Emsal Mahkeme Kararı İstanbul 1.Fikrî ve Sınaî Haklar Hukuk Mahkemesi 2020/85 E. 2021/297 K. 28.06.2021 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
İSTANBUL
1.FİKRÎ VE SINAÎ
HAKLAR HUKUK MAHKEMESİ

ESAS NO : 2020/85
KARAR NO : 2021/297

DAVA : HAYSİYET KURULU KARARININ İPTALİ
DAVA TARİHİ : 17/02/2020
KARAR TARİHİ : 28/06/2021

Mahkememizde görülmekte bulunan Haysiyet kurulu kararının iptali talepli davasının yapılan açık yargılamasının sonunda.
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Davacı dava dilekçesinde özetle: … yönetim kurulunun … tarihli … sayılı kararının 8.maddesiyle … Haysiyet Kuruluna sevki üzerine Haysiyet Kurulunun … tarih ve … sayılı kararı ile … Üye Disiplin Yönergesinin 8/a ve 8/d maddesine göre verilen üyelikten çıkarma yaptırımı kararına ilişkin işlem ve kararın tüm sonuçları ile iptali ve tedbiren durdurulmasını talep ve dava etmiştir.
Davalı vekili cevap dilekçesinde özetle: … Yönetim Kurulunun… tarih ve … sayılı sayılı kararı uyarınca davacının, Haysiyet Kuruluna sevk edildiğini, … Haysiyet Kurulu, Üye Disiplin Yönergesinin 11. maddesine göre davacının yazılı veya sözlü savunma hakkı ile isnat edilen suçlamalar ve istenen yaptırımlar göz önüne alınarak, tanık dinletme, belge sunma ve soruşturma belgelerini tetkik etme hakkını da kullanabileceği yönünde ihtarname gönderilerek savunmasının istendiğini ve davacının 22/01/2020 tarihinde savunmasını sunduğunu, davacının savunma hakkını kullandığını, davacının savunması ile dosya kapsamındaki diğer belgeler de dikkat alınarak Hasiyet Kurulunun yapılan değerlendirme neticesinde davacı hakkında, … Üye Disiplin Yönergesinin 8/a ve 8/d maddelerine göre “üyelikten çıkarma” yaptırımı uygulanmasına karar verdiğini, … Haysiyet Kurulunun dava konusu kararı, … Haysiyet Kurulu Yönergesinde belirlenen çalışma usul ve esaslarını dikkate alarak dosyada mevcut bilgiler ve belgelerden edindiği kanaat doğrultusunda verildiğini, davacının Geçici Haysiyet Kuruluna atanmasını sağlayan, …’a geçici yönetim kurulu atanması yönünde tesis edilen Bakanlık işleminin iptali talebi ile … 11. İdare Mahkemesinin …E. sayılı açılan davada Bakanlık işleminin iptaline karar verildiğini ve karara karşı Bakanlık tarafından … Bölge İdare Mahkemesi 12. İdari Dava Dairesinin … E. sayılı dosyası ile İstinaf yoluna başvurulduğunu, dava dosyasının İSTİNAF incelemesinde olduğunu ve kararın henüz kesinleşmediğini bu nedenle zamanaşımı def’inin ileri sürülemeyeceğini, Bakanlık işlemi ile atanan Geçici Yönetim Kurulu ile davacının da içinde bulunduğu Geçici Haysiyet Kurulu aleyhine şikayet başvurusu yapıldığını, … Cumhuriyet Başsavcılığının … numaralı dosyası ile soruşturma yürütüldüğünü, bu nedenlerle ihtiyati tedbir talebinin ve hukuki dayanaktan yoksun davanın reddine karar verilmesini talep etmiştir.
… C.Başsavcılığı FSH. Soruşturma Bürosunun … numaralı soruşturma dosyası istenmiş; Müştekinin …, şüphelilerin …, …, …, …, …, …, ……, suçun Görevi Kötüye Kullanma, suç tarihinin 2018 olduğu, 07/10/2020 tarihinde şüpheliler hakkında KOVUŞTURMA YAPILMASINA YER OLMADIĞINA karar verildiği, karara karşı müşteki … tarafından itiraz edildiği, … 3. Sulh Ceza Hakimliğinin … D.İş dosyasında 20/11/2020 tarihinde İTİRAZIN REDDİNE kesin olarak karar verildiği görülmüştür.
