Emsal Mahkeme Kararı İstanbul 18. Asliye Ticaret Mahkemesi 2018/770 E. 2020/18 K. 20.01.2020 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı kesinleşmiş bir karardır.

T.C.
İSTANBUL
18. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO : 2018/770 Esas
KARAR NO : 2020/18

DAVA : İtirazın İptali (Hizmet Sözleşmesinden Kaynaklanan)
DAVA TARİHİ : 31/08/2018
KARAR TARİHİ : 20/01/2020
Taraflar arasında görülen davanın mahkememizde yapılan açık yargılaması sonunda:
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
İDDİA VE TALEP : Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; Taraflar arasında 20.11.2015 tarihinde…Kullanım Sözleşmesi ve bu sözleşmeye ek olarak … Hotel Kanal Yönetimi Programı Kullanım Taahhütnamesinin yapılmış olduğunu, taraflar arasında yapılan sözleşmeye göre müvekkili şirketin otel için özel olarak dizayn edilmiş …Motoru’nu otelin kullanımına açmış olduğunu, davalı otel işleteninin otele ait bilgilerini sisteme yükleyerek rezervasyonlarını takip etmiş olduğunu, kendilerine sağlanan kontrol paneli üzerinden sistemlere erişim imkanının verilmiş olduğunu, müvekkili şirketin sözleşme kapsamında tüm hükümlerini yerine getirmesine karşın davalı şirketin Taahütname’nin 7. Maddesine aykırı olarak web sitesini açık tutmamış olduğunu, yine hizmet bedeli olarak sözleşmenin 2/G maddesine göre kesilen faturaların bu maddeye göre kesin vade belirtilmesine rağmen ödenmemiş olduğunu, sözleşme hükümlerine aykırı davranılması halinde sözleşmenin 10. Maddesine cezai şart olarak senelik 3000 Euro’nun otel tarafından servis sağlayıcısına ödenmesi kararlaştırıldığını, sözleşmenin 3 yıllık olmasına rağmen icra takibinde yalnızca 1 yıllık bedelin talep edilmiş olduğunu, faturaların bedellerinin ödenmemesi üzerine sözleşme hükümlerine aykırı davranılması nedeni ile davalı aleyhine İstanbul … İcra Müdürlüğünün … esas sayılı dosyası ile icra takibi başlatılmış olduğunu, davalının 07.08.2018 tarihinde itiraz ederek takibin durdurulmasına neden olduğunu, bu kapsamda itirazın iptali ve kötü niyet tazminatı ile takibin devamını talep etmiştir.
SAVUNMA VE KARŞI TALEP : Davalı veya vekili tarafından dosyaya herhangi bir cevap dilekçesi sunulmamıştır.
DELİLLER VE GEREKÇE :
Tüm dosya kapsamı birlikte değerlendirildiğinde, Dava; Taraflar arasında 20.11.2015 tarihinde … Sistemleri Kullanım Sözleşmesi ve bu sözleşmeye ek olarak …Hotel Kanal Yönetimi Programı Kullanım Taahhütnamesinin gereği ödenmeyen fatura ve cezai şart nedeni ile İstanbul… İcra Müdürlüğünün … esas sayılı dosyasından başlatılan icra takibine davalının itirazı sonucu İİK 67. Madde gereği açılan itirazın iptali davasıdır.
Deliller; Dosya Mevcudu, İstanbul … İcra Müdürlüğünün … esas sayılı dosyası, bilirkişi incelemesi.
Mahkememiz dosyasından 13/12/2019 tarihli bilirkişi raporu alınmıştır.
Taraflar arasında 20.11.2015 tarihinde… Sözleşmesi ve bu sözleşmeye ek olarak … Hotel Kanal Yönetimi Taahhütnamesinin imzalanmış olduğu tespit edilmiştir.
