Emsal Mahkeme Kararı İstanbul 20. Asliye Ticaret Mahkemesi 2022/59 E. 2023/87 K. 07.02.2023 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
İSTANBUL
20. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO : 2022/59 Esas
KARAR NO : 2023/87
DAVA : İtirazın İptali (Haksız Eylemden Kaynaklanan Zarar Nedeniyle)
DAVA TARİHİ : 27/01/2022
KARAR TARİHİ : 07/02/2023

Mahkememizde görülmekte olan İtirazın İptali (Haksız Eylemden Kaynaklanan Zarar Nedeniyle) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
TALEP: Davacı vekilinin mahkememize verdiği dava dilekçesinde özetle; Müvekkili sigorta şirketi tarafından 12.02.2021/2022 vadeli, sigortalı dava dışı … Tic. A.Ş. adına kayıtlı … plakalı aracın … numaralı … genişletilmiş Kasko Sigorta Poliçesi ile teminat altında iken, 06.07.2021 tarihinde Kocaeli ili, … ilçesi, … Mah. … nda … plakalı aracın kusuru ile meydana gelen trafik kazasında maddi hasara uğradığını ve pert-total işleme tabi tutulduğunu, müvekkili sigorta şirketi tarafından dava dışı kasko sigortalısına 210.000,00 TL tazminat ödemesi yapıldığını, TTK 1472 ‘ye göre halef olduklarını, Türkiye Motorlu Taşıt Bürosunun Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 5. Maddesi uyarınca … yabancı plakalı aracın sebebiyet verdiği zararları gidermekle yükümlü olduğunu, hasarla ilgili rücu ihtarı gönderildiğini, ancak ödeme yapılmadığını, rücu alacağının tahsili amacı ile … İcra Müdürlüğünün 2021/… E. Sayılı dosya ile icra takibi başlatıldığını, davalı tarafın itirazı ile takibin durdurulduğunu beyan ederek; davacı sigorta şirketinin dava dışı üçüncü kişiye ödemiş olduğu hasar tutarının davalılardan rücuen tahsili amacı ile başlatılan … İcra Dairesinin 2021/… esas sayılı dosyasına yapılan itirazın iptali ile takibin devamına, % 20 az olmamak kaydıyla icra inkar tazminatına hükmedilmesini, yargılama giderleri ile veklaet ücretlerinin davalı tarafa tahmiline karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
CEVAP: Davalı vekilinin mahkememize verdiği cevap dilekçesinde özetle; Müvekkilinin yabancı sigorta şirketleri adına devreye girerek sorumluluğunun doğabilmesi için yabancı plakalı aracın kazaya kusuruyla sebebiyet vermesi gerektiğini, 06.07.2021 tarihinde meydana gelen trafik kazasında yabancı palaklı aracın kusuru bulunmadığınında müvekkilinin sorumluluğundan söz edilemeyeceğini, kaza sonrası tutulan kaza tespit tutanağında da görüleceği üzere kazaya 4 araç karışmış olmakla birlikte iki ayrı kaza meydana geldiğini, … plakalı yabancı aracın tutanakta da görüleceği üzere direksiyon hakimiyetini kaybetmesiyle su kanalına düştüğünü, birinci kazanın burada bittiğini, saha sonrasında gelen araçların birbirleriyle karıştığı kazanın söz konusu olduğunu, bu nedenle … plakalı aracın diğer araçların karşıtığı kaza ile bir ilgisinin bulunmadığını, bu sebeple öncelikle davaya konu trafik kazasında kusur durumunun tespitinin gerektiğini, ayrıca likitleşmemiş bir miktar konusunda icra inkar tazminatına hükmedilemeyeceğini ve davacı tarafın kötü niyetle icra takibi başlattığını, konunun yargılama gerektirdiğini belirterek, anılan nedenle müvekkil lehine asıl alacağın %20’sinden aşağı olmamak üzere kötüniyet tazminatına hükmedilmesini talep ederek; davanın reddine, yargılama giderleri ve vekalet ücretinin davacı taraf üzerinde bırakılmasına karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
DELİLLER: … İcra Müdürlüğünün 2021/… esas sayılı dosyası, arabuluculuk son tutanağı, sigorta poliçesi, ekspertiz raporu, … nun 14/03/2022 tarihli müzekkere cevabı, trafik kazası tespit tutanağı, … plakalı araca ait hasar dosyası, ATK Trafik İhtisas Kurulunun kök ve ek raporları, bilirkişi raporu ve tüm dosya kapsamı.
DELİLLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE GEREKÇE:
Mahkememizce yapılan yargılama ve tüm dosya kapsamına göre; dava davacı sigorta şirketi tarafından genişletilmiş kasko sigorta poliçesi ile sigortalı olan … plakalı aracın 06/07/2021 tarihinde trafik kazasına karışmış olması nedeniyle sigortalıya ödenen bedelin davalıdan rücusuna yönelik başlatılan icra takibine yapılan itirazın iptali davasıdır.
Dava konusu kazaya ilişkin olarak düzenlenen Maddi Hasarlı Trafik Kazası Tespit Tutanağına göre 06.07.2021 günü saat 12:20 sıralarında Kocaeli İli, … ilçesi, … Mahallesi Mevkii … Otoyolu 07/22+2 km de sürücü … … ‘ ın sevk ve idaresindeki … plakalı 2017 model … marka otomobil ile İstanbul istikametine seyir halinde iken 07/22+2 km kilometreye geldiğinde en sol şeritte havanın yağışlı, yolun ıslak olması nedeni ile kontrolünü kaybederek gidiş istikametine göre yolun sağında bulunan su kanalına doğru takla atması sonucu kazanın meydana geldiği, aynı esnada en sağ şeritte seyir halinde olan sürücü … … sevk ve idaresindeki … plakalı çekici ve arkasına takılı olan … plakalı romörk ile yol üzerinde durduğu, yine çekicinina arkasında seyir halinde olan sürücü … …’ un sevk ve idaresindeki … plakalı 2017 model marka … hususi otomobilin emniyet şeridinin en sağ kısmında durduğu, aynı esnada arkadan en sol şeritten gelen sürücü … …’ ın sevk ve idaresindeki … plakalı 2016 model … marka hususi aracın havanın yağışlı ve yer yüzeyinin ıslak olması nedeni ile direksiyon hakimiyetini kaybederek savrulması, ve bu savrulma neticesinde önce emniyet şeridinde duran … plakalı aracın arka sol kısımlarına daha sonra sağ şeritte bulunan … plakalı çekiciye bağlı … plakalı romörkün sağ arka kısımlarına çarpması sonucunda maddi hasarlı trafik kazası meydana gelmiştir.
… İcra Müdürlüğünün 2021/… E. Sayılı icra dosyasının incelemesinde; davacı/alacaklı tarafından davalı/borçlu aleyhine 210.000,00 TL asıl alacak ve 9.347,88 TL işlemiş faiz olmak üzere toplam 219.347,88 TL borcun ödenmesi amacıyla 06/12/2021 tarihinde icra takibi başlatıldığı, borçluya çıkartılan ödeme emrinin 15/12/2021 tarihinde tebliğ edildiği, borçlunun 13/12/2021 tarihinde icra takibine itiraz ettiği, takibin durdurulmasına karar verildiği anlaşılmıştır.
Mahkememizce yapılan yargılama sırasında yaptırılan bilirkişi incelemesi neticesinde makina mühendisi bilirkişi … ve sigortacı bilirkişi … tarafından 20/05/2022 tarihinde düzenlenen bilirkişi raporuna göre; “Dava konusu kaza kapsamında; … plaka sayılı araç sürücüsünün % 75 kusur oranı ile asli ve tam kusurlu olduğu, … plakalı çekiciye bağlı … plakalı romörk sürücüsünün % 25 kusur oranı ile tali kusurlu olduğu, … plaka sayılı araç sürücüsünün yapmış olduğu kaza ile dava konusu kaza arasında illiyet bağı bulunmadığından kusursuz olduğu, dosya muhteviyatına sunulmuş olan fotoğraflar ile aracın çarpma noktasının birlikte değerlendirilmesi ile aracın ana parçalarının zarar görmüş olduğu ve ağır hasarlı olduğu dikkate alındığında söz konusu araçtaki hasar miktarının piyasa rayiç değerinin % 50 sini geçeceği, (385.000,00 TL / % 50 = 192.500,00 TL işçilik dahil), bu nedenle aracın pert