… 11. İdare Mahkemesinin … E … K ve 22/02/2019 tarihli kararı istenmiş; Davacının …, davalının T.C KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI, müdahilin … olduğu ve dava konusu işlemin iptaline karar verildiği, kararın 17/02/2021 tarihinde kesinleştiği görülmüştür.
DELİLLER DEĞERLENDİRİLMESİ VE GEREKÇE :
Dava: Davacının, … Yönetim Kurulunun … tarih ve … sayılı kararının 8. maddesiyle … Haysiyet Kuruluna sevki üzerine Haysiyet Kurulunun … tarih ve … sayılı kararı ile … Üye Disiplin Yönergesinin 8/a ve 8/d maddesine göre verilen üyelikten çıkarma yaptırımı kararına ilişkin işlem ve kararın tüm sonuçları ile iptali istemine ilişkindir.
Davalı Meslek birliğinin davacı hakkındaki Haysiyet Kurulu kararına ilişkin belgeler, Haysiyet Kurulu toplantı tutanağı, karar, tebliğ şerhi Mahkememize gönderilmiştir.
… meslek birliği 5846 sayılı yasanın 42. maddesi uyarınca kurulan, statüsü ve kuruluşu yasa tarafından belirlenen, müzik eserleri alanında faaliyet gösteren bir meslek birliğidir. …, müzik eseri/hak sahiplerinin (besteci, söz yazarı, aranjör, editör) çıkarlarını korumak, 5846 sayılı kanunla tanınmış hakların idaresi ve takibini, alınacak ücretlerin tahsilini ve hak sahiplerine dağıtımını sağlamak amacıyla faaliyette bulunmakta ve bu kapsamda eser sahiplerinden ve yasadan aldığı yetkiler çerçevesinde hareket etmekte olup, yine aynı kanunun 42/B maddesi gereği T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığının idari ve mali denetimine tabi bir meslek birliği statüsündedir.
… Meslek birliği tarafından gönderilen belgeler incelendiğinde: Bakanlık oluru ile atanan geçici Haysiyet Kurulu üyelerinden …ın, geçici olarak görev yaptıkları sürede yaptıkları orantısız iş ve işlemler ile kurum defter ve kayıtlarına göre görevlerini maddi çıkar sağlamak amacı ile kullandıkları, bakanlığın bu konudaki uyarılarına rağmen iyi niyete aykırı şekilde davrandıkları ve vermiş oldukları kararların hukuka aykırı olduğunu bilmelerine rağmen hatalı karar tesis ettikleri, oluşturdukları hükümlerin tamamının mahkemeler tarafından iptal edilmiş olması ile tespit edilmesi ve bu sebeple …’ın yüklü miktarda başta mahkeme masrafı ve vekalet ücretleri ödenmesine (bunlarla sınırlı olmaksızın) sebep olmaları, anılan bu hukuka, iyi niyete aykırı ve kasıtlı iş ve işlemlerin dayanağı olan bakanlık oluru işleminin hala yargılamada olması ve kesinleşmemesi ve geçici haysiyet kurulu tarafından verilen kararların henüz kesinleşmiş olması sebebi ile … Haysiyet Kurulu’na sevkine, oybirliği ile karar verildiğini, davacının savunması alınarak hakkında üyelikten çıkarma kararı verildiği ve çıkarma gerekçesinde özetle: “…Bakanlığın geçici Yönetim Kurulu atamasındaki genel amacın sadece ve yalnızca …’ı olağanüstü Genel Kurulu hazırlamak iken, esasa ilişkin işlemler tesis ettikleri ve her nasılsa tamamı kendilerine yakın üyelerden oluşan bir geçici Haysiyet Kurulu eliyle aynı süre içinde, Bakanlık inceleme raporunda … gurubu olarak adlandırılan Yönetim Kurulu ve Haysiyet Kurulu üyelerinin tamamının işbirliği halinde geçici Haysiyet Kuruluna sevk edildiği ve yine hukuka aykırı olarak kararlaştırılan 31 Mayıs 2018 tarihinden hemen önceki günlerde 28 ve 29 Mayıs 2018 tarihlerinde aynı anda ihraç edildiği, ihraç kararlarında Haysiyet Kurulu Yönetmeliği 7/IV nde belirtilen 1 (bir) aylık kesinleşme sürecine uyulmadığı, anılan ihraç kararlarının aynı gün ihraç edilen üyeye kargolandığı ve dahası hakkında ihraç kararı verilen üyenin