Emsal Mahkeme Kararı İstanbul 1.Fikrî ve Sınaî Haklar Hukuk Mahkemesi 2017/109 E. 2020/344 K. 12.11.2020 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
İSTANBUL
1.FİKRÎ VE SINAÎ
HAKLAR HUKUK MAHKEMESİ

ESAS NO : 2017/109
KARAR NO : 2020/344

DAVA : CAYMAYA İTİRAZ
DAVA TARİHİ : 29/05/2017
KARAR TARİHİ : 12/11/2020

Mahkememizde görülmekte bulunan Caymaya İtiraz davasının yapılan açık yargılamasının sonunda.
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Davacı vekili dava dilekçesinde özetle: Müvekkili ile davalı arasında 07/03/2012 ve 03/01/2012 tarihli 2 adet edisyon sözleşmesi imzalandığını, davalının gönderdiği 08/05/2017 tarihli ihtarname ile iki sözleşmeden FSEK 58.maddesi çerçevesinde cayma bildiriminde bulunduğunu, davalının caymasının FSEK 58.maddesi gereğince şekil şartları ile esasa ilişkin şartlar yönünden usulsüz olduğunu bu nedenle caymaya itirazlarının kabulüne karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
Davalı vekili cevap dilekçesinde özetle: Davacının 2 adet edisyon sözleşmesi kapsamında yeterli şekilde gayret göstermediğini bu nedenle cayma ihtarındaki sebeplerin geçerli olduğunu ve davanın reddine karar verilmesini beyan etmiştir.
Bilirkişi incelemesi yaptırılmıştır.
27/07/2018 tarihli bilirkişi kurulu raporunda özetle: Davalının sözleşmeden caymasının FSEK 58.maddesi çerçevesinde şekil şartları ve esas şartları yönünden geçersiz olduğu bildirilmiştir.
10/06/2019 havale tarihli bilirkişi kurulu raporunda özetle: Bir sözleşmeyi sona erdirmenin gerek FSEK, gerek Borçlar Kanunu gerekse Ticaret Kanunu çerçevesinde birden çok yolu olduğu, FSEK 58.maddesinde düzenlenen cayma hakkının şekil ve esasa dair koşulları itibariyle özel nitelikli bir hak olduğu bu yüzden şekil şartlarının sıhhat şartı olduğu, esasa dair koşulların da açık ve ayrıntılı bir şekilde düzenlenmiş olup hangi gerekçeye dayanılıyorsa açık ispatı gerektiği, koşullar mevcut değil ise bu hüküm uyarınca herhangi bir talepte bulunmanın söz konusu olamayacağı, davalının FSEK 58. maddesinde düzenlenen cayma hakkını kullandığına dair ihbarname niteliğindeki “ihtarnamesi” sinde; Şekil ve esasa dair koşulları yerine getirmediği, istisnai haller olmadığı ve böyle bir hal olduğuna dair iddiası dahi bulunmadığı halde muhataba münasip bir mehil vermediği, münasip mehil verilmesine lüzum olmadığına dair herhangi bir gerekçe öne sürülmediği ve ispatına dair herhangi bir kanıt ortaya konulmadığı, cayma hakkının FSEK 58. maddesinde düzenlenen şekil ve esas koşullarını taşımadığından geçersiz olduğunu bildirilmiştir.
DELİLLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE GEREKÇE:
Dava: Davalının … 22. Noterliğinin …tarih ve … yevmiye numaralı ihtarnamesi ile bildirdiği caymaya karşı itiraz davasıdır.
“Cayma Hakkı” ve “Caymaya İtiraz Davası” 5846 sayılı Fikir Ve Sanat Eserleri Kanununun 58.maddesinde düzenlenmiştir.
FSEK’nun 58.maddesine göre cayma ihbarının tebliğinden itibaren 4 hafta geçtikten sonra caymaya karşı itiraz davası açılamaz. Dolayısıyla mali hakkı, ruhsatı kullanmadığı iddia edilen kimsenin, cayma ihtarnamesi kendisine ulaştıktan itibaren 4 hafta içinde caymaya itiraz etmesi gerektiği ve 4 haftalık sürenin hak düşürücü süre olup, Mahkemece re’sen gözetilmesi gerektiği bilinmekle davanın, yasal süre içerisinde açıldığı anlaşılmıştır.