Sözleşme ve Taahhütname içerisinde davacı şirketin servis sağlayıcısı, davalı şirketin ise otel olarak tanımlanmış olduğu görülmüş olup, sözleşme kapsamında hizmet taahhütlerinin şu şekilde olduğu görülmüştür.
a)Servis Sağlayıcısı; Otel için özel olarak dizayn edilmiş… Motoru’nu Otelin kullanımına açacaktır.
b)Servis Sağlayıcısı: Otel’e otel bilgilerini (otel özellikleri, kontenjan, fiyat. vb.) girecekleri, rezervasyonları takip edecekleri kendilerine ait bir kontrol paneline internet üzerinden erişim sağlayacaktır.
c)Servis Sağlayıcısı kendi otel dağıtım sistemi aracılığıyla; Otel’e aşağıda sayılan seyahat acenteleri, dağıtım kanalları ve weh sitelerinden rezervasyon gönderir.
– …, …. …, …GDS (Bütün dünya capinda 650.000’e varan Seyahat Acentasında satış)
– ..: … (yaklaşık 150 çevrimiçi tatil partalında satış)
– …, alt acenteleri ve iştiraki …sitelerinde.
d)Servis Sağlayıcısı. Kontrol Paneline girilen otel bilgilerini yukarıda adı geçen…Otel Dağıtım Kanallarında sergiler. Müşterilere Otel’den oda rezervasyonu yapma imkanı sunar ve Otel’e bu kanallar üzerinden rezervasyon gönderir.
Taraflar arasında Online Rezervasyon Sözleşmesine ek olarak…Kullanım Taahhütnamesinin imzalanmış olduğu, taraflar arasında Otel Servis Sözleşmesinin eki ve ayrılmaz bir parçası olarak imzalanan taahhütname içeriğinin şu şekilde olduğu tespit edilmiştir.
1.Otelimin şu sitelerle/kanallarla yazılımsal bağlantısını kurunuz: Hotel … Programı kapsamında önüne rezervasyon servisi sunulmasında kullanılacak Internet Acenteleri (Kanal) Listesi ve sistem giriş şifreleri,
2.Özel anlaşmalarınız ve paketleriniz: Konaklama sağlayıcısı tesis olarak, herhangi bir kanal ile yaptığım özel anlaşma, eklediğim yeni bir oda tipi, fiyat seviyesi veya bir paket program olduğunda veya kanallardaki sistem giriş şifrelerinin değişmesi durumunda servis sağlayıcısına en güncel bilgileri anlık olarak bildirmeyi kabul ederim. Bu şartın tarafımdan yerine getirilmesi halinde oda fiyatlarımın ve kontenjanının kanallara doğru dağıtılacağını kabul ederim. Fiyat ve kontenjanlarımın doğru şekilde iletilebilmesi için hiçbir kanal ile “…Satış Taahhütü” veren bir kontrat ile bağlı olmayacağımı taahhüt ederim.
3.Hotel …Programı’na (… Manager) oda bazında fiyat girilecektir. …Manager ilgili hesaplamaları otomatik yaparak, oda bazında satış yapan internet acentelerine oda bazında fiyat, yatak bazında fiyat ile satış yapan internet acentelerine ise yatak bazında ftyat gönderecektir.
4.Desteklenen Kanallar: … Programı ile bağlantısı bulunan online acentelerin listesi (kanallar) işbu Taahhütname ile birlikte … 1’de sunulmuştur. Bu kanalların dışında Otel tarafından ek kanal talep edilmesi durumunda ilgili yazılımsal bağlantı minimum üç hafta olmak üzere en kısa sürede sağlanacaktır. Bu bağlantının sağlanabilmesi, ilgili kanalın teknik yeterliliğine ve işbirliği hızına bağlıdır. İlgili bağlantının sağlanamaması anlaşmanın Otel tarafından iptali için haklı sebep teşkil etmez.
5.Otel sözleşme süresi boyunca…,…, …, …ve…online acentelerinin… kanalları ile çalışmak ve sözleşme süresi boyunca bu kanalları kullandığı…da açık tutmak zorundadır. Aksi bir durum sözleşme ihlali anlamına gelir.
