Emsal Mahkeme Kararı İstanbul 1.Fikrî ve Sınaî Haklar Hukuk Mahkemesi 2021/116 E. 2022/212 K. 13.12.2022 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
İSTANBUL
1.FİKRÎ VE SINAÎ HAKLAR HUKUK MAHKEMESİ

ESAS NO : 2021/116 Esas
KARAR NO : 2022/212

DAVA : Fikir Ve Sanat Eseri (Manevi Tazminat İstemli.), Fikir Ve Sanat Eseri (Maddi Tazminat İstemli)
DAVA TARİHİ : 08/04/2021
KARAR TARİHİ : 13/12/2022

Mahkememizde görülmekte bulunan Fikir Ve Sanat Eseri (Manevi Tazminat İstemli.), Fikir Ve Sanat Eseri (Maddi Tazminat İstemli) davasının yapılan açık yargılamasının sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
İDDİA:Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; davacının … adlı senaryoya ait genel hikaye ve karakterleri oluşturduktan sonra altmış dakikalık birinci bölüm senaryosunu 04.02.2016 tarihinde tamamladığını , eseri … 37. Noterliği’nin … tarih ve … yevmiye numaralı beyannamesi ile tasdik ettirdiğini, … adlı televizyon dizisinin ise ana hikayesi, konsepti ve ana karakteri itibariyle davacının eser sahibi olduğu … adlı senaryonun tamamının kopyalanması suretiyle oluşturulduğunu , hiçbir izin alınmadan …’de yayınlandığını, eserin ana hikaye, senaryo, ana karakterler, kullanılan teknikler ve olayların kurgusu gibi unsurlar bakımından karşılaştırıldığında intihal boyutunda olduğunu, davacının … adlı senaryoyu yazdıktan ve noterde tasdik ettirdikten sonra, davalılardan … ile beraber proje geliştiren, kanallara bu projeleri sunan arkadaşına eser genel hikayesini ve senaryoyu iletmiş, arkadaşı da dosyayı, müvekkili ile senaryo üzerinde bir iş birliği yapabilmeleri adına diğer davalı …’a iletmiş olduğunu, daha sonra ise müvekkiline senaryosunun beğenildiği ve senaryoyu birlikte hayata geçirmek istedikleri iletilmiş hatta bu iş birliği çalışma düzeyine taşınmış olduğunu, akabinde de müvekkilinin dört bölüm senaryoyu ve genel hikayeyi diğer davalı …’a teslim ettiğini, ancak bu aşamaya kadar müvekkili ile hiçbir sözleşme imzalanmamış olup Diğer Davalı …, müvekkili eser sahibinden bir muvafakatname almak ya da en azından süreçten haberdar etmek gereği duymayarak bu projeyi ortada hiçbir izin olmaksızın Davalı …’ya satmış olduğunu, bu nedenle FSEK kapsamında 68. Mad. Göre 3 katı 450.000 TL maddi, 30.000 TL manevi tazminatın davalılardan tahsili, tecavüzün refi ve meni, ayrıca haksız rekabete dayalı olarak tecavüzün tespiti, meni, 10.000 TL maddi, 30.000 TL manevi tazminatın davalılardan tahsilini talep ve dava etmiştir.
SAVUNMA: Davalı …vekilinin cevap dilekçesinde özetle; Davacının kendi işinin hiçbir kanalda, dijital platformda yer bulamaması ve bu üründen gelir elde edememesi nedeniyle müvekkilinin başarılı bir yayın hayatı olan dizisinden faydalanmaya çalışmakta olduğunu, müvekkiline ait … dizisi final yaptığından dizinin yayına son verilmesi yönündeki tedbir talebinde hukuki yararın bulunmadığını, davacının senaryosu ve hikayesi ile , … birinci bölümünden final bölümü olan otuzuncu bölümüne dek yazılan her bölümün senaryosu ve hikayesi arasında, olay örgüsü, motivasyonlar ve de en önemlisi senaryo dinamikleri açısından hiçbir benzerlik bulunmamakta olduğunu, çok amatör bir göz bile iki senaryo arasında dava konusu yapıldığı şekliyle benzerlik olmadığınının fark edilebileceğini, davanın reddine karar verilmesini talep etmiştir.
