Emsal Mahkeme Kararı İstanbul 1.Fikrî ve Sınaî Haklar Hukuk Mahkemesi 2013/65 E. 2018/193 K. 25.04.2018 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı kesinleşmiş bir karardır.

T.C.
İSTANBUL
1.FİKRÎ VE SINAÎ
HAKLAR HUKUK MAHKEMESİ

ESAS NO : 2013/65 Esas
KARAR NO : 2018/193

ASIL DAVA : FSEK ( tazminat )
DAVA TARİHİ : 03/04/2013
KARAR YAZIM TARİHİ:08/05/2018

Mahkememizde görülmekte bulunan asıl davada FSEK (tazminat), birleşen davada FSEK ( tarife iptali) davalarının yapılan açık yargılamaları sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
ASIL DAVADA;
İDDİA; Davacı vekili dava dilekçesinde özetle;Davalının 19.10.2012 tarihinde icra edilen “…”konserinde, icra edilen eserler için mali hak bedeli ödemediğinden şimdilik 500 TL nin FSEK 68.maddeye göre 3 katı tazminatın davalıdan tahsili istemiyle açılmıştır.
Davacı vekili 07,07,2015 tarihinde ıslah dilekçesi sunarak toplam:141.646,02 TL nin tahsiline karar verilmesini talep etmiştir.
SAVUNMA; Davalı vekili cevap dilekçesinde özetle; konserde seslendirilecek eserlerle ilgili bir sözleşme olmadığını, konserde icra edilecek eserleri davacı … önceden bildirmenin fiilen mümkün olmadığını, tarife bedelinin iptali ile ilgili olarak dava açılacağını, davanın reddi gerektiğini beyan etmiştir.
BİRLEŞEN DAVADA;
İDDİA; Davacı vekili dava dilekçesinde özetle;davalı … 5101 sayılı kanın ile değişen 5846 sayılı fikir ve sanat eserleri kanunu ve 25486 sayılı eser, icra, yapım ve yayınların kullanılması ve iletilmesine ilişkin usul ve esaslar hakkında yönetmelik uyarınca düzenlenen … 2012 yılı tarifesinin canlı performans etkinlikleri düzenlemesinin iptalini, talep ve dava etmiştir.
SAVUNMA; Davalı vekili cevap dilekçesinde özetle; itiraz için öngörülen prosedür da itiraz etmediğini, talebin zaman aşımına uğradığını, tarifenin 2011 yılında … internet sayfasında ve … Gazetesinde ilan edildiğini, gerek usul gerek esas yönünden davanın reddi gerektiğini beyan etmişlerdir.
DELİLLERİN TARTIŞILMASI VE GEREKÇE;
Dava konusu asıl davada; , Davalı şirketin …’dan izin alınmadığından FSEK 68. madde kapsamında 3 katı tazminata hükmedilmesine ilişkin olarak açıldığı, birleşen davanın ise ; … 2012 yılı tarifesinin canlı performans etkenlikleri düzenlemesinin iptaline ilişkin olarak açıldığı anlaşılmıştır.
… 1 Fikri ve Sınai Haklar Hukuk Mahkemesinin … esas numaralı dosyasının (… 2012 yılı tarifesinin iptaline ilişkin açılan dava) mahkememizin 2013/65 esas numaralı dosyası ile birleştirildiği anlaşılmıştır.
HMK 266. madde kapsamında bilirkişi incelemeleri yaptırılmıştır.
Birinci bilirkişi heyeti; davalının, mevzuat uyarınca davacı meslek birliğinin koruması altındaki eserler için izin almak ve mali hak bedeli ödemekle yükümlü olduğunu, bunun için davacının İhtar keşide etmesine gerek bulunmadığını neticeten, davacının taleplerinde haklı olduğunu beyan etmiş ancak, herhangi bir hesaplama yapmadıkları anlaşılmıştır.
08.04.2015 havale tarihli ikinci bilirkişi heyet raporunda; dava konusu konser için … Basım ve Ticaret A.Ş.ne yazılan müzekkereye verilen cevabı da İlgi tutularak dava konusu konser nedeniyle; davalının KDV hariç 47.215,34 TL ödemesi gerektiği belirtilmiştir.