hakkında verilen karara ilişkin (bir) aylık kesinleşme süresi dolmadan isimlerinin hazirun cetvellerinden çıkarıldığı, genel kurula alınmayarak seçme ve seçilme haklarının ellerinden alındığı, haklarında ihraç kararı verilen üyelerin 1 (ay) lık kesinleşme süreci dolmadığı için üyelik haklarının devam ettiği ve Genel Kurula katılmalarının hukuken mümkün olduğu yönünde talep ettiğimiz yazının kasıtlı olarak Genel Kurul akşamına kadar Telif Hakları Genel Müdürlüğü’nde hasır altı edildiği, Genel Kurul akşamı … Genel Merkezine intikal edilen yazının da yine atanmış geçici Yönetim Kurulunca hasır altı edilerek haklarında ihraç kararı verilen üyelerin Polis gücü de kullanılmak suretiyle genel kurula alınmadığı, yapılan tüm eylemlerin birlikte düşünüldüğünde zamanın Telif Hakları Müdürü ile birlikte atanmış Yönetim Kurulu ve atanmış Haysiyet Kurulunun işbirliği halinde … ve Grubunun seçime girme ve seçilme haklarını ellerinden almak için bir iştirak halinde bir faaliyet yürüttükleri, Haysiyet Kurulu Başkanımız …tarafından gerek Telif Hakları Genel Müdürlüğüne, gerek atanmış Yönetim Kuruluna ve gerekse de atanmış Haysiyet Kurulana yönelik yaptıkları tüm hukuka aykırı işlemlerle ilgili defalarca uyarı niteliğinde yazılı bildirimde bulunulduğu ve hatta Haysiyet Kurulunun varlığının hukuka aykırı olarak oluşturulduğu ve halen kendi seçilmiş Haysiyet Kurulunun görevlerinin başında olduğu ve meşru kurulun yalnızca kendi kurulları olduğunu … Genel Merkezine yaptığı telefonla da özellikle kayıt altına aldırdığı ve bu nedenle atanmış Yönetim ve atanmış Haysiyet Kurulu üyelerinin hukuksuz olarak gayrı meşru olarak atandıkları yönünde habersiz oldukları savunmalarında bulunmalarının mümkün olmadığı dahası kendilerine yapılan bildirimlere rağmen kendilerinden olmayan grubun tüm üyelerini topluca genel kurula girmelerini de engellemek amaçlı olarak ihraç ettikleri maddi gerçekliği dikkate alındığın işbirliği ve iştirak halinde kasta dayalı eylem içinde oldukları sonuç kanaatine varılmıştır.Bu nedenle yukarıda belirtilen fiillerle …’ın meşru Yönetim Kurulu ve Haysiyet Kurulunun görevden el çektirilmesi, ve yerlerine tamamı kendilerinden yakınlarından oluşan kurullar atayarak seçimle meşru olarak görevlerin başında olan Yönetim Kurulu ve Haysiyet Kurulu üyelerinin ihraç edilerek bir de Genel Kurula katılmaları kolluk gücü de kullanılmak suretiyle engellediği, böylelikle seçme ve seçilme haklarının ellerinden alındığı da gözetildiğinde yapılan işlemlerin tümümün …’”ın zorunlu organları olan Yönetim Kurulu ve Haysiyet Kurulunu çalışamaz hale getirdiği dolayısıyla bunun …’ın çalışmasını da engelleyici ve amaçlarını engellemeyi nitelikte olduğu değerlendirildiğinden ve yine bu eylemlerin kasıtlı olarak yapıldığı düşünüldüğünden görevi kötüye kullanma niteliği de ortada olduğundan, atanmış geçici Haysiyet Kurulu Başkanı olarak verdikleri tüm kararlarda muhalefet şerhi olmaksızın imzası ve oyu olduğundan şahsi sorumluluğu konusunda da bir tereddüte yer olmadığı gözetilerek, … Üye Disiplin Yönergesinin 8/a ve 8/d maddelerince ÜYELİKTEN ÇIKARMA yaptırımın uygulanması (Üye İsmail Hazar Üye Disiplin Yönergesi 6/d uyarınca KINAMA yaptırımı görüşünü ve oyunu kullanmıştır) gerektiği sonuç ve kanaatine varıldığı gerekçesiyle davacı hakkında … Üye Disiplin Yönergesinin 8/a ve 8/d maddelerince OY ÇOKLUĞU ile ÜYELİKTEN ÇIKARMA yaptırımın uygulanmasına karar verildiği” … tarafından gönderilen karar metni kapsamında anlaşılmıştır.