FSEK 58.maddesinde: Mali bir hak veya ruhsat iktisap eden kimse, kararlaştırılan süre içinde ve eğer bir süre tayin edilmemişse icabı hale göre münasip bir zaman içinde hak ve salahiyetlerden gereği gibi faydalanmaz ve bu yüzden eser sahibinin menfaatleri esaslı surette ihlal edilirse eser sahibi sözleşmeden cayabilir.
Cayma hakkını kullanmak isteyen eser sahibi sözleşmedeki hakların kullanılması için noter vasıtasıyla diğer tarafa münasip bir mehil vermeye mecburdur. Hakkın kullanılması, iktisap eden kimse için imkansız olur veya tarafından reddedilir yahut bir mehil verilmesi halinde eser sahibinin menfaatleri esaslı surette tehlikeye düşmekte ise mehil tayinine lüzum yoktur.
Verilen mehil neticesiz geçerse veya mehil tayinine lüzum yoksa noter vasıtasıyla yapılacak ihbar ile cayma tamam olur. Cayma ihbarının tebliğinden itibaren 4 hafta geçtikten sonra caymaya karşı itiraz davası açılamaz.
İktisap edenin mali hakkı kullanmamakta kusuru yoksa veya eser sahibinin kusuru daha ağır ise hakkaniyet gerektiği hallerde iktisap eden, münasip bir tazminat isteyebilir.
Cayma hakkından önceden vazgeçme caiz olmadığı gibi bu hakkın dermeyanın iki yaldan fazla bir süre için meneden takyitler de hükümsüzdür. Hükmünün yer aldığı bilinmektedir.
FSEK 58.maddesi gereğince cayma hakkının kullanılabilmesi için şekle ilişkin ve esasa ilişkin şartların mevcut olması gerekmektedir.
a. Şekle İlişkin Şartlar
Cayma hakkını kullanmak isteyen eser sahibi karşı tarafla arasındaki sözleşmede belirtilen hakların kullanılması için noter vasıtasıyla diğer tarafa münasip bir mehil vermelidir. FSEK 58 maddesinde açık hükmü karşısında mehil verilmesinin noter marifetiyle yapılması gerekir, bu husus sıhhat şartıdır. Ayrıca ihtarnamenin şarta bağlı olmaması da gerekir
Noter vasıtasıyla verilen mehil neticesiz kalmalıdır,
Noter vasıtasıyla verilen mehil neticesiz kaldıktan sonra vasıtasıyla yapılacak bir ihbarın karşı tarafa varmasıyla cayma tamamlanmış olur. Ancak hakkı kullanmaya davet eden ilk ihbara, kullanmama halinde caymanın tamam olacağı yazılmışsa artık yeni bir ihtar göndermeye gerek yoktur.
b. Esasa İlişkin Şartlar
Eser sahibi ile karşı taraf arasında mali hakların devrine veya ruhsat( lisans) verilmesine ilişkin sözleşme yapılmalıdır ve bu sözleşme sona ermemiş bulunmalıdır.
Eser sahibinden bir hak veya ruhsat iktisap eden kimse bu hak veya ruhsatı kullanmamış veya gereği gibi kullanmamış olmalıdır.
Kararlaştırılan sürenin veya halin gereğine göre münasip bir sürenin geçmiş olması gerekir.
Hakkın münasip sürede kullanılması neticesinde eser sahibinin menfaatleri esaslı surette ihlal edilmiş, yani eser sahibi bundan zarar görmüş olmalıdır.
Cayma için karşı tarafın kusurlu olması şart değildir. Kusur halinde eser sahibinin haksız fiil hükümlerine tevfikan tazminat talep etme hakkı vardır. Karşı tarafın kusuru yoksa veya eser sahibinin kusuru daha ağırsa, hakkaniyetin gerektirdiği hallerde karşı tarafta münasip bir tazminat talebinde bulunabilir. Ancak eser sahili kusurlu ise cayma hakkından yararlanamaz.