Düzenlenen ve hükme esas alınan son raporda; Dava dosyasına sunulu, … Basım ve Ticaret A.Ş. nin, … tarihli cevabı yazısında, 19.10.2012 tarihinde … Salonunda gerçekleşen …” konserinin bilet hasılat tutarının, … komisyonu ve KDV hariç olmak üzere 655.768,65 TL olduğunun bildirildiği ,
Meslek birliğinin dosyada bulanan tarifesinde ‘Canlı Performans Etkinlikleri’ için öngörülen pay; ‘gişe hasılatının %8’i olarak belirlendiğinden, telif matrahı 47.215,34 TL, tazminat tutan ise 141,646,02 TL olarak , dolayısıyla FSEK nun 68’nci maddesi uyarınca 47,215,34 x 3 katı 141.646,02 TL nın ödenmesinin mahmenin takdirinde olduğunu bildirdikleri anlaşılmıştır.
Mesam meslek birliği, eser sahiplerinin haklarının takibi ve korunması için kurulmuştur. Eser sahibinin mali haklarından biri olan temsil hakkı, FSEK 24.maddesinde düzenlenmiştir. Dosyada konseri organize eden davalı şirketin konserde icra edilen eserlere ilişkin olarak FSEK 24 anlamında temsil hakkını devraldığına ilişkin herhangi bir sözleşme veya muvafakatname bulunmadığından vaki kullanım FSEK 24 hükmüne aykırılık teşkil ettiği anlaşılmıştır.
Birleşen davada ise davacı vekili … 2012 yılı tarifesinin iptaline ilişkin dava açmıştır, FSEK 41 inci maddede meslek birliği tarifelerine ilişkin düzenleme mevcuttur. FSEK 41 hükmüne göre;Girişi ücretti veya ücretsiz umuma açık mahaller; es er, icra, fonogram, yapım ve yayınların kuttanım ve/veya iletimine ilişkin 52 nci madeye uygun sözleşme yaparak hak sahiplerinden veya üyesi olduklan meslek biriiklerinen izin alır ve sözleşmelerde yazıtı mali hak ödemelerini hu madde hükümlerine göre yaparlar. Eser, icra, fonogram, yapım ve yayınları kullanan ve/veya ileten umuma açık mahaller, mahallin bulunduğu bölgenin özelliği, mahallin nitelik ve niceliği, fikri mülkiyete konu eser, icra, fonogram, yapım ve yayınların mahalde sunulan ürün veya hizmetin ayrılmaz bir parçası ve iirun veya hizmete katkısı olup olmadığı ve benzeri hususlar dikkate alınmak suretiyle sınıf ¡andıdır veya sınıflandırma dışı bırakılır. Faaliyet gösterdikleri sektörlerde; eser sahipten ve/veya bağlantılı hak sahipleri meslek birlikleri, yapılan sınıflandırmaya bağlı olarak eser, icrat fonogram, yapım ve yayınların kullanımından ve/veya iletiminden kaynaklanan ödemelere İlişkin tarifeleri tespit ederler. Meslek birlikleri ile umuma açık mahaller arasındaki sözleşmeler, bu tarife bedelleri veya taraflarca yapılabilecek müzakereler sonucu belirlenecek bedeller üzerinen yapılır. Tarifelere ilişkin sözleşmelerde takvim yılı esas aiımr ve bu tarifeler takvim yılı başından itibaren geçerli otur. Bu madde hükümlerinin uygulanmasını teminen:
1. Meslek birlikleri, temsil ettikleri eser, icra, fonogram ve yapımlar ile üyelerine ilişkin bilgileri, Bakanlığa bildirmek zorundadırlar Bu bildirimler her üç ayda bir güncellenir ve Bakanlıkça oluşturulan ortak bir veri tabanı üzerinden ilgili taraflara açılır
2. Eser sahipleri alanında kurulmuş meslek birlikleri veya bağlantılı hak sahipleri atanında kurulmuş meslek birlikleri veya aynı sektörlerde faaliyet gösteren meslek birlikleri, bir araya gelerek protokole bağlamak suretiyle ortak tarifeler belirleyebilirler Ortak tarifeler protokole taraf meslek birlikten açısından bağlayıcıdır
Meslek birlikleri, tarifeler veya ortak tarifeleri her takvim yılının dokuzuncu ayında kullanıcıları temsil eden ve kanunla kurulmuş kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile Bakanlığa bildirirler ve kamuoyuna duyururlar Umuma açık mahaller, müzakere ve sözfeşme yapılmasına ilişkin verecekleri bağlayıcı nitelikteki yetki belgelen ile üye oldukları meslek kuruluşları aracılığıyla da tarifeleri veya ortak tarifeleri müzakere edebilir ve sözleşme yapabilirler Ancak tarifelerin götürü usulde tespit edilmesi halinde umuma açık mahaller sadece meslek kurutuştan aracılığı ite müzakere edebilir ve sözleşme yapabilirler.
