Emsal Mahkeme Kararı İstanbul 19. Asliye Ticaret Mahkemesi 2021/48 E. 2021/775 K. 20.10.2021 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı henüz kesinleşmemiştir. Yararlı olması amacıyla eklenmiştir.

T.C.
İSTANBUL

ESAS NO : 2021/48 Esas
KARAR NO : 2021/775

DAVA : İstirdat (Ticari Satımdan Kaynaklanan)
DAVA TARİHİ : 25/01/2021
KARAR TARİHİ : 20/10/2021

Mahkememizde görülmekte olan İstirdat (Ticari Satımdan Kaynaklanan) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
DAVA:
Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; Davacı müvekkili ‘Cihangir Mah. …Sok. No:.. Su Kuyusu Avcılar/İstanbul adresindeki ticari vasıflı kullanım yerinde elektrik enerjisi kullanmakta iken, İstanbul Avrupa yakası bölgesinde tek yetkili elektrik dağıtım şirketi olan davalı tarafından, “kayıtsız (zati) sayaçtan enerji kullanıldığı” iddiası ile davacı müvekkil hakkında; 10.07.2020 tarih ve… seri numaralı kaçak/usulsüz elektrik kullanımı tespit tutanağı ve bu tutanağa dayanılarak 20.07.2020 tarihli, … no’lu ve 17.136,83-TL bedelli kaçak elektrik tüketim bedelli faturası; 07.10.2020 tarih ve … seri numaralı kaçak/usulsüz elektrik kullanımı tespit tutanağı ve bu tutanağa dayanılarak 13.10.2020 tarihli, … no’lu ve 13.161,34- TL bedelli kaçak elektrik tüketim bedeli faturası; 19.10.2020 tarih ve… seri numaralı kaçak/usulsüz elektrik kullanımı tespit tutanağı ve bu tutanağa dayanılarak 27.10.2020 tarihli, …no’lu ve 4.612,47- TL bedelli kaçak elektrik tüketim bedelli faturası, 10.11.2020 tarih ve H/002653 seri numaralı kaçak/usulsüz elektrik kullanım tespit tutanağı ve bu tutanağa dayanılarak 13.11.2020 tarih ve… no’lu 4.822,20- TL bedelli kaçak elektrik tüketim bedeli faturası düzenlenerek toplam 39.732,84-TL kaçak elektrik tüketim borcu tahakkuk ettirildiğini, Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği m.49 hükmüne göre elektrik dağıtım şirketleri, tespit edilen kaçak/usulsüz elektrik kullanımından doğan yükümlülüklerin yerine getirilmemesi halinde kullanım yerinin elektriğini kesme yetkisine sahip olduğu gibi davacı müvekkil, ticari faaliyet gösterdiği İstanbul Avrupa yakası bölgesinde tek yetkili ve lisanslı elektrik dağıtım şirketi olan davalı şirket tarafından elektrik enerjisinin kesilmesi durumunda mevzuat gereğince başka bir dağıtım şirketinden elektrik enerjisi temin etme imkânına sahip olmadığını, hâl böyle olunca müvekkili, kullandığı elektrik enerjisinin kesilmesi baskısı altında, 17.136,83-TL bedelli faturayı 23.07.2020 tarihli tahsilat makbuzu, 13.161,34-TL bedelli faturayı 21.10.2020 tarihli tahsilat makbuzu, 4.612,47-TL bedelli faturayı 19.11.2020 tarihli tahsilat makbuzu ve 4.822,20-TL bedelli faturayı 25.11.2020 tarihli tahsilat makbuzu karşılığında davalıya ödemek zorunda kaldığını beyanla; Davalı şirket tarafından, kaçak/usulsüz elektrik kullanım tespit tutanaklarına dayalı düzenlenen mezkür faturalarla kaçak elektrik tüketim bedeli olarak tahsil edilen 39.732,84-TL’nın haksız ve hukuka aykırı olarak tahsil edilen kısmının bilirkişi marifetiyle tespiti ile müvekkilinin fazlaya ilişkin talep hakları saklı kalmak kaydıyla şimdilik 500,00-TL’nın, ödeme tarihinden itibaren işleyecek avans faiziyle birlikte davalı şirketten tahsili ile davacı müvekkiline verilmesine karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
CEVAP:
Davalı vekili cevap dilekçesinde özetle; Müvekkili şirket kayıtlarında yapılan inceleme neticesinde, Dava konusu … Mah. … Sok No: Yanı Avcılar (Su Kuyusu) adresinde, 07.10.2020 tarihinde müvekkil şirket personeli tarafından yapılan kontrolde kayıtsız … numaralı sayaçtan elektrik kullanıldığı tespit edilerek … numaralı kaçak elektrik kullanım tutanağı tanzim edilmiş ve mevzuat hükümleri dairesinde …fatura numarası ile kaçak elektrik kullanım bedeli tahakkuk ettirildiğini, 19.10.2020 tarihinde müvekkil şirket personeli tarafından yapılan kontrolde kayıtsız … numarali sayaçtan elektrik kullanıldığı tespit edilerek … numaralı kaçak elektrik kullanım tutanağı tanzim edildiği ve mevzuat hükümleri dairesinde …fatura numarası ile kaçak elektrik kullanım bedeli tahakkuk ettirildiğini, 10.11.2020 tarihinde müvekkil şirket personeli tarafından yapılan kontrolde kayıtsız … numaralı sayaçtan elektrik kullanıldığı tespit edilerek …numaralı kaçak elektrik kullanım tutanağı tanzim edilmiş ve mevzuat hükümleri dairesinde … fatura numarası ile kaçak elektrik kullanım bedeli tahakkuk ettirildiğini, kullanım yerine ilişkin olarak, perakende satış sözleşmesi veya ikili anlaşma olmaksızın elektrik enerjisi tüketilmesi ve yasal şekilde tesis edilmemiş sayaçtan mevzuata aykırı bir şekilde elektrik enerjisi tüketilmesi zabıt tarihlerinde yürürlükte bulunan mevzuat hükümleri gereği kaçak elektrik kullanımı olarak tanımlanmakta olup yukarıda belirttiğimiz zabıtlara konu mevzuatta belirtilen usullere uymaksızın kullanılan elektrik, yürürlükte bulunan mevzuat hükümleri gereği kaçak elektrik tarifesinden tahakkuklandırıldığını, ayrıca davacının nitelikli kaçak elektrik kullanımı da bulunmakta olup 07.07.2020 tarihinde zabıt mahalinde yapılan kontrolde SAYAÇSIZ DİREKT BAĞLI ŞEKİLDE KAÇAK ELEKTRİK KULLANIMI tespit edilerek … seri numaralı kaçak elektrik tespit tutanağı tanzim edilmiş ve mevzuat hükümleri dairesinde kaçak elektrik kullanım bedeli tahakkuk ettirildiğini beyanla; şartları oluşmayan ihtiyati tedbir kararının kaldırılmasına ve nihayetinde haksız ve mesnetsiz davanın esastan reddine karar verilmesini yargılama gideri ve vekalet ücretinin davacıya yükletilmesini talep etmiştir.
DELİLLER:
10.07.2020 tarih ve H/313930 seri numaralı kaçak/usulsüz elektrik kullanım tespit tutanağı örneği, 20.07.2020 tarihli, DF12020000001957 no’lu ve 17.136,83-TL bedelli fatura örneği, 23.07.2020 tarihli tahsilat makbuzu örneği, 07.10.2020 tarih ve H/347578 numaralı kaçak/usulsüz elektrik kullanım tespit tutanağı örneği, 13.10.2020 tarihli, DF12020000003682 no’lu ve 13.161,34-TL bedelli fatura örneği, 21.10.2020 tarihli tahsilat makbuzu örneği, 19.10.2020 tarih ve H/347550 numaralı kaçak/usulsüz elektrik kullanım tespit tutanağı örneği, 27.10.2020 tarihli, DF12020000327524 no’lu ve 4.612,47-TL bedelli fatura örneği, 19.11.2020 tarihli tahsilat makbuzu örneği, 10.11.2020 tarih ve H/002653 numaralı kaçak/usulsüz elektrik kullanım tespit tutanağı örneği, 13.11.2020 tarih ve DF12020000327957 no’lu 4.822,20-TL bedelli fatura örneği, 25.11.2020 tarihli tahsilat makbuzu örneği, Davalı şirket Yatırım …Direktörlüğü Enerji Talepleri Değerlendirme Müdürlüğü yazısı örneği, 10.07.2020 H/321184 numaralı kaçak/usulsüz elektrik kullanım tespit tutanağı örneği, 23.07.2020 tarih ve DF12020000002032 numaralı 187,01-TL bedelli fatura örneği, … tarafından düzenlenmiş 03.01.2021 tarihli uzman görüşü,… Arabuluculuk Bürosunun … büro ve … arabuluculuk numaralı anlaşamamaya dair 13.01.2021 tarihli son tutanak örneğinin dosyamız arasında olduğu görüldü.