Taraflar arasındaki 2 adet 07/03/2012 ve 03/01/2012 tarihli edisyon sözleşmesinin ilgili hükümleri şu şekildedir:
Madde 3-Eser Sahibi Tarafından Devredilen Haklar
3.1 Eser Sahibi; Eserinin yayma hakkı, çoğaltma hakkı, temsil hakkı, işleme hakkı, işaret, ses ve/veya görüntü nakline yarayan araçlarla umuma iletim haklarının hiçbir süre, sayı, muhteva ve yer kısıtlaması olmaksızın, yani gerek Türkiye ve gerekse tüm dünya ülkeleri için geçerli olmak üzere münhasıran Editör’e devretmiştir.
3.2. Devredilen/devri taahhüt edilen haklar kapsamında Editörün yetkileri aşağıda sayılmış olup, Editör eser sahibinin onayını almaksızın, tek başına vereceği kararla yetkilerini kullanma hakkını haizdir.
3.2.1. Müzik eserinin diğer türdeki eserlerle birleştirilmesi ve özellikle görsel-işitsel (audio-visuai) reklamlarda kullanılması, eserlerin ses kasedi, cd, sinema filmi, tv filmi, prodüksiyon, video kaset, video disk, dvd, cd-rom, elektronik taşıyıcı vedepolayıcı, bilgisayar ortamı ile araç ve ortam kısıtlaması olmaksızın her türiü telli telsiz ses, görüntü, işaret taşımaya, depolamaya ve yaymaya mahsus araç ve gereçlerde ya da halen mevcut veya ileride icat edilecek her türlü ses, görüntü işaret taşıyıcılarında, halen mevcut veya gelecekteki ses, görüntü, işaret kayıt belleklerinde, yeniden yayınlama araçlarında velhasıl her türlü kullanımda istenirse senkronize edilerek çoğaltılması, işlenmesi, tespit edilmesi, doğrudan veya ses, görüntü işaret taşımaya mahsus araçlar vasıtasıyla temsil edilmesi, yayınlanması, yayılması, satılması, dağıtılması, pazarlanması, kiralanması ve ödünç verilmesi ile çoğaltılmış nüshanın kiralanması, ödünç verilmesi, satışa çıkarılması vediğer yollarla dağıtılması.
3.2.2. Müzik eserinin tamamen veya kısmen, doğrudan veya dolayı, geçici veya sürekli olarak mevcut ve/veya ileride icat edilecek her türlü ses taşıyıcısına (fonogram, plak, tel, ruban, sesli manyetik bant, kaset, cd vb.) ve ayrıca her türlü ses, görüntü ve/veya işaret taşıyıcısına, belleğine veya veri ortamına kaydedilmesi ve kaydedilen bu araç gereç veya ortamların bilinen veya ileride bulunacak hangi yöntemle olursa olsun çoğaltması ve piyasaya arz edilmesi, ticaretinin yapılması, eserlerin internet yoluyla veya veri bankalarına, belge sistemlerine veya benzeri hafıza araçlarına yerleştirilerek depolanmış eserlere üçüncü kişilerin erişiminin kopyalama, download etme, on-line hizmetler vb. gibi yollarla sağlanarak kamuya açık hale getirilmesi, eserlerin cep telefonu aracılığıyla cep telefonu vasıtasıyla her türlü format ve şekilde (melodi, ringtone, polifonik melodi, truetone, IVR vb. formatlarında) her türlü kullanımının sağlanması.
3.2.3. Müzik eserinin her türiü biçimde mevcut veya ileride ortaya çıkabilecek araçlarla gerçek kişi veya kişiler tarafından enstrümantal ve/veya vokal olarak her türlü topluluk önündeki gösterilerde, konserlerde vb. icra edilmesi ve yine eserlerin enstrümantal ve/veya vokal olarak kaset, cd, video kaset, vcd vb. gibi ses ve/veya görüntü, işaret taşıyıcılarındaki mekanik çoğaltımlarının konserlerde, her türlü topluluk önünde vb. dinletilmesi ve oynatılması.
