Emsal Mahkeme Kararı İstanbul 17. Asliye Ticaret Mahkemesi 2019/103 E. 2019/198 K. 18.04.2019 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı kesinleşmiş bir karardır.

T.C.
İSTANBUL
17. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ
(DENİZCİLİK İHTİSAS MAHKEMESİ SIFATIYLA)

ESAS NO : 2019/103 Esas
KARAR NO : 2019/198
DAVA : Alacak (Gemi Ve Yük Alacaklılığından Kaynaklanan)
DAVA TARİHİ : 05/04/2019
KARAR TARİHİ : 18/04/2019

Mahkememizde görülmekte olan Alacak (Gemi Ve Yük Alacaklılığından Kaynaklanan) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; müvekkilinin 24/03/2017 ile 05/07/2017 tarihleri arasında … Sanayi ve Ticaret AŞ’nin malik olduğu İstanbul Limanına kayıtlı … sicil numaralı … gemisinde başmakinist olarak çalıştığını, müvekkiline çalıştığı dönem boyunca herhangi bir ödemenin yapılmadığını, … adlı geminin … Sanayi ve Ticaret AŞ tarafından … Sanayi ve Denizcilik AŞ ‘ye devredildiğini ve geminin yeni maliki olduğunu belirterek 19.000,00 TL işçilik alacağının bankalarca mevduata uygulanan en yüksek faiziyle davalıdan tahsiline, ihtiyati haciz kararı verilmesini talep ve dava etmiştir.
Dava; Türk bayraklı … isimli gemide başmakinist olarak çalışan davacının çalıştığı döneme ait ücret alacağına ilişkindir.
Deniz İş Kanununun 1.maddesinde Türk bayrağı taşıyan, yüz ve daha yukarı grostonilatoluk gemilerde bir hizmet akdi ile çalışan gemi adamları ve bunları iş verenleri hakkındaki uyuşmazlıkların çözümünde bu kanunun uygulanacağı belirtilip aynı kanunun 46.maddesinde Deniz İş Kanunundan kaynaklanan uyuşmazlıklara bakma görevinin İş Mahkemesine ait olduğunu belirtilmiştir.
Deniz İş Kanununun 46’ncı maddesinde ise, bu kanun kapsamına giren gemi adamlariyla bunların işveren veya işveren vekilleri arasında bu kanundan veya hizmet akdinden doğan davalar hakkında, 5521 sayılı Kanun hükümleri uygulanacağı Hizmet akdinde ayrıca bir hüküm yoksa dava geminin bağlama limanında iş davalarını bakmaya yetkili mahkemede görüleceği belirtilmektedir. Deniz İş Kanunu 1. Maddesinin 1. fıkrası uyarınca, bir geminin Deniz İş Kanunu’nun kapsamına girebilmesi için denizlerde, göllerde ve akarsularda çalıştırılması, bu geminin Türk Bayrağı taşıması, geminin yüz ve daha yukarı grostonilatoluk olması gerekir. Maddenin 2. Fıkrasına göre de: Aynı işverene ait gemilerin grostonilatoları toplamı yüz veya daha fazla olduğu” takdirde, bu gemilerle, bu gemilerde çalışan ve çalıştıranlar Deniz İş Kanunu hükümlerine tabi olacakları belirtilmekte, İşverenin çalıştırdığı gemi adamı sayısı beş veya daha fazla bulunduğu takdirde başka bir şart aranmaksızın, başka bir anlatımla geminin grostonilatosuna bakılmaksızın, bu gemi Deniz İş Kanunu kapsamına giren bir işyeri olacağı belirtilmektedir.
Somut olayda; davacının … gemisinde başmakinist olarak çalıştığı, 24/03/2017 ile 05/07/2017 tarihleri arasındaki ücretlerinin ödenmediği iddiası ile eldeki davayı açtığı, dosyada bulunan Türk Uluslararası Gemi Sicil Tasdiknamesine göre davaya konu “ …” adlı geminin 100 grostondan büyük olduğu Türk Uluslararası gemi siciline … numarası ile kayıtlı Türk bayraklı bir gemi olduğu, nazara alındığında uyuşmazlığın Deniz İş Kanunu kapsamında kaldığı, bu nedenle davanın İş Mahkemesinde görülmesi gerektiği, görevli mahkemenin İş Mahkemesi olduğu kanaatine varıldığından mahkememizin görevsizliği yönünde aşağıdaki şekilde karar vermek gerekmiştir.
KARAR: Gerekçesi yukarıda açıklandığı üzere,
1-Mahkememizin görevsizliğine, dava dilekçesinin görevsizlik nedeniyle reddine, görevli mahkemenin İş Mahkemesi olduğunun tespiti ile karar kesinleştiğinde, süresinde ve talep halinde dosyanın görevli bulunan İstanbul İş Mahkemesine gönderilmesine,
2-HMK ‘nun 331/2.maddesi gereğince yargılama giderleri ve vekalet ücreti hususunun görevli mahkeme tarafından değerlendirilmesine,
Dair, tarafların yokluğunda, kararın taraflara tebliğinden itibaren 2 haftalık süre içerisinde istinaf yolu (İstanbul Bölge Adliye Mahkemesine başvuru yolu) açık olmak üzere karar verildi. 18/04/2019

Katip … Hakim …
e-imzalıdır e-imzalıdır