6.”Hotel …” Programı’na fiyat ve kontenjan girişini otel yapacaktır ve girilecek fiyat ve kontenjanlardan sadece otel sorumludur. Girilen fiyatların hatalarından doğacak sorumluluk sadece otel’e aittir.
7.Eklediğim her kanal için aylık minimum iki rezervasyon mecburiyeti olduğunu kanal başı aylık iki rezervasyon mecburiyeti olduğu kanal başı aylık iki rezervasyon maliyeti aylık asgari ödemeyi kabul eder.
8.Hotel …Programı’nın kurulumu ve Online Acenteler (kanallar) ile bağlantıları sırasında oluşabilecek hatalardan ilgili Online Acente (kanal) veya otel sorumludur. Servis Sağlayıcısı’ nın bu bağlantıları başarı ile sağlayabilmesi için Otel, Servis Sağlayıcısına …bilgilerini içeren her bir kanalda bulunan bütün oda tiplerini, fiyat seviyelerini, minimum/maksimum fiyat kısıtlamalarını, minimum oda kısıtlamalarını elektronik Microsoft Excel formatında sunmalıdır. Sunulan bilgilerin yanlışlığından doğabilecek tüm hatalardan Otel sorumludur.
9.Sistem içerisinde entegre çalışan, kanallara yollanan fiyat/kontenjan güncellemelerinin başarılı veya başarısız yollandığını raporlayan bir mekanizmaya sahiptir. Otel, güncellemelerinin başarılı bir şekilde gittiğini bu raporlama sistemi ile kontrol etmekle yükümlüdür. Otel herhangi bir güncelleme için hata mesajı alması durumunda, güncellemeyi iki sefer daha yollamalıdır. Buna rağmen Otel; güncellemenin başarılı bir şekilde gönderilememesi durumunda, İlgili hatayı ekran görüntüleriyle birlikte Servis Sağlayıcısı’ na e-posta yoluyla … adresine bildirmekle yükümlüdür. Başarılı raporu alınmayan güncellemeler için veya Online Acente’ nin sunucularının (Serverlarının) cevap vermemesinden ötürü oluşabilecek hatalardan İlgili Online Acente veya Otel sorumludur.
Servis Sağlayıcısı, Online Acente’ nin sunucularının geç cevap vermesinden veya hiç cevap vermemesinden ötürü oluşabilecek hatalardan sorumlu tutulamaz.
10.Servis Sağlayıcısı; Online Acentelerin sistemlerinde teknik, altyapısal veya sistemsel yaptığı her türlü değişiklikten dolayı oluşabilecek hatalardan sorumlu değildir. Kanal veya Otel ilgili değişiklikleri Servis Sağlayıcısı’ na en az 36 saat önceden bildirmelidir. Bu süreye uyulması halinde Servis Sağlayıcısı sistemiyle ilgili gerekli uyarlamaları yapar. Otel…com, …, …, … İle ve bu acentelerin…kanalları İle sözleşme süresince çalışmak zorundadır. Bu kanalları satışa açık ve channelmanagera çift yönlü olarak bağlı tutmak zorundadır. Aksi bir durum sözleşmenin İhlali anlamına gelecektir.
Otel sözleşmeyi haklı bir nedene dayanmaksızın fesih etmesi durumundu senelik servis sağlayıcıya 3.000 Euro cezai şart ödemeyi taahhüt eder denilmiştir.
Dava kapsamında davacı şirket tarafından geliştirilen online rezervasyon motoru ve … programı üzerinde bilirkişi tarafından davacı şirket işyerinde yerinde inceleme yapılmak suretiyle teknik incelemelerde bulunularak; Otel rezervasyon motoru yazılımının müşteri tarafından… programı içerisine girişi yapılan otel bilgileri ve dağıtımın istendiği kanallar üzerinden …,…, …, …, … ve ….alt acente ve iştiraki … sitelerinde ilgili otel rezervasyonlarının görüntülenmesine ve rezervasyon yapılmasına imkan tanıyan bir yazılım olduğu,
… programının ise otel işletmecilerine yönelik bir yönetim panel ekranı sunmuş olduğu ve müşterilerin ilgili yönetim paneli üzerinden otel bilgileri, oda tipleri ve bilgileri, oda kontenjan girişleri, fiyat girişleri ve güncelleme işlemlerini yapabilmesine ve kanallar üzerinden yapılan rezervasyonların görüntülenmesine ve işlem yapılmasına imkan sağlayan bir yazılım olduğu tespit yapılmışur.