Davalı … vekilinin cevap dilekçesinde özetle; Müvekkili şirketin .. adlı eserin ana hikaye ve konseptine ilişkin fikri mülkiyet haklarını 21/02/2020 tarihli Genel Hikaye Devir Sözleşmesi ile … Tic. Ltd. Şti. (“…”) şirketinden devralmış olduğunu, ilgili eser sahiplerinden gerekli hak devirleri gerçekleştirilerek … dizi projesinin hikayesi, sinopsisi ve bölüm senaryoları oluşturulmuş olduğunu, ilgili mali hak devir belgeleri ve sözleşmeleri ile hukuka uygun olarak ortaya konan dizi projesinin, davacının sözde intihal iddialarının aksine davacıya ait olduğu iddia edilen … adlı çalışmadan tamamen farklı hususiyetler taşımakta olduğunu, davacı tarafından sunulan ne zaman ve ne şekilde üretildiği belli olmayan … adlı çalışmaya bakıldığında, ilgili çalışmanın … dizisi senaryosunun hususiyet ve karakteristik özelliklerini belirleyen noktalar ile hiçbir ilgisi olmadığının ortada olduğu, Davacı, … duygusu, aile bireylerinin öldürülmesi gibi herkes tarafından kullanılması mümkün genel temalara dayanarak intihal iddiasında bulunmakta olduğunu, … dizisi tamamen özgün bir içerik olarak yaratılmış olup, … adlı çalışma ile intihal teşkil edecek bir benzerliği bulunmadığını, dizinin proje dosyası incelendiğinde dahi kolaylıkla tespit edilebilecek nitelikte olduğunu, bu sebeple, intihalin varlığı söz konusu olmadığını, genel temalar ve hususiyet yaratmayan sözde benzerlikler üzerinden intihal iddiasının hukuki bir geçerliliği olmadığını,keza umuma ve müvekkiline hiçbir surette iletilmeyen … adlı çalışmanın içeriğinden haberdar dahi olmadığını, davacının birbirlerinden tamamen farklı içeriklere ve hususiyet taşıyan noktalara sahip iki çalışma arasında sözde benzerlikler kurarak haksız kazanç elde etme peşinde olduğunu, her iki çalışmanın da detaylıca incelenerek eser sahiplerinin “hususiyetlerini” taşıyan noktalar üzerinden benzerlikler ve farklılıkların incelenmesi gerektiğini, davacının iddia ettiği sözde benzerlikler ise evrensel ve birçok eserde kullanılmış temalar olduğunu eser sahibinin hususiyetini taşıyan ve eserin ana karakterini belirleyen noktalara ilişkin olmadığını, … adlı çalışmada tüm olay örgüsünün başlangıcı ve ana tema, ana karakterin kardeşine tecavüz edilmesi ve bu sebeple alınan … üzerine kurulduğunu, … olay örgüsü ise takıntılı aşığından kaçmaya çalışan kadın başrol oyuncusunun ana karakter tarafından taksisine alınarak kurtarılması ve bu olay sebebiyle ana karakterin mafyaya karşı bir savaşa girmesi olup, … dizisinde ana karakter güvenlik güçlerinin de yardımıyla bir mafyayı çökertmek amacıyla mücadele verdiğini polis ve istihbarat mensupları ile birlikte çalışmakta olduğunu, … çalışmasında ise, ana karakter başlı başına kişisel bir mücadele vermekte, kahramanın adalete bakışı bu şekilde kurgulanmakta, jandarma ve üst düzey devlet memurları dahil bir çok kişiden … almaya çalışmakta, polis tarafından suçlu olarak aranmakta olduğunu, … adlı çalışmada ana karakterin babası olay örgüsü içinde önemli bir karakterken (tüm olayların arkasında ana karakterin babasının çıkacak olduğunu, ve ana karakter aslında babasından … almaya çalışıyor olacağını, arızada ana karakterin babası eski bir … ajanı olup vefat ettiğini, olay örgüsü ile bir ilgisinin olmadığını, ana karakterin romantik ilişki içerisinde olduğu kadın ana karakterlere bakıldığında ise, …orluk yapmakta olduğunu ve babasıyla gayet iyi bir ilişkiye sahip olduğunu, … adlı çalışmada ise … karakteri, mafya olan babasına inat polislik yapmakta ve suçlu olarak aranan ana karakterin peşine düşmekte olduğunu, …’nin takıntılı bir aşığının olduğunu, tüm olayların bu sebeple başladığını, … adlı çalışmada takıntılı aşık tiplemesinin olmadığını, intihal teşkil edecek nitelikte hiçbir benzerlik bulunmadığının açık olduğunu davanın reddine karar verilmesini talep etmişlerdir.
DELİLLERİN TARTIŞILMASI VE GEREKÇE:
Dava konusu uyuşmazlık; davacının senaryo yazarı olduğu (…) isimli eserin, … isimli … de yayınlanan dizide intihal suretiyle izinsiz kullanıldığı iddiasıyla FSEK 68. Mad. göre 3 katı 450.000 TL maddi, 30.000 TL manevi tazminatın davalılardan tahsili, tecavüzün refi ve meni, ayrıca haksız rekabete dayalı olarak tecavüzün tespiti, meni, 10.000 TL maddi, 30.000 TL manevi tazminatın davalılardan tahsili taleplerine ilişkindir.