3.2.4. Müzik eserinin kısmen veya tamamen, eser türü ayrımı gözetilmeksizin (müzik, ilim edebiyat, sinematografik ve güzel sanat eseri vb.) sesli ve/veya sesli/görüntülü başka eserlerle birlikte senkronize edilerek kullanılması, yeniden düzenlenmesi, eserlerin özellikle de| değiştirilmiş ve/veya işleme tabi tutulmuş şekilde kullanılma hakkı ile eserlerin, özellikle müziğin yeni veya tercüme edilmiş bir metinle bağlantılı olarak yeni veya işleme tabi tutulmuş diğer eserler ile bağlantılı kullanılması ya da metnin müziksiz veya bir başka müzik ile kullanım hakkı.
3.2.5. Müzik eserinin aslını veya çoğaltılmış nüshalarını, radyo-televizyon, uydu ve kablo gibi telli veya telsiz yayın yapan kuruluşlar vasıtasıyla veya dijital iletim de dahil olmak üzere işaret, ses ve/veya görüntü nakline yarayan araçlarla yayınlanması ve yayınlanan eserlerin bu kuruluşların yayınlarından alınarak başka yayın kuruluşları tarafından yeniden yayınlanması suretiyle umuma iletilmesi hakkı ile eserlerin aslı ya da çoğaltılmış nüshalarının telli veya telsiz araçlarla satışı veya diğer biçimlerde umuma dağıtılmasına veya sunulmasına ve gerçek kişilerin seçtikleri yer ve zamanda eserlerin ne erişimini sağlamak suretiyle umuma iletimine izin verilmesi ve yasaklanması hakkı.
3.3.Eser sahibi tarafından devredilen eserin manevi hakları eser sahibine ait olmakla birlikte, eseri kısmen veya tamamen kamuya sunup sunmama konusunda karar verme yetkisi, eserleri kamuya sunma zamanını belirleme yetkisi, eserleri kamuya sunulma muhtevası hakkında bilgi verme yetkisi editöre tanınmış olup, sunulmayacağına, sunulacaksa ne zaman, ne şekilde ve coğrafi anlamda nerede kamuya sunulacağına karar verme hak ve yetkisine münhasıran sahiptir. Editör bu yetkileri kullanırken Eser Sahibinin kişisel özelliklerini, prestijini, ticari ve sanatsal itibarını değerlendirir ve gözetir.
3.4. Bu sözleşme ile devredilen haklarla ilgili olarak, Eser Sahibinin ve bu anlamda eserin tanıtımı ve pazarlanması amacıyla veya başlı başına bunların yayınına yönelik olmak üzere Eser Sahibinin adı, fotoğrafları, resimleri, portreleri, görüntüleri, imza kopyaları ile biyografik materyalleri basma, yayma, kullanımına izin verme vb. gibi her türlü kullanma hak ve yetkisine sahiptir.
3.5.Editör; yurtiçinde ve yurtdışında eserlerin takibi ve tahsili amacıyla meslek birliklerine başvurmak, üye olmak ve takip ve tahsil yetkisini bu kuruluşlara devretmek hak ve yetkisine sahiptir.
Eğer Editör tarafından üye olunan meslek birliğinin işleyişi ve hak takibi. Eser Sahibinin de bu meslek birliğine üye olmasını gerekli kılıyorsa veya editör yapacağı hak takibi bakımından bunu gerekli görüyorsa, Eser Sahibi Editörün bildireceği meslek birliğine üye gecikmeksizin gerçekleştirmeyi kabul ve taahhüt eder.
3.6. Editör, eserleri düzenlemek, aranje etmek, adaptasyonunu yapmak, sözlerini muhtelif dillere tercüme etmek velhasıl her türlü işlemek konularında istediği kişi veya kuruluşları seçme ve bunlara izin verme ve yasaklama hak ve yetkilerine sahiptir. Editör İzin verdiği işlemeci ile yapılacak sözleşmede, islemeciye tanınacak işleme payını (%10’u geçmemek üzere) belirlemeye de münhasıran ve tam olarak yetkilidir.
3.7. Editör, eseri albümler, nota kitapları, folyolar veya başka müzik veya diğer eser çeşitleri ile birlikte derleyerek basmak, çoğaltmak ve yaymak konularında istediği kişi veya kuruluşlara izin yetkilerine sahiptir.