Mahkememizin 21/04/2021 tarihli celsesinin 7 nolu ara kararı gereğince dosyanın bilirkişiye tevdine karar verilmiş olup, bilirkişi 02/08/2021 tarihli raporunda sonuç ve özet olarak;
1- Davacı, sayaçsız direkt bağlı ve kayıtsız sayaçtan enerji kullanıldığı tespitinin yapıldığı, bu nedenle EPDK’nin yayınladığı yönetmeliğin 42-a maddesine göre kaçak elektrik kullandığı,
2- Davacının kullandığı 4 adet kaçak tüketim kullanım toplamının, 12.627,57 TL + 6.311,46 TL + 4.485,56 TL + 4.689,09 TL = 28,113,68 TL hesaplandığı,
3- Davacının, davalıya dava konusu 4 adet fatura toplamı olan 39.747,62 TL ödediği,
4- Dava konusu 4 adet kaçak tüketim toplamının 28.113,68 TL hesaplandığı, bu nedenle davacı, davalıdan, 39.747,62 TL – 28.113,68 TL = 11.633,94 TL alacaklı olduğu,
5- Davacı, dava dilekçesindeki talebinin 500,00 TL olduğu, tatebe bağlılık ilkesi gereğince davacının, davalıdan 500 TL alacaklı olduğu,
6- Davacı, dava dilekçesi ekinde sunduğu 25.01.2021 tarihli hesap uzmanı … tarafından tanzim edilen dava konusuna ilişkin uzman görüşünün dosya kapsamında mevcut olduğu, incelenen uzman görüşünde, hesaplamaların EPDK’nin ilgili yönetmelikleri gereğince hesaplanmadığı, bu nedenle dikkate alınmamasının gerektiği yönünde görüş ve kanaat bildirdiği görüldü.
Bilirkişi raporunun taraf vekillerine usulüne uygun olarak tebliğ edildiği görüldü.
Davacı vekilinin 04/08/2021 tarihli dilekçesi ile davasını ıslah ettiği, dava değerini 500,00 TL’den 11.633,94 TL’ye ıslah ettiği, 11.633,94-TL’nın; 4.509,26-TL kısmına 23.07.2020 tarihinden, 6.849,88-TL kısmına 21.10.2020 tarihinden, 135,62-TL kısmına 09.11.2020 tarihinden ve 139,18-TL kısmına ise 25.11.2020 tarihinden itibaren işleyecek avans faiziyle birlikte davalı şirketten tahsiline karar verilmesini talep ettiği, ıslah harcının yatırıldığı, ıslah dilekçesinin bir suretinin davalı vekiline tebliğ edildiği görüldü.
Davalı vekilinin bilirkişi raporuna itiraz ile ıslaha karşı beyanlarını içerir 16/08/2021 tarihli dilekçesinin dosyada olduğu görüldü.
GEREKÇE:
Dava; kaçak elektrik kullanım bedeli olarak ödenen miktarın haksız ve fazla olduğu iddiası nedeniyle davalıya ödenen bedelin istirdatı talebine ilişkindir.
Somut olayda; davacının… Mah, …Sok. No:.. Avcılar / İstanbul adresindeki ticarethanesine sağlanan enerji bedeline karşılık Davalı yetkililerinin, 07.07.2020, 07.10.2020, 19.10.2020,10.11.2020 tarihli Kaçak Elektrik tespit tutanaklarına göre ; davacı …’ın davalı idareye kayıtlı olmayan elektrik sayacından kaçak elektrik kullandığı ve işbu kullanımdan ötürü davacı …’a 13.161,34 TL tutarlı kaçak tüketim faturası , 17.136,83 TL tutarlı kaçak tüketim faturası 4.621,18 TL tutarlı kaçak tüketim faturası ve 4.828,20 TL tutarlı kaçak tüketim faturası düzenlendiği görülmüştür. Davacının düzenlenen bu faturalar toplamı olan 39.747,62 TL’yi davalıya ödediği ve bu bedelin fazla olduğu iddiası ile ödenen fazla bedelin iadesi talepli iş bu davayı açtığı anlaşılmıştır.