Davanın açılmasını müteakip davacının dava, davalıların cevap dilekçeleri karşılıklı tebliğ olunmuş, dava şartları incelenmiş, ön inceleme duruşması yapılmış, duruşmada hazır olanlar sulhe teşvik olunmuş, sonuç alınamaması üzerine uyuşmazlık konuları tespit edilmiş, arabuluculuk kurumundan faydalanmak istenilmediğinden tahkikat duruşmasına devam olunmuş, tarafların beyanlarında geçen deliller toplanmış, HMK 266 madde kapsamında bilirkişi incelemesi yaptırılmış, HMK 184.madde kapsamında hazır olanlardan tahkikat ile ilgili beyanları sorulmuş, HMK 186. madde kapsamında ise karar duruşmasında hazır olanlardan esas ile ilgili son diyecekleri sorulmuştur.
Bilirkişiler …, … ve …’in 19/04/2022 tarihli bilirkişi raporlarında; İki projenin ana karakterleri arasında benzerlik bulunmadığı, İki karakteri de harekete geçiren “…”duygusunun bir çok projede kullanıldığı ve kullanılabileciğini, iki dizi projesinin incelenmesinde intihal bulunmadığını bildirmişlerdir.
Bilirkişiler…, … ve …’in 01/09/2022 tarihli EK bilirkişi raporlarında özetle; Davacının … isimli dizi projesi senaryosu ile … isimli dizi projesi arasında intihal olmadığı, İki projenin ana karakterleri arasında benzerlik bulunmadığı, İki karakteri de harekete geçiren “…” motivasyonunun nedenlerinin dahi farklı olduğu, … unsurunun aynı şekilde kullanılmadığı, davacı tarafın baş karakterinin … olmadığı, davalı yayının baş karakterinin ise ticari … şoförü olduğu , raporlarında yaptıkları kıyaslama ve inceleme kapsamına göre her iki proje arasında intihal bulunmadığını bildirmişlerdir. (kıyaslamada; ana karakterler yönünden; Davacı eserin ana karakteri …; Bulundukları şehrin önde gelenlerinin de aralarında olduğu bir çok kişi tarafından tecavüze uğramış ve bu nedenle intihar etmiş olan kız kardeşinin intikamını almak amacındadır. Bir gün …’in kız kardeşi intihar eder (tecavüze uğradığı için) ve karakterin hikayesi başlar. Yasal yollardan amacına ulaşamaz. Artık amacı, asıl düşmanını bulmaktır. Bu arada sokaklarda gezinen kötülüğü cezalandırmaktır.Davalı eserin ana karakteri …; …’nın, bir müşterisine (…) yardım ederken …’nun düşmanlığını kazanması nedeniyle, düğün gününde, … ile …arasında çıkan arbedede yanlışlıkla vurulan kız kardeşinin intikamını almak amacındadır. … bir gün taksisine…’yi alır / …’nın girdiği bir kavgada yanlışlıkla kız kardeşi öldürülür….’nun adalete teslim olmasını ister. Daha sonra tüm yapıyı, devlet gizli biriminin teşviki/desteği/önerisiyle karşısına alır ve çökertmek ister. Bu nedenle şikayetini geri çeker. Davacı tarafın karakteri … … değildir. Modifiye ettiği bir taksiyi herkesten gizli geceleri kullanmakta, aracına normal müşteri almamakta, rastgele, yüzüne balmumundan bir maske takarak İstanbul sokaklarında suçlu aramaktadır; kullanılan çocukları, saldırılan kızları vb. kurtarmaktadır. Asıl peşinde olduğu düşmanını ise daha sonra tesadüfen bulacaktır.
Davalı tarafın karakteri … ise bir mahalle … durağına bağlı olan bir taksicidir. Geçim kaynağı bu meslektir ve gizli saklı değildir. Kardeşinin ölümünden sonra, ölen kardeşinin nişanlısı ile birlikte çıktığı taksiye vakit ayıramamış ve … sahibiyle arası açılmıştır.