3.8.Tüm bu sayılan haklara ilişkin mali hak bedellerinin takibi, tahakkuku ve tahsili hak ve yetkisi editöre ait olup editör kendisi tarafından takip olunan tüm bu haklar ilgili olarak en geniş şekilde tüm yasal merciiler, mahkemeler ve icra daireleri nezdinde işlem yapma, dava açma, şikayetle veya suç duyurusunda bulunma hak ve yetkisine sahiptir.
Madde 4- Editör Tarafından Devralınan Hakların Kullanımı
4.1. Editör, Eser Sahibi’nden devraldığı hakları, gerek yurtiçinde ve gerekse yurtdışında edisyon faaliyetinin gerektirdiği şekilde ve bu sözleşme kapsamında düzenlendiği biçimde takip ve tahsil etmek konusunda işin gerektirdiği çabayı gösterecek, eserlerin yaygın kullanımının sağlanması konusunda gayret sarf edecektir.
4.2. Editör, Eser Sahibi’ne ait eserin kullanımının sağlanması bakımından, eserlerin ve eser sahibinin tanıtılması amacıyla gerekli çalışmaları yapacaktır.
4.3. Editör, Eser Sahibi’ne ait eserin gerek yurtiçinde ve gerekse yurtdışında takibi amacıyla meslek birliklerine üye olduğu taktirde meslek birliklerindeki kayıtların doğru tutulması ve bu anlamda Eser Sahibi’nin hak kaybına uğramaması için işin gerektirdiği özeni ve Sahibi’ne ait eserlerin kullanımı amacıyla verilen izinler nedeniyle gerçekleşen kullanımlar da takip edilecek ve Eser Sahibi’nin isminin belirtilip belirtilmediği vb. hususlar denetlenerek, hukuka aykırı bir kullanım mevcut olduğunda kullanıcı uyarılacak ve gerekirse hakkın da hukuki işlem yapılacaktır.
4.4. Editör, Eser Sahibine ait eserin hukuka aykırı ve izinsiz olarak kullanıldığının tespit edilmesi halinde, olanak ölçüsünde gerekli hukuki girişimlerde bulunacaktır.
4.5. Editör, devraldığı hakları sözleşme ile belirlenen şekilde kullanma, hakların devredileceği veya kullanım izni verilecek olan kişilerin ve pazarlama faaliyeti ile ilgili olarak müşterilerinin seçiminde tek başına karar verme yetkisine sahiptir. Editör devraldığı haklarla ilgili olarak tasarrufta bulunurken, lisans bedelini tümüyle tek başına belirleme hak ve yetkisine sahiptir. Yine Eser Sahibi’nin yararı bakımından uygun görülüyorsa, bedelsiz kullanıma da izin verebilme hak ve yetkisine tartışmasız sahiptir. Editör bu yetkileri kullanırken Eser Sahibi’nin kişisel özelliklerini, prestijini, ticari ve sanatsal itibarını değerlendirecek ve gözetecektir.
4.6. Editör, bu faaliyetini bizzat veya alt adisyonlar aracılığı ile yürütebilir, aynı amaçlı ortaklıklar veya şirket birleşmeleri gerçekleştirebilir.
Madde 5-Eserln Üçüncü Kişilere Devri ile Kullanım İzni Verilmesi
Editör kendisine devredilen haklarla ilgili olarak, münhasıran kendisine ait olacak değerlendirme çerçevesinde tamamen veya kısımlar halinde ve süre, sayı, muhteva ve yer kısıtlamasını tümüyle kendi belirleyerek veya dilerse süre, sayı, yer ve muhteva sınırlaması olmaksızın üçüncü gerçek ve tüzel kişilere basit veya tam ruhsat halinde lisans verme hakkına sahiptir.
Madde 6-Eserin Bildirimi
Eser Sahibi doldurduğu ve imzaladığı formla birlikte, devrettiği eserin örnek kopyasını (müzik partisyonu, ses kasedi; cd vb, ) demo kayıtlarını, nota albümlerini, eser ticari anlamda piyasaya arzedilmiş bir eser ise bu konuya ilişkin bilgileri vb. eser ile ilgili her türlü bilgi ve belgeyi Editöre vermeyi kabul ve taahhüt eder.