Buna göre; EPDK’nin yayımladığı yönetmelikte, dava konusuna ilişkin maddeleri aşağıdaki gibidir.
Kaçak elektrik enerjisi tüketimi halleri :
MADDE 42 — (1) Gerçek veya tüzel kişinin kullanım yerine ilişkin olarak;
a) Perakende satış sözleşmesi veya ikili anlaşma olmaksızın dağıtım sistemine müdahale ederek elektrik enerjisi tüketesi,
b) Perakende satış sözleşmesi veya ikili anlaşması mevcutken ayrı bir hat çekmek suretiyle dağıtım sistemine müdahale ederek sayaçtan geçirilmeksizin elektrik enerjisi tüketmesi,
c) Perakende satış sözleşmesi veya ikili anlaşması mevcutken sayaçlara veya ölçü sistemine müdahale ederek, tüketimin doğru tespit edilmesini engellemek suretiyle, eksik veya hatalı ölçüm yapılması veya hiç ölçülmeden veya yasal şekilde tesis edilmemiş sayaçtan geçirilerek, mevzuata aykırı bir şekilde elektrik enerjisi tüketmesi,
ç) Dağıtım lisansı sahibi tüzel kişinin ilgili mevzuata uygun olarak kestiği elektrik enerjisini, mücbir sebep halleri dışında açması, kaçak elektrik enerjisi tüketimi olarak kabul edilir.
Kaçak elektrik tüketim miktarının hesaplanması :
MADDE 44 — (1) 42 nci maddenin birinci fıkrasının (a) ve (c) bendi kapsamındaki kaçak olarak
tüketilen elektrik enerjisi miktarı, tüm tüketiciler için;
a) Öncelikle tüketimi doğru olarak kaydetmiş olan yasal şekilde tesis edilmiş sayaç değerine göre,
b) Tüketimi doğru olarak kaydetmiş yasal şekilde tesis edilmiş sayaç değerinin bulunmaması durumunda, ihtilafsız aynı dönemki tüketim miktarına göre,hesaplanır. (b) bendi kapsamında, kaçak kullanım tespitinin yapıldığı tarihten geriye dönük olarak yapılan incelemeler sonucunda, tüketim değerlerinin düşmeye başladığı tarih tespit edilebiliyarsa, bu tarihten önceki aynı dönem, ihtilafsız dönem olarak kabul edilir.
(2) Birinci fikra kapsamında doğru tespit edilmiş tüketim değeri yoksa, kullanım yerinin müstakil trafolu olup olmamasına bakılmaksızın;
a) Meskenlerde, proje varsa projesinde belirtilen gücün kullanma faktörü olan 0,60’ı, projesi yok ise, basit yapılarda 3 kW, diğerlerinde 5 kW’niın altında olmamak üzere bağlantı gücüne ve ortalama günlük çalışma saatine göre, yöresel özellikler ve benzer yapılar göz önüne alınarak,
b) Diğer tüketici gruplarında, tespit edilen kurulu gücün kullanma faktörü olarak alınan 0,60 ile çarpımı sonucu bulunan değer bağlantı gücü olarak kabul edilir ve bu değer 3 kW’nın altında olmamak üzere ortalama günlük çalışma saatlerine göre, hesaplanır. Bu tür hesaplamaların yapılamaması durumunda, tüketilen elektrik enerjisi miktarı aynı yörede bulunan benzer kullanım yerlerinin ortalama tüketimlerine göre hesaplanarak tespit edilir
(3) 42 nci maddenin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında, mühürlenmiş sayaçtan geçirilmeksizin ayrı bir hat çekilerek birtakım cihazlar kaçak olarak beslenmiş ise, tüketilen elektrik enerjisi sadece bu hat üzerindeki cihazların kurulu gücü dikkate alınarak hesaplanır.
(4) 42 nci maddenin birinci fıkrasının (ç) bendi çerçevesindeki tespitlerde; elektrik enerjisinin kesildiği tarihteki endeks değeri ile kaçak tespitinin yapıldığı tarihteki endeks değeri arasındaki fark dikkate alınarak hesaplama yapılır.