Dava kapsamında her iki yazılımın birbiri ile entegre olarak çalışmış olduğu, … programı üzerinden otel tarafından yapılan girişlere istinaden ilgili otelin doluluk durumu, oda tipi ve fiyat bilgilerinin davacının anlaşmalı olduğu internet sitelerinde yayınlandığı ve anlaşmalı internet sitelerinden gelen rezervasyon isteklerinin …programı üzerine düştüğü ve bu rezervasyon taleplere yönelik işlemlerin …programı üzerinden davalı şirket tarafından yapıldığı tespit edilmiştir.
Davacı şirket sistemlerinde davalı şirkete ait … RESORT Oteline ait kayıtlar üzerinde yapılan incelemede, davalı şirkete ait oda tipi ve seçim ekranlarının, fiyat giriş ekranlarının gelen rezervasyonları görüntüleme ve işlem yapma ekranlarının davalı şirket … OTELİ için sistem içerisinde tanımlanmış olduğu tespit edilmiştir.
Program üzerinde online olarak tanımlanan kontenjan (otel doluluk) durum bilgilerinin de … yazılımı içerisinde tanımlı olduğu tespit edilmiştir.
Dava kapsamında davacı şirketin anlaşmalı olduğu internet siteleri üzerinden yayınlanan gelen rezervasyonlara yönelik yapılan incelemede, 30/07/2016-14/09/2017 tarihleri arasında davacı şirketin anlaşmalı olduğu internet siteleri üzerinden gelen toplam 12 adet rezervasyon kaydının davalı şirket … RESORT Hotel hesabı içerisine gelmiş olduğu tespit edilmiştir.
Davacı şirket tarafından davalı şirket için rezervasyon panelinin davalı şirket için tasarlanmış olduğu, ilgili rezervasyon program tasarımının davalı otel tarafından istenilmemesi nedeni (mailler üzerinden yapılan tespit ile) internet sitesi üzerine konulmadığı tespit edilmiştir.
Dava kapsamında davacı şirket vekili tarafından dosya içerisine sunulan ve davacı şirket merkezinde tespit yapılan e-posta yazışmalarının 09/01/2016-28/04/2018 tarihlerine ait c-posta yazışmaları olduğu, 2016 yılında atılan e-postaların davalı şirketin satın almış olduğu yazılımın kullanımını ve kurulumuna yönelik ve davalı tarafın internet sitesi içerisine entegrasyonu için yapılan yazışmalar olduğu,
24.04.2018 tarihinde atılan davalı şirket e-posta adresine gönderilen e-posta içeriğinin davacı şirket yetkilisi tarafından “…com internet sitesi bağlantısının davalı şirket tarafından kaldırılması” üzerinde gönderilmiş olduğu tespit edilmiştir. Dosya içerisine sunulan e-posta içeriğine yönelik davalı şirket tarafından herhangi bir cevap e-postanın gelmediği dosya içerisine sunulan kayıtlardan tespit edilmiştir.
Dava kapsamında yapılan teknik inceleme sonucu, Davacı şirket tarafından … programı üzerinde davalı şirket oteline ilişkin hesabın açılmış olduğu, Davalı şirkete ait otel hesabı üzerinden oda tipi girişleri, kontenjan takibi ve rezervasyon takip modülü fiyat giriş ekranlarının dava konusu tarihlerde aktif olduğu, ilgili yazılım üzerinde online rezervasyon modülü aracılığı ile 30/07/2016-14/09/2017 tarihleri arasında toplam 12 adet işlem kaydının bulunduğu tespit edilmiştir.
