçerli olmak üzere … numaralı genişletilmiş kasko sigorta poliçesi ile teminat altına alınmış, … plaka numaralı, … marka, … tipinde, 2012 model, gri renkli hususi otomobili evinin önüne park ettikten sonra ön kesimlerine kimliği bilinmeyen sürücünün sevk ve idaresindeki, plakası tespit edilemeyen taşıt ile muhtemelen park etmek veya park halinden çıkmak veya doğrultu değiştirmek isterken ön veya arka kesimleri ile çarpması neticesinde kazanın meydana geldiği, plakası belirsiz taşıtın kimliği meçhul sürücüsünün %100 oranında kusurlu olduğu, park halindeki … plaka numaralı otomobilin sürücüsü …’ın kusursuz olduğu, davacı şirkete temlik veren …’a ait … plaka numaralı otomobilin yetkili servis harici özel tamirhane istasyonlarında fen ve sanat kaidelerine uygun şekilde kadri maruf haddi layık iskontosuz KDV dahil 2.101,21 TL hasar bedelinin olduğu hüküm kurmaya elverişli teknik bilirkişi raporundaki tespitlerden anlaşılmış olup davalı … şirketine başvuru tarihinden itibaren 8 iş günü içerisinde davalının temerrüte düştüğü dikkate alınarak ve dava açılmadan önce bedel tespitinin yapılmış olması nedeniyle davanın kısmi dava olduğu dikkate alınarak davanın kabulü ile 2.101,21 TL hasar bedelinin 250,00 TL’sine 29/03/2018 tarihinden itibaren kasko sigorta poliçesinde aracın hususi otomobil olduğu belirtildiğinden yasal faiz işletilerek ve 1.851,21 TL’sine ıslah tarihinden itibaren yasal faiz işletilerek davalıdan alınarak davacıya verilmesine dair aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.
Her ne kadar duruşma tutanağında sehven istinaf yolu açık olmak üzere karar verilmiş ise de davaya konu harca esas bedelin karar tarihi itibariyle kesinlik sınırının altında kaldığı anlaşılmakla kararın miktar itibariyle kesin olduğu iş bu gerekçeli kararda düzeltilmiştir.
H Ü K Ü M : Yukarıda açıklanan nedenlerle;
1-Davanın KABULÜ ile 2.101,21 TL hasar bedelinin 250,00 TL’sine 29/03/2018 tarihinden itibaren yasal faiz işletilerek ve 1.851,21 TL’sine ıslah tarihinden itibaren yasal faiz işletilerek davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
2-Harçlar tarifesi uyarınca alınması gereken 143,53 TL karar ve ilam harcından peşin alınan 35,90 TL + 32,00 TL ıslah harcından oluşan toplam 67,90 TL harçtan mahsubu ile bakiye 75,63 TL harcın davalıdan tahsil edilerek Hazineye irat kaydına,
3-Davacı tarafından yatırılan 35,90 TL peşin harç, 32,00 TL ıslah harcı, 250,00 TL ekspertiz ücreti ile 901,00 TL posta, tebligat, müzekkere ve bilirkişi ücretlerinden oluşan toplam 1.218,90 TL yargılama giderinin davalıdan tahsil edilerek davacı tarafa verilmesine,
4-Davacı taraf duruşmalarda vekil ile temsil edildiğinden kabul edilen dava değeri itibariyle AAÜT uyarınca takdiren 2.101,21 TL vekalet ücretinin davalıdan tahsil edilerek davacı tarafa verilmesine,
5-Davalı tarafından belgelendirilen bir yargılama masrafı olmadığından bu hususta karar verilmesine yer olmadığına,
6-Bakiye gider avansının karar kesinleştiğinde talep halinde yatıran tarafa iadesine,
Dair, davacı vekilinin yüzüne karşı davalı vekilinin yokluğunda miktar itibariyle KESİN olmak üzere karar verildi. 18/09/2019

Katip …
¸e-imzalıdır

Hakim …
¸e-imzalıdır

“Bu belge 5070 Sayılı Kanun hükümlerince elektronik imza ile imzalanmıştır.”