Karar içeriği ve gerekçesi bir bütün olarak incelendiğinde; Üyelikten çıkarma kararının konu olarak davacı ve 2018 yılında T.C. Kültür Bakanlığınca atanan geçici Haysiyet Kurulu Başkanlığı döneminde ve yine aynı dönem Kültür Bakanlığınca atanan Geçici Yönetim Kurulu tarafından Haysiyet Kuruluna sevkedilen üyelerle ilgili alınan kararlarla ilgili olduğu anlaşılmaktadır. Tek başına davacının alınan kararlara etki etmesi ve davacının tek başına karar alacak konumda bulunmadığı hususu izahtan varestedir.
Meslek birliğince gönderilen üyelikten çıkarmaya ilişkin yasal dayanak düzenlemesi incelendiğinde:
ÜYELİKTEN ÇIKARMA
MADDE 8. Üyelikten çıkarma cezası, aşağıda sayılan fiiller ve hallerin gerçekleşmesi durumunda
Haysiyet Kurulu’nca kararlaştırılır.
a)Kasıtlı eylem ve söylemleriyle …’ın çalışmasına, amaçlarını gerçekleştirmesine engel olmak,
b)Yetki belgesine aykırı davranışlarını, yazılı uyarıya rağmen sürdürmek,
c) Asıl üyeler yönünden, özür bildirmeksizin ve yazılı uyarıya rağmen arka arkaya üç genel kurul
toplantısına katılmamak,
d) … Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ile Haysiyet Kurulu tarafından, … tüzel kişiliğine karşı Türk Ceza Kanununda öngörülen fiillerden birinin işlendiği hususunun tespit edilmesi” şeklinde düzenlemelere yer verildiği görülmektedir.
Davacı hakkında ise 8/a ve 8/d kapsamında yaptırım uygulandığı ve üyelikten çıkarma kararı verildiği görülmektedir.
HAYSİYET KURULUNUN YAPISI VE DİSİPLİN MEZUATININ İNCELENMESİ
… Haysiyet Kurulu Yönergesi Bölüm II’de, Haysiyet Kurulunun Çalışma Esasları düzenlenmiş olup buna göre;
MADDE 4. Haysiyet Kurulu, Genel Kurulca asıl üyeler arasından iki yıl için gizli oy ile seçilen beş üyeden oluşur. Ayrıca, asıl üye sayısınca yedek üye seçilir. Kurul seçimi izleyen üç gün içinde asıl üyeler arasından bir başkan seçer.
Haysiyet Kurulu, Yönetim Kurulunun talebi üzerine Disiplin Yönergesi hükümlerini uygulamak üzere üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. Tayin edilen toplantı gününde üyelerden biri toplantıya katılmadığı takdirde mazeretini yazılı olarak bildirmek zorundadır. Kurul üye tam sayısının salt çoğunluğu ile karar alır.
“Haysiyet Kurulunun Görevleri” 5. madde de düzenlenmiş olup buna göre;a) …’a kayıtlı üyeler hakkında Üye Disiplin Yönergesinde öngörülen yaptırımı uygulama ve disiplin cezası vermek, b) Fikir ve Sanat Eseri sahipleri ile komşu hak sahipleri meslek birlikleri ve Federasyonları hakkında Tüzük’te ve … Tüzüğünde öngörülen hallerde üyelikten çıkarma cezası ile Disiplin Yönergesinde öngörülen cezaları vermek.
“Konunun İntikali Ve Ön Soruşturma” 6′. Madde de düzenlenmiş olup; Disiplin yaptırımı uygulanmasını gerektiren bir durumun oluşumu üzerine ya Genel Sekreterlik gerekli ön hazırlıkları yaparak konuyu Yönetim Kurulu’nun bilgisine sunar ya da böyle bir ön hazırlığa gerek olmaksızın haricen edindiği bilgi üzerine Yönetim Kurulu konunun önemini dikkate alarak gerekli kanıtları geciktirmeksizin toplatır ve düzenlenen inceleme dosyasının Haysiyet Kurulu’na sunulmasını kararlaştırır.