Aşk teması yönünden; Davacı / …; Hikayede çatışmanın olabilmesi için kendisini yakalamak için, başka bir şehirden göreve getirilen … ile yakınlaşacaktır. Fakat bilmediği, …’nun, aradığı asıl düşmanının kızı olmasıdır. Davalı / …; …, tesadüfen taksisine müşteri olarak binen … ile bir ilişki yaşayacaktır. Bütün hikayeyi başlatan …’nin …’nın taksisine binmesidir. Çıkan tartışmada…. …’dan tokat yiyecek, videoya alınan kayıt sosyal medyaya düşecek ve bu nedenle …’ya diş bileyecek, kardeşinin düğününü basacak ve …’yı öldürmek/dövmek isterken yanlışlıkla kardeşi …’ı vuracaktır. …’nin babası …, …’nın düşmanı değildir. Vaktiyle bu işlerden elini çekmiş olan …, bir yanıyla …’nın kimlere çalıştığını da — ilk etapta – aslında bilmektedir. Olaylar …. ile …’yı birlikte çalışmaya, mücadele etmeye kadar götürecektir. Ancak hiçbir zaman tam anlamıyla “aynı tarafta” da olmayacaklardır. …, … ile …’nın ilişkisine karşı değildir. …’nın konsorsiyumun içine girmesiyle / kendisinin sokmasıyla, bu ilişkinin bitmesini “ilk önce sevdiğini vururlar” gerekçesiyle isteyecektir. Hikayenin bu gelişimine bakıldığında akla ilk olarak, …’nın yönettiği, sinema tarihinin unutulmaz serisi …’ın 3. Filminde; …’in “…” başına geçmek isteyen yeğeni …’a, şeker komasından çıktığında, hastane yatağında yaptığı uyarı gelmektedir. “Kızımdan uzak dur, ilk önce sevdiklerini alırlar senden…” Yine … tarafından çekilen bu sahnenin … dizisinin özgünlüğünün bozulmadığı belirtilmiştir.
Motivasyon olgusu; “…” genel ve kahramanları en çok harekete geçiren motivasyon kaynağıdır. Ancakintikam duygusuyla harekete geçen kahramanların hikayeleri birbirinden bağımsız, olayörgüleri farklı ve kullanım amaçları başka başkadır. Yoksa “…” motivasyonunu kullanan her proje birbiriyle aynı olurdu. Davacı ve davalı tarafın projelerine baktığımızda; Her iki eserin kahramanlarının motivasyon kaynağı genel olarak intikamdır. Yine genel olarak ölen kız kardeştir. Ancak ölme nedenleri, ölme şekilleri ve intikamın ne şekilde alınacağı, amacın hangi noktada kırılacağı birbirinden tamamen bağımsızdır. Hikayenin gelişimini değerlendirmek için “…” yeterli değildir. Aksi taktirde kimse …’nin …’ine kadar bu motivasyonu kullanamazdı. Kaldı ki, “…” tek başına yeterli olmamakla birlikte, derinlikli bir karakter yaratılırken kahramanı “…”a itenin ne olduğunu da kurgulamak, oluşturmak gerekmektedir.
Komando olgusu: kahramanın komando olması, dayanıklı, iyi dövüşen, taktiği kuvvetli karakterin inandırıcılığını sağlamaktadır. Her iki projede de zaman detayına inildiğinde davacı / … askerliğini komando olarak yapmıştır. Davalı / … ise farkında olmadan, devlet özel biriminin isteğiyle bu günlere hazırlanmıştır. Kaldı ki, yine uygulamadan bir örnek vermek gerekirse, …imzalı 1998 yapımı … isimli televizyon dizisinin baş karakteri …’ndan sonra hiçbir projede askerliğini komando olarak yapmış, gözü pek, “mahalle delikanlısı” karakterinin kullanılamayacak oluşununda dikkate alınması gerektiğine işaret edilmiştir.
… olgusu; …’in suçlularla mücadelesinde taksisi en büyük destekçisidir, taksisiyle geceleri şüphe çekmeden her yere girip çıkar. … imgesi başlı başına bilinçli olarak seçilmiş olan ve izleyiciyi ekrana bağlama açısından çok kuvvetli ve dikkat çekici bir görseldir. kullandığı … ticari olarak bir … değildir. Geceleri sokaklarda gezerken kamufle olabilmek için kullanmaktadır. Teknik bir takım özelliklerle modifiye etmiştir,sahte plakalar kullanmaktadır ve kesinlikle müşteri almamaktadır, kurtardığı insanları taksimetreyi çalıştırmadan evlerine kadar bırakmaktadır, kimliği belirlenemediği için polisler tarafından kendisine “…” lakabı takılmıstır.
… dizisinde ise …, tek başına suçlular dünyasına girerek suç örgütleri ile mücadele eder ve … en büyük destekçisidir. … dizisinin her bölümünün başında, jenerikte, ana karakterin … şoförü olduğu gerçeği gözümüze sokulur. … kendisine yardım eden insanlar ile … durağında buluşur, strateji oluşturur, plan yapar. …konsorsiyumu hedef aldıktan sonra aksisini ihmal eder, … sahibine borçlanır, taksiye çıkacak vakti yoktur. … durağı buluşmalar için kullanılır. çünkü, … durağının sahibi …’in de cezaevinden tanıdığı eski bir kabadayıdır. olaylara, yardımcı olarak, o da dahil olur.) şeklinde inceleme ve kıyaslama yapılması sunetiyle İNTİHAL olgusunun bulunmadığı hususu bildirilmiştir.