Eser Sahibi yapacağı bu bildirim ile başkaca bir işleme gerek kalmaksızın bildirimini yaptığı eserin, bu sözleşmenin bir parçası haline gelmiş bulunacağının, sözleşmedeki tüm hak ve yükümlülüklerin bildirilen eser bakımından da geçerli olacağının bilincindedir ve bu hususu kabul ve taahhüt eder yani usulüne uygun bildirimde bulunmakla, bildirilen eserler bakımından bu sözleşmede devri veya tanınacağı taahhüt edilmiş bulunulan tüm hak ve yetkiler başkaca hiçbir işlem ve formaliteye gerek kalmaksızın devredilmiş hale gelecektir. Editör de bildirimi almak ve altını imza etmekle, adı geçen eseri sözleşme kapsamında kataloğuna almış olacaktır.
Madde 7 – Eser Sahibine Yapılacak ödemeler
7.1. Editör; sipariş eserler dışında takip ve tahsil ettiği mali hak bedelleri ile ilgili olarak; yapılan pazarlama ve takip ile ilgili her türlü vergi ve masraflar çıktıktan sonra kalan net gelirin %50’sini Eser Sahibi’ne ödeyecek, bir başka deyişle paylaşım planı %50 Eser Sahibi, %50 Editör şeklinde olacaktır.
7.2. Editör, Türkiye’de meslek birliği üyesi olması ve meslek halinde, meslek birliği ödemeyi 50% Eser Sahibi, 50% Editör şeklinde doğrudan taraflara yapacaktır.
7.3. Editör Yurtdışı kaynaklı mali hak bedelleri ile ilgili olarak; yapılan pazarlama ve takip ile ilgili her türlü vergi, masraflar ve yurtdışı temsilci editörün payı çıktıktan sonra kalan net gelirin %50’sini Eser Sahibine ödeyecek, yurtdışı kaynaklı meslek birlikleri telif paylaşımı ise %50 Editör, %50 Eser Sahibi biçiminde olacaktır.
7.4. Editör, kullanıcılardan doğrudan tahsil ettiği mali hak bedellerini, sözleşme ile belirlenen paylaşım planı dahilinde olmak üzere, tahsilattan itibaren en geç 1 (bir) ay içinde Eser Sahibi’ne ödeyecektir.
7.5. Sözleşme süresi içinde editörün getirdiği sipariş işler (film, reklam; dizi, albümler için yeni eserler, editörün geliştirdiği albüm projeleri vb.) için paytağım oranları yukarıda sayılan tüm haklar için%50 Eser Sahibi, %50 Editör şeklinde olacaktır.
Davalının gönderdiği cayma ihtarnamesi şu şekildedir:
“Taraflar arasında 03/01/2012 ve 07/03/2012 tarihli iki adet “Edisyon Anlaşması” imzalanmış olup ilgili sözleşmeler müvekkilimce bugüne dek uyum ve titizlik ile uygulanmıştır.
Muhatabın da çok iyi bildiği üzere müvekkilimin tek geçim kaynağı meydana getirmiş olduğu eserler ve bu eserlerden elde edileceği gelirdir. Muhatapça sözleşme ile ” Eser sahibinin devraldığı hakları, gerek yurtiçinde ve gerekse yurtdışında edisyon faaliyetinin gerektirdiği şekilde ve sözleşme kapsamında düzenlendiği biçimde takip ve tahsil etmek konusunda işin gerektirdiği çabayı göstermeyi, eserlerin yaygın kullanımının sağlanması konusunda gayret sarfetmeyi” taahhüt ettiği halde muhatap tarafından iş bu sözleşme ile taahhüt edilen yükümlülükler yerine getirilmemiş, müvekkilim bu sebepte maddi ve manevi zarara uğramıştır.