“Haysiyet Kurulunun Çalışma Yöntemi” 7′.madde de düzenlenmiş olup; Haysiyet Kurulu, Yönetim Kurulu’nun kararı üzerine toplanır. Haysiyet Kurulu, çalışmalarına, önce ilgili üyeye tebliğ tarihinden başlamak üzere, en fazla yedi günlük bir süre tanıyarak yazılı savunmasını talep etmek suretiyle başlar. Üye savunmasını bizzat Kurul toplantısına katılarak da yapabilir. Hakkında ceza istenilen üye, tanık dinletme, ayrıca belge sunma veya soruşturma belgelerini tetkik etme veya bir avukat marifetiyle de tetkik ettirme, hakkını kullanabilir.
Haysiyet Kurulu, kendisine intikal eden inceleme talebi üzerine yaptığı ilk toplantı tarihinden itibaren bir ay zarfında karar vermekle yükümlüdür. Kurul yürütülen soruşturma hakkında en fazla 3 defa toplantı yapacak olup, gerekli görülen hallerde kurul başkanının yazılı talebi ile bir toplantı daha yapabilir.
Kurul, incelenen konunun özelliklerini göz önünde bulundurarak, Genel Sekreterlik Hukuk İşleri Bölümü’nden görüş talep edebilir, Kurul kararlarında çekimser oy kullanılmaz. Kararlar üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır. Alınan karar, gereği yapılmak üzere Yönetim Kurulu Başkanlığına gönderilir. Uyarı, kınama, hak mahrumiyeti ve üyelikten çıkarma kararları, üyeye elden ya da noter marifetiyle tebliğ edilir. Noter marifetiyle yapılacak tebligat üyenin …’da kayıtlı adresine yapılır.
Haysiyet Kurulu Kararlarına karşı hukuk yollarına başvurulabilir. Haysiyet Kurulu kararının üyeye tebliğinden itibaren bir aylık süre içerisinde, üye tarafından karara karşı yargıya müracaat edildiğinin …’a bildirilmemesi halinde karar, … nezdinde kesinleşmiş kabul edilerek gerekli işlemler yapılır.
“Haysiyet Kurulu Kararlarında Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar” 8.maddeye göre Sayılanlarla sınırlı olmamak üzere Haysiyet Kurulu Kararlarında;
1-Üyenin savunması alınıp, konu ile ilgili tüm bilgi ve belgeler toplanmadan önce fiile ilişkin kanaat belirtir nitelikli bir karar almamakla,
2-Disiplin suçunun oluşup oluşmadığı ile ilgili olmayan değerlendirilmelerde bulunmamakla,
3-Ceza tayini sırasında ilgili fıkralarda öngörülen fiil ve hallerin tam olarak oluşup oluşmadığının irdelemekle yükümlüdür.
… Üye Disiplin Yönergesi Bölüm II’de yaptırımlar öngörülmüş olup buna göre (MADDE 4.) Bu Yönerge ile … üyeleri hakkında hatalı veya kusurlu bazı fiilleri dolayısıyla uygulanabilecek yaptırımlar ile yaptırım uygulanacak fiiller aşağıda öngörülmüştür: a) Uyarı, b) Kınama, c) Hak mahrumiyeti, d) Üyelikten çıkarma.
Aynı fiil birden fazla ceza fıkrası kapsamında ele alınıp ayrı ayrı ceza tayini yoluna gidilemez. Üyeye fiiline karşılık gelen en üst yaptırım uygulanır. Haysiyet Kurulu Kararı, üyeye yazılı olarak bildirilir.