Onuncu ayda umuma açık mahaller veya meslek kuruluşları ile meslek birlikleri arasında tarifeler veya ortak tarifeler üzerinde uzlaşma sağlanamaması ve sözleşme yapılamaması halinde, en geç bu aym sonuna kadar, meslek birlikleri ve/veya meslek kuruluşları tarafından bu tarifelerin Bakanlıkça oluşturulacak uzlaştırma komisyonunda müzakere edilmesi talep edilebilir. Uzlaştırma komisyonu, taraftardan birinin talebi ve Bakanlığın uygun görmesi halinde, tarifeleri müzakere etmek üzere, Bakanlık tarafından, talep tarihinden itibaren onbeş gün içinde oluşturulur. Komisyon, Bakanlıktan bir; Rekabet Kurumundan iki temsilci ve ilgili meslek birlikleri ile kullanıcıları temsil eden meslek kuruluşlarının birer temsilcisinden oluşur. Bakanlık temsilcisi aynı zamanda komisyon başkamdir, Aynı usulle, komisyon üye sayısı kadar yedek üye seçiiir, Komisyonun sekretarya hizmetleri Bakanlık ilgili birimi tarafından yürütülür.
Komisyon, oluşturulduğu tarihten itibaren onbeş gün içinde, raporunu hazırlayarak, Bakanlığa ve taraflara bildirir Umuma açık mahaller ve meslek birlikleri, Komisyon raporunun açıklandığı tarihten itibaren onbeş gün içinde, meslek birliklerinin açıklamış oldukları tarifeleri veya müzakereler neticesinde mutabakata vardıkları tarifeleri sözleşmeye bağlayabilirler
Meslek birliklerince belirlenen tarife veya ortak tarifeler üzerinden sözleşmenin yapılmaması halinde, taraflar yargı yoluna başvurabilirler, Yargılama sürecine bir önceki yıl sözleşme yapmış olan mahaller, ilgili meslek birlikleri aksini bildirmedikçe, dava konusu tarifenin 1/4 ünü dava sonuçlanıncaya kadar her üç ayda bir meslek birlikleri adına açılmış banka hesabına yatırmak suretiyle eser, icra, fonogram, yapım ve yayınlan kutlanabilir ve/veya iietebi/irier. Bir önceki yıl sözleşme yapmamış umuma açık mahaller ile ilk defa sözleşme yapacak umuma açık mahallerin bu fıkrada öngörüldüğü şekilde eser, icra, fonogram, yapım ve yayınları kullanabilmeleri ve/veya iletebilmeleri ise ilgili meslek birliklerinin İznine bağlıdır Dava sonuçlanıncaya kadar bu şekilde ödenen miktar, mahkeme kararıyla tespit edilen tarife bedelinden mahsup edilir
Tarifelerin tespit edilmesinde ve uzlaşmazlıkların hallinde, bu Kanunun 42/’A maddesinin üçüncü fıkrasında yer atan, tarife tespitine itişkin esaslar dikkate alınır
Mahallerde kullanılan ve/veya iletimi yapılan eser, icra, fonogram, yapım ve yay miar üzerinde hak sahibi olan gerçek veya tüzel kişiler, bunların kullanımına ve/veya iletimine itişkin ödemelerin yapılmasını ancak yetki verdikleri meslek birlikleri aracılığı ile talep edebilirler Sinema eserleri bakımından bu fıkranın uygulanması zorunlu değildir.
Sınıflandırma, uzlaştırma komisyonuna başvuru halinde Bakanlıkça alınacak ücretler ve uzlaştırma komisyonunun çalışması ile bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer usul ve esaslar Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelik İle belirlenir hükümleri bulunmaktadır.
