Emsal Mahkeme Kararı İstanbul 17. Asliye Ticaret Mahkemesi 2018/134 E. 2019/355 K. 05.03.2019 T.

Görüntülediğiniz mahkeme kararı kesinleşmiş bir karardır.

T.C.
İSTANBUL
17. ASLİYE TİCARET MAHKEMESİ

ESAS NO :2018/134 Esas
KARAR NO :2019/355
DAVA :Menfi Tespit

DAVA TARİHİ :13/03/2018
KARAR TARİHİ :05/03/2019
KARAR YAZIM TARİHİ :02/09/2019

Mahkememizde görülmekte olan Menfi Tespit (Gemi Ve Yük Alacaklılığından Kaynaklanan) davasının yapılan açık yargılaması sonunda,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Davacı vekili dava dilekçesinde özetle; Müvekkili sigorta şirketi nezdinde … abonman sözleşmesine istinaden tanzim edilen…numaralı Nakliyat Sigorta Poliçesi ile sigortalı olan dava dışı … A.Ş. tarafından ithal edilen araçların davalı sorumluluğunda …adlı gemiden tahliyesi sırasında hasarlanması sonucu ödenen hasar tazminatının rücuen tahsili amacıyla davalı aleyhine İstanbul Anadolu … İcra Müdürlüğü’ nün …E. sayılı dosyası üzerinden ilamsız icra takibi başlatıldığını, ancak davalı/borçlunun söz konusu takibe itiraz ederek takibin durduğunu beyanla, davalının İstanbul Anadolu… İcra Müdürlüğü … esas sayılı dosyasına yapmış olduğu itirazının iptali ile icra takibinin devamına, yargılama giderleri ve vekalet ücretinin davalı tarafa yükletilmesine karar verilmesini talep etmiş olmakla İstanbul Anadolu … Asliye Ticaret Mahkemesinde dava açmıştır.
Davalı vekili cevap dilekçesinde özetle; Davanın, dava konusu gemi tahliye işlemini fiili olarak gerçekleştiren … A.Ş.’ne ihbarını talep ettiklerini, davalı şirket tarafından işletilen limanda gerçekleştirilen gemi tahliye işlemi sırasında meydana geldigi iddia olunan hasar nedeniyle dava açıldığını, ancak dava konusu gemi tahliye işleminin fiili olarak … A.Ş. tarafından gerçekleştirilmiş olduğunu, dolayısıyla bu firmanın davaya fer’i mudahil olarak katılmasında hukuki yarar bulunduğunu, 20.09.2016 tarihinde davalı şirket tarafından işletilen … Limanında gerçekleştirilen gemiden karaya tahliye işlemine başlanılmadan önce… gemisinde bulunan her bir aracın, denizyolu taşıması aşamasında gemide hasar alıp almadığına ilişkin tespit yapıldığını, yapılan bu tespit neticesinde tanzim edilen 29.08.2016 tarihli Gemi Tahliye Raporunda denizyolu taşıması sırasında gemide hasarlanan araçlar açıkça belirtilmiş ve söz konusu rapor gemi yetkilisi tarafından da mühürlenerek imzalanmış olduğunu, Söz konusu gemi tahliye raporu, hukuki süreç başlatılmadan önce davacı şirkete de gönderilmiş olduğu; söz konusu rapor incelendiğinde dava konusu araçların şase numaraları ile raporda belirtilen araçların şase numaralarının aynı olduğunun görüleceğini, dolayısıyla dava konusu araçlarda meydana gelen hasarlar davalı şirket tarafından işletilen … Limanı’nda gerçekleştirilen tahliye işlemleri sırasında değil, taşıma sırasında gemide hasarlanmış olduğu; davacı tarafın aksi yöndeki beyanları hiçbir şekilde gerçeği yansıtmadığını, tüm bu nedenlerle davalı şirket aleyhine açılan haksız ve mesnetsiz davanın reddine karar verilmesini talep etmiştir.
İstanbul Anadolu…Asliye Ticaret Mahkemesi’ nde yapılan yargılama neticesinde, 13/03/2018 tarih, … Esas, … karar sayılı kararı ile Dava dilekçesinin görev nedeniyle reddine karar verilmiş olmakla davacı vekilinin talebi üzerine dosya mahkememize gönderilmiş ve yukarıdaki esasına kaydı yapılmıştır.
Mahkememizce aldırılan bilirkişi raporunda özetle; davacının aktif husumet ehliyetinin bulunduğu, davalının ise pasif husumet ehliyetinin bulunmadığı, sigorta sözleşmesinin geçerli olduğu ve dolayısıyla geçerli bir sözleşme uyarınca ödemenin yapıldığı, hasar ilişkin süresinde ve geçerli bir ihbarda bulunulduğu, dava konusu hasarın deniz taşıma esnasında taşıyanın sorumluluk sahası içinde gerçekleştiği bu nedenle dava konusu araçlardaki hasardan davalının sorumlu olmadığı, mahkemenin aksi kanaatte olması durumunda 3.490,07 TL olarak davacı … şirketi tarafından sigortalısına ödenen hasar tazminatının kadri marufunda olduğu belirtilmiştir.