Davalı … – … Haysiyet Kurulunun … tarihli kararında”… 05.03.2018 tarihli belge ile yasal dayanağı belirtilmeden doğrudan seçilmiş Yönetim Kurulunun görevden el çektirildiğini ve yerlerine kamuya açık yerlerde özellikle … üyesi … önderliğinde toplantı yapan gurubun üyelerinin ve bilhassa … Üye disiplin Yönergesine aykırı eylemleri nedeniyle hakkında üyelikten çıkarma yaptırımının uygulandığı …’ün atandığı, böylelikle Bakanlığı daha atama sırasında tarafsızlığını yitirerek belli bir gurubun üyelerinden oluşan şahısları … Yönetim Kurulu üyeliğine atayarak, seçimlerde birbirine muhalif olan seçimle yönetime gelebilmesi olağan olan iki guruptan birini üstelik olağan genel kurula birkaç hafta kaldığı tarihlerde atama yoluyla ve zaten vakti gelmiş genel kurul yerine olağan genel kurul bahanesiyle onlar lehine idari işlem tesis ettiği, dosyamıza intikal etmiş 12.03.2018 tarihli sonradan görevden alınan … imzalı Müfettiş raporunda ise, “ .. Haysiyet Kurulu ve Yönetim Kurulunun mahkemeler yerine geçip suç tespiti yapamayacağı, bu eylem veya eleştirilerin suç teşkil edip etmediğinin mahkemelerin görev ve yetkisinde olduğu ve ayrıca suçun … tüzel kişiliğine karşı işlenip işlemediğinin ayrıca tespit edilmesi gerektiğinin belirtildiği gerekçesi” sürekli olarak ileri sürülmüş ise de: anılan gerekçenin hukuki bir yanı yoktur. Zira, Haysiyet Kurulu, kurumda üyelerle ilgili idari (disiplin) kovuşturması yapar ve verdiği kararlar bir yargı organı olarak mahkeme kararı statüsünde değildir, zira verilen kararlara karşı yargı yolu açıktır. Haysiyet Kurulu, idari kovuşturma kapsamında elbette kovuşturulan üye hakkında kovuşturma konusu eylemi hakkında, bir ceza mahkemesi gibi suç tespitinde veya mahkumiyet kararında bulunamayacağı, ilgili mevzuatta kabul edilebilir ve uygulanabilir yanı yoktur.Anlan teftiş kurulu o denli çelişkilerle dolu olup, sadece teftişe sebep olan şikayetçilerin beyanları üzerinden ve o beyanlara karşılık gelecek şekilde hazırlandığı, görüşüne başvurduğu kimselerin beyanlarına hiçbir gerekçe olmaksızın tek taraflı ve yanlı olarak itibar edilmediği ve böylelikle sadece şikayetçilerin beyanlarına uygun rapor hazırlandığı, buna rağmen rapor içeriğinde, Yönetim Kurulu ile Haysiyet Kurulunun işbirliği yaptığına dair veya Haysiyet Kurulunun Yönetim Kurulunun emir ve talimatları doğrultusunda karar aldığına dair somut ve bilgi ve bulguya, maddi olguya rastlanmadığının açıkça belirtildiği” şeklindeki gerekçesi dikkate alındığında; … Meslek birliğinde gerek seçimle gerekse Bakanlık görevlendirmesiyle atanan ve yetki verilen kişi yada grupların adeta güç yarışına girdikleri, her ne kadar gerek yönetim kurulunun gerek haysiyet kurulunun kurul olarak hareket ettikleri ortada ise de, verilen kararların tamamında hukuksuz uygulamalara neden oldukları, zira kovuşturulan bir üyenin hukuki sorumluluğuna dayanak olabilecek kusurlu eylemlerinin tespiti ve delillendirilmesi şart olduğu halde kararların çoğunda farazi gerekçelere yer verildiği, Bakanlık teftiş raporlarını görmezden geldikleri, siyasi saik ile hazırlandığına vurgu yapıldığı ancak raporların aksine hiçbir delilinin sunulmadığı, Mahkememize açılan neredeyse tüm haysiyet kurulu iptal kararlarının meslek birliği içerisindeki çekişmenin organlara yansıması niteliğinde olduğu, kendi içlerindeki çekişmelerden kaynaklı olarak üyeler hakkında haysiyet kurullarınca hukuki olmayan tasarruflarda bulundukları, oysa haysiyet kurullarının Üye Disiplin Yönergesinde öngörülen yaptırımları uygularken, disiplin cezası verirken Fikir ve Sanat Eseri sahipleri ile komşu hak sahipleri meslek birlikleri ve Federasyonları hakkındaki tüzüğe , … tüzüğüne ve en önemlisi hakkaniyete uygun hareket etmekle yükümlü olmaları gerektiği ancak davalı tarafından sunulan delilere göre davacı hakkında verilen kararın hukuki olmadığı, yeterince gerekçelendirilmediği anlaşılmıştır.