Toplanan deliller, taraf iddia ve savunmaları, HMK 266 madde kapsamında dosyadaki deliller iye uyumlu bilirkişilerin kök ve ek raporları incelendiğinde;
Bilindiği üzüre; bir senaryonun en önemli unsuru temadır. Tema, yani yazarın ana düşüncesi bir çok senaryoda başta ortak olabilir. En çok bilinen ve sık kullanılan temalara birkaç örnek daha vermek gerekirse, aşk, sevgi, iyiler her zaman kazanır, vefa, …,zengin kız-fakir oğlan..vb gibi evrensel temaların sayılabilecek olması yanında somut olayda olduğu gibi toplumda sıkça yaşanan … teması , … /… esas unsurlu hikayeler hususiyet arz etmemektedir. Dolayısıyla aynı tema bir çok yazar veya senarist tarafından farklı konular ve öykülerle ele alınabilir. Filmin/dizinin konusunun, o filmde/dizide anlatmak istenilenin formüle edilmesi hali olduğundan , yani temanıza göre uygun bir anlatıma denk düşecek bir hikaye filmin/dizinin konusunu oluşturacağını, konular oluşturulurken mekan ve karakterlerin olay kurgusuyla birleştirip temanın vurgulandığı, aynı temanın işlenmesiyle bir çok kişinin senaryo yazabileceği,Temanıza uygun konuyu anlatırken nasıl bir anlatım dili seçtiğinizinin önemli olduğu,bu bağlamda gerçek zamanlı mı, gerçek zamana yakın bir zaman mı, geri dönüşlerle mi, öyküde olan biteni düz bir anlatımla mı yoksa pandeli bir anlatımla mı anlatıyor olmanız vb tüm yazım tarzları senaristin hayal gücü ve karakterlere yüklediği anlam ile oluşmaktadır. Nitekim tüm dizi ve fimlerde aşk, entrika, zorbalık, haksız kazanç, şiddet, seks, uyuşturucu, kara para ,…, mafya, ölüm, çete, kötülerle mücadele gibi bir çok klişe bulunmaktadır. Bu temalardan birinin kullanılması diğerinin intihal olduğu sonucuna ulaştıramaz.FSEK’de yasanın aradığı hususiyet de ancak senaristin yaratıcılığı, farklı bir konu işlemesi, konunun da mekan, tretmanlar,karekterler vb birçok argümanla birleşmesi sonucunda hususiyet kazanabilir. Bir eserde “hususiyet” kendisini anlatımda yani üslupta gösterir, eser sahibinin eserdeki mührü bireysel anlatımdır. Her eser türünün kendisine özgü özelliği sebebiyle tüm eser gruplarına uygun hususiyet ölçütü vermek zordur. Ancak her halükarda hususiyet, sıradan olmamayı, belli bir düzeye sahip olmayı da barındırmalıdır.
Gerek edebi eserlerde gerek sinema-televizyon sektörünün bir gereği olarak, prodüksiyonu gerçekleşen projelerde, projenin niteliğine bakılmaksızın belirli bir hikaye üzerinden başlanır ve bu hikayeye uygun düşen olay örgüsü ile devam edilir ve bir sonuca ulaşılır
Somut olayda ise bilirkişi raporunda denetime uygun şekilde inceleme yapılmış ve karekterler ve olay örgüsünün nasıl başladığı anlatılmış olup buna göre; ana karakterler yönünden; Davacı eserin ana karakteri …; Bulundukları şehrin önde gelenlerinin de aralarında olduğu bir çok kişi tarafından tecavüze uğramış ve bu nedenle intihar etmiş olan kız kardeşinin intikamını almak amacındadır. Bir gün …’in kız kardeşi intihar eder (tecavüze uğradığı için) ve karakterin hikayesi başlar. Yasal yollardan amacına ulaşamaz. Artık amacı, asıl düşmanını bulmaktır. Bu arada sokaklarda gezinen kötülüğü cezalandırmaktır.Davalı eserin ana karakteri …; …’nın, bir müşterisine (…) yardım ederken …’nun düşmanlığını kazanması nedeniyle, düğün gününde, … ile … çıkan arbedede yanlışlıkla vurulan kız kardeşinin intikamını almak amacındadır. … bir gün taksisine …’yi alır / …’nın girdiği bir kavgada yanlışlıkla kız kardeşi öldürülür….’nun adalete teslim olmasını ister. Daha sonra tüm yapıyı, devlet gizli biriminin teşviki/desteği/önerisiyle karşısına alır ve çökertmek ister. Bu nedenle şikayetini geri çeker. Davacı tarafın karakteri … … değildir. Modifiye ettiği bir taksiyi herkesten gizli geceleri kullanmakta, aracına normal müşteri almamakta, rastgele, yüzüne balmumundan bir maske takarak … sokaklarında suçlu aramaktadır; kullanılan çocukları, saldırılan kızları vb. kurtarmaktadır. Asıl peşinde olduğu düşmanını ise daha sonra tesadüfen bulacaktır. Davalı tarafın karakteri … ise bir