Yasal düzenme içerikleri dikkate alındığında 5846 sayılı yasanın FSEK.m, 41 maddesine göre meslek birlikleri umuma açık mahalleri sınıflandırdıktan sonra bu sınıflandırmayı dikkate alarak fikir ve sanat ürünlerinin kullanımından doğan ödemelere ilişkin tarifeyi düzenleyeceklerdir. Böylece meslek birlikleri ile umuma açık mahaller arasındaki sözleşmeler, bu tarife bedelleri veya taraflarca yapılacak müzakereler sonucu belirlenecek bedeller üzerinden yapılacaktır. Tarifelerle ilgili diğer esaslar şunlardır;
A.Tarifelere ilişkin sözleşmelerde takvim yılı esas alınır ve bu tarifeler takvim yılı başından itibaren geçerli olur Yani hem sözleşmeler hem de tarifeler yıllık bazda olmaktadır
B. Meslek birlikleri, temsil ettikleri eser, icra, fonogram ve yapımlar ife üyelerine ilişkin bilgileri, Bakanlığa bildirmek zorundadırlar. Bu bildirimler her üç ayda bir güncellenir ve Bakanlıkça oluşturulan ortak bir veri tabanı üzerinden ilgili taraflara açılır.
C. Eser sahipleri alanında kurulmuş meslek birlikleri veya bağlantılı hak sahipleri alanında kurulmuş meslek birlikleri veya aynı sektörlerde faaliyet gösteren meslek birlikleri, bir araya gelerek protokole bağlamak suretiyle ortak tarifeler belirleyebilirler. Ortak tarifeler protokole taraf meslek birlikleri açısından bağlayıcıdır.
D. Meslek birlikleri, tarifeler veya ortak tarifeleri her takvim yılının dokuzuncu ayında kullanıcıları temsil eden ve kanunla kurulmuş kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile Bakanlığa bildirirler ve kamuoyuna duyururlar. Umuma açık mahaller, müzakere ve sözleşme yapılmasına ilişkin verecekleri bağlayıcı nitelikteki yetki belgeleri ile üye oldukları meslek kuruluşları aracılığıyla da tarifeleri veya ortak tarifeleri müzakere edebilir ve sözleşme yapabilirler. Ancak tarifelerin götürü usulde tespit edilmesi halinde umuma açık mahaller sadece meslek kuruluşları aracılığı ile müzakere edebilir ve sözleşme yapabilirler. Onuncu ayda umuma açık mahaller veya meslek kuruluşları iie meslek birlikleri arasında tarifeler veya ortak tarifeler üzerinde uzlaşma sağlanamaması ve sözleşme yapılamaması halinde, en geç bu ayın sonuna kadar, meslek birlikleri ve/veya meslek kuruluşları tarafından bu tarifelerin Bakanlıkça oluşturulacak uzlaştırma komisyonunda müzakere edilmesi talep edilebilir. Uzlaştırma komisyonu, taraflardan birinin talebi ve Bakanlığın uygun görmesi halinde, tarifeleri müzakere etmek üzere, Bakanlık tarafından, talep tarihinden itibaren onbeş gün içinde oluşturulur.
Fsek Geçici 6 inci madde hükmüne göre; “Bu Kanunun 41 ve 43 üncü maddelerinde tarifelerin belirlenmesi ve Sözleşmelerin yapılmasına ilişkin öngörülen usul, bu maddelerde yer alan süreler beklenmeksizin Kanunun yayımı tarihinden itibaren carı yıl esas alınmak suretiyle uygulanır. Bu Kanunun yayımı tarihinden önce meslek birlikleri İle umuma açık mahaller ve yayın kuruluşları arasında İmzalanmış bulunan yayın sözleşmeleri, bütün hükümleri ile bu sözleşmelerde belirtilen sürelerin sonuna kadar geçerlidir. 8u Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren en geç bir ay içerisinde bu Kanunun 41 ve 43 üncü maddelerinde öngörülen sınıflandırma yapılır. Bu sınıflandırmaya bağlı olarak tarifelerin meslek birlikleri tarafından en geç bir ay İçerisinde ilk defa ifân edilmesinden veya duyurulmasından itibaren altı ay içinde izin almak ve sözleşme yapmak üzere meslek birliklerine müracaat eden mahaller ve/veya yayın kuruluşları üçer aylık dönemler İçin meslek birlikleri tarifesinin ¼’ ünü ödeyerek eser, icra, fonogram, yapım ve yayınlan kullanmaya ve/veya iletimini yapmaya en falla altı ay sureyle devam edebilirler. 