Kaçak elektrik enerjisi tüketim miktarının hesaplanmasında ve faturalanmasında esas alınacak süre :
MADDE 45 — (1) Kaçak elektrik enerjisi tükettiği tespit edilen tüketiciye yapılacak faturalandırmada, aşağıda yer alan süreler esas alınır;
a) 42 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendi çerçevesindeki tespitlerde; doğru bulgu ve belgelere dayandırılması kaydıyla kaçak elektrik enerjisi kullanılmaya başlandığı tarih ile kaçak tespitinin yapıldığı tarih arasındaki süre olup bu süre 12 ayı geçemez. Doğru bulgu ve belgelerin bulunmaması halinde bu süre 90 gün olarak alınır.
b) 42 nci maddenin birinci fıkrasının (b) bendi çerçevesindeki tespitlerde; kaçak elektrik enerjisi kullanımına ilişkin olarak yapılacak hesaplamada kullanım süresi esas alınır, bu süre 180 günü geçemez.
c) 42 nci maddenin birinci fıkrasının (c) bendi çerçevesindeki tespitlerde; son endeks okuma ile tutanak düzenlenmiş olması kaydıyla kontrol, mühürleme, kesme-bağlama, sayaç değiştirme işlemleri gibi, sayaç mahallinde dağıtım şirketince gerçekleştirilmiş olan en son işlem tarihi ile kaçak tespitinin yapıldığı tarihe kadar olan süredir ve bu süre 90 günü geçemez.
ç) Birinci fıkranın (b) ve (c) bentlerinde belirtilen sürenin dışında, tüketicinin kaçak elektrik enerjisi kullanım başlangıç tarihinin doğru bulgu ve belgelerle tespit edilmesi halinde, kaçak tüketime ek olarak birinci fıkranın (b) ve (c) bentlerinde belirlenen başlangıç tarihinden itibaren, doğru bulgu ve belgelerle tespit edilmiş kaçak elektrik enerjisi kullanımı başlangıç tarihine kadar geriye dönük normal tüketim hesabı yapılır.
1) Kaçak tüketimi ile kaçağa ilişkin normal tüketim hesabında esas alınacak sürelerin toplamı, 12 ayı geçemez. Yapılacak hesaplamada tüketimin yapıldığı kabul edileri dönemlerdeki birim fiyatlar dikkate alınır ve gecikme zammı alınmaz.
(2) 42 nci maddenin birinci fıkrasının (ç) bendi çerçevesindeki tespitlerde; kaçak elektrik enerjisi kullanımına ilişkin olarak yapılacak hesaplamada esas alınacak süre,tüketicinin tespite konu elektrik enerjisinin kesildiği tarih ile kaçak tespitinin yapıldığı tarih arasındaki süredir.
(3) Kaçak elektrik enerjisi tüketim miktarının hesaplanmasında ortalama günlük çalışma saatleri;
a) Meskenlerde; 5 saat,
b) Tarımsal sulama tüketici grubunda yer alan tüketicilerde; ilgili Tarım İl Müdürlüğünden ürün bazında alınacak sulama sezonu saati bilgisi çerçevesinde belirlenen saat,
c) Sanayi tüketici grubundan enerji alanlar ile turistik tesisler, akaryakıt istasyonları, hastaneler, alışveriş merkezleri gibi vardiyalı hizmet veren tüketicilerden, tek vardiyalı çalışanlar için 7 saat, iki vardiya çalışanlar için 14 saat, üç vardiya çalışanlar için 21 saat,
ç) Diğer tüketicilerde; 8 saat, olarak kabul edilir.
(4) Perakende satış sözleşmesi veya ikili anlaşması olmayanlara, çalışma saatleri %20 oranında artırılarak uygulanır. Üç vardiya çalışanlar için bu süre 24 saat olarak kabul edilir.
(5) Üçüncü fıkranın (c) bendinin uygulanmasında, vardiya sayısının tespitinde kaçak tespiti yapan kuruluşun görevlilerinin tespiti ve şirket kayıtları, bunun mümkün olmaması halinde kamu kurum ve kuruluşları tarafından verilen resmi belgeler göz önüne alınır. Çalışma saatlerinin üçüncü fıkranın (c) bendinde belirtilenlerden daha fazla olmasının tespiti durumunda ise, tespit edilen saatler esas alınır.