mahalle … durağına bağlı olan bir taksicidir. Geçim kaynağı bu meslektir ve gizli saklı değildir. Kardeşinin ölümünden sonra, ölen kardeşinin nişanlısı ile birlikte çıktığı taksiye vakit ayıramamış ve … sahibiyle arası açılmıştır. Aşk teması yönünden; Davacı / …; Hikayede çatışmanın olabilmesi için kendisini yakalamak için, başka bir şehirden göreve getirilen … ile yakınlaşacaktır. Fakat bilmediği, …’nun, aradığı asıl düşmanının kızı olmasıdır. Davalı / …; …, tesadüfen taksisine müşteri olarak binen … ile bir ilişki yaşayacaktır. Bütün hikayeyi başlatan …’nin …’nın taksisine binmesidir. Çıkan tartışmada …’dan tokat yiyecek, videoya alınan kayıt sosyal medyaya düşecek ve bu nedenle …’ya diş bileyecek, kardeşinin düğününü basacak ve …’yı öldürmek/dövmek isterken yanlışlıkla kardeşi …’ı vuracaktır. …’nin babası …, …’nın düşmanı değildir. Vaktiyle bu işlerden elini çekmiş olan …, bir yanıyla …’nın kimlere çalıştığını da ilk etapta – aslında bilmektedir. Olaylar … ile …’yı birlikte çalışmaya, mücadele etmeye kadar götürecektir. Ancak hiçbir zaman tam anlamıyla “aynı tarafta” da olmayacaklardır. …, … ile …’nın ilişkisine karşı değildir. …’nın konsorsiyumun içine girmesiyle / kendisinin sokmasıyla, bu ilişkinin bitmesini “ilk önce sevdiğini vururlar” gerekçesiyle isteyecektir. Hikayenin bu gelişimine bakıldığında dünyü Sinema tarihinden ilk olarak, … ‘nın yönettiği, sinema tarihinin unutulmaz serisi …’ın 3. Filminde; …’in “…” başına geçmek isteyen yeğeni …’a, şeker komasından çıktığında, hastane yatağında yaptığı uyarı gelmektedir. “Kızımdan uzak dur, ilk önce sevdiklerini alırlar senden…” Yine … tarafından çekilen bu sahnenin … dizisinin özgünlüğünün bozulmadığı belirtilmiştir.
Motivasyon olgusu; “…” genel ve kahramanları en çok harekete geçiren motivasyon kaynağıdır. Ancakintikam duygusuyla harekete geçen kahramanların hikayeleri birbirinden bağımsız, olayörgüleri farklı ve kırılan amaçları başka başkadır. Yoksa “…” motivasyonunu kullanan her proje birbiriyle aynı olurdu. Davacı ve davalı tarafın projelerine baktığımızda; Her iki eserin kahramanlarının motivasyon kaynağı genel olarak intikamdır. Yine genel olarak ölen kız kardeştir. Ancak ölme nedenleri, ölme şekilleri ve intikamın ne şekilde alınacağı, amacın hangi noktada kırılacağı birbirinden tamamen bağımsızdır. Hikayenin gelişimini değerlendirmek için “Kızkardeşi ölür ve … için yola çıkar”olgusu yeterli değildir. Aksi taktirde kimse Yunan tragedyalarından …’nin …’ine kadar bu motivasyonu kullanamazdı. Kaldı ki, “…” tek başına yeterli olmamakla birlikte, derinlikli bir karakter yaratılırken kahramanı “…”a sürükleyen olgunun/düşüncenin ne olduğunu da kurgulamak, oluşturmak gerekmektedir.
Komando olgusu: kahramanın komando olması, dayanıklı, iyi dövüşen, taktiği kuvvetli karakterin inandırıcılığını sağlamaktadır. Her iki projede de zaman detayına inildiğinde davacı / … askerliğini komando olarak yapmıştır. Davalı / … ise farkında olmadan, devlet özel biriminin isteğiyle bu günlere hazırlanmıştır. Kaldı ki, uygulamadan bir örnek verilerek , …imzalı 1998 yapımı … isimli televizyon dizisinin baş karakteri Miroğlu’ndan sonra hiçbir projede askerliğini komando olarak yapmış, gözü pek, “mahalle delikanlısı” karakterinin kullanılamayacak oluşunun da dikkate alınması gerektiğine işaret edilmiştir.
… olgusu; …’in suçlularla mücadelesinde taksisi en büyük destekçisidir, taksisiyle geceleri şüphe çekmeden her yere girip çıkar. … imgesi başlı başına bilinçli olarak seçilmiş olan ve izleyiciyi ekrana bağlama açısından çok kuvvetli ve dikkat çekici bir görseldir. kullandığı … ticari olarak bir … değildir. Geceleri sokaklarda gezerken kamufle olabilmek için kullanmaktadır. Teknik bir takım özelliklerle modifiye etmiştir,sahte plakalar kullanmaktadır ve kesinlikle müşteri almamaktadır, kurtardığı insanları taksimetreyi çalıştırmadan evlerine kadar bırakmaktadır, kimliği belirlenemediği için polisler tarafından kendisine “…” lakabı takılmıstır.