6u fıkra hükümleri bu Kanunun 41 ve 43 üncü maddelerinde öngörülen usulün uygulanmasına engel teşkil etmez”.Temsil eden meslek kuruluşlarının birer temsilcisinden oluşur Bakanlık temsilcisi aynı zamanda komisyon başkamdir Aynı usulle, komisyon üye sayısı kadar yedek üye seçilir Komisyonun sekretarya hizmetleri Bakanlık ilgili birimi tarafından yürütülür.Komisyon, oluşturulduğu tarihten itibaren onbeş gün içinde, raporunu hazırlayarak, Bakanlığa ve taraflara bildirir. Umuma açık mahaller ve meslek birlikleri, Komisyon raporunun açıklandığı tarihten itibaren onbeş gün İçinde, meslek birliklerinin açıklamış oldukları tarifeleri veya müzakereler neticesinde mutabakata vardıkları tarifeleri sözleşmeye bağlayabilirler
Meslek birliklerince belirlenen tarife veya ortak tarifeler üzerinden sözleşmenin yapılmaması halinde, taraflar yargı yoluna başvurabilirler. Yargılama sürecine bir önceki yıl sözleşme yapmış olan mahaller, ilgili meslek birlikleri aksini bildirmedikçe, dava konusu tarifenin 1/4′ ünü dava sonuçlanıncaya kadar her üç ayda bir meslek birlikleri adına açılmış banka hesabına yatırmak suretiyle eser, İcra, fonogram, yapım ve yayınları kullanabilir ve/veya iletebilirler Bir önceki yıl sözleşme yapmamış umuma açık mahaller ile ilk defa sözleşme yapacak umuma açık mahallerin bu fıkrada öngörüldüğü şekilde eser, icra, fonogram, yapım ve yayınları kullanabilmeleri ve/veya iletebilmeleri ise ilgili meslek birliklerinin iznine bağlıdır. Dava sonuçlanıncaya kadar bu şekilde ödenen miktar, mahkeme karanyla tespit edilen tarife bedelinden mahsup edilir.
-Tarifelerin tespit edilmesinde ve uzlaşmazlıkların hallinde, bu Kanunun 42/A maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan, tarife tespitine ilişkin esaslar dikkate alınır.
-Mahallerde kullanılan ve/veya iietimi yapılan eser, icra, fonogram, yapım ve yayınlar üzerinde hak sahibi olan gerçek veya tüzel kişiler, bunların kullanımına ve/veya iletimine ilişkin ödemelerin yapılmasını ancak yetki verdikleri meslek birlikleri aracılığı ile talep edebilirler. Sinema eserleri bakımından bu fıkranın uygulanması zorunlu değildir.
– Sınıflandırma, uzlaştırma komisyonuna başvuru halinde Bakanlıkça alınacak ücretler ve uzlaştırma komisyonunun çalışması ile bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer usul ve esaslar Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelik ile belirlenir
FSEK 41 hükmü dikkate alındığında davacının 2012 yılı tarifesi kesinleşmiş olduğundan ve bu tarifeye ilişkin olarak o tarifenin ilgili döneminde tarife kesinleşmeden dava açılması gerekli olduğundan, öte yandan davacı meslek birliğinin yayınladığı tarife yönetmelik ve yasaya göre düzenlendiğinden birleşen davaın reddine karar verilmesi gerekmiştir.
Asıl davada davacı meslek birliği FSEK m.68/1 çerçevesinde 3 katı talepli olarak dava açmıştır, FSEK m.68..deki kapsamında bu taleplerin ileri sürütebilmesi için, mütecavizin kusurunun olması ya da zararın gerçekleşmiş bulunması şart değildir. Ayrıca rayiç bedelin tespitine ilişkin taraflar arasında daha Önceden yapılmış bir sözleşme, teklif var ise başka bir deyişte rayiç bedel somuta indirgenmiş ise rayiç bedelin tespiti taraflar arasındaki sözleşme, teklif vs. ile tespit edilecektir.