Bu kapsamda dava konusu tarihlerde davalı şirketin davacı şirket tarafından sağlanan hizmetten faydalanmış olduğunun tespit edildiği, davacı tarafından sözleşme ihlal nedeni olarak 24/04/2018 tarihinde gönderilen …internet sitesi bağlantısı kaldırılması ile ilgili davalı tarafın e-posta adresine gönderim yapılmış olduğu, dosya içerisinde sunulan belgelerden herhangi bir cevap verilmemiş olduğu görülmüştür.
İstanbul… İcra müdürlüğünün dosyasının tetkikinden; … esas sayılı takiple 23/07/2018 tarihinde davacı şirket, davalı şirket hakkında 3.204,06 Euro=18.231,42 TL toplam alacak üzerinden aylık %5 faiz ve ferileriyle birlikte icra takibi yapmıştır.
Davacıya ait 2018 yıllarına ait ticari defterleri bilirkişi tarafından incelenmiş Ticari defterlerinin 6102 sayılı TTK 64. Md. ve 213 sayılı VUK 221. Md. Göre açılış ve kapanış ve tasdikleri usulüne uygun tasdik edilmiş olduğu görülmüştür. HMK 222. Maddesine göre kendi lehine delil vasfı taşıdığı tespit edilmiştir.
Davacı defter kayıtlarında davalı ile olan ticari işlerini 120.2.119 alacaklar hesabında takip ettiği 23/07/2018 takip tarihi itibariyle 95,28 Euro borç bakiyesinin TL olarak 542,15 TL olduğu görülmüştür.
Taraflar arasında akdedilen 20/11/2015 tarihli …programı kullanım taahhütnamesinin 10. Maddesinde; “10. Cezai Şart; Otel, iş bu Sözleşmeyi haklı bir nedene dayanmaksızın feshetmesi durumunda veya sözleşmedeki borçlarına aykırılık halinden dolayı Servis Sağlayıcısı tarafından Sözleşmenin feshedilmesine sebep olması durumunda, hizmetler karşılığı borçlarına ilave olarak, Servis Sağlayıcısına senelik otel başı 3000 (üçbin) Euro cezai şart ödemekle yükümlüdür.” denilmiştir.
Bu nedenle davacının icra takibinde cezai şartı 3.000 Euro olarak talep ettiği görülmüştür. Davacının icra takibinde 108.78 Euro işlemiş faiz talep ettiği, taraflar arasında akdedilen 20/11/2015 tarihli Hotel Channel Management programı kullanım taahhütnamesinin 2/f. Maddesinde ödenmeyen borçlar için aylık %5 faiz uygulanacağı kararlaştırılmıştır.
Dava konusu e-posta içeriklerine ilişkin ve veri aktarımı incelemesine ilişkin dosya içerisine dijital ortamda bir kayıt sunulmamış olması nedeni ile teknik inceleme dosya İçerisine sunulan yazılı çıktılar üzerinden bilirkişi tarafından yapılmıştır.
Dava kapsamında yapılan teknik inceleme sonucu, Davacı şirket tarafından …programı üzerinde davalı şirket oteline ilişkin hesabın açılmış olduğu, Davalı şirkete ait otel hesabı üzerinden oda tipi girişleri, kontenjan takibi ve rezervasyon takip modülü fiyat giriş ekranlarının dava konusu tarihlerde aktif olduğu, ilgili yazılım üzerinde online rezervasyon modülü aracılığı ile 30.07.2016 – 14.09.2017 tarihleri arasında toplam 12 adet işlem kaydının bulunduğu tespit edilmiş olup, Bu kapsamda dava konusu tarihlerde davalı şirketin davacı şirket tarafından sağlanan hizmetten faydalanmış olduğu tespit edilmiştir.