total olarak kabul edilmesi gerektiği, söz konusu aracın sovtaj değerinin yaklaşık 100.000,00 TL civarında olduğu, ( Serbest piyasa ve MKE Hurda fiyatları baz alınarak değerlendirme yapılmıştır.) bu nedenle gerçek zararın 385.000,00 TL( rayiç değer) – 115.000,00 TL ( Sovtaj)= 270.000,00 TL olduğu, bu kapsamda talebe bağlılık ilkesi gereği davacı tarafından talep edilmiş olan 210.000,00 TL alacak bedelinin kadri marufunda bulunduğu, uyuşmazlık konusu davacı kasko sigortacısının dava dışı sigortalısına ödemiş olduğu 280.000,00 TL maddi tazminata karşılık davaya konu icra takibi ile talep edilen 210.000,00 TL asıl alacak miktarının söz, konusu alacaktan dava konusu kaza ile ilgisi bulunmayan başka bir deyişle dava konusu kaza ile arasında illiyet bağı bulunmayan … plaka sayılı araç sürücüsünün ve ZMMS sigortacısı olarak davalı … nun sorumlu tutulamayacağı” şeklinde rapor düzenlendiği anlaşılmıştır. Davacı vekili tarafından bilirkişi raporuna kusur yönünden itiraz edilmesi üzerine ATK Trafik İhtisas Kurulundan rapor alınmasına karar verilmiş, ATK Trafik İhtisas Kurulunun 19/08/2022 tarihli raporunda özetle; sürücü … … sevk ve idaresindeki otomobil ile seyir halinde iken dikkatini yola vermesi ve aracının hızını yol, hava ve mahal şartların göre ayarlaması gerekirken bunu yapmadığı, sevk ve idare hatasından dolayı aracının direksiyon hakimiyetini kaybederek yolun sağ tarafındaki emniyet şeridinde duraklama halinde olan araca ve sonrasında sağ şeritte duraklama halinde olan çekici ve ona bağlı yarı römorka çarpması sonucu gerçekleşen olayda kusurlu olduğu, sürücü … … sevk ve idaresindeki çekici ve ona bağlı yarı römork ile ön ilerisinde meydana gelen kazadan dolayı sağ şerit üzerinde durakladıktan sonra gerisinden seyirle direksiyon hakimiyetini kaybederek gelen aracın kendi idaresindeki aracın arka kısımlarına çarpması sonucu meydana gelen olayda kazanın oluşumuna etken bir durumunun olmadığı ve dava konusu kazayla illiyet bağı bulunmadığı anlaşılmakla kusursuz olduğu, sürücü … … sevk ve idaresindeki otomobil ile seyir halinde iken sevk ve idare hatasından dolayı aracının direksiyon hakimiyetini kaybederek yol dışına çıkması sonrası gerçekleşen olayda kusursuz olduğu, sürücü … … sevk ve idaresindeki otomobil ile seyir halinde iken ön ilerisinde meydana gelen kazadan dolayı emniyet şeridinde durakladıktan sonra meydana gelen olayda kusursuz olduğu” şeklinde rapor düzenlenmiştir. ATK Trafik İhtisas Kurulunun 07/12/2022 tarihli bilirkişi ek raporunda özetle; “Tüm dosya kapsamı ve raporumuz incelendiğinde; kaza tespit tutanağı, olayın oluş şekli ve dosyadaki mevcut veriler dikkate alındığında … plaka sayılı otomobil sürücü … …’ın direksiyon hakimiyetini kaybetmesi ile … … plaka sayılı araç sürücü … …’ın direksiyon hakimiyetini kaybederek yolun sağ tarafına doğru savrulması arasında illiyet bağı olmadığından … … plaka sayılı araç sürücüsü … …’ın geçirmiş olduğu kaza sonrası meydana gelen sürücü … …’ın karışmış olduğu dava konusu kazada kusursuz olduğu değerlendirilerek dosya içerisinde yer alan kök raporda yer alan kusur dağılımı uygun bulunduğu” şeklinde rapor düzenlendiği anlaşılmıştır.