Dava; davacı … şirketine nakliyat sigorta poliçesi ile sigortalı emtianın davalının sorumluluğunda taşınması sırasında oluştuğu iddia edilen emtiadaki sigortalısına ödediği hasar bedelinin davalıdan rücuen tahsili amacıyla açılan tazminat davasıdır.
Taraf vekillerince davaya ilişkin tüm delilleri, konişmento, nakliyat sigorta poliçe örneği, ödeme belgesi, hasar dosyası dosyaya sunulmuştur.
Mahkememizce yapılan yargılama ve toplanan tüm delillerden, davanın halefiyete müsteniden açıldığı, davacı … şirketinin geçerli bir sigorta sözleşmesi doğrultusunda himaye kapsamında yer alan riziko sebebiyle meydana gelen zararları ödemiş olması nedeniyle aktif husumet ehliyeti bulunduğu, dava konusu taşımanın … liman sahasından Türkiye/… liman sahasına olduğu, taşıyanın araçlara ilişkin sorumluluğunun araçların yükleme limanında gemi rampasında kabul edilmesiyle başladığı ve tahliye limanında geminin rampasından tahliye edilmesiyle sona erdiği, konişmentoya göre araçların gemiye 24.08.2016 tarihinde yüklendiği, TTK m. 1239 f. 2 uyarınca taşıyanın, eşyanın haricen belli olan hâlini konişmentoda beyan etmeyi ihmal ederse, konişmentoda eşyanın haricen iyi hâlde olduğuna dair beyanda bulunulmuş sayılacağı, … limanında geminin araçları yüklenmesi esnasında ve/veya öncesinde yapılmış her hangi bir ön sörvey çalışması ile gerek acente ve liman görevlileri gerekse kaptanın gözetiminde güverte zabitleri tarafından tutulmuş herhangi bir hasar tutanağına da dosya mevcudunda raslanılmadığından araçların gemiye yüklendiği anda hasarsız olduğu sonucuna varıldığı, … A.Ş. antetli 29.08.2016 tarihli nakliye hasar raporunda,… şase no’lu aracın gemi rampasından tahliyesi esnasında hasar tespitlerinin yapıldığı aynı zamanda 29.08.2016 tarihli …Tutanağı ve İhbar Formuna göre de dava konusu hasar nedenin gemi içerisi olarak tutanak tutulduğu, bu durumda araçların gemiye … limanında yüklendiği anda hasarsız olduğu sonucuna varıldığından ve… limanındaki araç park sahasına alınmadan önce araçların tahliyesi sırasında … şase no’lu …son marka araçta oluşan Ön Tanpon ve Sis Lambası Kırık hasarının aracın gemi rampasındaki çıkışı esnasında hasarın tespit edildiği bu nedenle araç üzerinde oluşan hasarın deniz nakliyesi esnasında taşıyanın sorumluluk sahası içinde gerçekleştiğinin anlaşıldığı, araçların bir limandan bir diğer limana taşınması ve teslim edilmesi sürecinde gemi kaptanı ve zabitlerinin gerekli dikkat ve özeni sarf etmekle yükümlü olduğu, aksi takdirde teslim alındıkları andan teslim edildikleri ana kadar olan süre zarfında araçlara gelecek zararlardan dolayı sorumlu olacakları, bu nedenle fiili taşımayı gerçekleştiren dava dışı … gemisinin meydana gelen hasardan sorumlu olacağı, bu nedenle davalı … A.Ş.’nin bir sorumluluğunun bulunmadığı görüş ve kanaatine varıldığından davacının davasının reddine dair aşağıdaki şekilde karar vermek gerekmiştir.
HÜKÜM:
1-Davacının davasının REDDİNE,
2-Karar tarihinde yürürlükte bulunan Harç Tarifesi gereğince peşin alınan 62,57 TL den karar harcı olan 44,40 TL nin mahsubu ile fazla alınan 18,17 TL’nin kesinleşmeye müteakip talep halinde davacıya iadesine,
3-Davalı vekili için takdir edilen 2.725,00 TL red vekalet ücretinin davacıdan alınıp davalıya verilmesine,
4-Davacı tarafından yapılan yargılama giderlerinin üzerinde bırakılmasına,
5-Bakiye gider avansının karar kesinleştiğinde taraflara iadesine,

Dair, taraf vekillerinin yüzlerine karşı, kesin olarak verilen karar açıkça okunup, usulen anlatıldı.05/03/2019

Katip …
¸e-imzalıdır

Hakim …
¸e-imzalıdır