… dizisinde ise …, tek başına suçlular dünyasına girerek suç örgütleri ile mücadele eder ve … en büyük destekçisidir. … dizisinin her bölümünün başında, jenerikte, ana karakterin … şoförü olduğu gerçeği gözümüze sokulur. … kendisine yardım eden insanlar ile … durağında buluşur, strateji oluşturur, plan yapar. … konsorsiyumu hedef aldıktan sonra taksisini ihmal eder, … sahibine borçlanır, taksiye çıkacak vakti yoktur. … durağı buluşmalar için kullanılır. çünkü, … durağının sahibi …’in de cezaevinden tanıdığı eski bir kabadayıdır. olaylara, yardımcı olarak, o da dahil olur.
Dolayısıyla bilirkişilerin kök ve ek raporlarında sunulu delillerin tamamı tartışılmış olup, rapor denetime uygun bulunmuştur.
HMK 266 madde kapsamında denetim ve hüküm kurmaya elverişli bilirkişilerin kök ve ek raporları ile sunulu senaryo, diziye ilişkin kayıtlar ile taraf iddia ve savunmaları bir bütün olarak incelendiğinde; mevcut raporlarda karakterlerin … olmasının olay örgüsü ve karakter gelişimi yönünden hiçbir benzerlik doğurmadığı analiz edilmiştir. Bilirkişi heyeti, …’in esasen oto servisi sahibi olduğunu, …’dan farklı olarak geçimini taksicilikle değil, oto servisinden sağladığını beyan etmiştir. Keza …’in kimliğinin tespit edilememesi nedeniyle zamanla “…” mahlası aldığı, …’nın ise esasen … olmasına karşın zamanla kişiliğinden ötürü “…” mahlasını aldığı belirtilmiştir. Dolayısıyla davacının esaslı unsur olarak vurguladığı … ve … kavramı bakımından benzerlik olmadığı anlaşılmaktadır. … karakteri …’in, kötü adamları dövüp sonra külkedisi hikayesi anlatarak kendisini takdim ettiği, aslen kesinlikle … olarak kullanılmayan ve … işlemi olmayan aracının modifiye edilmiş olduğu, oysa … karakteri …’nın kötü adamları dövdükten sonra olaya giriş yaparak kendini tanıttığı, mafyaya herhangi birisiyle değil … karakteri ile birlikte gittiği, gerçekten de ticari olarak kullandığı taksisini araç olarak da kullandığı ifade edilmiştir.
… karakteri …’in, kardeşine kötü adamlar tarafından zarar verilmiştir. Kardeşine zarar verenleri bulup cezalandırmak …t’in yaşam amacı olmuştur. … karakterinde ise …’nın kız kardeşi ise, …’nın karıştığı bir arbadede, kendisi yerine yanlışlıkla vurulmuştur. Mafya tarafından kız kardeşi hedef alınmamıştır. … karakteri …, kız kardeşlerine zarar veren adama ulaşmayı umut ederken farklı suç odakları ve şebekeleri ile de mücadele eder. … karakteri … kız kardeşinin ölümüne neden olan, kendisini sürekli taciz eden ve saplantılı bir şekilde Halide’ye aşık olan …’ nun da aralarında bulunduğu konsorsiyumu, devlet gizli biriminin desteğiyle yok etmek üzere yola çıkmıştır. … karakteri …’ in kullandığı … ticari olarak bir … değildir. Geceleri sokaklarda gezerken kamufle olabilmek için kullanmaktadır. Teknik birtakım özelliklerle modifiye edilmiştir, sahte plakalar kullanmaktadır ve kesinlikle müşteri almamaktadır. Kurtardığı insanları taksimetreyi çalıştırmadan evlerine kadar bırakmaktadır. Kimliği belirlenemediği için polisler tarafından kendisine ”…” lakabı takılmıştır. … karakteri …, tek başına suçlular dünyasına girerek suç örgütleri ile mücadele eder ve taksisi en büyük destekçisidir. … kendisine yardım eden insanlar ile … durağında buluşur, strateji oluşturur, plan yapar. … konsorsiyumu hedef aldıktan sonra taksisini ihmal eder, … sahibine borçlanır, taksiye çıkacak vakti yoktur. Evet, … durağı buluşmalar için kullanılır. Çünkü … durağının sahibi …’in de cezaevinden tanıdığı eski bir kabadayıdır. Olaylara, yardımcı olarak o da dahil olur.