Tüm dosya kapsamı hep birlikte değerlendirildiğinde; 06.07.2021 günü saat 12.20 sıralarında sürücü … … sevk ve idaresindeki … plaka sayılı otomobil ile Kocaeli istikametinden İstanbul yönüne doğru Marmara otoyolu üzerinde en sol şeritte seyir halinde iken aracının direksiyon hakimiyetini kaybederek önce yolun sağ tarafında emniyet şeridinde duraklayan sürücü … … sevk ve idaresindeki … plaka sayılı otomobilin arka sol kısımlarına ve akabinde sağ şeritte duraklama halinde olan sürücü … … sevk ve idaresindeki … plaka sayılı çekici ve ona bağlı … plaka sayılı yarı römorkun sağ arka kısımların çarpması neticesinde dava konusu trafik kazasının meydana geldiği, davacı sigorta şirketi tarafından sigortalısının haklarına halef olması nedeniyle … … plakalı aracın sürücüsünün kusurlu olması nedeniyle davalı taraf aleyhine dava açılmışsa da ; dosyada bulunan kaza tespit raporu, bilirkişi raporu ve ATK … İhtisas Kurulu raporlarıyla sürücü … … ‘ ın sevk ve idaresindeki … plakalı araç ile İstanbul istikametine seyir halinde iken 07/22+2 km kilometreye geldiğinde en sol şeritte havanın yağışlı, yolun ıslak olması nedeni ile kontrolünü kaybederek gidiş istikametine göre yolun sağında bulunan su kanalına doğru takla atması sonucu ilk kazanın meydana geldiği, aynı esnada arkadan en sol şeritten gelen sürücü … …’ ın sevk ve idaresindeki … plakalı aracın havanın yağışlı ve yer yüzeyinin ıslak olması nedeni ile direksiyon hakimiyetini kaybederek savrulması, ve bu savrulma neticesinde önce emniyet şeridinde duran … plakalı aracın arka sol kısımlarına daha sonra sağ şeritte bulunan … plakalı çekiciye bağlı … plakalı romörkün sağ arka kısımlarına çarpması sonucunda ikinci kazanın meydana geldiği, ikinci kazanın ilk kaza nedeniyle meydana geldiği yönünde dosya kapsamında davacı tarafça sunulan bir delil bulunmadığı, davacı tarafça sigortalı … plaka sayılı araç sürücüsünün meskun mahalde araç kullanırken, trafik güvenliği ve düzeni ile ilgili olan ve yönetmelikte gösterilen diğer kural, yasak, zorunluluk veya yükümlülüklere uymak ve hava durumunun yağışlı olmasını göz ardı etmeden aracının hızını yol, hava şartları, aracının teknik özellikleri, yol ve hava durumu vb. hususları birlikte değerlendirerek müteyakkız şekilde seyretmesi gerekirken gerekli dikkat ve özen yükümlülüğünü yerine getirmeyerek kazanın meydana gelmesinde kusurlu olduğu, dava konusu kazanın nedeninin … plaka sayılı araç sürücüsünün direksiyon hakimiyetini kaybetmiş olması nedeni ile … ve …plaka sayılı araç ve … plaka sayılı römorka arkadan çarpma şeklinde meydana gelmiş olması nedeni ile dava konusu kaza ile illiyet bağının bulunmadığından … … plakalı aracın sürücüsünün kusursuz olduğu, dosya kapsamında alınan bilirkişi raporu, ATK … İhtisas Kurulu raporunun kaza tespit tutanağı ile uyumlu olduğu anlaşılmakla Mahkememizce hükme esas alınarak; … … plakalı aracın sürücüsünün dava konusu trafik kazasının meydana gelmesinde kusursuz olması ve davacının davalıdan maddi zarar talep edemeyeceğinden davacı tarafça davalı aleyhine açılan davanın reddine dair oluşan vicdani kanıya göre aşağıdaki şekilde karar verilmiştir.
KARAR: Gerekçesi yukarıda açıklandığı üzere;
1-Davacı tarafça davalı aleyhine açılan davanın REDDİNE,
2-Karar tarihinde yürürlükte bulunan harçlar tarifesine göre alınması gereken 179,90-TL harcın peşin alınan 2.649,18-TL harçtan mahsubu ile fazla yatırılan 2.469,28-TL’nin davacıya iadesine,
3-Davalı lehine karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi gereğince hesap olunan 33.708,70- TL nisbi vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalıya verilmesine,
4- Davacı tarafından yapılan yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına,
5- Taraflarca yatırılan artan gider avansının karar kesinleştiğinde bakiye kısmının yatıran tarafa re’sen iadesine,
6-Adli Tıp Kurumu’nun 22/08/2022 tarihli … numaralı 1.310,00-TL bedelli bedelli kusur incelemesine ilişkin fatura bedeli dosyada tahsil edilmemişse (tahsilde tekerrür olmamak üzere) davacıdan tahsili için yazı işleri müdürlüğünce harç tahsil müzekkeresi yazılmasına,
7-Tarafların zorunlu arabuluculuk sürecinde anlaşamamaları nedeniyle 6325 Sayılı Kanunun 18/A-13 maddesi uyarınca zorunlu arabuluculuk gideri olan 1.560,00-TL’nin davacıdan tahsil edilerek hazineye gelir kaydedilmesine,
Dair, davacı vekilinin yüzüne karşı davalı tarafın yokluğunda HMK’nın 345. maddesi gereğince gerekçeli kararın taraflara tebliğinden itibaren iki hafta içerisinde … Mahkemesi nezdinde istinaf kanun yolu açık olmak üzere verilen karar açıkca okunup usulen anlatıldı. 07/02/2023

Katip …
e-imzalı*

Hakim …
e-imzalı*