Öte yandan yönergenin 8/d maddesi kapsamında disiplin cezasının uygulanabilmesi için suçsuzluk karinesinin gözetilmesi gereklidir. Mahkemelerce verilmiş mahkumiyet kararı bulunmaksızın haysiyet kurulu tarafından disiplin cezası verilemeyeceğinden, idari bir yapı niteliğindeki haysiyet kurulunun izahı yapılan mevzuat kapsamında değerlendirme yapabilecek ise de Türk Ceza Kanunu kapsamındaki fiillerin işlendiğinin tespitinin ancak usulüne uygun yapılan bir soruşturma sonucunda soruşturma makamlarınca iddianame hazırlanarak , mahkemece kabul kararı sonrası yapılan yargılama sonucunda verilecek karar kapsamına göre değerlendirilmesi gerektiği yüksek yargı kararları ile işaret edildiğinden, haysiyet kurulunun soyut gerekçelerle davacı hakkında üyelikten çıkarma gibi ağır yaptırımı olan bir karar oluşturduğu anlaşılmaktadır. … yönetimde çıkan yönetimsel sorunlar nedeniyle Bakanlığın müdahalesine varan süreçte meslek örgütünde yaşanan iç çekişmelere birlik organlarının dahil edildiği, Bakanlık tarafından düzenlenen raporlarda yönetimsel eksikliklere yönelik tespitlerin mevcut olduğu, halen idari yargı makamları nezdinde yargılamaların derdest olduğu, alınan ihraç kararının bu çekişmenin sonucu olduğu değerlendirilmiş, bir an için disiplin cezası gerektiren fiilin bulunduğu ve şartların oluştuğunun kabulü halinde dahi yukarıda açıklanan Haysiyet kurulu yönergesindeki çalışma usullerinin gerek davacının haysiyet kuruluna sevke yönelik yönetim kurulu kararı yönünden gerekse sevk sonrası haysiyet kurulunun işleyişi yönünden davacı için düzenlenen gerekçenin hukuki olmadığı, yönergenin kurula yüklediği yasal yükümlülüklerin yerine getirilmediği, davacının tek başına kurullarda karar alacak pozisyonda bulunmadığı, davacının içinde yer aldığı gurup ya da kurallar yönünden verilmiş bir mahkumiyet hükmü bulunmadığı, haysiyet kurulunun gerekçesinin denetime uygun bulunmadığı zira kararın ana gerekçesinde zamanın Telif Hakları Müdürü ile birlikte atanmış Yönetim Kurulu ve atanmış Haysiyet Kurulunun işbirliği halinde … ve Grubunun seçime girme ve seçilme haklarını ellerinden almak için bir iştirak halinde bir faaliyet yürüttükleri iddiasına dayalı olarak davacı hakkında üyelikten çıkarma kararı tesis edildiği hususları gözetilerek ; … HAYSİYET KURULUNUN davacı hakkındaki … tarih ve … sayılı kararının 8.maddesiyle … Haysiyet Kuruluna sevki üzerine Haysiyet Kurulunun … tarih ve … sayılı kararı ile … üye disiplin önergesinin 8/a ve 8/d maddesine göre verilen üyelikten çıkarma yaptırımı kararına ilişkin işlem ve kararın tüm sonuçları ile iptaline karar vermek gerekmiştir.
HÜKÜM:Gerekçesi yukarıda açıklandığı üzere
1-DAVANIN KABULÜNE, davacı hakkında … Haysiyet Kurulunun … tarih ve 2.4/184 sayılı üyelikten çıkarılma kararının iptaline,
2-59,30 TL ilam harcından peşin harcın mahsubu ile eksik 4,90 TL harcın davalıdan tahsiline,
3-Davacının yaptığı 54.40 TL başvuru harcı, 54.40 peşin harç, 131 TL tebligat ve müzekkere masrafı olmak üzere toplam 239.80 TL yargılama giderinin davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
4-Davalının yapmış olduğu yargılama giderinin üzerinde bırakılmasına,
5-Taraflarca fazla yatırılan gider avansının karar kesinleştiğinde ve talepleri halinde iadesine,
Dair davacı asilin ve davalı vekilinin yüzlerine karşı gerekçeli kararın tebliğinden itibaren iki haftalık süre içinde İSTİNAF YASA YOLU AÇIK olmak üzere verilen karar açıkça okundu, usulen anlatıldı. 28/06/2021

Katip …
¸e-imzalıdır

Hakim …
¸e-imzalıdır