Davacının ileri sürdüğü diğer bir benzerlik iddiası karakterlerin her ikisinin de komando oluşudur. Fakat uyuşmazlık konusu senaryolarda komando oluş nedenlerinin farklı olduğu, daha da önemlisi komando olmalarının hikayeye hiçbir katkısının, hikayeyi etkileyen benzer yönünün olmadığı , bilirkişilerce belirlenmiştir. Zira … askerliğini komando olarak yapmıştır. Çok iyi dövüşen biridir. Bu tecrübe onun stratejik şekilde hareket edebilme, zorlu koşullarda hayatta kalabilme yeteneklerini geliştirmiş, adeta bir savaş makinesine dönüştürmüştür. … karakteri … da askerliğini komando olarak yapmıştır, çok iyi dövüşür keskin nişancılığının yanında bıçak kullanma tekniğiyle öne çıkar ve bu özellikleri onun suç örgütleri ile mücadelesinde başarılı olmasını sağlamaktadır. Ayrıca … kendisinin dahi haberi olmadan bu günlere hazırlanmıştır. ”normal” bir komando olarak değil, özel birlikte görev almış ve özel operasyonlara katılmıştır. … karakteri …’in romantik ilişki yaşadığı karakter şehrin en büyük suç çetelerinden birinin başı olan adamın kızıdır. … karakteri …’ nın aşık olduğu kız da suç örgütünün başı olan kişinin kızıdır. Ancak … başta konsorsiyumun başında değildir. …’ya yardım edecek ancak kızını korumak için ilişkilerini bitirmelerini isteyecektir. … ve … konsorsiyuma karşı birlikte birçok plan yapacaktır.
Bilirkişilerin kök ve ek raporlarında da açık denetime uygun karakter analizi sonucunda anlaşıldığı üzere ; Davacının … isimli dizi projesi senaryosu ile … isimli dizi projesi arasında intihal olmadığı, İki projenin ana karakterleri arasında benzerlik bulunmadığı, İki karakteri de harekete geçiren ”…” motivasyonunun nedenlerinin dahi farklı olduğu, … unsurunun tek başına kimsenin tekelinde olacak bir öykü olgusu olmadığı gibi somut olayda da aynı şekilde kullanılmadığı, davacı tarafın baş karakterinin … olmadığı, davalı yayının baş karakterinin ise ticari … soförü olduğu, hikayenin çıkış noktalarının ve gelişimlerinin farklı olduğu, karakterler arasında benzerlik bulunmadığı, olay örgüsü ve yaşananların birbirinden farklı olduğu, karakterlerin … motivasyonlarının bile birbirinden farklı olduğu, Tüm dosya kapsamı, HMK 266 madde kapsamında denetim ve hüküm kurmaya elverişli bilirkişilerin kök ve ek raporları gözetildiğinde davacıya ait proje ile davalı dizisinin genel geçer benzerliklerle, orijinallik İçermeyen, herkesin aklına gelebilecek doğal akışa ve doğal hayata uygun fikirlerden oluşan projelerden olmaları , söz konusu projeler arasında herhangi bir intihal ya da esinlenme olmadığı, kullanılan unsurların kimsenin tekelinde bulunmayan unsurları ihtiva etmesi, fsek kapsamında yada haksız rekabet yönünden davacının ihlal edilen mali yada manevi bir hakkının bulunmadığı anlaşıldığından davacının subut bulmayan davasının esastan reddine karar verilerek yukarda açıklanan gerekçe kapsamına göre aşağıdaki şekilde hüküm oluşturulması gerekmiştir.
HÜKÜM:
1-Davanın REDDİNE,
2-80,70 TL ilam harcının peşin harçtan mahsubu ile fazla yatırılan 602,400 TL harcın karar kesinleştiğinde ve talebi halinde davacıya iadesine,
3-Reddedilen toplam Maddi tazminat talebi yönünden, Avukatlık ücret tarifesi uyarınca 67400- TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalılara verilmesine,
4-Reddedilen toplam manevi tazminat istemi yönünden hesap edilen, Avukatlık ücret tarifesi uyarınca 15.000TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalılara verilmesine,
5- Reddedilen tecavüzün men’i ve refi talebi yönünden, Avukatlık ücret tarifesi uyarınca 15.000TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalılara verilmesine,
5-Davacı tarafın yapmış olduğu yargılama giderlerinin kendi üzerinde bırakılmasına,
6-Taraflarca fazla yatırılan gider avansının hüküm kesinleştiğinde ve talebi halinde iadesine,
Dair karar taraf vekillerinin yüzüne karşı gerekçeli kararın tebliğinden itibaren iki haftalık süre içinde İSTİNAF YASA YOLU AÇIK olmak üzere verilen karar açıkça okundu, usulen anlatıldı. 13/12/2022

Katip …
¸

Hakim …
¸