Kaçak elektrik enerjisi tüketiminin faturalandırılması :
MADDE 46 — (1) Tüm kaçak kullanımlara ilişkin hesaplamalar Kurul onaylı tarife tablolarındaki ilgili tüketicinin tüketici grubuna ilişkin tek terimli, tek zamanlı aktif enerji ve dağıtım tarifesi üzerinden yapılır. Yapılan hesaplamalarda reaktif enerjiye ve trafo kayıplarına ilişkin bedeller dikkate alınmaz.
(2) Kaçak elektrik enerjisi tükettiği tespit edilen tüketicinin, 44 üncü madde çerçevesinde hesaplanan tüketimi, dahil olduğu tüketici grubuna kaçak elektrik enerjisi tükettiği dönemde uygulanmakta olan ve birinci fıkrada kapsamı belirtilen tarifenin 1,5 katı ile çarpılarak, kaçak enerji tüketim bedeli hesaplanır ve bu bedel fatura edilir.
(3) Tüketicinin aynı veya başka bir kullanım yerinde mükerrer kaçak elekirik enerjisi tükettiğinin tespiti edilmesi durumunda, kaçak elektrik enerjisi tüketiminin tespit edildiği tarihte yürürlükte olan ve birinci fikrada kapsamı belirtilen tarifenin 2 katı göz önüne alınarak hesaplama yapılır.
(4) Perakende satış sözleşmesi veya ikili anlaşması olmayanlara ilişkin kaçak elektrik enerjisi tüketimindeki hesaplamalar, ticarethane tüketici grubuna uygulanan birinci fıkrada kapsamı belirtilen tarife üzerinden yapılır, denilmektedir
Tüm dosya kapsamı, mahkememizce alınan bilirkişi raporu hep birlikte değerlendirildiğinde; Davalı tarafından tanzim edilen kaçak elektrik tespit tutanaklarının yönetmeliklere uygun olarak tanzim edildiği, aksi sabit oluncaya kadar geçerli olan resmi belgelerden olduğu, aksi ispat edilmedikçe doğru olduğunun kabulü gerekeceği dikkate alındığında; davacının, sayaçsız direkt bağlı ve kayıtsız sayaçtan enerji kullanıldığı, davalı görevlilerinin tanzim ettiği Kaçak / Usulsüz Elektrik Tespit Tutanaklarının da yönetmeliklere uygun olarak tanzim edildiği, EPDK’nin yayınladığı yönetmeliğin 42-a maddesine göre davacının kaçak elektrik kullandığı, kullanılan kaçak elektrikle ilgili olarak kaçak tespit tarihleri esas alınarak, EPDK nin ilgili yönetmeliği ve ticarethane birim fiyat tarifeleri esas alınarak bilirkişi tarafından yapılan hesaplama neticesinde; davacının kullandığı 4 adet kaçak tüketim kullanım toplamının, 12.627,57 TL + 6.311,46 TL + 4.485,56 TL + 4.689,09 TL olmak üzere 28,113,68 TL olarak hesaplandığı, davacının, davalı tarafından düzenlenen düzenlenen 07/07/2020 tarihli 17.136,83 TL, 07/10/2020 tarihli 13.161,34 TL, 19/10/2020 tarihinde 5.558,00 TL, 10/11/2020 tarihli 4.828,20 TL fatura bedellerinin toplamı olarak 39.747,62 TL ödediği, buna göre davacının fazladan davalıya ödediği miktarın, 39.747,62 TL – 28.113,68 TL = 11.633,94 TL olduğu ve bu miktar kadar davacının davalıdan alacaklı olduğu bilirkişi raporu ile sabit olup, alınan bilirkişi raporunun hüküm kurmaya elverişli, mevzuata uygun bilimsel ve denetime açık olduğu anlaşılmakla; davacıdan fazla tahsil edilen her bir alacağın tahsil tarihi gözetilerek ve davacı vekilinin 16/08/2021 tarihli ıslah dilekçesi doğrultusunda davanın kabulü ile 11.633,94 TL’nin 4.509,26 TL’sine 23/07/2020 tarihinden itibaren, 6.849,88 TL’sine 21/10/2020 tarihinden itibaren, 135,62 TL’sine 09/11/2020 tarihinden itibaren, 139,18 TL’sine 25/11/2020 tarihinden itibaren işleyecek avans faizi ile birlikte davalıdan tahsili ile davacıya verilmesine şeklinde karar vermek gerekmiş ve aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.