Yargıtay İçtihadı Birleştirme Genel Kurulunun 27/06/2003 tarih ve 2001/1 E. 2003/1 K. sayılı ilamında da açıklandığı üzere; bir faturayı alan kişi aldığı tarihten itibaren 8 gün içinde faturanın içerdiği bilgilere itiraz etme hakkına sahiptir. Aksi takdirde faturanın içeriğini kabul etmiş sayılır. Mahkememizce iddia, savunma, alınan bilirkişi raporu ve tüm dosya kapsamına göre; davacının Ticari defterlerinin 6102 sayılı TTK 64. Md. ve 213 sayılı VUK 221. Md. göre açılış ve kapanış tasdikleri usulüne uygun tasdik edilmiş olduğu görülmüştür. HMK 222. Maddesi göre kendi lehine delil vasfını taşıdığı, davacının incelenen defter kayıtlarında davalı ile olan işlemlerini 120.2.119 Alacaklar hesabında takip ettiği 23.07.2018 takip tarihi itibariyle 95,28 Euro borç bakiyesi olduğu, davacının icra takibinde 108.78 Euro işlemiş faiz talep ettiği, taraflar arasında akdedilen 20.11.2015 tarihli… programı kullanım taahhütnamesinin 2/f. Maddesinde: Ödenmeyen borçlar için aylık % 5 faiz uygulanacağı kararlaştırıldığı, taraflar arasında akdedilen 20.11.2015 tarihli …programı kullanım taahhütnamesinin 10. Maddesinde ihlal ve fesih halinde 3.000 Euro cezai şart olduğu, teknik bilirkişi incelemesi sonucunda ilgili yazılım üzerinde online rezervasyon modülü aracılığı ile 30.07.2016 – 14.09.2017 tarihleri arasında toplam 12 adet işlem kaydının bulunduğu bu kapsamda dava konusu tarihlerde davalı şirketin davacı şirket tarafından sağlanan hizmetten faydalanmış olduğu tespit edildiğinden davacının davalıdan takip tarihi itibariyle 3.204,06 Euro ( 18.231,42 TL 23.07.2018 tarihli kur) alacaklı olduğu anlaşılmış olup, davanın kabulü ile davalının İstanbul … İcra Müdürlüğünün …esas sayılı dosaysına yaptığı itirazın iptali ile takibin 95,28 Euro asıl alacak, 108,78 euro faiz, 3.000,00 euro cezai şart olmak üzere toplam 3.204,06 Euro=18.231,42 TL üzerinden aynen devamına, 640,81 Euro (3.646,27 TL) icra inkar tazminatının davalıdan alınarak davacıya verilmesine karar verilerek aşağıdaki şekilde hüküm kurulması gerekmiştir.
HÜKÜM :
1-Davanın kabulü ile davalının İstanbul… İcra Müdürlüğünün … esas sayılı dosaysına yaptığı itirazın iptali ile takibin 95,28 Euro asıl alacak, 108,78 euro faiz, 3.000,00 euro cezai şart olmak üzere toplam 3.204,06 Euro=18.231,42 TL üzerinden aynen devamına,
2-640,81 Euro (3.646,27 TL) icra inkar tazminatının davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
3-Alınması gerekli 1.245,39 TL karar ve ilam harcından peşin alınan 222,35 TL harcın düşümü ile eksik kalan 1.023,04 TL harcın davalıdan tahsili ile maliyeye gelir kaydedilmesine,
4-Davacı taraf kendisini vekille temsil ettirdiğinden kabul üzerinden hesaplanan karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca hesap ve taktir olunan 3,400,00 TL vekalet ücretinin davalıdan alınarak davacıya ödenmesine,
5-Davacı tarafça yapılan ( 222,35 TL peşin harç + ilk masraf 41,10 TL + bilirkişi ücreti 1.350,00 TL + 136,50 TL posta masrafı ) toplam 1.749,95 TL yargılama giderinin davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
6-Davacı tarafça yatırılan gider avansından geriye kalan kısmının karar kesinleştiğinde ve talep halinde davacıya iadesine,
Davacı vekilinin yüzüne karşı, kararın tebliğinden itibaren iki hafta içerisinde İstanbul Bölge Adliye Mahkemesine İstinaf Kanun yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup anlatıldı. 20/01/2020

Katip …
¸e-imzalıdır

Hakim …
¸e-imzalıdır