Öyle ki, müvekkilimin “…” isimli albümüne yer alan hiçbir eserin sözleşme kapsamında taahhüt edildiği şekilde kullanımı gerçekleştirilmemiş, hiçbir yapımda yer almamıştır Buna sebep, muhatabın gerekli özen ve çabayı göstermemesi, sektörde bulunan birçok yapım şirketi ile arasında anlaşmazlık bulunması ve piyasa koşullarına göre muhatapça talep edilen ücretin yapım şirketleri açısından yüksek bulunmasıdır. Tüm bu sebeplerle, müvekkilimin eserleri talep görmemekte ve yaygın kullanımı sağlanamamaktadır. Sözleşmenin devamı müvekkilimin daha fazla zarara uğramaması için imkansız hale gelmiş olmakla FSEK 58.maddesi uyarınca sözleşmeden cayma hakkımızın kullanıldığını, müvekkilimin 03/01/2012 ve 07/03/20 caydığını ihtaren bildiririz…”
Mevzuat, bilirkişi raporları ve bütün dosya kapsamından: Davalının, davacı şirkete 08/05/2017 tarihli caymaya ilişkin ihtarname gönderdiği, ihtarda süre verilmeksizin cayma hakkının kullanıldığının bildirildiği, FSEK 58. maddesi gereğince cayma hakkının geçerli olabilmesi için davacıya bu ihtarda münasip bir süre verip münasip sürede ihtar gerekleri yerine getirilmemesi halinde ikinci ihtar ile cayma hakkının kullanılması gerekeceğinden ve ayrıca mehil verilmesini gerektirmeyen bir durum mevcut olmadığından cayma hakkının şekil açısından geçersiz olduğu, cayma hakkının kullanılmasının gerekçesinin davalının çektiği ihtarnamede “eser sahibi olarak menfaatlerinin esaslı surette tehlikede olması sebebi” olarak belirtildiği ve davacının sözleşme kapsamında devredilen mali hakları hiç veya gereği gibi kullanmadığına yani davalının ihtarında belirttiği gerekçelere ilişkin somut delil sunulmadığı, başka bir deyişle mali hakkın hiç veya gereği gibi kullanılmadığına ilişkin bilgi ve belge de ibraz edilmediği, sunulan kayıt ve belgelerden davacının sözleşme çerçevesinde davalıya ödemeler yaptığı, mail yazışmalarından sözleşme konusu eserlerle ilgili satış ve pazarlama faaliyetleri için çaba sarfettiği aynı şekilde “…” isimli albümde yer alan eserler için televizyon kanallarına, yapım şirketine mailler gönderdiği dikkate alındığında caymanın esasa ilişkin şartlar yönünden de geçerli olmadığı, böylece davalının sözleşmeden caymasının FSEK 58.maddesi hükümlerine göre şekil ve esas şartları yönünden geçersiz olduğu kanaatine varıldığından davanın kabulüne karar vermek gerekmiştir.
HÜKÜM: Gerekçesi yukarıda açıklandığı üzere
DAVANIN KABULÜNE,
1-Davalının … 22.Noterliği aracılığıyla gönderdiği … tarih ve … Yevmiye numaralı ihtarname ile bildirdiği caymanın, FSEK 58.maddesi aykırı olması nedeni ile davacının caymaya itirazının kabulüne,
2-54,40 TL ilam harcından peşin harcın mahsubu ile eksik 23,00 TL harcın davalıdan tahsiline,
3-Avukatlık ücret tarifesi uyarınca 4.910,00 TL vekalet ücretinin davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
4-Davacının yapmış olduğu 31,40 TL başvuru harcı, 31,40 peşin harç, 1.245 TL tebligat ve müzekkere masrafı, 2.250,00 TL bilirkişi ücreti olmak üzere toplam 3.557,80 TL yargılama giderinin davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
5-Davalının yapmış olduğu yargılama giderlerinin üzerinde bırakılmasına,
6-Taraflarca fazla yatırılan gider avansının karar kesinleştiğinde ve talepleri halinde iadesine,
Dair taraf vekillerinin yüzüne karşı gerekçeli kararın tebliğinden itibaren iki haftalık süre içinde İSTİNAF YASA YOLU AÇIK olmak üzere verilen karar açıkça okundu, usulen anlatıldı. 12/11/2020

Katip …
¸e-imzalıdır

Hakim …
¸e-imzalıdır