HUAK 18/A-(13) ”Arabuluculuk faaliyeti sonunda taraflara ulaşılamaması, taraflar katılmadığı için görüşme yapılamaması veya iki saatten az süren görüşmeler sonunda tarafların anlaşamamaları hâllerinde, iki saatlik ücret tutarı Tarifenin Birinci Kısmına göre Adalet Bakanlığı bütçesinden ödenir. İki saatten fazla süren görüşmeler sonunda tarafların anlaşamamaları hâlinde ise iki saati aşan kısma ilişkin ücret aksi kararlaştırılmadıkça taraflarca eşit şekilde uyuşmazlığın konusu dikkate alınarak Tarifenin Birinci Kısmına göre karşılanır. Adalet Bakanlığı bütçesinden ödenen ve taraflarca karşılanan arabuluculuk ücreti, yargılama giderlerinden sayılır. (…)” ” ve (14). Fıkrası: ” Bu madde uyarınca arabuluculuk bürosu tarafından yapılması gereken zaruri giderler; arabuluculuk faaliyeti sonunda anlaşmaya varılması hâlinde anlaşma uyarınca taraflarca ödenmek, anlaşmaya varılamaması hâlinde ise ileride haksız çıkacak taraftan tahsil olunmak üzere Adalet Bakanlığı bütçesinden karşılanır.” hükümleri gereğince arabuluculuk gideri hesaplaması için sistem üzerinden yapılan inceleme neticesinde sarf kararı düzenlenmediğinden ödeme yapılmadığı, ancak ileride sarf kararı düzenlenmesi halinde arabulucuya ödenecek olan 1.320,00-TL tarife bedelinin her iki tarafında arabuluculuk ilk oturumuna katıldıkları ve davanın kabulüne karar verildiği gözetilerek arabuluculuk giderinin davalı aleyhine yükletilmesi gerektiği anlaşılmış ve aşağıdaki şekilde hüküm tesis edilmiştir.
HÜKÜM: Yukarıda izah edilen gerekçeye istinaden;
DAVANIN KABULÜ ile,
1-11.633,94 TL’nin 4.509,26 TL’sine 23/07/2020 tarihinden itibaren, 6.849,88 TL’sine 21/10/2020 tarihinden itibaren, 135,62 TL’sine 09/11/2020 tarihinden itibaren, 139,18 TL’sine 25/11/2020 tarihinden itibaren işleyecek avans faizi ile birlikte davalıdan tahsili ile davacıya verilmesine,
2-Karar tarihinde yürürlükte bulunan Harçlar Kanunu gereğince alınması gereken 794,71-TL Karar ve İlam Harcından, peşin yatırılan 59,30-TL’nin mahsup edilerek eksik kalan 735,41-TL harcın davalıdan alınarak hazineye irad kaydına,
3-Davacı tarafından bu dava sebebi ile aşağıda dökümü yapılan 1.072,85-TL yargılama giderinin davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
4-Davacı vekil ile temsil edildiğinden yürürlükte olan AAÜT gereğince 4.080,00-TL vekalet ücretinin davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
5-Artan gider avansının karar kesinleştiğinde ve talep halinde davacıya iadesine,
6-Zorunlu arabuluculuk başvurusu yapıldığı ancak sarf kararı düzenlenmediği görülmekle; sarf kararı düzenlendiğinde devletçe karşılanan 1.320,00-TL arabuluculuk ücretinin davalıdan tahsili ile hazineye irad kaydına,

Dair, taraf vekillerinin yüzüne karşı gerekçeli kararın tebliğinden itibaren 2 haftalık süre içerisinde İstanbul Bölge Adliye Mahkemesi nezdinde istinaf kanun yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup, usulen anlatıldı. 20/10/2021

Katip …
¸e-imza

Hakim …
¸e-imza

YARGILAMA GİDERLERİ HARÇ BEYANI
59,30 TL BAŞVURMA HARCI 59,30 TL PEŞİN HARÇ
59,30 TL PEŞİN HARÇ + 735,41 TL EKSİK HARÇ
8,50 TL VEKALET HARCI 794,71 TL KARAR VE İLAM
900,00 TL BİLİRKİŞİ ÜCRETİ HARCI
+ 45,75 TL TEBLİGAT ÜCRETİ
1.072,85 TL TOPLAM