Dosya üzerinde yapılan incelemede konserin bilet dağıtımını gerçekleştiren … firmasının dosyaya tevdi ettiği satış raporları bilirkişi heyetince belirlenmiş ve mahkememizce de ; Dosyada konseri organize eden davalı şirketin konserde icra edilen eserlere ilişkin olarak FSEK 24 anlamında temsil hakkını devraldığına ilişkin herhangi bir sözleşme veya muvafakatname bulunmadığından vaki kullanım FSEK 24 hükmüne aykırılık teşkil edeceği, Fsek 66/son maddesinde tazminatın takdirinde “tecavüzün şümulü, kusurun olup olmadığı ve ağırlığının takdir edileceği” öngörülmüş, Borçlar kanununun 51/1 maddesinde “Hakimin tazminatın kapsamını ve ödenme biçimini, durumun gereğini ve özellikle kusurun ağırlığını gözönüne alarak belirleyeceği” , Türk Medeni Kanun’un 4. maddesinde de “Kanun’un takdir yetkisi tanıdığı veya durumun gereklerini yada haklı sebepleri gözönünde tutmayı emrettiği konularda hakimin hukuka ve hakkaniyete uygun olarak davalının konser icrasında kullandığı eserler yönünden eserlerin konseri icra eden gurubun … gibi popüler bir grup olması, eserlerin kullanımlarına dayanak oluşturacak bir sözleşme yapılmış olsaydı, somut olaydaki konser kullanımı karşılığı hangi miktarda bir bedel ödenecekti ise bunun belirlenmesi ve somut olayda, ihlalin niteliği, süresi ve kastın ağırlığına göre, FSEK m 66/4 hükmü koşulları da dikkate alınarak sektördeki rayiç bedelin ne alabileceği yönünde mahkememizce araştırmalar yapılmıştır. Bu çerçevede alınan rapor ile Eser İcra yapım ve Yayınların Kullanılması ve Kamuya İletilmesine İlişkin Usül ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’te yer verilen düzenlemelerde mahkeme hakimince res’en incelenmiş, düzenlenen son rapor rapor denetime uygun bulunmuş ve rayiç bedel ise somut olaya göre bilirkişilerce doğru takdir edildiğinden , ayrıca ilk heyetin ek raporunda da aynı rayiç belirlendiğinden 47.215.34. TL nin FSEK 68. maddesi kapsamında takdiren 3 katı tazminata hükmedilmesi gerektiği anlaşıldığından yukarda açıklanan gerekçe kapsamına göre aşğıdaki şekilde hüküm oluşturulması gerekmiştir.
HÜKÜM;Yukarda açıklanan gerekçe kapsamına göre;
1-ASIL DAVANIN KABÜLÜNE,
A-FSEK 68. maddeye göre 47.215.34 TL ‘nın 3 katı olarak hesaplanan (gerekçeli kararda hesaplama yöntemi açıklanacak) 141.646.02 TL maddi tazminatın konser tarihi olan 19.10.2012 tarihinden itibaren işleyecek avans faiz oranı ile birlikte davalıdan tahsiline,
B-Karar kesinleştiğinde hükmün masrafı davalıdan alınarak Türkiye çapında yayın yapan tirajı yüksek üç gazeteden birinde bir kez ilanına,
9.650,18 TL ilam harcının, 25,65 TL ilam harcı ve 2.393,34 TL ıslah harcın mahsubu ile eksik kalan 7.256,84-TL eksik harcın davalıdan tahsiline,
Maddi tazminat talebi yönünden Avukatlık ücret tarifesi uyarınca 14.081 TL vekalet ücretinin davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
Davacı tarafın yargılama giderlerinden olan 25,65 TL peşin harç, 2.393,34 TL ıslah harcı, 24,30 başvuru harcı, 475 TL tebligat ve müzekkere masrafı, 1.500 TL bilirkişi ücreti olmak üzere toplam 6.418,29 TL yargılama giderinin davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
Taraflarca fazla yatırılan gider avansının hüküm kesinleştiğinde ve talep halinde iadesine,
II- BİRLEŞEN DAVANIN REDDİNE,
a-35,90 TL ilam harcının peşin harçtan mahsubu ile eksik kalan 10,70 TL harcın birleşen dosyada davacıdan tahsiline,
B-Birleşen davanın reddi nedeniyle Avukatlık ücret tarifesi uyarınca 3.145 TL vekalet ücretinin birleşen dosya davacısından alınarak birleşen dosya davalısına verilmesine
c-Birleşen dosyada yapılan yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
d-Taraflarca fazla yatırılan gider avansının hüküm kesinleştiğinde ve talep halinde iadesine,
Dair verilen karar davacı birleşen dosyada davalı vekilinin yüzüne karşı, davalı birleşen dosya davacısının yokluğunda, gerekçeli kararın taraflara tebliğinden itibaren 2 haftalık süre içinde İSTİNAF YASA yolu açık olmak üzere karar verilip tefhim kılındı, hazır olanlara duruşma zaptından örnek verildi. 25/04/2018

Katip …
¸e-imzalıdır

Hakim …
¸e-imzalıdır